välja typ av cykel

rumpmas

Ny medlem
välja typ av cykel
Halloj,
Jag vill försöka komma igång med lite bättre hälsa och kondition. Har cyklat för länge sen (säkert 15 år sen) och tyckte det var roligt då, iaf roligare än att springa, man kommer ju nånstans...Men min gamla Raleigh MT-60 är inte så kul. Cyklar mest grusväg men också en del stigar. Det blir bökigt på stig och på grus känns det som fingrarna domnar bort. Kanske en ny cykel ger lite mer motivation också hoppas jag :-) Men vilken typ av cykel passar för sånt (grusvägar/stigar)? Siktar i så fall på nått i 10 000:- klassen.
hälsningar
Micke

välja typ av cykel
Har alltid undrat varför ingen slänger med ett par bilder på de stigar eller vägar de tänkt nöta. Lite stök för många här är vad en nybörjare skulle beskriva som omöjligt att cykla på.

Men med den info du gett skulle jag titta på CX (Cyclocross).

välja typ av cykel
Välkommen!

En CX med skivbroms kanske vore något? Om du inte tänkte tilbringa merparten på rätt teknisk/bökig terräng?

Att det känns sådär på din gamla cykel kan bero på en del annat oxå: trötta däck, dålig sittställning, ovana... Ta det lugnt i början!

välja typ av cykel
Tackar för välkomnandet,
Jag kör offrad och en del enduro också så med bökigt menar jag stenigt o eländigt, men merparten av cyklandet sker (just nu iaf)) ändå på grusvägar. Funderade på cykelvasan nästa år men den terängen är väl inte heller så farlig?

Tillbaka
Topp