Vänta på paket-tråden! Del. II

Väntar sedan 1 månad på att bikester ska hantera en retur....sen drygt 2 veckor har de fått varan åter....

Cyclestoreköpet av ett däck var en månad sen också, inget än....bike24 ordern från förra veckans början har inget hänt med annat än orderbekräftelsen.
Mitt garantiärende hos mantel står still sen en dryg månad pga. italiensk leverantör som inte får fram prylar.....
Det går bra nu....

Mitt paket från bike24 gick ganska snabbt, la beställning den 26:e, skickades 29:e men är fortfarande i Tyskland enl. trackingen så där verkar det gå långsammare.

Får från Bikester imorgon vad det verkar. Lite långsammare än vanligt men inte så jävligt ändå. Värre med Sportamore! Inte ett ljud därifrån än trots att jag beställde därifrån samtidigt.

Fan. Jag som behöver slänga in ytterligare en order hos Bike24 och en hos Bikester. Sån tur var inga kritiska grejer. Mest till sidoprojekten

Har en ram på väg från Planet-X som förhoppningvis landar hos ombud idag. Om paketet inte är för stort! Hittade inga mått nånstans och ombudet har en specifierad maxlängd på 120 cm. Får se om det räcker.

Sen kommer det lite bromsar och jox från Tÿskland, även det med DHL konstigt nog. PN brukar ta över i Sverige men inte denna gång. Det luriga här är att statusen är "Leverans planerad efter överenskommelse". Jag kan inte minnas att jag ingått nån överenskommelse! Undrar vad detta betyder. Det skulle anlänt igår men sen har inget hänt.

Edit: Försöker också göra en retur till r2bike på ett angle set som var fel modell, men funktionen för att skriva ut retursedel fungerar inte och deras support svarar inte. :confused:

Vilka butiker verkar fortsatt ha rimliga leveranstider? Bikester var för mig bara ett par-tre dagar långsammare. Wiggle verkar gå ungefär lika snabbt baserat på infon jag fått än sålänge.

Bestälde från wiggle sönda den 3e .
Fått leverans datum (postnord) 14e tors nästa vecka. Så lite segare har det blivit med corona

Lite sent inlägg kanske, men jag väntar fortfarande så då måste det räknas?
I måndags fick jag ett efterlängtat sms....
Screenshot_20200504-162359~2.png

Xxl skickade ett par löparskor jag beställt till sambon. Hämtade dem direkt. Fick pappers-avi som jag struntade i. Sen kom det en påminnelse så jag tänkte att det var bäst att kolla vad som blivit fel. Tydligen var det inte fel, det fanns ett paket att hämta. Ett par till skor, exakt lika dana. Så nu väntar jag på att xxl ska svara så att jag kan få reda på vad jag ska göra med dem.

Varför varför varför köpte jag inte min första mtb i min cykelaffär 2 km bort?! VARFÖR BESTÄLLDE JAG IGÅR OCH MÅSTE VÄNTA TILL DEN 22?!

Jag vet inte hur man väntar på sånt här, tips? Tjejens cykel kommer eventuellt nästa onsdag/torsdag sååå hon får väl ha roligt, själv. :(

Verkar som den enda tysken som är blixtsnabba är r2-bike. Mina två beställningar där kam/kommer inom 4 dagar. Bike24 tog en vecka att skicka iväg två beställningar, som flera har skrivit här. Vågar inte beställa hos bike-components och bike-discount nuförtiden.
Beställde från bike-discount sista april (tyskarna har också ledigt 1/5), ordern skickades 8/5 och är i Sverige i dag den 11/5.

Det här var ju tröttsamt. Beställde från en svensk butik som hade i lager stod det först. Sedan väntade jag en vecka och inget hände. Kontaktar dem, då var det något fel med lagerstatus så det fanns inte lager men att det är beställt och på gång. Väntar en vecka till.... kontaktar dem och de säger att det är på gång. Samtidigt så har produkten, alla ur samma märke, försvunnit från hemsidan. De säger att det ändock är på gång. Så... några dagar senare kommer ett mail till att "leveransen uteblev och att jag får byta till en liknande produkt"!? Vad i h-ete. Jag kan ju inte gå och byta till något annat?! Helt vansinnigt. Kontaktar dem igen och då går det visst bra att få pengarna tillbaka. Har nu beställt samma produkt från ett annat ställe med tråkigare pris men förhoppningsvis korrekt lagerstatus. Får jag vänta igen här... väntans tider nu!

Det här var ju tröttsamt. Beställde från en svensk butik som hade i lager stod det först. Sedan väntade jag en vecka och inget hände. Kontaktar dem, då var det något fel med lagerstatus så det fanns inte lager men att det är beställt och på gång. Väntar en vecka till.... kontaktar dem och de säger att det är på gång. Samtidigt så har produkten, alla ur samma märke, försvunnit från hemsidan. De säger att det ändock är på gång. Så... några dagar senare kommer ett mail till att "leveransen uteblev och att jag får byta till en liknande produkt"!? Vad i h-ete. Jag kan ju inte gå och byta till något annat?! Helt vansinnigt. Kontaktar dem igen och då går det visst bra att få pengarna tillbaka. Har nu beställt samma produkt från ett annat ställe med tråkigare pris men förhoppningsvis korrekt lagerstatus. Får jag vänta igen här... väntans tider nu!

"Serenity now!!" för att citera den nyligen bortgångna Jerry Stiller.

Själv väntar jag bland annat på bromsklossar, handtag, kedja, däck och kassett till Miyata-renoveringen. Den är visserligen fortfarande nerplockad så det är inte akut, men ändå. Går långsamt nu i Tyskland. Beställde från Bike24 tisdag morgon, fredag kväll fick jag shipping confirmation och tracking nr. Men nu har det stått still på första DPD-stället (Kesseldorf), sedan igår morse.

Senast ändrad:
Då jag tänkt ramla ner i mtb-träsket igen efter uppehåll på 6-7-ish år väntar jag nu på cykel från Bikester. Stått "fått order" i en vecka nu medan det längst upp på sidan står ang covid-19:Vi fortsätter leverera som vanligt.

Väntar också på paket från Bikester. Beställde 18/4. Fick leveransbekräftelse 24/4. Sedan tyst. Postnord säger att paketet inte är inlämnat till dem :( Bikester svarar inte på mail.

Samma här, beställde den 7e och har inte ens fått lev datum på tjejens mtb. Min kommer den 18nde iaf!

Jag har fått svar från dem nu i alla fall och enligt dem hade paketet "fastnat" i Tyskland (på oklara grunder...). De erbjuder sig dock att skicka om ordern. Dock utan tre av artiklarna som nu är slut i lager. Jaja, jag låter dem göra ett nytt försök. Kanske får nåt nästa vecka om lyckan står mig bi :) Men får se var jag beställer från nästa gång.

Jag har fått svar från dem nu i alla fall och enligt dem hade paketet "fastnat" i Tyskland (på oklara grunder...). De erbjuder sig dock att skicka om ordern. Dock utan tre av artiklarna som nu är slut i lager. Jaja, jag låter dem göra ett nytt försök. Kanske får nåt nästa vecka om lyckan står mig bi :) Men får se var jag beställer från nästa gång.
Håller tummar, för min del blir det definitivt att köpa allt annat från min LBS så gott det går! Nada väntetider i princip

Jag beställde en fotopryl från USA (Seattle), som skickades 19 mars och kom fram till San Francisco 21 mars. Sen hände ingenting på en månad, så jag var nära att göra en reklamation men den 24 april så började det röra på sig igen och nu i morse har den ankommit Bryssel.

Jag har beställt en måttsydd ramväska från Rogue Panda som håller till i Flagstaff, Arizona. De föreslog att skicka den med DHL och jag hoppas det går lite snabbare.

Fotoprylen ligger kvar i Bryssel, Gud vet när den kommer.

Ramväskan skickades med UPS från Arizona i måndags och idag har den kommit till Järfälla - snabba ryck. Får se hur resten går, den ska komma på fredag enligt UPS.

Förra veckan fick jag en liten topptubsväska från Bikeshop.se, det tog en vecka. Helt okej.

Beställt från mantel tog 3 dagar 2 beställningar från bikester tog 3 dagar. Beställde cykel från bikediscount tog 5 dagar att få den skickad och då beställde jag på en fredags kväll så nu hoppas jag att DHL är snabba!!!!!!!

Hur lång leveranstid kan man vänta sig att Bikester har nu i corona-tider? Tycker det verkar oseriöst att dom inte svarar på mejl och har stängt av telefonen. Ska man skippa det företaget?

Beställde den 5/5. Stod då 6-14 arb.dagar, varan fanns i lager. Mailade dem den 11/5 och frågade hur det går. Den 12/5 fick jag svar att ordern kommer skickas under veckan. Ännu inte skickats. Så det återstår att se om den skickas denna vecka. Sen ska paketet genom ett coronadrabbat Europa ända upp till Stockholm. Och så infaller Kristi himmelsfärd nästa vecka. Så jag vet inte men börjar kännas alltför optimistiskt att tro att man ska kunna cykla nu hoj nästa helg...

Beställde två barncyklar från Cykelkraft i söndags - inte ett pip sedan orderbekräftelsen.

Beställde en dämpare från CRC i söndags - redo för skick igår onsdag. Inget sedan dess.

Beställde en hjälm i morse, torsdag från TCM - inget mer än orderbekräftelsen.

Hur lång leveranstid kan man vänta sig att Bikester har nu i corona-tider? Tycker det verkar oseriöst att dom inte svarar på mejl och har stängt av telefonen. Ska man skippa det företaget?

Bikester är det inget fel på, men det verkar ta tid för dem att få iväg cyklar för tillfället. Har väntat 8 dagar på att ens få ett trackingnr på cykeln jag har beställt, men å andra sidan fick jag övriga prylar som skickades separat två dagar efter lagd beställning.

Sammantaget får jag intrycket av att de gör så gott de kan.

Chainreaction:
Beställde sent på kvällen tisdag 5:e maj
Packades och bokades frakt lördag 9 maj
Skickades med DHL som meddelade att de tänkte leverera idag, fredag 9 maj 07-17.
Kunde ändra tiden till 10-14
Två kollin. Det ena åkte via East Midlands-Bryssel-Köpenhamn-Göteborg. Det andra tog vägen East Midlands-Billund-Köpenhamn-Göteborg.
Båda levererades idag 9:14...som tur var jobbar jag mycket hemifrån nu, så jag var hemma även om de kom 45min innan valt tidsintervall.

Beställde lite däck och slang (7 olika varor) från Bikester 17 april, skickades 25 april, kom fram 29 april. 12 dagar totalt.
Beställde lite bromsklossar från samma ställe 25 april, skickades 28 april, kom fram 4 maj. 9 dagar totalt.
Helt OK leveranstider, tycker jag.

Skulle beställa en ”mini”-pump från bikester och slängde samtidigt ner en TLD kortärmad tröja men de ville ha 295kr för frakt. Testade att ta bort tröjan men fortfarande 295kr i frakt...

Raderade kundkorgen och beställde från Crc istället.
La även med ett par 5/10 till sambon. Hennes 2 år gamla skor är utslitna men inte trasiga så hennes resonemang:
De håller lite till...
Jag brukar resonera:
Har jag råd?
-Nej...
Behöver jag?
-Nej...
Köpa??
-Ja!
??

Överväger att köpa racer från XXLs nätbutik. Fick info via deras fb-sida att normal leveranstid är 7-14 dagar men att man kan räkna med 2-3 dagars försening. Någon som har beställt cykel därifrån nyligen och kan bekräfta infon?

Känns som om jag mer eller mindre väntat på paket dagligen. Först kom min Orbea Oiz H30, sen kom allt runtomkring pö om pö (hjälm, skor, kläder, slang, sadelväska, minipump, rengöringskit etc etc.) Sen kom jag ju på att jag behöver en vettig golvpump, så nu väntar jag på en Topeak Joeblow Sport III. Nu har jag nog alla saker jag behöver. Nu är det dags att börja beta av "Villhöver-listan" också.

Jag gillar ale. Men också japanska lager.

Idag kom det en liten hög kvalitetslager från https://www.remlagret.se/. En dryg veckas transport från tysklandslagret.

6805 NTN kontakttätade lager till MTB:ns vevlager.
Nållager från NTN och miniatyrlager från Zen till Speedplaypedalerna.
Och 6806 lågfriktionslager från NSK till vevlagret på finräsern.
20200518_182157.jpg

Senast ändrad:
Paketet kom idag! Men då snurran kommit hela vägen till leverans stod det att nu finns paketet på en terminal, boka utkörning om några dagar eller åk och hämta. Fail.

Då jag lider av dålig karaktär och är ivrig åkte jag såklart och hämtade. Dock var paketet avsevärt större än utlovat så det fick inte plats i bilen, Fick motvilligt lämna kartongen på terminalen och lasta i cykeln löst i bilen och hoppas på att inget var skadat eller att storleken var fel så man behövde returnera.

Som väl är så verkar allt lira. Nu en öl. Sen mat. Sen ut och testa cykeln lite nu när allt är ihopskruvat.

Tillbaka
Topp