Vänster STI-handtag släpper inte vajer i kyla

jonja

Aktiv medlem
På min fuskgravel med Tiagra 4700 (10D) nekar vänster STI-handtag att släppa vajern från ungefär -5 grader och nedåt. Så har den gjort sen den var ny för 3 år sen. Går alltså inte att få ner kedjan på lilla kakan sen man väl har lagt upp den på stora. Inte särskilt kul på en året-runt pendlare

I höstas köpte jag en ny Rose Backroad gravel med RX400 (10D) grupp. Mycket trevlig hoj. Förutom att vänster STI-handtag nekar att släppa vajer från ungefär -5 grader och nedåt. Konstant. På en nästan ny hoj som i övrigt funkar oklanderligt. Inte särskilt kul på det som skulle vara min huvudsakliga vinterhoj. Det här verkar ju som något mer än en ren slump, tycker jag anar en antydan till en systemegenskap här. Eller kanske jag bara är konspiratoriskt lagd?

Finns det något enkelt man kan göra? Finns det något vintersmörjmedel som kan göra susen? Eller ska man undvika Shimano för vintercyklar? Kanske Shimano borde skicka med en brasklapp för att slippa göra folk besvikna i onödan? "Vi garanterar inte funktionen på dessa växelhandtag i köldgrader. Den som ändå ger sig ut i sådant väder får skylla sig själv. Om du prompt ska cykla rekommenderar vi att du gör det i mildgrader."

Det är väl fettet i växelmekanismen som blir trögt.
Förra vintern tröttnade jag på att luftväxla mig genom hela den kalla årstiden och byggde helt enkelt om vintercykeln till trådlös SRAM-grupp. Nu går det fint att växla oberoende kallgraderna.

Ibland är vajrarna insmorda med något för att skydda mot rost. Kanhända är "något" inte köldhärdigt.

Låter ju inte som vatten. Släpper den vajer är det rimligen växeln som kärvar som @weldion skriver. Så det löser du lätt som en plätt enligt samma för bara 5-6000 eller nåt ditåt. Silikonolja eller fett om man får dit det är ett lite billigare alternativ.

Låter ju inte som vatten. Släpper den vajer är det rimligen växeln som kärvar som @weldion skriver. Så det löser du lätt som en plätt enligt samma för bara 5-6000 eller nåt ditåt. Silikonolja eller fett om man får dit det är ett lite billigare alternativ.
Va, 5-6000, vilken snåljåp. Självfallet skrotar man cykeln och köper en ny. Inte värt att lägga sin dyrbara tid på sådant. Jag menar, vad kostar en ny cykel av rimlig kvalitet? 200 kkr? Är ju ingenting.

Risken är att det genererar en större kostnad än vad du skrivit. För helt plötsligt har man en växelgrupp på hyllan och beställer ett ramkit för att använda växelgruppen på en ny cykel.

Det är inte säkert att det är handtaget eller reglaget på styret, som "vägrar släppa". Kan mycket väl vara i andra änden, vid växeln, eller någonstans på vägen.

Jag hade liknande på nån Tiagra 10-delad cykel för dryga tio år sen. Så nåt med fett som stelnar eller liknade tolkade jag det också som utan att lägga så mycket energi på det annat än att testa spraya på 5-56 i reglaget. Har för mig att det löstes då. Men kan minnas fel, det kanske inte löstes utan jag gav upp istället?

Jag hade liknande på nån Tiagra 10-delad cykel för dryga tio år sen. Så nåt med fett som stelnar eller liknade tolkade jag det också som utan att lägga så mycket energi på det annat än att testa spraya på 5-56 i reglaget. Har för mig att det löstes då. Men kan minnas fel, det kanske inte löstes utan jag gav upp istället?

Jag hade motsvarande problem på 10-delad 105. Sprutade in rikligt med 5-56 i reglaget och sen fungerade det utan problem åtminstone något år. Långsiktigt vet jag inte hur det skulle ha funkat, då en fjäder gick sönder inne i hö reglage och cykeln blev stående efter det.

Man har ju hört talas om folk som byter ut fettet innuti frihjulet mot ett som tål lägre temperaturer. Torde väl vara samma fenomen.

Själv har jag haft STI-reglage som vägrat släppa på det sätt som beskrivs, men då berodde det på ålder och inte kyla. Löstes med att plocka isär, applicera lättflytande olja och massera mekanismen. Som nämnts tidigare kan man ju fundera på hur det blir när man ersätter / blandar ut fett med olja, men dom reglagen har fungerat i flera år efter det.

iom det digitala beteendet strax under nollan är väl vatten i växelhöljet en tänkbar förklaring. mynnar höljet i riktning uppåt är risken för det betydande. särskilt hos cyklister som har tvättnoja.

när det gäller vinterhärdiga smörjmedel använder jag i första hand helsyntet motorolja. standard för mig i vajerhöljen, rikligt.

vill man ha något mer varaktigt är finishline grön ett alternativ. t ex inuti ett växelhandtag.

Jo det är säkert, det är reglaget som bara "trampar luft", det händer inget i reglaget. Det är inte vajern, det är inte framväxeln.
Jo, det är vajern, och ett vanligt problem vid minusgrader:
1. Det går bra att spänna vajern så att växelföraren flyttas till STÖRRE drev.
2. När man växlar till ett MINDRE drev, slackas spänningen i vajern, som då passivt ska röra sig mot själva växeln. När det är kallt, har vajern svårare att glida. Det räcker att vajern är (även ytterst lite) fransig, eller att det är skit eller fukt (=is) i höljet, för att hindra vajern från att glida. Det typiska symtomet är att växelreglaget rör sig helt utan motstånd (”trampar luft”).
Diagnostiskt test: Ta in cykeln och pröva växla i rumstemperatur.
Jo det är säkert, det är reglaget som bara "trampar luft", det händer inget i reglaget. Det är inte vajern, det är inte framväxeln.

Mmm, båda sakerna kan hända (alltså det kan strula i vajer/hölje och i själva reglaget).

Jag tror nog på jonja, men ett diagnostiskt test skulle kunna vara att växla ner på reglaget ( släppa vajer ) och sen se om man kan dra i vajern där den löper längs vilket rör det nu är. Så ser man om det går att dra ut mer vajer ur reglaget eller inte.

Fast, som jonja beskriver tror jag, när man växlar ner hör/känner man ett distinkt klick i växelreglaget. Om man bara 'trampar luft' där så har reglaget inte släppt vajer.

Jo, det är vajern, och ett vanligt problem vid minusgrader:
1. Det går bra att spänna vajern så att växelföraren flyttas till STÖRRE drev.
2. När man växlar till ett MINDRE drev, slackas spänningen i vajern, som då passivt ska röra sig mot själva växeln. När det är kallt, har vajern svårare att glida. Det räcker att vajern är (även ytterst lite) fransig, eller att det är skit eller fukt (=is) i höljet, för att hindra vajern från att glida. Det typiska symtomet är att växelreglaget rör sig helt utan motstånd (”trampar luft”).
Diagnostiskt test: Ta in cykeln och pröva växla i rumstemperatur.
Om det inte klickar till i reglaget är det troligen en liten fjäderbelastad hake som inte kan göra sitt jobb på grund av t.ex. kallt fett som gör att mekanismen blir hindrad.

Om det inte klickar till i reglaget är det troligen en liten fjäderbelastad hake som inte kan göra sitt jobb på grund av t.ex. kallt fett som gör att mekanismen blir hindrad.
Tror att jag har någon move i vänsterhandens muskelminne att växla ner med lite sned kraft, om det är framåt/inåt eller bakåt/inåt när reglaget trilskas sådär.

Det är väl fettet i växelmekanismen som blir trögt.
Förra vintern tröttnade jag på att luftväxla mig genom hela den kalla årstiden och byggde helt enkelt om vintercykeln till trådlös SRAM-grupp. Nu går det fint att växla oberoende kallgraderna.
Vad är det som hindrar tillverkaren att använda fett som behåller sin viskositet ner till -20 istf 0 grader? Skulle det försämra sommaregenskaperna? Skulle det bli dyrare?

El-växlar ja, men då åker priset på nycykel upp från ca 20k till ca 30k ordinariepriser. Och då har vi lipo-celler, som ju också kroknar i kyla. Särskilt 3,6V system, att döma av hur lipo-drivna cykellampor beter sig. Men det kanske mildras av att strömuttaget vid växling är litet, eller åtminstone transient så att genomsnittlig belastning ändå blir så liten att den minskade prestandan inte märks så mkt?

Det räcker att vajern är (även ytterst lite) fransig, eller att det är skit eller fukt (=is) i höljet, för att hindra vajern från att glida. Det typiska symtomet är att växelreglaget rör sig helt utan motstånd (”trampar luft”).
Hojen är nästan ny, har gått ca 30 mil, det finns ingen fransighet eller skit i höljet, vajern är väl skyddad hela vägen.

Behöver vajern dra i mekanismen för att reglaget ska kunna släppa vajer, så som inte görs om vajern har frusit? Nej, vajern behöver inte utöva någon dragkraft för att reglaget ska släppa vajer. Så min tolkning av hur växling går till är att först släpps vajer inne i reglaget, vilket manifesteras av den taktila feedback man får från handtaget: ett tydligt motstånd och ett klickljud. Med eliminerad vajerspänning kan nu fjädern i framväxeln trycka tillbaka buren in mot sadelröret.

Det som händer mig är att vredet bara vispar luft, den får inte i tag i något, inget taktilt motstånd inget klick. Dvs ingen vajer har släppts. Det är inte ett vajerproblem mellan reglage och framväxel, såvitt jag förstår.

Vad är det som hindrar tillverkaren att använda fett som behåller sin viskositet ner till -20 istf 0 grader? Skulle det försämra sommaregenskaperna? Skulle det bli dyrare?

El-växlar ja, men då åker priset på nycykel upp från ca 20k till ca 30k ordinariepriser. Och då har vi lipo-celler, som ju också kroknar i kyla. Särskilt 3,6V system, att döma av hur lipo-drivna cykellampor beter sig. Men det kanske mildras av att strömuttaget vid växling är litet, eller åtminstone transient så att genomsnittlig belastning ändå blir så liten att den minskade prestandan inte märks så mkt?
Pendlade hela förra veckan utan att behöva ladda eller inte kunna växla, så nöjd att slippa fastfrusna växelvajrar! Kör med 105 Di2 grupp på pendlaren numera.

Detta är ett beprövat sätt att lösa växlingsproblem hos STI-reglage sedan förra årtusendet
och det har varit uppe här sedan över 15 år sedan

Fett som stelnar i reglaget skulle påverka bägge reglage lika mycket, så det kan man nog avfärda.
Däcksprut från bakdäck mot höljet vid framväxeln så fukt tränger in och samlas vid lägstapunkt och fryser däremot. Dra ur vajern och fyll höljet med lite k-sprit

Tillbaka
Topp