Val ramstorlek nästa gravel-hoj (Scott)

lillnysta

Medlem
Hej,
Jag har idag en Scott Speedster Gravel 30 stl. L.
Mina mått är 180 cm, innerbensmått 83cm (om det nu säger något) väger 85 kg.
Jag upplever min ram lite stor och att styret är väldigt långt fram. Eftersom jag även har ganska korta ben så är det också precis på millimetern att jag får upp cykeln i mekstället runt sadelstolpen då sadeln hamnar ganska långt ner.
Eftersom jag har kommit en bit i mitt cyklande är jag lite småsugen på att uppgradera till kolfiber (onödigt men kul) och kompisen kan fixa bra pris på Scott.
Frågan är då vilken storlek man ska gå på istället. Tyckte inte Reachen var så mycket kortare på Addict Medium mot min Speedster Large. Addicten är väl lite mer "rejsig" i stilen.
Blir då lite tveksam om jag kommer gilla den, eller om man rent av skulle gå ner på en stl S?

Om man nu skulle gå helt ifrån Scott-träsket, vilka alternativ skulle vara rimliga att titta på då? Kolfiber och hyfsad spec på komponenter. Pris runt 30-40k.

Bilagor

• gravel.png
    gravel.png
    36.9 KB · Besök: 183
Längd på stam, reach på styre, ev backsweep, sadelrörsvinkel mm spelar ju också roll.

Men spontant känns det ju som du ska gå på minst 16mm kortare reach utifrån hur du upplever din nuvarande cykel. Frågan är ju om det blir för mycket drop från sadel till styre då? Kanske inte rätt med en rejsigare modell med de förutsättningarna?

Eller så går du bara ner en storlek - motsvarande 54a. Reach är ett ganska kasst mått vid sittcykling och att styret kommer för långt ifrån är en effekt av att effektiva topprörslängden från sadel till styre (inkl. styre och stam) blir för långt

Har själv liknande mått som du och har kört både 56 och 54a men har något längre ben och föredrar då 56 för att slippa ha stolpen så högt och minska lkte på droppet till styret.

Tjena!

Är 182 och taxbent, kör 54. 52 skulle innebära rejält drop, men visst är man ruggigt bålstark och har hög rörlighet så går det ju.

Tack alla för svaren, ska dit och provcykla en Trek Checkpoint ALR som finns hemma i både 52 och 54, inte riktigt samma geometri men ändå inte allt för långt ifrån för att kanske få en bättre känsla.

Idag kör jag styret "slammed" eftersom att styret kommer nästan över sadeln om jag har det med alla distanserna. Tänker att med M eller S ram kör jag med alla distanserna för att få upp måttet Stack och hamna på liknande höjd jag har idag men med styret närmare. Skulle säkert tycka det är skönare med att ha styret lite högre idag med, men va fan, det ser ju förjävligt ut ?

Fick bli en förbeställning på Scott Addict Gravel 20 2025:a. Ingen aning om leveranstid än så länge, håller iaf tummarna att det skulle kunna bli i år. Tog en stl Medium. Bild från EuroBike 2024. Kolfiberram, Syncros Capital 1.0 kolfiberhjul samt SRAM Rival etap 2x12.

Hoppas detta kommer kännas som en uppgradering från min speedster. Aldrig provat en kolfiberhoj tidigare.

Bilagor

• IMG_4078.png
    IMG_4078.png
    939.2 KB · Besök: 80
Tillbaka
Topp