Välja Trail hoj

Välja Trail hoj
Perp skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en cykel efter var du kommer cykla mest, dvs
> dina hemmatrakter.
> Jag skulle inte vilja rulla runt på en fullblods
> enduro i mina skogar iaf, har hellre en lite
> lättare och rappare hoj.
> Att pendla på en am/enduro cykel är ju helt
> värdelöst så förstår inte varför du ska ha
> med det i tankarna ens, en gammal damcykel för
> 1000 spänn gör ju ett bättre jobb.

Håller helt och fullt med här. Jag skulle aldrig vilja jobbpendla på min FSR. Visst, skulle det vara mitt absolut enda alternativ, så blir jag väl så illa tvungen. Men i alla andra fall skulle jag försöka undvika det (av fler än en anledning). Men det är ju bara min tanke. Som många andra säger, givetvis ska du ju välja en cykel som passar dina egna önskemål, och ingen annans.

Välja Trail hoj
Ett alt som TS kan överväga är att köpa valfri FS27,5'a av dom ovan nämnda el likn (det är ju ändå motivationen hos den/det som sitter på sadeln som är mest avgörande), samt köpa ett extra hjulpar med slicks/semislicks att anv för jobbpendling.

Bara en tanke...

Välja Trail hoj
Första inlägget för mig här med.

Gick i ungefär samma tankebanor som Dig och övervägde flera av de modeller du listar, ville ha en cykel som fungerade lite överallt.

Ville gärna att den skulle klara lite grövre åkning i Åre, kanske Järvsö etc men även vara svinsnabb i skogarna kring hemtrakten där jag kommer cykla till 99% av tiden.

Jag köpte en Specialized Epic Comp 29 och är hur nöjd som helst!

Den är sjukt bra på det jag kommer göra större delen av tiden, dvs stigar osv här i kring stockholmsområdet, skulle det vara så att man vill kötta ordentligt nedåt så kommer jag hyra på plats.

Cyklade faktiskt till jobbet på den idag och rullade försvånansvärt lätt, så prova en!

Välja Trail hoj
jofahjalm skrev:
> Ingen vill ha en brant xc-cykel.

WORD! En Spech Camber Evo 29 är väl ett skapligt säker Hellas-kort (dvs brötig stigcykling) om den samtidigt ska duga till transporter, dock är 29" inte det roligaste att knixa runt med i skogen (om det inte ska "bombas" ner för stigarna :)

Välja Trail hoj
Fan Såg inte att det fanns en sida 2 i tråden och måste på något sätt ha klickat ur bevaka tråden sorry

Är för tillfället inne på ¨

Special stumpjumper FSE Comp Evo 650 eller Stumpjumper FSR Elite 29 men har upptäckt att det är olika dämpning på dom evo har 150 mm och Elite har 130 mm

Vad blir skillnaden ?

Kommer nog bli någon av dem men är evon mer nerför och Eliten mer allround ?

Jag skall fortfarande försöka gå och kika på kona imorgon och FSR Elite och bestämma mig i veckan...

Skall bli intressant och se vad det blir, misstänker att säljarna / säljare och känslan kommer göra sista beslutet men det är grym input i tråden då det har kommit många bra vinklar .... (meddelar givetvis hur det går :) ).....

Men lite input runt Stump evo och stump elite och slaglängden däremellan vore topp

/ Trailarn

Välja Trail hoj
Giant trance är en mkt vettig allround hojj, och har bara hört gott om maestro. Säljer de själv i butik i uppsala men är inte alls partiskt.

Som någon nämnde tidigare så var det en transition scout, 125/140 slag, känns som betydligt mer. Det blev mitt val av allrounder. Har inte spenderat mycket tid i sadeln alls på den än men det lilla jag har kört så är jag sjukt nöjd. Den kommer gå som pendling till jobbet, rejsa i skog å stig och jag känner inte att den kommer ha några problem i typ järvsö.

Vet dock att de är lite knepigare att få tag i än de andra och svåra att klämma på, min finns i butiken i uppsala i stort sett varje dag om man vill kika. dock inte kommande vecka pga semester.

Välja Trail hoj
tmalm skrev:
> 1. Pendla inte på skogshojjen- det suger!

+1

Det är framför allt extremt drygt att serva dämpare precis varje helg. Då vill man ju cykla i skogen i stället.
Pendlare ska vara helstela.

Välja Trail hoj
Kör du inte elit funkar en stympy hur bra som helst till xc åkning men dess rätta element är ju när det blir mycket stök Järvsö är den ju perfekt till. Kanske inte dom svarta lederna men jag är jävligt nöjd men min evo 29:a

Tillbaka
Topp