Välja DC Hardtail / Aggro XC

Scout 275 i small är också väldigt lång.
Ja, det är inte aktuellt. Det finns många andra alternativ i så fall.
Fuse är nog närmast om man vill ha >415 i reach max 130mm slag i original.

Skiter man i reach finns det fler alternativ men det känns lite märkligt när hon har 396mm reach nu och ska ha den till 165cm (eller vad hon nu blir).

Ska forska i det mer till våren.

EDIT.
Alternativ 2 är att gå på 100mm och då är det väl främst Two Stroke som är ett alternativ.

Senast ändrad:
Borde inte gaffelvinkeln för aggrocykling och en ht vara under 65 grader? Den blir ju brantare när du saggar fjädringen på att sätt som en FS inte blir.

Det blev MB31 Rescue 2023.
Nästan perfekt. Lite gnagande oro att den är för lång med 428mm reach och att 415 hade varit bättre. Svårt när pappa vill sitta långt och flickan fortfarande växer. Samtidigt har hon 400 nu med setback & 40mm stam.....måste ju bli lite längre.

Den kommer att byggas först med grejor från lådan. Hon har xtr bromsar på befintlig cykel som får flyttas med när det är dags och lätt gaffel ska köpas vid lämpligt tillfälle.

Sen funderar jag på om mullet kan vara nåt på en DC? Den är hög på 29'' men blir låg på mullet. Låg kanske är bra beroende på standover?

Kom inte här och tro att vi låter dig komma undan utan bilder efter tre sidor med hjälp!

Den verkar kunna komma redan om några veckor om man ska tro på det. De första ramarna ska byggas men sen så.

Jodå. Det kommer att bli en långdragen historia med bilder. Ska bygga hjul och ha tag i en SID men först kommer jag att slakta marinon så vi kan provsitta.
Färdigt blir det inte förrän vi plockar bromsar och eventuellt vev från hennes 26a. Det är länge kvar till lillebror ska ha den.

Marinon står på 27.5'' så hjul kommer först.
Blir lätta fälgar. XC med 40kg barn. Frågan är om man ska gå på 25mm eller 30?
Mullet eller 29? Hon är ju väldigt kort för 29'' så mullet kanske hjälper?

Finns inga mullet xc men egentligen finns ingen nackdel?

Jo, Fuse går att köra mullet enligt Specialized själva även om man får köpa bakhjulet själv. Tycker det kan vara värt att testa på den nya hojen även om kedjestaget är "för långt" för 27,5 för att vara en äkta mullet.

Jo, Fuse går att köra mullet enligt Specialized själva även om man får köpa bakhjulet själv. Tycker det kan vara värt att testa på den nya hojen även om kedjestaget är "för långt" för 27,5 för att vara en äkta mullet.

Mb31 har samma cs som fuse 27.5 och för den delen nucleus 26. Så borde ju vara äkta nog om det inte finns någon annan definition.

55mm drop är väldigt lågt med 27.5. Jag tycker själv det fungerar bra men man får tajma pedaler t.o.m i pump track.
58mm med mullet blir nog nån liten mm bättre och med 165mm vev borde det vara grönt.

Jag får titta lite på vinklarna men känns som dem tål det.
Är mest intressant om det gör att hon kan byta tidigare. Sen är det lite kul också

DV9:an verkar vara igång nu igen. Justerad.

Hur mycket slag tänkte du åka?

Det är till min dotter så blir 120mm SID för vikten och för att det räcker mer än väl för henne. Skulle hon tuffa till sig kan hojen tuffa till sig också med mer slag.

Jag såg DV9 några timmar efter jag köpte denna. Gissar att den är dyr och jag gillar verkligen yeti arc om jag skulle betala så mycket.

DV9 är eventuellt lite billigare men blir kanske närmare arc i Europa. ($1,499)

100 - 140mm säger de men bör passerat 70mm drop vid 100?

Jag såg DV9 några timmar efter jag köpte denna. Gissar att den är dyr och jag gillar verkligen yeti arc om jag skulle betala så mycket.

Jag såg DV9 innan, men tycker att den är ful och måste var dyr, så jag trodde att den inte var värt att tipsa om. Överröret är riktigt ful, men det är väl Ibis signatur.

Tycker att MB31 Rescue är en bra val. Jag skulle har valt Bird Zero 29 till 29" DC. Min son behövde en buskul 27,5", så han fick en Bird Zero AM.

Senast ändrad:
Jag såg DV9 innan, men tycker att den är ful och måste var dyr, så jag trodde att den inte var värt att tipsa om. Överröret är riktigt ful, men det är väl Ibis signatur.

Tycker att MB31 Rescue är en bra val. Jag skulle har valt Bird Zero AM till 29" DC. Min son behövde en buskul 27,5", så han fick en Bird Zero AM.
Zero 29e menar du? Den finns inte i small men det ska komma under -23.

Bird är lite mer credigt och lite snyggare men mb31 har bra pris och bra geo. Kanske bättre geo än bird. Jag kan leva med utseendet.

Ja, jag gillar inte utseende på dv9 och priset är inte aktuellt. Tänkte på det i helgen att man får akta så man inte tappar omdömet och köper en HT som är dyrare än tex FM936.

Edit. Ja, vi diskuterade om bird medium egentligen är small och det är den nog men tufft när man inte kan testa

Senast ändrad:
Zero 29e menar du? Den finns inte i small men det ska komma under -23.

Bird är lite mer credigt och lite snyggare men mb31 har bra pris och bra geo. Kanske bättre geo än bird. Jag kan leva med utseendet.

Ja, jag gillar inte utseende på dv9 och priset är inte aktuellt. Tänkte på det i helgen att man får akta så man inte tappar omdömet och köper en HT som är dyrare än tex FM936.

Edit. Ja, vi diskuterade om bird medium egentligen är small och det är den nog men tufft när man inte kan testa

Ja, jag menade Zero 29.

MB31 Rescue är en mer rationell val. Tycker att den ser helt ok ut.

Jag, och sonen, är riktigt nöjd med Birden: ännu snyggare i verkligheten är på bilden. Och loggan som sitter på styrhuvudet är kul. Jag var rädd att linjen från styrhuvudet till bakaxeln som böjer ner lite på small skulle var full, men det ser man nästen inte.

Ja, jag menade Zero 29.

MB31 Rescue är en mer rationell val. Tycker att den ser helt ok ut.

Jag, och sonen, är riktigt nöjd med Birden: ännu snyggare i verkligheten är på bilden. Och loggan som sitter på styrhuvudet är kul. Jag var rädd att linjen från styrhuvudet till bakaxeln som böjer ner lite på small skulle var full, men det ser man nästen inte.
Ja, det är lite rationellt. Jag gillar både bird och fuse men det spelar ingen roll för flickan om linjen seat stay till top tube är "rätt". Bättre pengarna går till gaffel och hjul.

Polygon Cyncline C har ram i kolfiber. 120 mm gaffel o 67 HTA. Verkar bra. Bara ram vet jag inte om det går att få tag på. Bikester säljer cykeln.

Insåg just att mb31 standover i bike insight måste vara en approximation eftersom det inte finns någon data.
Tänkte inte på standover i ivern att beställa och allebike har plockat bort måtet på 2023. Får hoppas det funkar hjälpligt....

MB31 Rescue ser ju skitbra ut. Men så himla trist att det ska kosta 18 tkr att få en HT med modern XC-geo. 10 tkr tror jag är smärtgränsen för många med medelinkomst att skaffa cykel att börja köra mtb med eller åt sina ungdomar som vill börja träna mtb.

XXL o Decathlons hojar ligger i rätt prisspann för den stora massan men är ofta korta och branta (Decathlon börjar få några billigare HT i rätt riktning). AM 100 som verkar bra är ingen XC-hoj.

Så länge man måste pynta 15 tkr eller mer för en vettig hoj kommer mtb-sporten vara en nischsport för några få tyvärr.

Edit: korrigerat stavning

Senast ändrad:
MB31 Rescue ser ju skitbra ut. Men så himla trist att det ska kosta 18 tkr att få en HT med modern XC-geo. 10 tkr tror jag är smärtgränsen för många med medelinkomst att skaffa cykel att börja köpa mtb för eller åt sina ungdomar som vill börja träna MTB.

XXL o Decathlons hojar ligger i rätt prisspann för den stora massan men är ofta korta och branta (Decathlon börjar få några billigare HT i rätt riktning). AM 100 som verkar bra är ingen XC-hoj.

Så länge man måste pynta 15 tkr eller mer för en vettig hoj kommer mtb-sporten vara en nischsport för några få tyvärr.
Am100 ser väldigt bra ut. Inga problem med den. Det finns andra billiga men då är ofta gaffeln direkt olämplig för barn.

Nu är jag ett väldigt dålig exempel eftersom jag försöker köpa barnen lite edge fast de inte ens tävlar.
Jag kommer att lägga 7-8000 utöver ramen på gaffel och hjul. Mer om jag inte hittar begagnad gaffel. Resten har jag.

Får man tag i lämpliga hjul och gaffel kan du bygga en mb31 betydligt billigare än 18 000 men inte för 10 tror jag inte. Då får man verkligen hitta billiga begagnade hjul osv.

Sen kan barnen ha kul på billiga helstela men det blir tufft när de passerar 150cm om de inte ska ha skit.

Tillbaka
Topp