Välja nav till nya fälgar

Helkama raisu

Aktiv medlem
Kan någon hjälpa mig med vad jag ska välja. Har en Spectral 7.0 EX -15 som jag funderar på lite bredare fälg till.
Men vilka av följande nav är det som passar?

D711SB QR/D712SB QR
D881-15mm /D812 QR
D881SB 15mm/D882SB 12*142mm
D881SB 9mm/D882SB 10*135mm
DH61 20mm/D882SB 12*142mm
DH61 20mm/DH12 12*150mm

Första siffran, typ 15 mm, är framgaffel, var har du för axel i den? 15 eller 20? Skulle gissa på 15 utan att ha kollat. Sen bak, det styr din ram, jag gissar att den är 12*142.

Du får surfa på lite.

Tackar, nu ska jag kunna beställa.
Tog loss bakaxeln för att mäta ramen och nog stog det 12x142 på axeln (skämskudde).
Vad välja, novatec eller hope? Är hope prisvärda?

Passade på att fetta om pedalerna när jag ändå skruvade. Kändes som det kanske behövdes då pedalerna är från tidigt 00-tal.

Av det jag känner till så är Hope det mest prisvärda man kan köpa. Novtec har en absurd mängd olika nav och jag har ingen aning om vad som är vad. Jag tror dom erbjuder allt från bra grejer till riktigt dåliga grejer.

Om man vill komma billigare undan än Hope så är Dt 350 ett alternativ. Billigare och lite lättare.
Undvik Novatec…

Dt gör kalasnav i min värld. Bombproof är ordet. Hopenav har jag aldrig kört.

Fick hem lvghjul från reynolds, och framhjulet vänder nästan 15 gånger innan det stannar, rakt ur lådan, inget keramiskt jox heller.

Har kört fr440 på min mtb i många år och noll problem. Deras baknav är dessutom TYSTARE än hope, hopen är väl rätt så ljudlig när du rullar, sånt stör mig, sånt gillar somliga. Jag vill ha en tyst kedja också.

Då får det bli Hope. Går bara att välja mellan novatec och hope till dessa fälgar.

Såhär ser Specen ut nu, något jag valt knas?

650B Hand-built Endro Downhill MTB wheelset 38mm wide 27-5 inch wheels tubeless ready
Decal:No DecalFinish:matteFreehub body:SRAM XX1Holes:Front 32H/Rear 32HHub:PRO 2 EVO 15mm/12*142mmHub Brand:Hope 40THub Color:BlackNipple Color:BlackSpoke:DT Swiss CompetitionVersion:All Mountain

Senast ändrad:
Nej, har svårt att se det ens vara värt det på landsväg.
Vevlager kan jag pynta för det, om det gör att det håller två säsonger för något unket press fit, istället för en så ja. Men hjul, vanliga maskinlager håller ju hur länge som helst, i princip, och rullar hur lätt som helst.

Mitt svar baserades på att effektförlusten i vanliga stållager är väldigt liten. För vanlig fettocykling är det helt meningslöst att fokusera på. Jag har däremot behövt byta en del lager i min bakhjul.

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Når vi ändå är inne på nav och skit. Är det
> värt trippla prislappen för keramiska lager
> kontra vanliga maskinlager?

Fullständigt och totalt meningslöst. Stervelo och jofahjälm pekar på varför - vanliga lager har redan de extremt låg friktion, så även en halvering av friktionen i lagren ger en löjligt liten vinst. Man vinner mer på att inte ha roligt när man cyklar, för om man ler putar kinderna ut och det blir högre luftmotstånd.

Tillbaka
Topp