Vallåsen, the tråd

DoubleD

Aktiv medlem
Vallåsen, the tråd
Hej på er. Jag hittar faktiskt ingen generell tråd om Vallåsen så tänkte starta en sådan.
Vad finns det för skvaller om vad som hänt under vintern? Nu är det bara 24 dagar kvar... Vi siktar/suktar på att vara där på långfredagen som säsongsstart.

Vallåsen, the tråd
I dag är det dags! Liften rullar igång 10.00!

De har jobbats flitigt i vinter på många ställen, årets stora nyheter (hittills) är

- Renoverad och uppdaterad shop.
- Ombyggd cykelhyra med nya omklädningsrum.
- Nytt avstig på sittliften.
- Grusat liftspår på släpen.
- Flera leder som fått en omgång med spaden inför öppning.

Nyheter som kommer under våren
- Färdigställandet av Oua-Oua efter höstens avverkning.
- Nytt avslut på ”Lilla kycklingen” inför downhill SM.
- Nytt campingområde med 50st el platser för husbil/husvagn.
- Plus allt annat som finns i våra huvuden men inte vågar nämna då tidsplanen är oklar. ???

Vallåsen, the tråd
Pepp! Missar tyvärr öppningshelgen men kommer att åka ner med grabben under våren här.

Hur ser det ut med möjlighet till elbilsladdning?

Vallåsen, the tråd
Pepp! Missar tyvärr öppningshelgen men kommer att åka ner med grabben under våren här.

Enl chargefinder finns det 5st 11kW stolpar på Vallåsen. Har ej testat dessa själv.
På Kungsbygget (som väl enl framtida plan skall "trailas" ihop med Vallåsen?) finns 16st 22kW.

Vallåsen, the tråd
Enl chargefinder finns det 5st 11kW stolpar på Vallåsen. Har ej testat dessa själv.
På Kungsbygget (som väl enl framtida plan skall "trailas" ihop med Vallåsen?) finns 16st 22kW.
Mellan Vallåsen och Kungsbygget finns de nu en led på 5km som sammankopplar anläggningarna. På Kungsbygget finns de laddare idag ja.

Vallåsen, the tråd

Laddarna som fanns under förra sommaren krånglade med än vad dem funkade så i dagsläget finns inga laddare på Vallåsen. Men vi kikar på nya lösningar och hoppas på att det kommer upp något i närtid.

Vallåsen, the tråd
Äntligen säsongspremiär och uthämtade årskort. Det var mindre blött än vi trodde. Skapligt mycket folk men inte lång liftkö, sen kör vi senare lunch just för att nyttja den obefintliga kön runt lunch. Tack Vallåsen!
Nu saknar vi bara teleporter så ni kan riva liften ;-)

Vallåsen, the tråd
1734085787196.png

Vallåsen, the tråd
Lederna är riktigt fina, ovanligt torr vår. Så framåt söndag skulle jag gissa på att många av lederna börjar sätta sig efter att ex antal 100hjul passerat.

Nyheter värda att nämna skiljer sig nog ganska mycket om de är du eller jag som sätter ”värdet” 😃

Men de nya campingområdet är väl egentligen årets nyhet (än så länge) 🤷‍♂️
I övrigt har vi vart tvungna att göra en stor insats på liften för att den ska lunka på i sitt goa tempo ett gäng år till. Vilket i sin tur har bromsat utvecklingen av lederna.
En nya cykeltvätt har vi också fått ihop, med fler ”tvättstationer” och tryck i slangarna så de räcker och blir över 💪😃

Sen är det garanterat massa små saker jag hunnit glömt bort 🙈😁🏁🏁🏁

Vallåsen, the tråd
Någon med rapport från premiären i helgen? Gött på stigarna och vindpinat i liften?
Körde där idag o hann igenom de flesta lederna. Absolut gött på stigarna och inte för långa liftköer 👍🏻 Blåste en del med stark motvind vid hoppen på Oua-oua. De håller på och rustar upp påstigningen vid den andra sittliften..undrar om de skall öppna den i år?

Vallåsen, the tråd
Var nära att göra en tabbe idag. Hade med mig mitt gamla liftkort och höll på att ladda det online men avbröt då jag kände att det kunde vara bra att kolla vad som gäller. Visade siga att de gamla liftkorten inte används längre. Jag vet inte om det hade gått igenom att ladda kortet men det hade ju varit jävligt struligt att få tillbaka de pengarna i så fall antar jag.
Mycket folk på plats men inte så mycket liftköer eller cyklister på lederna. Spåren var i prima skick.

Vallåsen, the tråd
Var nära att göra en tabbe idag. Hade med mig mitt gamla liftkort och höll på att ladda det online men avbröt då jag kände att det kunde vara bra att kolla vad som gäller. Visade siga att de gamla liftkorten inte används längre. Jag vet inte om det hade gått igenom att ladda kortet men det hade ju varit jävligt struligt att få tillbaka de pengarna i så fall antar jag.
Mycket folk på plats men inte så mycket liftköer eller cyklister på lederna. Spåren var i prima skick.
Ditt skipass hade ej gått att ladda på våran hemsida, så ingen risk att de blivit knasigt. 😃👍

Vallåsen, the tråd
Körde där idag med en polare vars grabb ska köra swecupen i morgon, så det var mycket folk idag. Positivt överraskad över hur snabbt det går även om det är 50 meter kö, 2-3 minuter max så är man längst fram. Tidigare i skidsammanhang har det snarare varit en minuts väntan per meter kö..

Vallåsen, the tråd
Första gången på några år. Det var ju fint!

Himla soft med dubbel bemanning i liften hela tiden. Tror den gick långsammare också men i alla fall betydligt mindre livsfarligt med barn.

Den gröna var också väldigt fin. Lite flack men bättre än pelikanen skulle jag säga.
Oua oua verkar ha blivit svårare tror jag.

Vallåsen, the tråd
Var förbi Velofest och kollade lite på fredag eftermiddag. Mest för att jag inte sett anläggningen och var i krokarna. Antar att det blev mer livat senare? Jag och sonen kollade butiken, lite utställda cyklar, sen tröttnade han.

Vallåsen, the tråd
Öppet! Den som är där idag får gärna rapportera. Spontant känns ett halvdagskort kanske tillräckligt.
Tyvärr verkar de enligt pistkartan bara köra skidor i de västra blå och gröna backarna. Gissar att de inte vill sabba för cyklingen i de lite mindre ointressanta backarna.

Vallåsen, the tråd
liften som används för cykling är vad jag förstår inte tillgänglig för skidåkning och den backen har tydlighen sällan varit öppen i vilket fall

Vallåsen, the tråd
De som har skidåkningen har hyrt in sig på den västra liften och backen och anlagt konstsnöanläggning i den backen, så det kommer vad jag förstår inte att öppnas i någon av de andra två backarna iom att de inte har snökanoner där. Förr när Branäs hade hand om det så var det oftast mittenbacken de öppnade, den är ju lite roligare om man inte är ren nybörjare. Backen längst österut måste vara 15 år sen den var öppen, den är ju rätt brant på slutet så svårt att få snön att ligga kvar där.

Jag ska iaf dit onsdag kväll och köra några åk, mest för att det är kul att de öppnat.

Vallåsen, the tråd
Var där i eftermiddags. Bra snö. Mycket folk men ändå bra flow i den enda öppna liften så länge den inte strulade. Vilket den tyvärr gjorde en del, och då byggde kön på. Får de rätsida på den samt får igång släpliften så kan resultatet blir rätt bra, hade dock gärna sett att man kunde lösa halvdagskort för typ 300 istället för heldag för 420 som känns lite saftigt. Man gör nog rätt i att ha med egna grejer, hörde om folk som hade fått köa i över två timmar för att få sina (förbokade) grejer på förmiddagen vilket kanske eller kanske inte var en överdrift. Väldigt få danskar. Fint väder.

1dd9ba062425b2c14adb8ca47a1736f4.webp

Vallåsen, the tråd
Var där i eftermiddags. Bra snö. Mycket folk men ändå bra flow i den enda öppna liften så länge den inte strulade. Vilket den tyvärr gjorde en del, och då byggde kön på. Får de rätsida på den samt får igång släpliften så kan resultatet blir rätt bra, hade dock gärna sett att man kunde lösa halvdagskort för typ 300 istället för heldag för 420 som känns lite saftigt. Man gör nog rätt i att ha med egna grejer, hörde om folk som hade fått köa i över två timmar för att få sina (förbokade) grejer på förmiddagen vilket kanske eller kanske inte var en överdrift. Väldigt få danskar. Fint väder.

Visa bilaga 811292
Trist med väntetid, oavsett om det egentligen var 30 min går tyvärr Vallåsen bort, men de kanske får ordning på det efterhand. Funderade på oman skulle åka dit, men blir väl att sponsra Ulricehamn eller Isaberg i stället.

Vallåsen, the tråd
Trist med väntetid, oavsett om det egentligen var 30 min går tyvärr Vallåsen bort, men de kanske får ordning på det efterhand. Funderade på oman skulle åka dit, men blir väl att sponsra Ulricehamn eller Isaberg i stället.
Tanken var Isaberg heldag, ca 2h bort. Men då de endast hade barnbacken öppen blev det 35 min till Vallåsen för rekningens skull.

Vallåsen, the tråd
Aha. Får kolla snöläget i Ulricehamn då. Det är dessutom en aning närmare för mig
Isaberg öppnar Familjebacken och Dalbacken på fredag.

Om jag tolkar Ulricehamns sida rätt så har de en Vist och Gläntan öppen just nu. Så inte så häftigt där heller. Men det går väl snabbt nu när det är kallt.

Vallåsen, the tråd
Isaberg öppnar Familjebacken och Dalbacken på fredag.

Om jag tolkar Ulricehamns sida rätt så har de en Vist och Gläntan öppen just nu. Så inte så häftigt där heller. Men det går väl snabbt nu när det är kallt.
Jag var några km bort på Lassalyckan här om dan och det har kommit rejält med snö. Kommer ju mer imorrn och torsdag också.

Vallåsen, the tråd
Kan rekommendera kvällsåkningen om man har möjlighet, iaf ikväll så var det ingen kö och fint i backen. Började åka vid 18 och körde 9 varv och en fikapaus på 2,5h. Lite billigare liftkort (250kr) oxå på kvällen.

Själva backen är som den är, vill man ha fart får man låta bli att svänga första halvan, men det är nära och det är skidåkning. Kul att de är igång tycker jag.

Tillbaka
Topp