Val av touringcykel

Lampan

Medlem
Val av touringcykel
Hej!

Jag planerar en cykelresa genom Asien (400 mil +) och funderar nu på vilken cykel jag bör välja för detta ändamål. Budgeten för cykeln är begränsad och jag vill helst inte lägga mer än 5000–7000 kr för cykeln. Jag siktar på någon slags touring-/hybrid-/MTB-cykel, Shimanokomponenter, helst V-broms eller mekanisk skivbroms och 24 växlar eller fler. Cykeln ska rulla på asfalt, grus, terräng och med relativt tung packning. Kommer nog köra på aluminiumram med tanke på att det är svårt plus dyrt att få tag på en bra stålram.

Dessa cyklar har jag kollat närmare på:

Crescent Yokto (5 995 kr)
http://www.crescent.se/cyklar/hybrid/yokto-24-vxl/

Kona Dewey (5 495 kr)
https://www.bikester.se/kona-dewey-hybridcykel-svart-465080.html

Kona Dew (3 785 kr)
https://www.bikester.se/kona-dew-hybridcykel-svart-turkos-593827.html

Kona Sutra (7205 kr)
https://www.bikester.se/kona-sutra-al-trekkingcykel-special-edition-bla-635965.html

Är det någon av dessa som är att föredra ur kvalitets- och prisvärdhetssynpunkt? Några andra synpunkter eller förslag?

Vad jag vet så har samtliga cyklarna 45 cm mellan baknavet och vevlagret. Kommer detta funka med packhållare bak?

Det är även min första längre cykeltur, så andra tips välkomnas med :)

Val av touringcykel
Jag hade en Yotta och tourade med lite. Samma ram som Yokto. Den var lite kort för väskorna tyckte jag och utväxlingen var helgalen, men ny kassett löste det. Annars bra ?

Val av touringcykel
För att saker går sönder och man inte hittar något annat än 26"-hjul utanför västvärlden om man inte har grym tur. Jag har varit i den situationen själv, och hade då grym tur men hade gärna besparar mig den ångesten.

8-delat så att du kan köra kedjor för 6-9-delat.

Val av touringcykel
Det är mycket lättare att svetsa stål än aluminium så sannoikheten att lokala bysmeden kan fixa sprickor och rambrott är högre.

Personligen skulle jag satsa på hjul med både discnav och fälgar med bromsyta, kombinerat med ram och/eller gaffel med både v-broms/canti och skivbromsfästen. Då har man redundans för bromsverkan (i vart fall framgaffeln kan vara vettig att ha så). Ett par reserv v-bromsar väger inte mkt och tar ingen plats.
Skivbromsarna skulle jag ändå valt (mekaniska bb5, bb7) så wire finns redan, dessutom kan v-broms vara en lösning på om bromswiren går av (krävs kortare för v-broms än skiva beroende på placering).

Val av touringcykel
Det går utmärkt att sätta ett 26" hjul fram på en cykel byggd för 28". Bak har jag aldrig provat.

Med fälgbromsar tappar du såklart bromsen när du byter diameter på det sättet. Troligtvis är det vid en sådan situation fälgen som har rykt, varför det bör gå att få något nytt byggt på samma skivbromsnav vilket gör det till något att föredra i det sammanhanget.

En broms och full packning har jag provat. Man får köra lite försiktigare, men bra teknik och bra förmåga att läsa vägen framför sig är bra. Det blir hårigt när man kör långa utförsåkningar, men den stora konsekvensen blir att när man inte har lika mycket bromskraft så släpbromsar man mer, så det går långsammare och man får stanna ibland för att förhindra överhettning.

Om/när jag ger mig ut på en långtur tänkte jag att jag hos mina föräldrar el. motsvarande lämna lite förberedda paket med "utifall något går åt helvete". T.ex. - jag bytte till TRP Hylex på touringhojen, och känslan i dem är så bra att jag inte tänker byta till något, trots att jag vet att hydrauliska bromsar är ett "känsligare" system. Men mina gamla Avid BB7-or har jag kvar, med vajrarna dragna till reglagen och allt. Ligger i en liten kartong. Tänker mig att om Hylex skulle gå sönder så skickar jag ett meddelande hem att "skicka paketet märkt "X" till denna adressen någonstans i Kina". Typ.

Val av touringcykel
Jag har cyklat några månader genom Centralasien. Stålram, 26 tums hjul och fälgbromsar är självklara val tycker jag. Frångår man något av dessa så är det bra att ha en plan (t ex mkt reservdelar) för hur man ska lösa det om något går sönder. Angående val an växlar så tycker jag att man hellre vill ha låga (alltså lättcyklade) växlar än många, särskilt om man ska till ett backigt ställe. Jag trampar sällan i nedförsbacke ändå på en långsfärdscykel, det är inte värt besväret när man har 30-50kg packning som gör jobbet åt en......

Vart bärs det av?

Tillbaka
Topp