Valet och Kvalet , nybörjar hardtail

Ingen av dem har speciellt roliga gafflar, men Team 5.0 är lite bättre. Jag skulle kliva upp ett steg till så att du får en luftgaffel åtminstone.

Vilken tycker du är snyggast? En nog så viktig fråga...
Radon har oftast snäppet bättre komponenter än andra cyklar i samma prisklass, men det är ingen jätteskillnad mellan de här två. Som nybörjare tror jag inte du kommer märka någon skillnad.
Dessutom, oavsett vilken du väljer så kommer du ändå vilja byta upp dig om 1-2 år (om du fastnar för mountainbike-cykling dvs). Med det perspektivet bör du välja den som är billigast att få hem, om du sitter i en tight budgetsituation.

MZI:
jag misstänkte att det var gaffeln som var den stora frågan, vad är den störta skillnaden att gå upp till luftgaffel? jag har tidigare kört Dirt BMX och har därför ingen erfarnhet utav dämpning av något slag.

quid:
detta är ungefär samma tankegång jag har haft, då jag inte är säker på om jag fastnar för det. sen kan man alltid vända på det och säga att jag kanske inte fastnar för det pga cykelvalet. nästa"steg" stiger med minst 2000kr är den uppfattningen jag har, och jag är osäker på om 7-8tusen är det rätta priset för en helt grön att lägga.

Du kommer fömodligen vilja byta gaffeln efter ett tag oavsett vilken cykel av dessa du väljer, troligtvis tidigare om du väljer Beone:en. :)

Dart-gaffeln (som du ska föredra framför den där RSTn) funkar kanske hyggligt som landningsställ om man kör och droppar lite i stan men är inte så mycket för de snabba förändringarna i underlaget som du har i terräng.

Det är alltid ett svårt val med första hojen: Köper du en "billig" hoj så har du inte förlorat så mycket, men om du fastnar för det så blir nästa investering mycket större.

Tror jag har bestämt mig för Radonen och isf gradvid uppgradera den med bland annat gaffel osv. jag får fegspela tills plånboken vill något annat. tack så mycket för era svar!

Marked skrev:
-------------------------------------------------------
> quid:
> detta är ungefär samma tankegång jag har haft,
> då jag inte är säker på om jag fastnar för
> det. sen kan man alltid vända på det och säga
> att jag kanske inte fastnar för det pga
> cykelvalet. nästa"steg" stiger med minst 2000kr
> är den uppfattningen jag har, och jag är osäker
> på om 7-8tusen är det rätta priset för en helt
> grön att lägga.

Oavsett vilken du väljer så kommer det inte vara av avgörande betydelse för om du gillar skogscykling eller ej =) Tror du kommer blir nöjd med Radonen. Nästa steg upp skulle ge luftdämpad gaffel och överlag lättare komponenter, men det kan du ta i nästa vända, när du vet om cykling är något att satsa på eller ej.

Edit:meningsuppbyggnad

Senast ändrad:
är i samma läge, dvs nybörjare. Kommer antagligen välja team 6.0, eller om man har tur i slutet av denna säsong få team 7.0 till ett bra pris. Har läst runt ett tag, och detta verkar vara den bästa instegscykeln, och det känns helt rätt.

Jag beställde en Radon ZR Team 5.0 så sent som igår. =)
Efter flera veckors övervägande insåg jag att den ger mest för pengarna.

Slutnotan hamnade på cirka 5000:- med frakt.

Jag tror att du gör ett bra val.
ZR Team är en bra geometri för nybörjare som vill cykla stig och cykeln går att växa med.
Precis som tidigare har skrivits så är en uppgradering av framdämparen en bra åtgärd på 5.0 efter att man har kommit igång och känner att man vill ha ut mer av cykeln. Man kan nu få en Reba dämpare för 2500 kr vilket är mycket prisvärt.
Så det är bara att klippa till...

Grattis och välkommen ner i cykelträsket!

Såhär i början av cyklandet kan jag komma med följande iakttagelser:

Cykeln är absolut inte det som kommer att sätta gränserna i början. Visst hade det kunnat vara lite lättare med en bättre cykel, men i början har man fullt upp med att lära sig manövrera, hitta spår, bygga cykelmuskler osv. Mängden klantvurpor talar också för att man kanske ska ha en cykel som det inte gör så mycket om man kraschar titt som tätt :)

Jag resonerade så som att en billig cykel kan vara lämplig att börja med, och en finare cykel kan vara både ett mål och ett medel för att komma vidare när man väl fastnat på riktigt.

colan skrev:
> Jag undrar hur mäter man ben läng?
> Man ska vara barfota och mäter från marken men
> till vilken punkt?

Kör upp ett vattenpass i skrevet, så långt du kan. Håll det i våg och mät upp till överkanten på det! =)

Implosion skrev:
> colan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag undrar hur mäter man ben läng?
> > Man ska vara barfota och mäter från marken
> men
> > till vilken punkt?
>
> Kör upp ett vattenpass i skrevet, så långt du
> kan. Håll det i våg och mät upp till
> överkanten på det! =)

Fast det kräver typ tre personer som hjälper till. Enklare är annars att ta en skärbräda eller en bok och ställa sig mot en vägg. Kör upp brädan, sätt ett litet märke på väggen med en blyertspenna ta bort brädan och mät

Tillbaka
Topp