Välja mellan Scott Sportster och Scott Scale?

elektronen

Ny medlem
Hej alla glada!

Har inte cyklat på ett tag, men nu är det dags att köpa nytt och sätta sig på sadeln igen!

Kommer cykla på asfalt (mest), lite på cykelvägar i skogen. Tittade först på en Scott Sportster 10 eller Scott Scale 950.

Sportster:
http://www.cykellagret.se/product/7819/scott-sportster-10-2014

Scale:
http://www.cykellagret.se/product/4698/scott-scale-950

Först trodde jag att den Sportster skulle vara lättare, men faktiskt så är Scale-modellen typ 1 kg lättare.

Bortsett från priset, är det så stor skillnad mellan dessa? Trodde att Sportster var lättare, så det är ju inte en MTB? Framförallt, skulle det märkas att cykla på asfalten eller lättare trail?

Senast ändrad:
Jag har en Sportster 45 och en Scale Elite 29". Ingen av cyklarna är roliga i fel element. Jag cyklar lättare stigar, grus och väg med Sportstern som jag pendlar med. Körde Scalen i fredags till jobbet pga att jag inte bytt bort dubbdäcken och det var väl kul men det var en engångsföreteelse. Som du skriver så skulle jag köpa en Sportster. Börjar du cykla stig så köper du en MTB senare. Man ska alltid ha n+1 cyklar där n = antal just nu.

Tack för svaret.

Vill helst undvika att ha två cyklar, en räcker :)

Känns dock att med rätt däck, så borde det inte vara så stora skillnader mellan Scale och Sportster på vanlig väg. Scale är lättare och även i detta fall har bättre komponenter, så jag förstår dock inte varför den skulle vara mer opassande på asfalten ...

Senast ändrad:
Tack. Svårt val ....

Om man skulle välja Scale, vilka däck rekommenderas för att köra med på asfalt/grus?

Senast ändrad:
Tänker du cykla i skogen förutom på grus?
Jag förstår inte alls varför man ska betala 5000 kr mer för en, förvisso bra, cykel och använda den till något annat än den är tänkt för. Om jag vore du skulle jag besöka en cykelbutik och provköra några olika modeller av cyklar. På din beskrivning låter det som att en lättrullad hybrid utan dämpargaffel skulle passa bättre. Eller den happykorrekta crossen kanske.

Svar på din fråga: Ett däck med väldigt lite mönster, t ex Schwalbe Furious Fred eller Continental Top Contact. Däcken som kommer med Scalen duger nog att börja med dock. Vem vet, du kanske hittar ut i skogen nån gång :)

Hej,

Tack för tipsen. Vill ha dämpning (ett måste) då jag väger en del och tycker det är skönt och avlastande mot axlar ibland. Dämpningen kan man också låsa fast annars, som jag förstår. Vill ha en cykel för motion, smidig och bra växling, så jag har inga problem att ge några tusenlappar mer för bra komponenter. Snabbhet och tävling är inget av intresse.

Ja, jag vill ju ha kvar alternativet för skog (lättare stigar), då jag bor nära lite stigar i skogen här och någon gång man kanske hittar dit. Känns som jag inte vill ge upp det alternativet, men samtidigt vill jag ha ett hyfsat alternativ för vägar/grus-körning.

>> Jag förstår inte alls varför man ska betala 5000 kr mer för en, förvisso bra, cykel och använda den till något annat än den är tänkt för.

Saken är att det är inte 5000 kr. I en lokal butik, har man kvar en Scale 950, som kommer kosta några hundralappar mer än en Sportster 10 och just därför är jag extremt splittrad.

Senast ändrad:
elektronen skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Saken är att det är inte 5000 kr. I en lokal
> butik, har man kvar en Scale 950, som kommer kosta
> några hundralappar mer än en Sportster 10 och
> just därför är jag extremt splittrad.

Om valet står mellan dessa två cyklar och alla andra alternativ inte är intressanta så är det inte så mycket att vara splittrad över. Köp Scalen. Hitta lite lättkörda stigar och börja ha kul.

Cykeln kommer också fungera på asfalt även om det som sagt finns andra cyklar mer lämpade för ändamålet. En Scale rullar inte sämre än en 20kgs Skeppshult (snarare mycket mycket bättre) så du behöver inte oroa dig för att det inte kommer funka.

Senast ändrad:
Jag har en Scale 950 och kör en del distanspass på 4-5 mil på asfalt och det går alldeles utmärkt.
Man kan ha i lite mer luft än för en skogsrunda.

När jag köpte min Scale hade killen satt på 28 mm Continental-slicks. Det kändes väldigt avigt och jag vidhåller att den hojen inte alls är optimal för att cykla mest på väg med. Det låter ungefär som när jag köpte min hybrid att man tror att det går att hitta en bra kompromiss och det räcker med en cykel :) Jag skulle utan att tveka köpa Sportstern med det användningsområde du nämner.

Jag skulle helst slippa dämpgaffel som bara väger mer på gata och grusväg. Jag använder den bara på hybriden när det är tvättbräda på vintern. I år = aldrig. Få höra vad det blev sen.

nikasp skrev:
> När jag köpte min Scale hade killen satt på 28
> mm Continental-slicks. Det kändes väldigt avigt
> och jag vidhåller att den hojen inte alls är
> optimal för att cykla mest på väg med.

Dessa däck är bättre för asfalts-mtb: http://www.bike-components.de/produ...treifen.html?xtcr=1&xtmcl=schwalbe super moto

Schwalbe-Super-Moto.jpg

PeterÄlvsjö skrev:
> Jag har en Scale 950 och kör en del distanspass
> på 4-5 mil på asfalt och det går alldeles
> utmärkt.
> Man kan ha i lite mer luft än för en skogsrunda.

+1 samma här.

MTB med bockstyre och Schwalbe Super Moto är ganska coolt... :-) Har dock ännu inte blivit hett bland trendspanarna i Stockholm eller på Happy.

(obs: inte min cykel på bilden)

super_moto.jpg

Nej, det blir inte en Scale 950. Testade den och insåg att den inte är rätt - vissa av er hade rätt här.

Nu är det så att jag har insett att jag måste testa innan jag köper, så att det verkligen blir rätt. Problemet är att det inte finns några Sportster 10 någonstans. Ringde t.o.m. Scott för att se var de har levererat, men det är kört. Inte butiker har de i Lund/Malmö-området :(

Mest på asfalt och lite på cykelvägar i skogen och eventuellt några lättare skogstigar och du bor i Lund/Malmö området. Det låter onekligen som om du borde kolla på Cross med kolfibergaffel istället. En dämpare kommer inte att ge dig några avlastande fördelar på den typen av underlag. På rotmattor och sprängsten, visst, men inte i den typ av cykling du tänkt dig. Det är rätt sittställning och träning som gör att du inte får ont i kroppen av att cykla, inte dämpare.

MVH
Magnus

Tillbaka
Topp