Vänster vevarmsskruv gängar ur sig.

Plommonpaj

Ny medlem
Mina som håller fast armen blev stula på skolan så gick hem och satte i 2 nya vanliga bultar. Den ena behövde va längre så tog en vanlig bult som inte är fingängad. Det satt fast bra och gick fint att cykla. Sedan så börjar det glappa och skruven har gängat ut sig. Misstänker att jag har pajat gängorna.... Så fungerar det att gänga om med vanliga grova gängor och trycka i en vanlig bult med locktite eller så? Eller är skiten helt förstörd? Kan gänga och har tillgång till alla verktyg.

dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> vad är det för typ av vevparti?

Ett tredelat BMX-vevparti. Av märket gusset eller susset eller något. Helt ny med dethär med cyklar. Vet dock hur man skruvar då jag går fordon samt grejat med moppeder några år osv..

Gänga om funkar säkert men om du cyklat med en glapp vevarm brukar den bli skiten invändigt så den ej är helt fyrkantig längre(antar art det är den typen av vevarm du har) när den väl blivit sliten så är det nästan omöjligt att få det att sitta ordentligt så byt ut vevarmen oxå.

Marham skrev:
> Gänga om funkar säkert men om du cyklat med en
> glapp vevarm brukar den bli skiten invändigt så
> den ej är helt fyrkantig längre(antar art det
> är den typen av vevarm du har) när den väl
> blivit sliten så är det nästan omöjligt att
> få det att sitta ordentligt så byt ut vevarmen
> oxå.

Men om jag gängar om till vanliga m8 gängor och skruvar i bulten allt jag kan borde den väl sitta? annars tar jag muttermaskin ;)

har dålig koll på bmx, men vevaxlar brukar ha rätt hårt stål - om det nu är den du funderar på att gänga om.

Det är ingen bmx har bara ett tre delat bmx vevparti. Fast jag har tillgång till en hel fordonsverkstad+ en mekaniskverkstad så gänga om är inga problem skulle jag tro. :)

Jo med loctite lossnar det nog inte men vevarmen kan ändå glappa lite om den inte är helt fyrkantig invändig längre, alternativt inte bli helt rak när du drar fast den. Men om du inte är så kinkig så kommer det i allafall funka.

Marham skrev:
> Jo med loctite lossnar det nog inte men vevarmen
> kan ändå glappa lite om den inte är helt
> fyrkantig invändig längre, alternativt inte bli
> helt rak när du drar fast den. Men om du inte är
> så kinkig så kommer det i allafall funka.

Jag använde riktigt loctite och drog åt hårt och det var inget glapp sen så kör jag en stund sen börjar armen glappa och bulten är lös...

PeterÄlvsjö skrev:
> Tvingar du i skruvar med fel gänga så kan man
> väl knappast säga att du kan meka?

Jag vart förbannad och tänkte in på att det var annan gänga. tänkt dig själv att få gå typ 1 km i ösregn för att nån tattare tagit dina skruvar...

Tillbaka
Topp