Välja MTB (XC/Trail) för runt 30k

tks22

Medlem
Hej!

Jag ska köpa min första MTB och vill hitta en cykel som klättrar ganska bra (ska inte vinna några lopp) men ändå är trevligt nedförs och klarar lite tuffare terräng. Vill iaf ha full-suspension, 29-tum, minst 120mm framgaffel samt dropper post.

Tänker mig runt 30 000kr +- 5000, och har hittat några modeller som verkar intressanta, dock är jag nybörjare så vet inte riktigt hur märken och specs diffar sig mellan dessa.
- Cube Stereo 120 HPC TM
- Specialized Epic Comp EVO
- Trek Fuel EX 8
- BMC Agonist 02 Two
- Bergamont Contrail Elite
- Scott Spark 950

Har ni någon erfarenhet av dessa cyklar / märken? Nån som är bättre / sämre? Något annat tips på nån cykel som uppfyller dessa krav som jag förbisett?

Kanske en Canyon Neuron CF 8.0
Allround, bra komponenter och i ditt prisspann.

/M

Nya YT Izzo är ett bra alternativ:

Finns många bra hojar i den prisklassen. Du får nog fler som jämför specs åt dig om du länkar till respektive hoj så slipper vi googla var och en själva.

Allebike Alpha SLX.

Epic Evo tror jag inte på, det verkar vara samma ram som vanlig Epic, men längre framgaffel som gör att hela cykeln lutar lite mer bakåt och gör den ännu mer svårcyklad uppför pga tyngdpunkten kommer längre bak när du sitter på sadeln. Det är nåt Specialized har slängt ihop hastigt för att inte komma efter alla andra.

Jag skulle kolla på orbea Occam eller NP reactor. Allebike alpha är ju också spännande och svensk

Bor du i Stockholm så tror jag fixmybike har Occam för uthyrning så du kan testa lite mer ordentligt.

Fuel EX är nog inte bra om du vill ha något mer åt XC hållet. Har en Fuel EX 8 XT och inget jag skulle rekommendera för mer XC-lik åkning. Då är nog Top Fuel bättre.

Tillbaka
Topp