Valet & kvalet...XC vs. AM

ilcarote

Medlem
Står i valet och kvalet mellan att skaffa en XC eller AM. Kör hardtail idag (giant XtC team) fast med v-broms och en marzocchi från 01... Börjar suga i pryltarmen med andra ord...Känns spontant som att en XC med 120 mm slag skulle vara ganska lagom? Dock verkar ju AM vara skiten nu för tiden! Har först och främst kollat på Canyons Nerve XC och AM modeller. Andra prisvärda förslag mottages tacksamt! Har kört ett par långlopp, men mest för att ha som lite sporre när man tränar. merparten av cyklingen sker på stigar (läs Hellas) och även om jag vill tro det så kommer nog resor till fjällen, gesunda, åre etc att bli sällsynta.

Har även lite svårt att välja storlek! Canyons hemsida säger M med 1 cm marginal i grenlängd,kan det vara läge att ta en small (1,78 cm lång, 81 cm grenlängd, väger in på 65 pannor och har hygglig teknik). Hur resonerar ni? Min Giant funkar fortfarande som grusvägsspjut! Ska man skaffa en Am som kompletterar den, eller kan en XC ersätter den helt?

Tacksam för era svar!

Svår fråga som bara du själv kan svara på. vad vill du ha ut av din cykling.

En XC-båge är troligen snabbast även i hellas. Men cykling går ju inte alltid ut på att vara snabbast och vill du leka och busa lite erm så är ju AM-cykeln klart bättre.

Själv e jag sugen på något mitt i mellan. En svinlätt xc-HT fast med lägre sadel, breddare styre och utan SPD. Skulle kunna bli en kul hellasraket:)

Du kan ju alltid tänka så att du redan ahr en XC och att du kanske vet mer vad du vill om du får testa en Am hoj?

Tillbaka
Topp