Vänster Vevaxel Ger Av Sig Ljud

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 28197
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 28197

Guest
Hej,

Min vänstra vevaxel ger av sig ett hemskt ljud varje gång jag ger lite tryck på pedalen, om jag tar all kraft och cyklar bara med höger fot så är det som vanligt fast extremt jobbigt och sakta.

När jag då använder vänster så ger det ett hemskt ljud, vet ej hur jag ska förklara ljudet ha ha. Det jag undrar är hur jag ska fixa problemet? Ska jag köpa nån slags olja o lägga på eller försöka reparera / byta ut själva vevaxeln helt.

Cyklar bara påväg till skolan och ute på asfalt väg så jag vet ej vad som kan ha skapat ljudet, det bara hände.

Tack för att du läste, Vilken hjälp som helst uppskattas.

Känn på pedalen så inte den är för löst åtdragen eller för hårt för den delen, kan räcka med att släppa eller dra åt bara ett tiondels varv.

@Kung_Gustaf
Här är de bästa bilderna jag kunde ta :/ Om nått mer behövs så är det bara att fråga.

20151001_144105.jpg

20151001_144052.jpg

@crillez

Vilken del på bilden är det jag ska skruva?

Vart bor du?

För att dra åt vevarmen så krävs det en hylsa. Ta bort plastskyddet och där finner du en mutter. Tar du bort den så kommer du åt att ta bort vevlagret. Det gör du med en haknyckel och en skiftnyckel/rörtång/fast nyckel.

Sen är frågan om det är ett kapslat eller öppet lager. Ett öppet lager kan räcka att fetta om. Ett kapslat kan du enkelt byta för runt hundringen.

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Vart bor du?
>
> För att dra åt vevarmen så krävs det en hylsa.
> Ta bort plastskyddet och där finner du en mutter.
> Tar du bort den så kommer du åt att ta bort
> vevlagret. Det gör du med en haknyckel och en
> skiftnyckel/rörtång/fast nyckel.
>
> Sen är frågan om det är ett kapslat eller
> öppet lager. Ett öppet lager kan räcka att
> fetta om. Ett kapslat kan du enkelt byta för runt
> hundringen.

O herre. Själv har jag ingen erfarenhet alls i cykel, tror knappt att jag har de verktygen, finns det nån enklare lösning?

Hur ser jag om det är kapslat eller öppet lager?

Kung_Gustaf skrev:
> Vart bor du?

Stockholm

Method skrev:
....
> O herre. Själv har jag ingen erfarenhet alls i
> cykel, tror knappt att jag har de verktygen, finns
> det nån enklare lösning?
....

Ja.
Lämna in den till en cykelverkstad.

Det är antingen lagret i pedalen eller vevlagret som är i behov av byte, eller för den händige, renovering, skulle jag tro.

Frid!

Har någon några tips på en bra och inte så dyr cykelverkstad i stockholms län området? Själv har jag ingen aning.

Jag hade problem med knak när jag trampade på höger sida. Visade sig att det var QR på bakhjulet som behövde lossas en aning. Ibland är det inte det uppenbara som är problemet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp