Var beställer ni ifrån?

Storebrush

Aktiv medlem
Var beställer ni ifrån?
Tjena,

Jag shoppar inte så värst mycket nytt - men nu vill jag göra det! Och undrar egentligen; var ifrån köper man bäst mtb-grejer?

Frågeställningen behöver underkategorier:
Var köper ni delar ifrån?
Var köper ni budgetdelar ifrån?
Var hittar man med fördel en bra deal på ramen?
Var hittar man bästa dealen på cykeln?
Vilken är den bästa plattformen för begagnade prylar? (Hoppas slipp sätta upp ett fb-konto igen, så sjukt själadränerande)

Vänligen,

Var beställer ni ifrån?
Bike discount & r2bike gillar jag.

Beggat på happy så klart.

Ram är väldigt specifikt för märket. Wiggle är överlägset för billiga aggro HT.

Var beställer ni ifrån?
Storebrush sa:
Vilken är den bästa plattformen för begagnade prylar? (Hoppas slipp sätta upp ett fb-konto igen, så sjukt själadränerande)

1.
https://www.bike-components.de/en/
https://www.bike-discount.de/
https://www.bikester.se/
är de vanligaste jag handlar av.

2.
Förstår inte frågan.

3.
Beror på vad man är ute efter, men https://www.bike-discount.de brukar ofta ha bra och prisvärda Cube-ramar inom allt från mtb till lvg.

4.
Frågan alltför komplex, finns så många olika alternativ beroende på typ av cykel och budget.

5.
Köp & Sälj här på Happy är ganska bra, så länge man SER UPP för bedragare som sysslar med pengainsamling via Swish!
Men även Tradera och Ebay kan vara bra ibland.

Var beställer ni ifrån?
budgetdelar är väll biltema om de skulle ha saker som passar.

Jag handlar mest från engelsk e-handlare just nu då kronan står bra mot pundet men inte euron.

Happyride har/hade en sida med olika internethandlare.

Var beställer ni ifrån?
Min LBS så klart.

Vet ej. Jag köper bara original-delar och då från min LBS om möjligt. Jag tröttnade på "billiga" prylar som inte höll måttet för många år sedan (gäller inte bara cykelprylar utan allt i livet, typ kläder, möbler, vitvaror, osv). Slutade ändå alltid med att jag köpte nya bättre prylar vilket i längden blev dyrt då jag fick betala två gånger för att få något jag var nöjd med.

Beror på vad du är ute efter för något och vad du menar med bra deal. Jag handlar hos min LBS som jag tycker har bra priser och bra service vilket är värt mycket för min del. När jag har varit inne hos LBSen nu i höst har jag sett många bra deals på både cyklar och ramar. Det har varit lite blandat 2019 och 2018 års modeller (premium-prylar kan jag tillägga så räknat i kronor är det kanske inte billigt men sett i procent har det varit riktigt bra deals).

Se svaret på frågan ovan.

Happy så klart.

Var beställer ni ifrån?
-Andy- sa:
Min LBS så klart.

Vet ej. Jag köper bara original-delar och då från min LBS om möjligt. Jag tröttnade på "billiga" prylar som inte höll måttet för många år sedan (gäller inte bara cykelprylar utan allt i livet, typ kläder, möbler, vitvaror, osv). Slutade ändå alltid med att jag köpte nya bättre prylar vilket i längden blev dyrt då jag fick betala två gånger för att få något jag var nöjd med.

Beror på vad du är ute efter för något och vad du menar med bra deal. Jag handlar hos min LBS som jag tycker har bra priser och bra service vilket är värt mycket för min del. När jag har varit inne hos LBSen nu i höst har jag sett många bra deals på både cyklar och ramar. Det har varit lite blandat 2019 och 2018 års modeller (premium-prylar kan jag tillägga så räknat i kronor är det kanske inte billigt men sett i procent har det varit riktigt bra deals).

Happy så klart.

Vad betalar du tex för ett set br m9120 fram+bak hos din lbs?

Var beställer ni ifrån?
-Andy- sa:
Min LBS så klart.

Happy så klart.
Vilken LBS är det som är så bra?

Var beställer ni ifrån?
Storebrush sa:
Tjena,

Jag shoppar inte så värst mycket nytt - men nu vill jag göra det! Och undrar egentligen; var ifrån köper man bäst mtb-grejer?

Vänligen,

1./ Ebay, Bike24, R2bike är de som jag beställer mest ifrån. De som har ett fungerande lagersaldo enligt min mening.
2./ Cnc-bike.de , Hollandbikeshop(de har förutom svinbilliga delar rätt mycket reservdelar till shimano och rockshox)
3./ Ebay, Bike discount, planet x, evanscycles, eller helt enkelt googla, ibland kan man hitta nån fjolårsmodell eller visningsex hos någon obskyr handlare.
4./ Bästa dealan är kontakter kontakter....en sak kan vara att kontakta återförsäljare och höra om testcyklar eller visningsex för att verkligen få bra pris, med ibland, garanti. När det gäller ramar så kontakta distrubitörer av ett visst märke för att se om du kan köpa en "crash replacement" ram, en ett år gammal ram kan bli riktigt billig om det släppts en ny årsmodell med ny färg och så.
5./ Tycker Happyride köp och sälj är bra, för begagnade cyklar där intentionen är att köpa och fixa i ordning är blocket eller hälarkungen bålsta auktionshall bra.

Lycka till!

Var beställer ni ifrån?
Var beställer ni ifrån?
Bike24 före Bike-discount om man har hyffsat bråttom. Fraktkostnad hos båda så det för man räkna med om det är småsaker.

Bikester om man tror sig behöva returnera eller om de har någon bra deal (men basutbud är dyrare än övriga tyskar).

CRC om de har bra deal, framförallt om man skall ha något lite billigare då de har lägst fri frakt gräns i nuläget.

Sen finns det ju en uppsjö butiker till och det finns en hel tråd bara i ämnet. Resten av frågorna förstår jag inte :)

Senast ändrad:
Var beställer ni ifrån?
Bikester då jag har ständigt 10% genom benify, chainreactioncycles/wiggle, stifmtb någon enstaka gång, cyclestore men det var väldigt längesen.

Var beställer ni ifrån?
-Andy- sa:
Min LBS så klart.

Vad är det för magisk LBS du har? Svårt att gå in i en cykelbutik idag utan att bli besviken. Jag är medveten om att jag är en del av problemet, samt att jag är fel kundtyp, renodlad XC och landsväg verkar något bättre.

För egen del så är det
chainreactioncycles (Wiggle är exakt samma)
bike24
cykelgear
bike-discount
Jag handlar mest ifrån.

D i U sa:
Bikester då jag har ständigt 10% genom benify

Det har jag med, det hjälper sällan dock när man jämför mot England/Tyskland. Inte det jag köper iaf.

Senast ändrad:
Var beställer ni ifrån?
mtb565 sa:
-Andy- sa:
Min LBS så klart.

Vad är det för magisk LBS du har? Svårt att gå in i en cykelbutik idag utan att bli besviken. Jag är medveten om att jag är en del av problemet, samt att jag är fel kundtyp, renodlad XC och landsväg verkar något bättre.

För egen del så är det
chainreactioncycles (Wiggle är exakt samma)
bike24
cykelgear
bike-discount
Jag handlar mest ifrån.

D i U sa:
Bikester då jag har ständigt 10% genom benify

Det har jag med, det hjälper sällan dock när man jämför mot England/Tyskland. Inte det jag köper iaf.

Nä ibland e bikester skitdyra, mantel e bra också förresten.

Var beställer ni ifrån?
Dessa, för att:
www.cykelgear.se - ruskigt snabba och trevliga
www.bike-discount.de - oftast billigast, bäst utbud, bäst sökfilter
www.chainreactioncycles.com - som bike-discount men oftast lite dyrare och ett par dagar långsammare. Också bra sortiment
www.bikester.se/www.cykelkraft.se - härifrån har jag köpt kläder, hjälmar etc. eftersom det är enkelt och gratis att returnera

Var beställer ni ifrån?
En annan stor fördel med bikester är att man kan betala med klarna 0,-/14 dagar när man känner för det, tror wiggle också har det.

Var beställer ni ifrån?
D i U sa:
En annan stor fördel med bikester är att man kan betala med klarna 0,-/14 dagar när man känner för det, tror wiggle också har det.

Jag skulle säga att en stor fördel för andra handlare är att det inte befattar sig med klarna och en stor nackdel för Bikester är att de gör det.

Var beställer ni ifrån?
https://www.bike-components.de/

Om de har - vilket de oftast har.

Annars:

Wiggle
Bike24
Resten...

BD har jag slutat handlat på - de är fan sämre än onone på att plocka rätt och att hantera sina fel. Returer tappar de bort, lagar de något skickar de tillbaka skiten trasigt igen helt utan åtgärd. Undvik!

Var beställer ni ifrån?
ooms sa:
D i U sa:
Varför är det en fördel? Vilket kreditkort som helst har iaf 15 dagar, de bättre 45 dagar.

Jag har inga kreditkort och det är ju grymt smidigt att bara trycka klarna 14 dagar å beställ, inget mer behöver ju fyllas i. Jag gillar det.

Var beställer ni ifrån?
Samtliga nätbutiker. Fast kolla fraktkostnaden och lägg på den i priset. Wiggle tex är snälla mot mig åtminstone i det hänseende.

Var beställer ni ifrån?
Kollar dessa först då de har riktigt bra utbud och priser på komponenter och reservdelar
- Bike24.com
- Bike-components.de

- Bikester då man enkelt kan få 10% rabatt eller ibland ha tur med nedsatt vara
- Chainreactioncycles om man vill få den dagen efter

Var beställer ni ifrån?
Ja och framförallt frakten för fälgar/hjul är mycket billigare hos B-D på ca 10 Euro, medan B-C tar ca 30 Euro.

Var beställer ni ifrån?
bike24 undviker jag i möjligaste mån, har ingen lust/tid att åka till industriområde på arbetstid att hämta grejer. De brukar inte vara billiga men de har det mesta. Handlas bara ifrån i nödfall. Om jag förstått det hela rätt så är det wiggle som äger bike24 så kanske styrs upp efter brexit.
Kan ha riktigt bra pris på utgående års ramar.

rekommenderar bikeshop.se då de är bra så länge man räknar med att inte behöva göra en retur. Har mycket grejer till faktiskt ok priser hur de kan gå ihop med ett norskt företag...

Rekommenderar också Mantel, fyndade mitt nya hjulsett där till halva priset.

Vem som har bäst priser varierar så det bästa är att slänga ihop en kundkorg med grejer på några av dem och se vart det blir billigast just den dagen du skall shoppa.

Var beställer ni ifrån?
Tack för alla utförliga och bra svar - mycket jag aldrig hört talas om innan. LBS-diskussionen är intressant - jag bor i Malmö, har aldrig riktigt hittat någon LBS som håller måttet. Det är inte omöjligt att jag haltat lite i min omvärldsbevakning? (Däremot har jag haft en riktig cykelskrotapa till granne - dessvärre flyttade vederbörande)

Var beställer ni ifrån?
AlfaAlfa sa:
Storebrush sa:
Tjena,

Vänligen,

1./ Ebay, Bike24, R2bike är de som jag beställer mest ifrån. De som har ett fungerande lagersaldo enligt min mening.
2./ Cnc-bike.de , Hollandbikeshop(de har förutom svinbilliga delar rätt mycket reservdelar till shimano och rockshox)
3./ Ebay, Bike discount, planet x, evanscycles, eller helt enkelt googla, ibland kan man hitta nån fjolårsmodell eller visningsex hos någon obskyr handlare.
4./ Bästa dealan är kontakter kontakter....en sak kan vara att kontakta återförsäljare och höra om testcyklar eller visningsex för att verkligen få bra pris, med ibland, garanti. När det gäller ramar så kontakta distrubitörer av ett visst märke för att se om du kan köpa en "crash replacement" ram, en ett år gammal ram kan bli riktigt billig om det släppts en ny årsmodell med ny färg och så.
5./ Tycker Happyride köp och sälj är bra, för begagnade cyklar där intentionen är att köpa och fixa i ordning är blocket eller hälarkungen bålsta auktionshall bra.

Lycka till!

Mycket bra - tack! Hälarkungar ska inte underskattas

Var beställer ni ifrån?
R2 tar ofta lite tid eftersom det blir knas mellan tyska DHL och postnord. I varje fall för mig. Har man bråttom finns det andra som har express för lite extra.

Var beställer ni ifrån?
Bike-discount.de
Bikster.se
Ebay eller någon sida me begagnat, fel beställningar eller damm samlande så det kan bli riktit billigt?
Jämför oftast priser före köp.

Aldrig mera chainreaction, wiggle när det är så tröga och har skickat andra motsvarande prylar när det man beställt inte funnits mera och varit svårt och väldigt trögt me ersättningarna när man skickat tillbaka..

Var beställer ni ifrån?
etnica sa:
bike24 undviker jag i möjligaste mån, har ingen lust/tid att åka till industriområde på arbetstid att hämta grejer.

Allt jag beställt från Bike24 hamnar hos PostNord-ombud i alla fall. Har bara beställt delar, inte hjul och ramar och annat skrymmande. Tycker de är överlägset bäst på att få iväg lagervaror. De skickar ju oftast direkt om man beställer innan 13 eller vad det är

Var beställer ni ifrån?
Örjan Lax sa:
Ja och framförallt frakten för fälgar/hjul är mycket billigare hos B-D på ca 10 Euro, medan B-C tar ca 30 Euro.
Ja, hjulfrakten är ett plus för BD över BC. I övrigt tycker jag det varierar vem som är billigast av dem, som nån sa ovan får man slänga ihop en korg och se vem som är billigast för dagen. Sortimentmässigt är dock BC helt överlägset av de två.

Var beställer ni ifrån?
BC är min huvudsakliga leverantör. Aldrig haft problem med långa leveranstider och de har utöver ett bra sortiment utmärkt service de gånger något strulat. Har gjort ett par reklamationer där.

Var beställer ni ifrån?
Senaste tiden kanske bike-components, r2bike och alltricks verkat sköta sig bäst. Bike24 har levererat lite slarvig packetering några gånger men är annars lika bra.

Var beställer ni ifrån?
Mer eller mindre uteslutande på www.wiggle.se. Levererar alltid på utsatt tid om inte tidigare.
Bra kundsupport. Hade för en tid sedan problem med ett hjul i samband med konvertering till slanglöst. Efter kontant med supporten fick jag ett tillgodokvitto för kostnaden för åtgärd hos LBS.
Sen har de även ett lojalitetsprogram som kan ge upp till 12% rabatt.

Var beställer ni ifrån?
Jag har beställt typ allt från bikester. Tycker de leverar riktigt snabbt och inget strul. Skickat tillbaka 2 grejer, varav en hjälm som jag använde i flera timmar innan jag bestämde mig för en större storlek. Osäker på hur returer funkar, men då hade jag klippt upp alla lappar osv som satt på hjälmen också. + att de har gratis returfraktsedel.

Utöver bikester har det varit wiggle, paketet kom flera dagar tidigare än utsatt tid. Väldigt smidigt :)

Tillbaka
Topp