Vänta på paket-tråden! Del. II

Jag ser nu att jag inte har läst brevet tillräckligt några. Det står att man ska ringa DHL när en portkod behövs. Förvirrande för att det på webbsidan står att ingen portkod behövs för att de levererar till trottoaren.

Ringde kl 8 för att tillägga portkod och telnr. Fick paketet på lunchtiden. Så det funkade, men jag behövde stanna hemma en halv dag.

Jag har skickat ett klagomål till Bike24. Jag accepterar inte frakt som inte skickar till ombud. Jag har skrivit att flera här har (värre) problem.

Senast ändrad:
Nervöst följt denna tråd senaste dagarna så inte så förvånad när detta dök upp.

Bilagor

• IMG_3087.webp
    IMG_3087.webp
    42.9 KB · Besök: 43
Brevet i lådan, utkörning beställd till imorgon. Bara 10 dagar efter att det skickades från B24
Grattis. Själv hade jag fastnat i samma vinkelvolt hos DHL eftersom Bike24 verkar oförmögna att kommunicera mobilnr eller mailadress till dem, så efter att jag ringde DHL i morse (tack @Dino74 !) så var det bara att åka och hämta paketet på DHL:s terminal några km härifrån. Mycket smidigt när det väl löste sig, DHL:s lokala personal var mkt snabba och hjälpsamma!

Kollade på adresslappen och mycket riktigt var det inget mobilnummer angivet. Gick in på B24 och kollade min kundprofil - där hade jag 5 varianter av samma hemadress angivet, den näst senaste hade mobilnummer men inte den som var förvald för leveranser... Tog bort de 4 dubletterna och fyllde i mobilnumret på den sista. Hoppas de kanske funkar bättre nästa gång.

DHL hade varken fått mailadress eller telefonnummer av Bike24 när jag beställde för några veckor sedan. Så de kunde bara kommunicera med mig per post, och hade inte kunnat ringa om det behövts vid leverans.

Kollade på adresslappen och mycket riktigt var det inget mobilnummer angivet. Gick in på B24 och kollade min kundprofil - där hade jag 5 varianter av samma hemadress angivet, den näst senaste hade mobilnummer men inte den som var förvald för leveranser... Tog bort de 4 dubletterna och fyllde i mobilnumret på den sista. Hoppas de kanske funkar bättre nästa gång.

Jag har ingen leveransadresser, bara en address i kundprofilen, med telnr. Men jag gissar att Bike24 aldrig kommunicerar telnr.

Hursomhelst vill jag inte stannar hemma en halv dag för att vänta på ett pakket. Så Bike24 går bort för nu, förutom när jag behöver något snabbt. Express kommer till ombud nästa dag.

Ringde kl 8 för att tillägga portkod och telnr. Fick paketet på lunchtiden. Så det funkade, men jag behövde stanna hemma en halv dag.

Jag har skickat ett klagomål till Bike24. Jag accepterar inte frakt som inte skickar till ombud. Jag har skrivit att flera här har (värre) problem.

Fick, tyvärr, ett generiskt svar. Hoppas att de gör något med det.

thank you for your message and the associated feedback.

I appreciate your constructive criticism and apologize for any inconvenience caused. Bike24 attaches great importance to smooth and customer-oriented delivery. Your feedback therefore helps us a lot to rethink processes and address specific errors.

We are currently using DHL as a carrier in addition to our established logistics company DPD in order to ideally be more independent of individual service providers and to be able to offer the best shipping option for each individual shipment.

Customer feedback naturally helps us to improve our work and make the necessary adjustments. So thank you very much for this. We also reserve the right to discuss the case directly with the logistics company and thank you very much for the documentation.

If you have any further questions, please do not hesitate to contact me.

Blir väldigt tydligt att DHL inte lyckas. Igår fick jag notis om att de inte hann med att leverera paketet. Idag fick jag besked att ingen var hemma vilket är fullkomligt BS. 6 pers i huset, fungerande ringklocka och ingen notis i kameror som noterat någon närvaro.
IMG_3111.webp

Är det så att DHL är mer inriktat mot företagsleveranser och inte riktigt pallar med konsument-segmentet?

För annars så funkar det ju för det mesta finfint numera med e-handel, man har blivit bortskämd med att få en massa olika alternativ: att leverera till ombud, till paketbox, att de lämnar av vid dörren etc via en mängd olika leverantörer. Men att behöva vara hemma en viss dag för att ta emot ett paket känns väldigt stenålder.

Är det så att DHL är mer inriktat mot företagsleveranser och inte riktigt pallar med konsument-segmentet?

Det finns flera olika DHL service. De flesta DHL paket jag fick från Tyskland brukade distribueras av Postnord i Sverige. Sedan ungefär ett år fick jag också paket helt med DHL, men då kunde jag välja hem eller ombud. Jag har aldrig haft DHL Freight paket innan att Bike24 bytte nyligen, förutom för kompletta cyklar.

Senast ändrad:
Blir väldigt tydligt att DHL inte lyckas. Igår fick jag notis om att de inte hann med att leverera paketet. Idag fick jag besked att ingen var hemma vilket är fullkomligt BS. 6 pers i huset, fungerande ringklocka och ingen notis i kameror som noterat någon närvaro. Visa bilaga 783909
Fick samma problem själv under veckan från bike24 med dhl, står att dom försökt flera dagar, men inte fått sms om att ändra till utlämningsställe som man brukar få.
Fick ringa dhl och be dom lägga det i mitt uterum.
Annars tycker jag dhl brukar sköta sig utmärkt, är väl semester tider och det är ju sjukt mycket paket som ska hanteras.

Fick samma problem själv under veckan från bike24 med dhl, står att dom försökt flera dagar, men inte fått sms om att ändra till utlämningsställe som man brukar få.
Fick ringa dhl och be dom lägga det i mitt uterum.
Annars tycker jag dhl brukar sköta sig utmärkt, är väl semester tider och det är ju sjukt mycket paket som ska hanteras.
Tack för tipset, får försöka göra detta. Jag ringde DHL direkt när jag såg mail från Bike24 att de inte levererat men då var kundtjänst stängd för helgen :(

Beställde 4 Continentaldäck från Amazon.se, jäklar vad de var snabba på att leverera!
Med val att hämta ut hos PostNordombud.
Och fri frakt.
Med betalning via månadsfaktura.

Så det blir (y) för Amazon från mig.

Pga anledning, ny order lagd hos B24 men denna gång med €10 extra för ”express”. Dessutom med ett innehåll som skulle kunna passa i ett vadderat kuvert. Får se om det blir bättre då?

Ja, Bike24 express har levererat nästa dag de få gånger jag behövde det.

På helgen insåg vi att vi behövdes även cykelhållare för vara (för) många cyklar hem. Jag hittade den bara hos Bike24, men utan express, eller hos bikeshop för 30% mer: dilemma. Till sist kam jag på att titta hos R2-bike (bästa butiken) och de hade den och lite billigare också! Nu hoppas jag bara att DHL hos R2 fortfarande överlämnar till Postnord i Sverige.

Ibland är det irriterande hur ojämna cykelaffärerna är med leveranser. Väntar på däck som fanns i lager, +1 vecka. Beställde några småprylar från en annan i söndags, kom idag.

Däcken ska förhoppningsvis med till Sälen på Fredag. Men vill ju hinna testa dem innan.

Då jag vet att alla följer mina paketäventyr med spänning kommer här en uppdatering. Paketet är hos DHL express som har mailat mig om att välja leveransalternativ (hämta på ServicePoint eller hemleverans 8-17).

Så varför saknas mail när leverans går via DHL Freight ?

Så varför saknas mail när leverans går via DHL Freight ?

Det är allt helt olika service som levereras med olika fordon och kankse tom har olika mjukvara system. "Vanliga" DHL från Tyskland byter till Postnord i Sverige, åtminstone så var det, hoppas att det fortfarande funkar så.

Fast det var inte vad frågan gällde utan varför epostadressen kommer med när DHL Express levererar men inte när DHL Freight gör det. Om så vore fallet hade de inte behövt skicka avi med snigepost…

Att DHL Freight-paketen inte längre lämnas över till PN har vi redan konstaterat

Att DHL Freight-paketen inte längre lämnas över till PN har vi redan konstaterat

Nej, så är det inte, som jag skrev tidigare. Jag väntar just nu på två DHL paket från R2 som ska distribueras av Postnord, som vanligt. DHL Freight är en annan service. Jag tror inte att jag har fått DHL Freight från tysken innan, förutom för kompletta cyklar.

Jag hade bokat hemleverans av mitt paket och godkännt via UPS app att det var tillåtet att lämna paketet vid min dörr.

Trots detta fick jag klockan 16:00 ett sms där det stod att chauffören inte kunde hitta mitt hus och därför inte kunde genomföra leveransen. Min adress framgår tydligt i bokningen och bör inte vara svår att hitta. Jag förutsätter att UPS chaufförer har tillgång till GPS eller motsvarande navigationshjälpmedel men tydligen inte.

Istället för att försöka leverera paketet på nytt lämnades det på ett serviceställe som ligger 5 km från min bostad och som inte är det närmaste servicestället till min adress.

Jag kontaktade deras kundtjänst och meddelade att leveransen ska ske till min hemadress annars gör jag en refund på paketet och det blir sen deras problem

Senast ändrad:
Ringde som sagt UPS svenska support igår som lovade att paketet skulle levereras idag . Kommer hem och som jag misstänkte inget paket.

Ringer då UPS svenska support igen och undrar varför paketet inte levererats och hon kan inte se det för att det har inte skett någon uppdatering i deras applikation så hon kan se vad som händer så jag måste avvakta.

Jag ger upp. som tur är så betalade jag med klarna, så gjorde en anmälan om återbetalning till klarna och förklarade läget så snart är paketet UPS problem så får jag beställa från en annan sida .

Har någon här beställt hos Bike24 på sistone? Nån förbättring?

Paket jag fick från andra tyska butik skickad med DHL kam med Postnord, som vanligt. Men det är då inte DHL Freight (antar jag).

Paket jag fick från andra tyska butik skickad med DHL kam med Postnord, som vanligt. Men det är då inte DHL Freight (antar jag).
Jag beställde nyligen därifrån, skickades med DHL och vidare med DHL även i Sverige. Problemet var att Bike24 inte skickade med varken mitt telefonnummer eller mailadress, så när paketet kom till terminalen här i Sverige kunde de bara kontakta mig via brev för att komma överens om leveranstid. Så det fördröjde leveransen några dagar.

Jag beställde nyligen därifrån, skickades med DHL och vidare med DHL även i Sverige. Problemet var att Bike24 inte skickade med varken mitt telefonnummer eller mailadress, så när paketet kom till terminalen här i Sverige kunde de bara kontakta mig via brev för att komma överens om leveranstid. Så det fördröjde leveransen några dagar.

Tack. Då är det, tyvärr, samma situation som vi diskuterade lite längre upp.

Jag har beställt igen och den här gången delades beställningen upp i 2 försändelser.

Ena paketet skickades med DHL när den kom till Sverige och det andra paketet med PostNord.
Vet inte varför det blev så, men med PostNord gick allt sjukt smidigt och paketet kom till dörren på utsatt normal leveranstid (som alltid)
Med DHL blev det krångligt såklart, dom hade inga kontaktuppgifter till mig och även fast jag tog kontakt själv med dom tog det flera dagar extra innan jag fick paketet.

Såklart är det konstigt att Bike24 inte får till kontaktuppgifterna till DHL men även DHL lider ju av något då det alltid är krångel med leveranserna.

Deutsche paketdienst har mitt paket. Det ska från Holland till mig men har fastnat i Køge.

"The company [...] operates mainly in the express road-based market."

Det är en tio timmars bilresa nu i rusning mellan Rodenrijs och Køge med ett stopp i Veenendaal och det har tagit dem fem dagar att göra samma sträcka. Postnord har gett upp i sin prognos och säger nu att det kommer levereras men inte när...

Impulsköpte en cykel i söndags. Tänkte att DHL skulle vara raska (de brukar vara det). Men leverans först efter helgen. Sjukt att man fortfarande blir otålig när det kommer till nya leksaker.
Den är nu i Eskilstuna, ca 40min med bil härifrån. Men leverans måndag.. får åka och hämta men tvek om lådan går in i bilen. Cykeln gör det, men då står jag där med emballaget.

Får ta det som en träning i tålamod.

Tillbaka
Topp