Välja klinga

Carl

Aktiv medlem
Välja klinga
Jag tänkte köra med en klinga fram (och 11-30 bak) och vill kunna ta riktigt branta backar. Därför tänkte jag köra med 30-klinga men tänkte bara kolla om nån tycker det är heltokigt. Det blir ju inte så snabbt med 30/11 på platten. Men ändå mer ovärt om man måste kliva av och gå i uppförsbackarna.

Välja klinga
Hur djupt är ett hål?? Eller hur långt är ett snöre??

Går så klart inte svara på vilken klinga du ska ha utan att veta var, hur ovh med vad för cykel du ska hoja med.

Välja klinga
Byter drivlina på en Univega från 97 och sparar växlarna, därav 8-delat, därav 11-30. Tänkte bara kolla om någon ville komma med åsikter hämtat från egen cykling.

Välja klinga
Jag cyklar AM med 32-klinga fram, det ger helt klart tillräckligt med toppregister för mig, men då kör jag sällan speciellt fort på släta platta stigar heller, de är mer som transport.

30-30 är en helt ok klätterväxel i sverige skulle jag säga, om du inte bor på något extremt backigt ställe.

Välja klinga
Scott_Blackstone skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man har krut i benen kan man köra med en
> 44taggars där fram, och köra med 11-30 bak.
>
> Har du krut?

Det där skulle jag nog vilja kalla för en rätt puckad generalisering. Själv kör jag 1x9 på 29er med 32t fram och 11-34 bak. Anledningen till att det blev 1x9 är för att det redan satt ett SS-specifikt vevparti på cykeln när jag köpte den. Det fungerar jävligt bra för det mesta men det finns en del ställen när det hade varit fint att kunna välja en riktigt idiotlåg växel. Det har inte så mycket med ork som med teknik och grepp att göra, det är nog väldigt svårt att hitta backar som är så branta att man inte orkar bryta sig upp med 32/34, men på en hel del ställen är det enklare att kunna sitta ner och spinna upp i sakta mak än att ställa sig upp och tappa greppet över bakhjulet.

Välja klinga
min åsikt är.

Ha en 11-34/36 kassett och en 38-40 klinga fram. Det skulle jag satsa på om jag ville ha enkelklinga.

Edit: jag cyklar XC... ifall det är till AM kanske man vill ha en mindre framklinga...

Senast ändrad:
Välja klinga
Har cyklat under 2011 i Östersund och Huddinges stigar med 34t i fram och 11-34 i bak. 34:34 ger en utväxling som gör att man kan klättra ganska brant och långt. 34:11 är inte gjort för att flyga fram i +40 knyck men det går ganska fort på platten. =)

Välja klinga
Om du har ett vanligt vevparti kan det nog vara svårt att hitta en 30t klinga, 32 är det minsta standarklingan för bcd 104-platsen och om du vill ha den på bcd 64-platsen får du lite sämre kedjelinje om du inte breddar vevpartiet med brickor… 29t är den största klinga jag har sett för den platsen men det kanske går att hitta nåt större: http://www.kvalitetstid.net/Webshop/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=45

Rätt mycket enklare att välja större kassett bak med andra ord!

Tillbaka
Topp