Vallåsen till salu

Kung Stalle

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Pengarna behövs för paddelbana
1651913453087.jpeg

ponx

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Det låter positivt. Bättre att någon mer fokuserad kan ta över och de stora kan köra sportlovsbergen. Kanske vore bra för andra att titta på att göra samma *host* hammarbybacken *host*.

glitch

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Det låter positivt. Bättre att någon mer fokuserad kan ta över och de stora kan köra sportlovsbergen. Kanske vore bra för andra att titta på att göra samma *host* hammarbybacken *host*.
Varför skulle Skistar göra sig av med sin bästa reklamplats? Som dessutom numera sommartider agerar dragplåster för traillöpare som blir fjällsugna sommartid.

josofin

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Hammarbybacken ska ju bli äventyrspark för barnfamiljer, utförs-cyklingen försvinner helt som jag tolkar det...
Screenshot_20220507-124134_Chrome.jpg

Tilott

Medlem
Vallåsen till salu
Oavsett, hoppas den som tar över satsar på cyklingen och utvecklar. Om man skippar skidåkningen finns det mycket yta att bygga nya spår på. Tänker mig något liknande som Kisa BP blivit, 100% mtb 👍

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Utveckla/utöka parkeringen till ställplats/camping om det finns lönsamhet i att sälja övernattning? Och så en dyr krog med finöl och ok pizza på det typ?

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Frågan är iofs om man kan svälja mer cyklister med tanke på den begränsade liftkapaciteten, vi var där och åkte skidor i vintras i samband med julfirandet och ration utför vs uppför/kö var utan att överdriva 10/90. Vi drog efter tre timmar av frustration.

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Hur dyrt kan det vara med en riktig lift? Vad kostar en km Doppelmayr nuförtiden?
Är inte Vallåsens liftproblem grundat i att liftsträckan är flack och därmed lång, medans Isabergs är brant och därmed kort (dvs ”snabb”)?
Kanske kan man gräva in en bit i åsen vid botten av backarna för att branta till och korta ner liftsträckan med höjdmeterna i behåll, finns ju gott om erfarna människor i gräva-i-Hallandsås-gebitet vid det här laget.

SocialGimp

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Det står Doppelmeyr på den dom har.
Då så! 😁

Är inte på ngt sätt ngn liftexpert och gissar att en snabb lift som inte är från 1966 kostar ungefär lika mkt som tunneln genom Hallandsåsen men nyckeln till en fungerande bikepark är väl ändå liftkapacitet. Kanske kan dom åtminstone komplettera med pickup:er eller nå't. Äh, jag vet inte. eMTB?

SocialGimp

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
En 2004års 1400meter lång doppelmeyr 4stolslift kostade ca 3.6miljoner 😆
Det mest rimliga är att göra ngt ordentligt en gång för alla. Nedanstående lift är ca 1600 m lång och tar 2800 personer i timmen.12 miljoner Euro är ungefär vad en meter av tunneln i Hallandsåsen kostade så det gör ju varken från eller till att vi skattebetalare går i borgen även för denna infrastruktur. All in!

Edit. Googlade för skojs skull om tunneln o hittade ngn obskyr hemsida med lite info. Så 100 meter Hallandsåstunnel = 1 Vallåsenlift då...
"När ni susar genom tunneln kan ni tänka på att den kostat cirka 1,2 miljarder kronor per kilometer (det vill säga 1,2 miljoner kronor per meter!)."

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Hur ska man få till en bikepark med bara cykel och lönsamhet i Sverige, med vårt klimat?
Utan skidor får du nog höja priset en faktor 5 gissar jag. Kanske 10. Så, liftkort en dag, säg 2-3000 för att de ska gå runt?

Olzin

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Hur ska man få till en bikepark med bara cykel och lönsamhet i Sverige, med vårt klimat?
Utan skidor får du nog höja priset en faktor 5 gissar jag. Kanske 10. Så, liftkort en dag, säg 2-3000 för att de ska gå runt?
Räknar man bort kanske 4 veckor med snö så har det varit fint cykelföre hela denna vinter på de breddgraderna.
Problemet med det jag ser på vallåsen är att de stänger tidigt på hösten för jakt i området.

ooms

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Har för mig detta var uppe för några månader sedan, dvs vilka intäkter genererar en bikepark vs skidanläggningen. För Järvsö tror jag det fanns siffror att tillgå, och det som bikeparken genererade var en spottstyver jämfört med skidanläggningen.
Nu kan man säkert ha en längre cykelsäsong i Skåne, men det gäller att få dit folk också. Jag tror att intresset från de större massorna att cykla bikepark på ex.vis jullov och sportlov är ganska begränsat, då vill folk åka skidor. Det går nog knappast att driva bikepark där entusiasterna ska stå för intäkterna halva verksamhetsåret. Det finns troligen en ekonomisk anledning till att Branäsgruppen vill sälja anläggningarna i södra Sverige, och den har nog att göra med för kort vintersäsong.

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Har för mig detta var uppe för några månader sedan, dvs vilka intäkter genererar en bikepark vs skidanläggningen. För Järvsö tror jag det fanns siffror att tillgå, och det som bikeparken genererade var en spottstyver jämfört med skidanläggningen.
Nu kan man säkert ha en längre cykelsäsong i Skåne, men det gäller att få dit folk också. Jag tror att intresset från de större massorna att cykla bikepark på ex.vis jullov och sportlov är ganska begränsat, då vill folk åka skidor. Det går nog knappast att driva bikepark där entusiasterna ska stå för intäkterna halva verksamhetsåret. Det finns troligen en ekonomisk anledning till att Branäsgruppen vill sälja anläggningarna i södra Sverige, och den har nog att göra med för kort vintersäsong.
Kan ju även vara en fråga om alternativkostnad på så vis att en investerad krona i ett stort etablerat liftsystem i norr ger högre avkastning än vad samma krona genererar i en mindre bikepark i söder, även om båda genererar vinst.

Vore intressant att veta hur t ex Kisa får ihop det, vad man har läst drivs det väl fortfarande på entusiastnivå men en aktör med större finansiella muskler kanske kan få mer schwung i kalkylen för en motsvarande anläggning.

SocialGimp

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Ja, jag minns oxå den diskussionen vilket förvånade mig då cykelsäsongen åtminstone i söder ju borde vara klart längre än några få vinterveckor om det ens kommer ngn snö. Är det så att vinterturister bor på stället i en vecka med mat, dricka, liftkort, skidhyra e t c och att bikepark-människor bara kommer över dagen med medhavd kaffetermos? D v s, spenderar en skidåkare 10 ggr mer än en cyklist kanske?

Tycker väl ändå att Isaberg har fått till sommarsäsongen skapligt, det är ju jämt välfyllt i stugor, camping, restaurang och i höghöjdsbanor. Lägg därtill konferenser (har själv varit där på konferens). Hade varit kul att se en jämförelse vinter/sommar även från Isaberg. Kanske finns ngt på nätet...

Laan84

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Ja, jag minns oxå den diskussionen vilket förvånade mig då cykelsäsongen åtminstone i söder ju borde vara klart längre än några få vinterveckor om det ens kommer ngn snö. Är det så att vinterturister bor på stället i en vecka med mat, dricka, liftkort, skidhyra e t c och att bikepark-människor bara kommer över dagen med medhavd kaffetermos? D v s, spenderar en skidåkare 10 ggr mer än en cyklist kanske?

Tycker väl ändå att Isaberg har fått till sommarsäsongen skapligt, det är ju jämt välfyllt i stugor, camping, restaurang och i höghöjdsbanor. Lägg därtill konferenser (har själv varit där på konferens). Hade varit kul att se en jämförelse vinter/sommar även från Isaberg. Kanske finns ngt på nätet...
Om man får tag i en årsredovisning kanske?

jonte987

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Tror inte det blir några liftar utan skidåkningen. Då är vi fast med elcyklar.

Isabergs siffror vore intressant. De kör väl sommarsäsongen från påsk till höstlov.

Laan84

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Söder om sälen antar jag att det är självbevarelsedrift att försöka bli mer året runt.. Tycker nog att en helg på isaberg kostar åtminstone i samma riktning på sommar som vinter, så de har nog lyckats rätt så bra.

jonte987

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Man kan ju dra lite slutsatser från den här artikeln faktiskt. Det verkar som att sommarsäsongen är minst lika viktig för Isaberg. Artikeln är från 2018 visserligen och jag gissar att utvecklingen för sommarsäsongen har ökat ännu mer de senaste åren.

https://www.besoksliv.se/nyheter/sa-blev-isaberg-mountain-resort-en-aret-runt-destination/
Något hotell blev det inte. Jag hörde av en insatt kollega att de fick nej till mer mark ner mot sjön. Kanske beror på det. Är ju lite trångt där nere

freddes

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Vallåsen samt Kungsbygget har ju alltid varit till salu (inte längre KB) med jämna mellanrum. Får man en bra vinter i Skåne så funkar de men snökanonerna kostar nog en del.
Det har ju investerats på just Vallåsen också men inget förvånar längre.

Hoppas de löser sig iaf.

Vallåsen till salu
Komiskt att det gnälls så på liften i Vallåsen, jag har svårt att se att man kan ta sig nerför spåren om man inte kan ta liften efter att ha testat en gång och iakttagit folk framför en.

Där är dessutom personal för folk som inte klarar av att lyfta av cykeln självmant och för de yngre. Den är en smula långsam men där finns ankarlift om man inte vill vila ut under de minuterna det tar upp.

Personligen hade jag gärna sett att någon tar över som kan öppna upp de naturliga spåren lite tidigare på säsongen och hålla öppet ännu längre. Hade även gått att göra mycket kul med hjälp av belysning där.

Finns isaberg som ett framgångsrecept för familjerna samt de som prioriterar liften framför cyklingen.. En gemensam nämnare verkar vara att alla som gillar åsen är sådär lagom roade av isaberg.

Olzin

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Komiskt att det gnälls så på liften i Vallåsen, jag har svårt att se att man kan ta sig nerför spåren om man inte kan ta liften efter att ha testat en gång och iakttagit folk framför en.

Där är dessutom personal för folk som inte klarar av att lyfta av cykeln självmant och för de yngre. Den är en smula långsam men där finns ankarlift om man inte vill vila ut under de minuterna det tar upp.

Personligen hade jag gärna sett att någon tar över som kan öppna upp de naturliga spåren lite tidigare på säsongen och hålla öppet ännu längre. Hade även gått att göra mycket kul med hjälp av belysning där.

Finns isaberg som ett framgångsrecept för familjerna samt de som prioriterar liften framför cyklingen.. En gemensam nämnare verkar vara att alla som gillar åsen är sådär lagom roade av isaberg.
Åsen är mycket bättre än isaberg om man inte är småbarns familj utan åker för utförsåkningen. Den slöa liften har jag inte heller några problem med, ser det som skön vila. Orkade lätt en heldag på åsen första gången jag var där för årets öppningshelg. På isaberg är man ju helt slutkörd efter 2-3h.. Inga kvalitativa åk heller för det är folk och barn familjer i vägen för en i alla spår.

Topp