Välkomna till Hisingen Runt!! (25 maj)

Underbart väder just nu, vi får se vad det blir imorgon... SMHI påstår detta, hmm... :-)
1.jpg

/Leo

ps. glöm inte regnjackan, så ses vi imorgon!

Utfärdar härmed varning till alla stilpoliser.
Bytte till CPX hjulen nyss och det blir nog bättre rent cykelmässigt men blå fälgar till en röd cykel...
Eller blåa fälgar öht. Jag fattar inte vad jag tänkte på den gången.
Ni får titta bort helt enkelt.

Mattias Lundqvist skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skall bli kul!

Ska inte du vara i Hässleholm imorgon? Tyckte jag såg ditt namn i startlisten.

//Ola

Blir en perfekt utblåsning inför Billingeracet och regnet strilar skönt ner..

Tjälskador
Handtecken
Skoöverdrag
Slang
Kamelbak
Extra handskar
knarrande vevparti och en klase hemoroijder

Syns imorgon cyklister :)

Jubelero skrev:
> Utfärdar härmed varning till alla stilpoliser.
> Bytte till CPX hjulen nyss och det blir nog
> bättre rent cykelmässigt men blå fälgar till
> en röd cykel...
> Eller blåa fälgar öht. Jag fattar inte vad jag
> tänkte på den gången.
> Ni får titta bort helt enkelt.

Klart godkänt tycker jag. Själv har jag nya rosa däck, yeah!

Föreslår att vi kör på ett led och drar ca 1 minut var, gå lite på känsla och dra mer eller mindre om ni tröttnar. Det kan bli lagom om vi är 5-6st i klungan. Annars blir det segt i motvinden... ;-) (som tur är går banan i ett virrvarr så det blåser inte länge från samma håll någonstans ser det ut som)

/Leo

Då var det färdigkört denna gången, här en liten Ride Report från Hisingen Runt 2006. :-)

Happy sub9 klungan lockade med sig många i starten, vi var "bara" 5-6st egentligen i Sub9 gruppen. Vi drog iväg med bra fart och klungan var väl runt 15 man när vi kört en mil eller två. Planen var att köra med ca 36-37km/h i snitt. Det visade sig inte vara så lätt då alla i klungan inte visste vilken fart vi planerat hålla, så körningen blev rätt ryckig. Ena stunden körde vi i 40-45, andra i 30-35. Vi höll ihop klungan ändå och körde på, härlig medvind i början. Vägarna var roliga, men några korta partier med cykelbanor(vid Kärra) borde gått att hoppa över. Vi körde fel en gång och fick vända, hittade rätt igen, men det gick inte att köra så fort på cykelbanorna med skymd sikt i svängarna. Nåja, det var ju ett motionslopp och inte tävling så det får man ta. Ett litet avsnitt pavé fick vi uppleva också, inne i Kungälvs centrum. :-)

Efter ett tag så blev klungan mindre, vi var väl runt 10st rätt länge. Höll på att köra fel några gånger till, blev lite störningar i klungan, men det gick bra som tur var, sorry. När vi vände längst bort, vid Jörlanda, så ökade vi farten lite och klungan blev lite mindre igen, nu var vi 7-8st. Det gick att hålla farten lite jämnare när vi var färre. När vi närmade oss Kungälv igen så kom vi ifatt en liten trio, hejade glatt och med hemlängtan och medvind i ryggen så blev det en fartökning igen. Nu var det ca två mil kvar och vi i utbrytarklungan var tre, jag, Erik och Vito. Efter trafikljusen där vi svängde mot Rödbo så kom motvinden som en DHL leverans i ansiktet. Trodde faktiskt ett tag att klungan skulle hinna ifatt oss i uppförsbacken, då det gick sakta i motvinden. Väl på toppen så blev det bättre fart igen och sista 1.5 milen körde vi tre för fullt. Det var en del mjölksyra och snabba dragningar, men det var riktigt kul. När 100km skylten syntes var vi ju nästan "hemma". Sedan dök det upp konstiga gröna HCK skyltar med större och större tal på, sista jag såg var 17. De var ju 18km banans markeringar, de gick åt andra hållet jämfört med långa banan. ;-) Sen såg vi målet och det var bara att trampa järnet sista 200m. Det gick inte att få till någon fin klungspurt för målet var vid sidan av vägen så man fick snällt sakta in långt innan. :-P Vi kom i mål på strax över tre timmar, så vi kom inte upp i VR sub9 tempo riktigt men nästan. Lite bättre ordning på farten och dragningarna ska nog lösa det på VR. Övning ger färdighet och nästa tillfälle blir Nationaldagsloppet den 6:e juni.

Sammanfattningsvis så var det ett kul lopp, om än med lite snurrigt dragna vägar på vissa ställen. Korven satt bra efter målgången! Jag hann inte stanna kvar så jättelänge efter målgången, men Wilier kom till slut i mål också efter att vi tappat honom vid Fars Hatt i Kungälv. ;-)

Bra kört alla, speciellt Vito och Erik som hade ork nog med sista rycket. :-) Tack HCK för ett bra arrangemang! Här kommer lite siffror från loppet:

Trip dist: 113,42km
Ride time: 3:11:50
Avg speed: 35,4km/h
Max speed: 59,5km/h
Trip alti: 764m(klättrade vi totalt, rätt så platt)
Max alti: 79m
Avg climb: 2%
Max climb: 6%

Och så pulsen:

Snittpuls: 155 (sista två milen höjde den lite grann, annars var det rätt så lugnt tempo)
Maxpuls: 176

/Leo

Hur gick det för er?
Själv var jag lite ovan på min helt nya racer så första kilometrarna kändes vingliga innan man fick in känslan.
Låg precis bakom er ända tills den branta högersvängen i början där jag hör att någon skriker nåt och i nästa sekund känner jag att jag inte fixar att svänga utan åker rätt ut på gräset. Tappade väl inte mer än 30 sekunder men i kombination med lite krånglande växlar var det omöjligt att köra ikapp er andra, tyvärr.

Fick dock en bra träningsrunda och drog nog 60-70 % av tiden vilket kändes i benen mot slutet. Bäst av allt var ju dock den gratis massagen man kunde få efter, hoppas ni inte missade den. Är nog förresten fortfarande möjligt att åka dit för massage eftersom målet inte stänger förrän 16:00.

Vore kul med en rapport från happy-klungan!

Rapporten kom, 2 minuter före ditt inlägg Martin. :-) Jäkla otur där, den svängen var farlig i början, vi höll alla på att köra fel/ut där, borde varit en varning där och inte i svängarna innan som var lättare. Tur att det gick bra ändå, kunde gått illa!

/Leo

Hemma! Har genomlidit en mycket långsam cykling bakom lilla Moa, frös som en hund i nordanvinden. Nåja, hon fick komma ut och röra på sig i alla fall. Glömde bort att slå på cykeldatorn, men 10 Km/h i medel tror jag står sig rätt bra som notering, med alla pauser borträknade.

En vacker dag skall jag cykla full fart på 50 eller 110 Km...

Det var lite blåsigt..

Men kul.
Hängde inte med Leos gäng speciellt länge men fick nog ändå betala för det på slutet.
Hittade en annan klunga som höll god fart om än ryckigt som jag åkte med fram till 7-7,5 Mil. Sedan kände jag att jag var tvungen att slå av lite.
Sedan blev det solo i blåsten lääänge. Såg inte en käft och var riktigt orolig att jag kört fel ett par gånger.

Det var tungt att köra sist två tre milen i blåsten. Martin tuffade förbi med sällskap när det var en knapp mil kvar.
Försökte hänga på men det fanns inget kvar i benen. Kom in på 3.45 och känner mig väldigt nöjd med tanke på hur det utvecklade sig.

Ville få känna på Happy tempot och det gjorde jag. Det var för fort för mig..
Bättre att veta det nu än i Gränna.

Det var skojsigt och nyttigt att få ett riktig klungkännapålopp, känns som att 9 tim vsub inte är orealistiskt får bara trampa på lite mer i medvinden.. :)

Leo var ju som väntat supersegstark och motvinden sista 2 milen var rejält knäckande..
Fint fint arrangemang som vanligt av HCK..

Nationaldagsloppet nästa..det klämmer vi på 2.35..ho ho

Vito, du var rena turbodieseln själv också, imponerande starkt kört! :-)

Här är min pulskurva från loppet, det ser lite ryckigt ut... Det fanns faktiskt ett antal rödljus som vi fick stanna för också. Annars så var det bra fart i början, sen lite lugnare och så sista rycket. Finns mer att ösa ur till Vättern. :-9

/Leo

hr2006puls_lr.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Imponerande kört av Leo och company i den besvärliga blåsten. För egen del blev vår grupp bara tre stycken efter några kilometer. Vi hängde ihop i 6 mil innan jag och min kompis Johan inte orkade hänga med vår dragvillige hjälpryttare. I mål landande jag på 3.49 och det är bara att inse att sub9 är en bit bortom min horisont. Var nöjd med att hålla hyfsat tempo ändå de sista milen. Tänker ändå starta och se hur långt det räcker. Nationaldagsloppet nästa.

/Anders

martinr skrev:

> Låg precis bakom er ända tills den branta
> högersvängen i början där jag hör att någon
> skriker nåt och i nästa sekund känner jag att
> jag inte fixar att svänga utan åker rätt ut på
> gräset.

Den där känner jag igen, det var en lurig rackare :) Blev panikbroms med sladd och hux flux var bakhjulet före framhjulet :-P Cykeln åkte i backen men jag lyckades göra nån stuntgrej och landa på fötterna. Tur att inte mina SPD-pedaler sitter fast så hårt..

Annars blev det en ride time på 4:33:45 enligt datorn, vilket väl får vara rätt okej med tanke på att det var mitt första cykellopp någonsin och att jag körde solo i typ 4-5 mil.. Men det var seegt de sista 8 kilometrarna eller vad det var efter sista svängen. Helt sjukt massa motvind..

Kul som tusan var det iaf :)

//Daniel

Vafaen, körde ni förbi Kode? Var det inte HISINGEN runt? Då hade jag ju kunnat dra ut och hänga på er en bit med pendlarhojen...
Körde ni gamla E6:an eller förbi solberga och aröd och där?

Tack för idag! Leo o Vito gjorde ett hästjobb i motvinden. Jag försökte backa upp dem men det gick helt enkelt för fort för mig och jag koncentrerade mig på att ligga på rulle; Man måste ju öva på det också. Vore fint med en göteborgs sub9 träning så att en del av klungan är nåt så när tight. nästa helg?

average: 146
maximum: 177

/erik

Jag bidrar med min lilla ride rapport..

Gick riktigt bra fram till järnvägsbommarna vid Sankjörgens golfbana.. där fick min kjedja fnatt.. och delade sig och vipps så låg den och släpade i marken. Jag kunde aldrig ana att man borde ha extra kjedjelås när man körde racer.. nu vet jag att man alltid skall ha det med sig.. letade i ca 15min och hittade låset.

Lite kladdigare om händerna körde vi vidare.. efter kärra någon stans fick min vapendragare Benny pungtering..några extra minuter och vi for vidare.. efter Kungälv strax innan man svängde vänster.. innan flygandetunnan planet så kom den andra punkan precis lägligt då det stog en hjälpbil där.. ny slang och bakdäck så var vi igång igen..

Jobbigaste biten var ju den satans motvinden :(

Ride time 4:50

Wasabi: Ja, vi körde väl rätt igenom Kode, såg du inte alla cyklisterna? :-) Här karta över banan:
hr_karta_3.gif

Erik: Ja, jag ska försöka få till lite mer klungträning, får se hur det funkar nästa helg för jag tänkte ev. åka till Kinnekulle på lördagen. Så ev. söndag(4:e juni) 09.00 kanske, en snabbis ner till Frillesås/Åsa och fika där vid konditoriet? :-9 Sen är det ju Nationaldagsloppet på tisdagen, den 6:e, där får vi göra ett nytt försök med snitt på 36-37km/h.... :-)

/Leo

Hej Leo och Erik + alla som jag inte känner.
Jag hängde på ert tempo i 10km eller nåt sen fick jag släppa taget.
Men det blir ett nytt försök på nationaldagsloppet, och då med minst
dubbelt så många träningsrundor i benen som igår...

/Erik

Även jag roade mig med att köra Hisingen Runt.
Då jag gillar att vara ute och cykla tog jag längre tid på mig 4.37.
Vill passa på att ge en eloge till HCK och alla de som såg till att vi andra kunde cykla o ha skoj.
Mvh Thorleif

Tillbaka
Topp