Välja mountainbike

Jojjjo

Medlem
Välja mountainbike
Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa en mountainbike.
Detta vill jag ha:
* Heldämpad
* Max 30 000
* Nybörjare
* lagom ambition 😅
* vill ha en skön cykel för stig, stenigt, lite uppåt, lite neråt.

Om mig:
165 cm lång
40 år
Har hittat ett nytt intresse som jag är så peppad på! 😁
Har lånat min mans specialized alloy S3 som jag gillar, men den känns möjligen lite stor.
Testat en trek slash 8 stlS som jag tyckte kändes lite liten.

Tittar på en Canyon neuron 5, cannondale habit 3.. eller en specialized alloy S2. Någon som har tips hur jag ska tänka? Finns en cannondale till bra pris just nu men blir osäker om man ska våga beställa otestat.

Vore så tacksam om någon kunde komma med tips! 🤗

Välja mountainbike
Jag tycker att du tänker rätt. Cyklarna är jämförbara och alla bra. Jag antar att du menar Stumpjumper när du skriver "specialized alloy". Om du tycker om den typ av cykel kommer alla att funka bra. Hos Specialized får man dock mycket sämre komponenter för priset än hos många andra. Vilken storlek har Habit till bra pris? Jag skulle tänka att du vill har S om du tycker att en Stumpjumper S3 är för stor.

Välja mountainbike
Jag kör en Habit 3 och den är väldigt rolig att cykla på! Bjuder in till lekfullhet och ger även självförtroende utför, mer så om man byter till lite kralligare däck. Även testat Neuron, Spectral och Occam innan och för allroundkörning gillar iaf jag Habiten bäst ☺️

Med det sagt så tror jag inte det kan bli fel med någon av dem, så hade gått på den som var snyggast eller bäst pris för liknande komponentnivå.

Välja mountainbike
Jag tycker att du tänker rätt. Cyklarna är jämförbara och alla bra. Jag antar att du menar Stumpjumper när du skriver "specialized alloy". Om du tycker om den typ av cykel kommer alla att funka bra. Hos Specialized får man dock mycket sämre komponenter för priset än hos många andra. Vilken storlek har Habit till bra pris? Jag skulle tänka att du vill har S om du tycker att en Stumpjumper S3 är för stor.
Det är en M som finns inne till bra pris, enligt storlekstabellen ska den passa från 162 cm.. Specialized S3an är rekommenderad från 165 cm. Jag tycker eg den känns rätt bra, mest styret som är brett (men gissar det är en vanesak 😅). Men var och cyklade med ett gäng mer erfarna som tyckte den var för stor för mig. Ska hursomhelst köpa en egen så därför tänker jag att en något mindre är bra.

Välja mountainbike
Lite inte på storlekstabellerna! Titta på reach och stack i geometritabellerna. En Habit i M är några mm större än en Stumpjumper i S3 (lika stor i praktiken).

Styre måste man kapa till rätt längd, och mycket när man är 165 cm lång (och antagligen har smala axlarna). Ett smalare styre gör att cykeln upplevs som mindre.

Välja mountainbike
För referens kör jag M på min habit och är ca 1,75. Tror att den kommer kännas för stor för dig.
Lite inte på storlekstabellerna! Titta på reach och stack i geometritabellerna. En Habit i M är några mm större än en Stumpjumper i S3 (lika stor i praktiken).

Styre måste man kapa till rätt längd, och mycket när man är 165 cm lång (och antagligen har smala axlarna). Ett smalare styre gör att cykeln upplevs som mindre.
Tack för era svar!

Välja mountainbike
Du hamnar emellan S2 och S3 på Stumpjumper och emellan S och M på Habit. En mindre cykel är smidigare och mer lekfull en stor cykel stabilare utför.

Hos en bra tysk butik, där jag har köpt en cykel förra året, finns Habit 1 Carbon för nästan samma pris i alla storlekar, lättare och klart bättre komponenter:

Välja mountainbike
Du hamnar emellan S2 och S3 på Stumpjumper och emellan S och M på Habit. En mindre cykel är smidigare och mer lekfull en stor cykel stabilare utför.

Hos en bra tysk butik, där jag har köpt en cykel förra året, finns Habit 1 Carbon för nästan samma pris i alla storlekar, lättare och klart bättre komponenter:

En mindre cykel går att få att kännas större med längre styrstam och/eller bredare/lägre styre, men då kan den kännas farligare utför, mer risk för OTB. Men en mindre cykel kan kännas smidigare i knixig skogsmiljö.
En större cykel går att få att kännas mindre med kortare (ner till 40 mm brukar finnas, 35 går att få tag på, men kolla isåfall att cykeln inte är riggad m 40 från fabrik) och/eller kapa styret smalare/styre med mer rise. Kort styrstam kan innebära att styrningen känns instabil, men kombinationen är tryggare utför för de flesta.
Man kan också manipulera storlekskänslan när man sitter ner genom att skjuta fram/bak sadeln på railsen så mycket det går, tot kan man få ca 2 cm skillnad, så inte så mycket, vill man ha bak sadeln ytterligare kan de gå att hitta dropperstolpe med setback, men då riskerar man, troende på hur brant sadelröret är, att hamna väl långt bak för att kunna göra branta klättringar sittande bra.
*Många* anpassningar att ta hänsyn till/välja!

Utrustningsnivå/krona premierar alltid att köpa online, T e x Scott, Spez, Trek, Cannondale (men Cannondale kan hittas för bra priser online. ☝️ ) är ofta dyra mot utrustningsnivå, men ibland är det ju värt det för att kunna känna/testa cykeln irl och veta att storleken är bra.

Välja mountainbike
En större cykel går att få att kännas mindre med kortare (ner till 40 mm brukar finnas, 35 går att få tag på, men kolla isåfall att cykeln inte är riggad m 40 från fabrik) och/eller kapa styret smalare/styre med mer rise. Kort styrstam kan innebära att styrningen känns instabil, men kombinationen är tryggare utför för de flesta.

Habit kommer redan med 40 mm stam. Specialized skriver 40 mm, men på bilden ser den ut som 50 mm. Bra att mätta på mans cykeln för att ser om en S3/M med 40 mm stam kanske skulle passa.

Tillbaka
Topp