Vår cykelhistorik

Lekeberg

Aktiv medlem
Vår cykelhistorik
Tänkte att det kunde vara kul med en tråd som handlar om vilka hojar vi haft och nu har. Utan att vara för noggranna så kan vi ju utelämna skruttcyklar och såna som varit mindre intressanta. Låt oss se vad som hänt under åren. Min lista blir inte så lång men jag vet att det finns många som har mycket mer att dela med sig av! :)

1. no name BMX. Metallicröd. Blev stulen till förmån för:

2. no name BMX. Lavendellila med lila däck. Också til slut stulen.. Men denna fick jag behålla lite längre. Undra om det var tack vare färgen? :)

3. Cycle Pro Stony Point. Den helsvarta, inte den med den fula rosa framgaffeln (err oops se punkt 2..). Shimano 200 GS och heltäckande svarta skärmar. Första hojen jag upplevde den härliga symbiosen med. (Till slut stulen förresten.)

4. GT Karakoram. Också helsvart. Shimano Deore DX. Tycker fortfarande att DX-gruppen är den finaste hittills, men nu var det ju ett tag sen jag såg den.. :) Jag minns speciellt topprörets fina spår för dragning av vajrar till bakpartiet, det dolde dem helt, finfint men kanske inte världens lättaste lösning. (Stulen den enda dagen jag inte låste fast den.)

5. Nevada Ruby Mountain. Från Cykelringen. När de faktiskt hade halva priset-rea som var värd namnet. Alltså innan deras ordinariepriser blev 1,5-2 ggr högre än de andra handlarnas.. Komplett XT- och Ritchey-utrustning, Tange Prestige-rör och en gräslig röd/svart-spräcklig lack. Köpte metallicröda skärmar till som verkligen skar sig mot lacken men viljan var god så det kunde jag bortse ifrån. :) Bytte in den efter många år hos min dåvarande LBS mot en:

6. Nishiki Touring Master. Svart. Min första aluminiumram. Styv som inget tidigare. All energi gick rakt ner i asfalten. Snabb som en bil i stan. Och bekväm. Hybrider är verkligen bra pendlarhojar. (Stulen trots att den var låst och fastlåst med bygellås i min egen trappuppgång. Efter det avtog mitt cyklande rejält och jag infann mig i lokaltrafikens och skruttcyklarnas våld.)

7. GT sts-1. Efter att ha stött på cykelavdelningen på blocket öetade jag runt lite efter hojar som kunde vara kul att prova. Döm om min förvåning när min våtaste pojkdröm, en sts-1, fanns tillgänglig för 9000 spänn! Eftersom jag inte hade de pengarna skickade jag iväg ett ödmjukt skambud, och fick till min förvåning ett snabbt ok på det! Vi gjorde affär och jag var lycklig. Tills problemen med för trötta komponenter gjorde sig påminda. Jag har kvar den men dess framtid är minst sagt lite oviss.. Så här ser den ut idag: http://happymtb.org/forum/read.php/1/538663/538663#msg-538663

8. Bridgestone RB-1 Synergy. Min första racer. Shit vad snabba de är. Hybriden är ingenting mot denna! Hade singleifieringsplaner för den redan när jag letade upp den, och den funkar kalas varje dag. Inget som krånglar. Här kan ni läsa mer om den förresten: http://happymtb.org/forum/read.php/1/564277

9. Har i skrivande stund inte fått nr 9 ännu men den torde vara på väg i ett plan över Atlanten just nu. En Slingshot Farmboy. *Hjärtan och små stjärnor flyger runt mitt huvud* En efterlängtad investering. Med den har jag unnat mig något jag hittills i livet inte trodde att jag någonsin skulle kunna. Och lyckan är stor! :) Mer om den här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/554821

Edit: Radbrytningar.

Senast redigerad av en moderator:
Vår cykelhistorik
gul crescent med 16" däck när ja va 4
mintgrön crescent med limpsadel när ja va 7-8 nånting
en mintgrön bmx från haléns när ja va 11
en tjejräser(beg köp)
en hittad blå mtb med gripshift
en svart marin hawk hill storlek L (ja e 167cm, motivated seller:P)
nåt snabbare tog uppmärksamheten några år
450-e30b.png ht=173

cyclepro dragon 2003
giant terrago2006
Kona coiler 2006

Vår cykelhistorik
1. Kona Cinder Cone köpte jag 2004 men sålde den till Mirjas kusin då jag ville han en FS, vilket resulterade i en...
2. Giant NRS som jag köpte våren 2005 och fortfarande har kvar, fast ramen är bytt.
3. Kona Cowan köpte jag samtidigt för jag ville "testa" en dirtcykel men det var för stor ram så jag sålde ramen och köpte en...
4. KHS DJ300 ram och flyttade över alla saker. Insåg att jag är för feg för detta så jag sålde den och köpte istället en...
5. Felt F70 som passade bättre med mina Raphatröjor. Har den kvar fast det enda som är original är framväxeln, STI-reglagen, gaffeln och bromsarna.
6. Giant CRS köpte jag för att pendla till jobbet med. Fick ett ryck och gjorde om den till SS och körde Heroes of the arena på den.. Ville sen ha en gammal stål-SS istället så den såldes och nu införskaffades en helt ny, fast 20 år gammal...
7. Miyata One-Ten som jag strippade på alla växlar, skickade bakhjulet till GurraG och satte på ett BMX-frihjul. Numera med rakt styre, denna har jag kvar.
Hösten 2005 var jag ute på en stigletarrunda och knäckte växelörat på min NRS. JLarsson tipsade om en annons på hofvets hemsida om en ram.. Jag köpte den och det var en..
8. On-One Inbred som jag använder mest av mina cyklar. SS och saker från ebay/tyskland. Helskoj cykel. Kände att jag behövde en cykel till... Tänkte köpa en CX men vuxen (och med en unge på G)som jag är blev det en...
9. Kona Dew med fasta skärmar som funkar finfint som pendlarhoj.

Har det inte blivit fler cyklar???
Just detja, hade en Peak Mt nånting innan. Tyckte den var heltuff...

Funderar nu på en Litespeed, en Moots och en Titus Exogrid för att få stopp på Skoglings Titantjat ;o)

Vår cykelhistorik
Kul med en lite mer detaljerad genomgång som din, Lekeberg. Att bara rabbla upp en lista känns inte intressant att läsa.

Vår cykelhistorik
Hm, förra tråden är från 2003 så det är väl dags för en uppdatering av vad jag skrev då. :)

1996: Sålde moppen (Yamaha DT, 90km/h inga problem) och köpte en helstel Marvil Sierra Nevada med Grip Shift. Extrautrustades med stöd och plastskärmar. Dessa åkte dock av senare när skogen var det stora. Såld till min f.d. svärfar som har den kvar.

1998/99: Raleigh M800. Slut på drivpaketet samt faktumet att ramen är för liten gjorde att jag köpte en helt ny cykel. Den har uppgraderats lite till mitt ex. som var ganska ointresserad, har stulit vevlagret så den står still just nu.

RaleighM800.jpg

2002: Crescent Draupner införskaffad under FMT-helgen till rätt OK pris. Knäckte ramen på BST '03 men fick ny på garantin. 2004 sprack även den ramen och det fick vara nog.

CrescentDraupner.jpg

2003: Fick en _gammal_ Crescent racer av min frabror som tänkte slänga den. Gjort iordning men i behov av ny kasett så det slutade med att den blev SS. Donerade den till Mattias Hadley som är lång nog för den, tror han har den kvar?

Andra_sidan.jpg

Fler bilder: http://tnt.happymtb.org/cyklar/Crescent-lvg/

2004: Köpte en Turner 5-Spot av Daner som levererades och monterades under Åre Mountain Mayhem samma år. Det enda som är kvar efter Draupnern nu är sadel och nav. De ska dock bytas, framnavet har börjat ge upp och jag vill ha fler POE i baknavet.

Fall.JPG

Bilden är från ÅMM 2004, väldigt mycket har bytts ut sedan dess. Utom ramen så klart. :)

2004: Räddade och SS-ade en Merida Dakar 560 från källarens cykelrum till SSSM '04. Se hela byggrapporten här.

040912%201323%20IMG_5224.jpg

2006: Köpte en Kona Sutra att pendla till jobbet med, tänker mig även någon kortare touring till sommaren men vi får se.

Sida.jpg

Fler bilder: http://tnt.happymtb.org/cyklar/Kona-Sutra/

2006: Införskaffade ett styck Muni, återstår fortfarande att lära mig cykla på den. Men nu har den fått tillbaka pedalerna och en framträdande plats i lägenheten. Även rekat källarkorridoren som lämplig övningsplats. :)

Vår cykelhistorik
the_TnT skrev: Hm, förra tråden är från 2003 så det är väl dags för en uppdatering av vad jag skrev då. :)

Sorry! Visste inte att den fanns. :)

Vår cykelhistorik
1. AlpineStars Almega, köpt begagnad. Första MTB'n, jävligt ful men funkade ju till allt. "DH" (skaka nerför backar) och semester med cykelkärra. Köpte till en Rock Shox Quadra 10! Jo, det var ett tag sen... -> Stulen 2003(?)
2. Kona Nunu (den med amerikalack), köpt ny 98? -> Stulen 99, tror jag det var
3. Crescent Draupner, årmodell 98. Köpt ny 99. Har funkat till allt, tom trial. URT rules! -> Har kvar den som lös ram i väntan på ny gaffel (ska bli xc/allround)
4. En Peugeot, racer, beg -> Satt inte bra på den och gav bort åt en kompis som skulle köra Vättern då han fyllde 30 (2001)
5. Orange P7, ny, porrigt mattsvart och skön -> Såldes för att jag hade för många hojar (stupid!)
6. Azonic DS1, ny -> Stulen samtidigt som min Alpinestars
7. Gary Fisher Kai Tai, beg -> kvar som trialhoj
8. Concorde Astore, gammal tempohojram för 26" framhjul. Fick den av en jobbarkompis men betalade 150 kr och cyklad på till jobbet som SS. -> Numera ram/gaffel i badrummet
9. Mountaincycle San Andreas, beg ram -> ej ihopbyggd, fortfarande lös ram
10. Ridgeback panorama, beg, köpt 06 -> långfärdscykel som ska semestras med
11. Sunn Rebel (racer), beg 06 -> nu i trainern och såklart asfaltcykel på sommaren
12. Crescent Lodur, beg 06 -> ska säljas
13. Azonic DS1, beg 06 -> smidig och busig vinterhoj

Vår cykelhistorik
Jag struntar i alla skruttar som jag trampar runt med till vardags.
Hösten 1991 undrade den kille jag just träffat (nu är min kära make) om jag ville cykla VR med deras gäng. Jag tänkte att det kan väl inte vara jävligare än någon annat, så jag sa ja och köpte mig en svart Miyata 100. Den gick 4 VR och blev sedan ombyggd till touringcykel. Med den har jag trampat runt lite var stans i norra Europa. 1997 bytte vi dalgång mellan Mosel- och Saar-floderna (400 höjdmeter) och det gav mersmak och 1999 begav vi oss till Alscace, fyllde cykelväckorna med vin, magen med grodlår och choucroute, och cyklade uppför och nerför kanten av Vosgeserna (fel stavning). Jag har sedan dess längtat efter fler berg, och att efter en dagsetapp kunna rulla in i en liten by och ta en kall öl. Miytan har nu bytts till en Cannondale touring.

2001 ville jag komma igång att cykla racer igen och handlade en Giant OCR. Med den har jag kört diverse korta lopp, bla blev ett mål att köra Tjejvättern på 3 timmar, viket jag gjorde i år och förra året.

För knappt ett år sedan började jag prata bra begagnatköp med en jobbarkompis, ett av hans kap var en begagnad Sunn Xircuit (MTB). Den hade dock blivit skadad vid ett rånförsök och han funderade nu på att kasta den. Jag försökte få honom att rusta upp den istället och erbjöd mig att hjälpa till, det slutade med att jag fick den! Med denna cykel började jag meka mer själv. Ny framdämpare, frambroms, vajrar och styre har det blivit hittills. Efter som cykeln tillhört en tävlingscyklist en gång i tiden så behövde hon nog rastas på en tävling igen. Det som blev det sista MTBV blev vår start som tävlande, i glada motionsklassen. Nu försöker jag lära mig den svåra konsten med skogscykling.

Förra året blev jag sugen på en lättare racer och kanske en ny VR. En begagnad Titus Modena står nu i förrådet och hör alla skrönor från sina äldre kollegor. Idag ska jag hämta "resväskan" som hon ska åka i ner till bergen på Mallis.

Vår cykelhistorik
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. AlpineStars Almega, köpt begagnad. Första
> MTB'n, jävligt ful men funkade ju till allt...

Kommer ihåg att jag tyckte Almegan med dess förhöjda kedjestag var snygg på den tiden. Vet inte om jag skulle säga detsamma idag, tiderna förändras :-)

//j

Vår cykelhistorik
Lekeberg skrev:
> Sorry! Visste inte att den fanns. :)

Dude, det är lugnt. Allt har redan skrivits minst två-tre gånger på happy och då menar jag allt. ;)

Vår cykelhistorik
1. Ärvd 14"(möjligen 16") ljusblå Monark runt 1977 (rasade i min ägo. Skrotad)

2. SCO 20" med limpa och aphängare. Senare "Flockad" som en ridhjälm. 1978 (Skrotad)

3. Lätt beg. Monark 3vxl(Shimano) 26" m. bockstyre. Candyröd 1983 (finns hemma)

4. Cromad/blåelox BMX 1984 (ramsned av vilt hoppande. Skrotad)

5. 10vxl LVG Peugeot racer 1985 Ljusblå(senast tävlad 2004. Hänger på väggen)

1987-2002 mest brudar, bärs och motorsport. Plus div. hemmabyggen att cykla på fest med.

6. 21vxl MTB Centurion RockFighter Svart/lila 1993. 2xFMT.(Såld)

7. 24vxl MTB Raleigh M600 Vit 1999 (idag svart vintercykel)

8. 27vxl MTB Avanti Competitor Blå 2004.

9. 30vxl LVG Avanti Corsa Candyröd 2005.

Vår cykelhistorik
Åh sånt här är roligt. Skall försöka dra fram lite sköna bilder med tiden.

1. Fuji Suncrest 1989, flakelackad tange stålram utrustad med en Shimano Mountain LX 21 vxl med hyperglide och biopaceklingor. Fick på sig expander bar-ends, shouldhoulder, powerbands, cykeldator och vägde säkert 15 kilo. Såld till kusin.
2. Univega AplinaPro 1991, DeoreDX utrustad stålram med läckert böjda rör. Orginal utrustad med en RockShox Mag20, röda lååånga bar-ends. En riktigt läcker hoj som dock vägde en hel del. Började så smått tävla. Stulen.
3. CyclePro UltraLite comp/pro 1994. Kalasfin tangeram, ursnygg mörkkromad finish, rockshox Mag21Sl Ti gaffel och full XTR av den riktigt snygga serien. Supermullig hoj. Klarlacken flagnade så jag fick en ny ram efter 1 år. Min brorsa har byggt upp ramen med andra komponenter, riktigt fin.
4. CyclePro StonyPoint. Körde vinterträning på denna hojen. Tungt moddad med XTR ach annat trevligt. Stulen -95
5. CyclePro UltraLite comp #2 1995. Samma utrustning fast kompletterad med titan skruvar, avid tridangle, USE stolpe (blå), Ringle Twisters (Blå), egenbyggt bakhjul (håller fortfarande), Spinn treekrat termoplast framhjul, RideOn gore tex wireset. Körde en hård tävlingssäsong på denna hojen och behövde inte annat än att tvätta den, höll otroligt bra och enda haveriet var dubbelpunka på SM, snyft. Såld 1996 tyvärr.
5. Cannondale Racer 1995, en gammal utrangerad ram som jag byggde från cykelmagnetens skrotlåda. Såld 2006.
6. Dyno Slammer BMX 1995, tog denna på pengarna från StonyPointen. Blev en del flatlkand och rampåkning men började med detta för sent, gammal och feg helt enkelt. Har den fortfarande kvar-
7. Scott comp racing 1996. Lånehoj från cykelmagneten. Liteflite stålram, Judy SL, XT/LX, spinn framhjul och lite annat mull på. En riktig skitcykel, allt har pajat förutom ramen som jag har kvar än. Har den kvar.
8. Wilier ActivoX köpt 2003 ihopmonterad 2004. RS SID SL, full XTR, Crossmax SL osv osv. Den mest fantastiska ramen jag kört på, håller hårt i den fortfarande och uppdaterar den kontinuerligt.
9. Wilier Izoard 2005. Lätt begagnad racer med full DuraAce och lite annat trevligt, används mest av min hustru numera.
10. Wilier Team Scandium 2006. Ram som gått i team 2005, deras scandium ram lackad som en LaRoi, det bästa av två världar. Ihopbyggd med det jag ville ha på den. Den har jag också kvar och kommer aldrig att byta.

Vad blir nu nummer 11. En CX ligger illa till om någon nu skulle hälla pengar över mig

Vår cykelhistorik
Lekeberg skrev:
> Är det en handbroms på?

Japp. Det är en liten platta som åker ner på hjulet... ;o)

1969: Brun vagn.
1971-73: Trehjuling.
1974: Lånad "Bambino".
1974: Liten blå men ballongdäck.
1976: 17" typ Crescent. Blå även denna.
1978: 24" Blå SCO.
1982: 27" Blå Crescent. Många blå var det.
1991: Wheeler MTB.(Första MTB'n)
1993: Shogun "Prariebreaker".MTB.
1994: Marin "Team Issue". HT MTB. Full XTR. 10 kg. Viktnojjig. Eloxerat och titan och Flitesadel och skit.
2004: Scott "Expert Racing".
2005: DiamondBack (pendlaråk). Bygdes upp av "överblivet"
2005: Giant NRS. Nu har allt gått över styr beträffande cykling... ;o)
2006: Giant "TCR Alliance". Tokhottad.
2007: Moots ?

That's about it !

//Skogling

Vår cykelhistorik
jesperC: det här var faktiskt modellen före. Alltså med vanliga kedjestag (även om jag på den tiden också tyckte att de förhöjda stagen var coolare! Som tur är är det ju nya tider!). Dock var lackeraren nån som åt flourecerande färger som han sedan kräktes på cykeln...

Vår cykelhistorik
Hämtat från gamla cyklografitråden:
OK - här kommer min historia:

det glada 70-talet: barncyklar - alla glömda förutom en liten blå sak som jag vurpade med så jag tuppade av...

-81 Crescent hybrid? rullade fram till mitten av 90-talet som transportmedel.

-94? Miyata Path?Runner. Ersatte Crescenten som rostat ihop totalt. Miyatan sågs oxå enbart som ett transportmedel. Körs idag av min syster som rulla-till-dagis-cykel.

-98 Raleigh M80 - min första RIKTIGA cykel. Aluram, RS Indy, STX-RC. Detta var cykeln som öppnade mina ögon för Cykling som livsstil:-) Rullar fortfarande under min sambo, numera uppgraderad (cykeln - inte sambon) med RS Judy+Englunds TAC, XT.

-99 beggad -96 GF Joshua Z0. Judy XL/XT/XTR. Efter moget övervägande klev jag på FS-tåget med denna heldämpade URT - lätt, rolig och tyvärr för liten. Körs idag av arbetskompis.

-00 Giant TCR3 lvg. Första farthojen:-) Aluram/Veloce/AEROKOLFIBERSTOLPE (de ni :-) ) Landsväg är OTROLIGT roligt! Rullar fortfarande uppgraderad med Ksyrium Elite.

-00 beggad Klein Mantra -97. Ännu en URT som ersatte GF:en. Fruktansvärt rolig cykel som uppgraderades med beggat XTR, skiva fram, Marzocchi MXC.
Gavs bort till lillebror (vilket jag ångrar) i julklapp i vintras.

-01 Giant MCM2. Kolfiber-MTB. Inköpt till ruskigt bra pris. Ramen gav dock upp efter 2 månader så jag fick en Team-modell på garanti. Uppgraderades med RS SID och en massa kolfiber - lätt, styv och - tråkig. Ramen såldes -02 för inköp av...

-02 Specialized Sworks FSR XC-ram. Alla komponenter från MCM:en flyttades över till denna. Mycket nöjd än så länge med denna - inga planer på att sätta bort den.

-02 beggad Mountain Cycle San Andreas-ram. 15cm dämpning bak i en klassisk design - Hope Mini, XT/XTR8-del, Marz MXC, Conti Vertical.
Brutal XC/Trail som är som en stridsvagn i skogen, rullar över allt utan problem. Går även som träningscykel vintertid och blir nog kvar i min ägo än ett tag.

-03 beggad Crescent lvg från -80tal? 450kronorsrepobjekt inför vintern, blir antingen lvgträningscykel eller varför inte CX av den.

-Framtiden: De nya VPP-designerna ser intressanta ut i skogen.
På asfaltsidan skulle en riktig tempohoj vara kul att få braka runt på:-)

Slutsats: I skogen är det heldämpat som gäller!

/MickeS

Uppdatering
-04 Beggad SC Bullit-ram ersätter MC San Andreasen OCH Sworksen. Används inte så mycket pga av de andra cyklarna.
-04 beggad Peugeot landsvägare ersätter Crescenten som säljes.
-04 Ny Surly Pacer ersätter Peggan.
-05 Nytt Specialized CompAllez ramkit införskaffas som huvudsakligt lvg-vapen. Pacern säljes, Peggan sparas för framtida bruk.
-05 Giant TCR:n byggs om till tempohoj.
-05/06 Beggad Gazelle lvgstålram införskaffas, testas och säljs pga fel storlek.
-05 Beggad Crescent Gram-ram köpes, utrustas med växlar
-06 Grammen blir SS
-06 Beggad DBS Internationale införskaffas och fixifieras.

Nuvarande cykelstall vintern -06/-07 mao
SC Bullit (används minst - borde få ett nytt hem där den används)
Crescent Gram SS (används vintertid som träningshoj)
Spec CompAllez (mest använda cykeln säsong -06 träning/tävling)
Giant TCR tempo (träning/tävling)
DBS Internationale fix (träning/skojhoj)
Peugeot Gold edition stålram för framtida projekt

Framtidsplaner? Inga för tillfället - sitter hyfsat nöjd:-)

Vår cykelhistorik
-90, Giant Coldrock, kul att hojja i skogen. Böjde framgaffeln när jag bunnyhoppade... Stulen...
ca -92, Haro Extreme CroMo. I neonfärger och med ultraporriga Campagnolohjul. Stulen...
ca -94, Haro Extreme AL, grym hojj! Stulen...
ca -94, Haro Extreme AL, nu ännu bättre med tidiga Grip Shift. Sedermera bumsad.
ca -95, Kona Sex Too, första heldämpade som gick av två ggr...
ca -97, Kona King Kikapu, halvtråkig hojj med dålig dämpare...
ca -99, KHS Alite 4000, ännu tråkigare hojj... Stulen, tack för det!
-99, Cannondale F800SL CAAD3, kanske en av världens bästa hojjar. Byttes senare...
-00, CyclePro Ambush, pendelhojj. Stulen...
-02, Centurion Basic Free, pendeljonne. Stulen...
-03, Brooklyn Machine Works BMX. Det var inte min grejj riktigt...
-03, Cannondale Jekyll 700ltd, roligaste heldämpade hittils. Gick av vintern 06
-04, Centurion Basic Free, pendeljonne. Fortfarande i tjänst.
-04, Specialized Stumpjumper med PaceRC31, lättviktare som fortfarande finns i stallet
-04, Romani räcer, gammal som gatan, byttes mot en Cannondaleram. Såldes sen...
-05, Cannondale R800, räser som fortfarande är bäst!
-06, Giant Trance, mycket trevlig bekantskap! Bäst hittills.

Fyllehojjar och gamla meriter från före nitti är utelämnade.

Stalle

Vår cykelhistorik
*micke* skrev (2003):
> Kort sammanfattning av de hojar jag kommer ihåg:
>
> ca 1996: SuperPro (obskyrt märke!) med stålram,
> stel gaffel och STX-RC samt Alivio komponenter.
>
> 1998: Scott Tampico. Blå och vit, snygg som
> attans var den. STX-RC / Alivio grejer och en RS
> Indy XC gaffel. Gaffeln sög...
>
> 1998: GT Avalanche med XT och stel(!) gaffel.
> Insåg efter några månader med Tampico:n hur
> mycket jag cyklade och ledsnade på Scott:ens
> mediokra komponenter och sunkiga gaffel. Lämnade
> således in Tampico:n som inbyte mot GT:n. Sen
> går det att diskutera om det är så smart att
> byta in på det sättet...
>
> 2001: Scott Team Racing med XT, Psylo Race och
> XSIV (typ XT) skivbromsar. Mycket trevlig cykel.
> Blev tyvärr stulen.
>
> 2003: Specialized Enduro. Som ersättare för den
> stulna Scott:en byggde jag ihop en Enduro S-Works
> ram med LX, Psylo SL, Deore 555 skivbromsar. Trivs
> otroligt bra med denna!

Till detta kan nu adderas:

2004: Scott Comp Racing. Beggad ram som byggdes upp med överblivna delar. Sambon fick denna när jag skaffade...

2005: ...Marin Palisades Trail. Bytte direkt gaffeln och bromsarna till grejer som (återigen) blivit över. Används till pendling/dagis, dra cykelkärran med grabben och naturligtvis i skogen.

2005: Specialized SX Trail ram införskaffades. S-Works Enduron strippades och det mesta av delarna flyttades till SXT:n. Sen dess omkittad som utförshoj med DHX5, RC2X, 1x9 och kedjestyrare.

2006: Tänkte sälja S-Works Enduron på hösten 2005 men upptäckte innan den blev såld att den hade spruckit. Jäkla skönt att den inte hann bli såld. Fick ny S-Works Enduro med Brain-dämperi på garanti. Letade lite i garaget och funderade, skaffade så lite nytt och byggde ihop som mullig trailbike. Ångrar inte en sekund att jag behöll den, underbar lagomlätt gungfri skogsmoppe.

Vår cykelhistorik
1. ca; 1970, röd pojkcykel med 16" hjul, namn okänt.
2. ca; 1973, DBS Apache 20" hjul, diverse backspeglar
tutor, spelkort i ekrarna mm. skitsur när jag inte
fick komplettera med hastighetsmätare.
3. ca; 1975, Tunturi 20" hjul,5 växlar Huret komponenter.
första "Racern". Först i kompiskretsen med 5 växlat & Racer.
4. ca; 1978-1984, Laborerade med div. cruiser influerade
hembyggen, Stora styren; Van Halen stripes mm. (allt för
att imponera på motsatta könet)
5. ca; 1984-1991, Flamingo, Columbus rör, Campagnolo Super Record,
Weinnman bromsar, Mavic GP4 fälgar mm. En brutal Racer på denna tid helt enkelt & en
kroppsdel. (just det, denna cykel fanns under lång tid på köp & sälj)
Ägs i dag av en snygg brud in the "Fashion Biz".
6. ca; 1991, Kapitulerade surt och införskaffade första MTB'n;
Marin "Rocky Ridge" 17,5", Shimano DX komponenter.
7. 2004, efter att i många år bara använt cykel för transportering
fick jag nytändning; Beg. 1997 Cannondale Caad 3 52 cm, Dura-Ace, Mavic Helium, mm.
8. 2005, Orbea Vitesse 2005 54 cm, Ultegra, Mavic Ksyrium Elite,
SLR XP, ITM, Flight Deck mm. Klein Attitude XV 2005 17,5", XT, Bontrager Race Lite,
Fox f100 rlt, SLR XP, Thomson, mm. Nöjd!

Vår cykelhistorik
Om vi bortser från barncyklar och nån röd BMX som påskpresent runt 1987...

1991: Röd Ultra 18vxl mtb, en skitcykel som ändå fick mig in på mountainbikevägen, var roligt att cykla och man tänkte inte så mycket på materialet när man är 10-11 år... Den gick överallt i skogarna runt lövsta och nerför johannelundstippen (helst utan bromsarna ikopplade...), den fina är att den gick sönder jämnt så man lärde sig skruva för att hålla liv i den.

1994: Röd aluminium no-name med full deore LX, drömmen för en 14åring. Stel framgaffel, gick sönder rätt fort dock, under första sommaren sprack sadelröret vid sadelklamman Tydligen hade de vänt de rören åt fel håll och den reducerade änden var vid sadelstolpen, och den kraftigare var nere vid vevpartiet.

1994-95: Fick en ny ram på garantin, en grön ROOX, uppgraderade med en RockShox Mag21:a och var återigen kung i skogen. Började ta cyklingen på mer allvar och köpte en:

1996: Kona Kula, snyggt guldfärgad med Magura HS33 bromsar och en RS Judy gaffel på, den här cykeln var bäst på alla sätt och vis. uppgradera med tiden till xtr kit, med v-bromsar och växlar.

1999: Specialized FSR Extreme, grön freeridemaskin med Judy XL, ganska tråkig cykel faktiskt.

2001: Specialized S-Works HT, fruktansvärt snabb hardtail, xtr och en Sid WC blackbox (efter det att orginal manitoun gått sönder)

Sålde sen av Specializeden och tog och reste ett år och glömde bort cyklingen.

2004: Scott Elite Racing, tråkig cykel, men den första jag haft med skivbroms.
2004: Specialized Epic S-Works, sålde scotten och uppgraderade till den här, snygg och snabb.
2004: Byggde ihop en Kona Kikapu av delar som låg, efter ett kalaspris på en ram.

Sålde sen av Specializeden igen, köpte bil och reste en massa igen. hade kvar Kikapun som nått att leka i skogen med.

2005: Specialized Big Hit införskaffades på hösten, efter att lite downhill åkande med hyrcykel i alperna väckte cykellusten tillbaka. Förbannat kul var det.

2006: Giant XtC Hybrid 1.0 alu/carbon HT, Återupptäckte tjusningen med CrossCountry, främst tack vare Hellas och ny cykelpolare att hojja med. Har nu blivit med pannlampa och kör även när mörker och snö är i vägen.

Downhill var svinkul, men åkte alldelles för lite liftåkning för att få ut allt ur Big Hiten, så bytte till en:

2006: Specialized SX-Trail, som inte bara klarade åre & alperna, utan även gick att ha skitkul med i Hellas. Bytte Fox 36an till en Totem 2-step nyligen och det blev ett lyft.

XC och downhill räckte inte, och nu har vi anmält oss ett gäng till vätterrundan, och cyklar är beställda

2007: Racer ska införskaffas. Ska bli kul att prova på landsvägscykling, och få vätternrundan cyklad.

Så kommer vara med 4 cyklar snart, Kikapun bör bort, men tror inte den är värd att sälja, kan knappt få ut några pengar för en sån ram.

Vår cykelhistorik
Usch vilken jobbig tråd. Jag har ingen aning. Om någon vet vilka cyklar jag har haft/har/lånat osv så skriv det..

(OK, jag vet egentligen men är lat. Om någon prickar 9 av 12? sedan 2003 så blir det ett fint pris)

Vår cykelhistorik
Karriären tog fart nån gång när 80- blev 90-tal med en snorgrön Marin som Cykelbyggarn i Sandviken lyckats få tag på. Hojen hade enligt uppgift tydligen lackats för nån utställning (post-it-gul med gröna stänk typ) och såldes vidare till moi. Trots sitt något unika utseende blev den snart stulen.

Uppföljaren blev en Cannondale. Gud så jag njöt av den. Inhandlades hos InterSport för försäkringspengarna från Marin-cykeln. Kommer inte ihåg modellen men den var blå, hade riktigt fet diagonal och rätt bra kit. Dessvärre höll inte lyckan med denna cykel speciellt länge. Enda dan jag inte använde vajerlåset vid skolan slängdes den upp på ett flak med typ 280 andra cyklar och försvann i vinden.

Uppföljaren, återigen på försäkringsbolagets bekostnad mer eller mindre) blev en Scott SuperLite som såldes ut lite billigare. Trots en tidig stöld av sadel & stolpe så hängde den här cykeln med riktigt länge. Efter lite slit i skogen och en vurpa där största klingan fram fick en fin S-form lackades ramen om till helsvart på farsans jobb (inte så snyggt, men det funkade). I denna ninja-inkarnation hängde cykeln med i runt 10 år innan den blev stulen här i Norrköping.

Uppföljaren (eller vad man nu ska kalla det) blev under ett par veckor en sån där köp-en-diskmaskin-och-få-en-cykel-cykel. Inte så rolig men nån tyckte den var fin i alla fall och lyckades stjäla den. Jag var väl inte ultraförsiktig med var den placerades eller så och vår gård var tydligen lite väl lättillgänglig för nån tjyv.

Sen åbäket försvann var jag utan cykel ett tag. Fram tills alldeles nyligen då en Mongoose Teocali Elite damp ner i brevlådan. Mums.

Vår cykelhistorik
Tjena!

Började med en Scott Expert Racing 96 som blev överkörd av Opel Kadett från ca 76 med tillhörande gubbe i keps
Fick ut en Scott Comp Racing 97 på gubbens försäkring som sedemera blev stulen när jag hade massa skräpdelar på den som krogcykel
På den försäkringen blev det en Scott Comp Racing 99 som jag snabbt sålde och för stålarna så köpte jag en Specialized S-Works M4 99 Som sedemera såldes till Tobbe/Frost för ett gäng öl eller nått
fick en Kona Cindercone av nån snubbe som hänge på Sportson som jag knäckte efter två dagar
då gav han mig en Explosif som jag budade på, den är fortfarande är min, men ohyggeligt ramsned och används som fyllehoj då och då
Ville ha en lite tuffare hoj så då införskaffade jag den första Specialized P3 som kom till Sverige.. Det var en tidig 00..
Men tyckte att skogen lockade så jag köpte en Specialized FSR Enduro Expert 99 som blev mosad av en cross
Då plockades en Specialized FSR XC 00 ut som jag tröttnade på apfort (läs en vecka)
Köpte sen min första DH-rigg, en Haro MX3 med boxxer, deemax och gustav M bromsar.. den var ritkigt fet på sin tid.. Såldes till Globen för en ruggigt fet bunta pengar (han betalade i tjugor och femtiolappar)
Pajade knät och tog vilopaus samt flyttade till tokholm (01)
Där köpte jag en splitny Hooger Booger Patrol från 96 på Velodrom Östermalm, denna hojen hade jag skutat efter sen den kom 96, den första "freeride-hardtailen" enligt mig.. inbyggd bash, låg standover, feta däck, två klingor fram, riserbar m.m. Bobby på Planet Ride har knäckt i källaren om man vill se hur den ser ut. Min knäcktes också och lagade ett tag med hjälp av en pinen och lite vajer.. På garantin (!!!!!) fick jag ut en Scott Mx2 ram från 02 som jag stoppade på en JrT på.. Keffbygge deluxe.. Sålde ramen och köpte en Orange MsIsle, den körde slut och såldes till nån Sweb-fjårtis, känner mig fortfarande lite elak.
sen iförskaffades den första Super8an.. Blev dock inte ihopbyggd utan såldes för att kunna pröjsa hyran. Sen köpte jag den andra Super8an A.K.A bojsänket.. Den kör jag fortfarande och de skruvade däcken åker på nästa vecka..
Fastnade till i ss-träsket och köpte en Motobecane som ss-ades och har varit med i några Alley-cats och DBP.. utnämndes till snyggast hoj på Fyllekatten
ville dock ah en lite mer udda och köpte =Davids Fuji Team tempohoj som han lurade av tobbe. (eller om det var tobbe som lurade på honom den..)

Tror det vara alla hojar som är lite mer seriösa..

Bland oseriösa finns följande

Matt neongrön BMX av okänt märke
Shark MTB (heter numera tiger, japps Cykelringen)
En lowrider
en Electra Cruiser
Crescent damjonne från 58 i mint condition, såldes för priset av en ny, jag fick den gratis. :D

har säkert glömt någon..

Vår cykelhistorik
:-D

Hade en liten barncykel när jag lärde mig cykla på oljegrusvägen bakom
sommarstugan. Pappa sprang bredvid och låtsades hålla i och plötsligt
så fungerade det bara.

Jag hade en vit DBS minicykel med två växlat nav också när jag var
barn. Ifall jag minns rätt så hade den en sådan där trumbroms också
som fanns på en del cyklar för i tiden.

Sedan blev det en röd Raleigh chopper med limpsadel, skottkärrhjul & växelspak =o)

Sedan hände något. Jag hittade en gammal övergiven grön damcykel i cykelrummet
och samtidigt hade jag två en meter långa kopparrör med hoppklämd ände med uttag
för en genomgående bult såg det ut som ... efter lite meckande hade rören monterats
på framgaffeln till den gröna damcykeln och ett skottkärrehjul monterats på den
moddade framgaffeln - en chopper ala Easy Rider som jag nyss sett på VHS :-D Den
var väldans opraktisk men mycket ball tyckte jag iaf:-D

Fyllde moppe, gjorde lumpen och flyttade till Stockholm. Fick för mig att börja
pendla till jobbet på nästa gröna damcykel. Denna hade treväxlat baknav som snabbt
la av så jag trampade glatt på 3:ans växel i ungefär ett års tid innan jag ledsnade.

Fick överta farsans DBS som var något nummer för stor men väldigt lätttrampad och
jonnade på i ungefär ett år till innan jag ledsnade och ägnade mig åt att läsa
böcker på bussar och tunnelbana.

Så omkring år 2000 fick jag för mig att köpa en MTB. Jag vet inte varför men jag
tyckte att det verkade bra. Det blev en SuperPro som jag köpte hos CykelPelle
i Fruängen. Den var kanske aningen för stor men den fungerade bra att jobbpendla
på. Det dröjde ända till 2004 innan jag provade den på riktig stig. En kollega
lurade ut mig i skogen och sedan dess har inget varit sig riktigt likt ...
Jag började uppgradera SuperPro:n med en hel del prylar. Den finns fortfarande
i släktens ägo och används mer eller mindre regelbundet när det är barmark.

Redan hösten 2004 så köpte jag en begagnad Specialized StumpJumper ram och flyttade
över komponenterna från SuperPro:n till den. Hamnade rejält i uppgraderingsträsket
oxå och byte hjul och monterade skivbromasr och hade mig.

Vintern 2006 köpte jag en begagnad One-One Inbread ram som jag byggde ihop en
vintercykel av. Den är väldigt skoj att cykla på. Jag gillar den skarpt. Just nu
står den i köket och väntar på att bli uppkittad. Får se var det slutar.

Under senvinter/våren 2006 kittade jag upp StumpJumpern med en massa godis
och jag var tillslut riktigt nöjd med den bara för att upptäcka att ramen
spruckit samtidigt som baksvingen också spruckit ... så:

Våren 2006 köpte jag så en Cove Hustler XC ram från NAF och monterade över allt
godis på den. Vilken hit alltså. Mycket glad och nöjd med den. Fast hålet i
plånboken blev lite större än jag tänkt mig. Men så är det ibland bara att
acceptera och jobba lite mer:-)

To be continued.

Vår cykelhistorik
Här följer min cykelresa

1979 En mattsvart cykel med fejkad fjäderframgaffel men med 3växlar och grip-shift liknande växelreglage.Svart limpsadel som var optimal att skjutsa polare på!!Inhandlad på OBS i Burlöv centrum.grymt cool vad jag kommer ihåg.

1981 Min första mini cykel som slaktades på skärmar och pakethållare för att användas som "skogscykel".De första BMX cyklarna fanns inte då i Sverige så detta blev mitt surrogat till BMX och MTB.Vi var många som höll på med detta vid den tiden i det lilla samhället jag växte upp i.

1983 Motobecane MBK Trainer 10vxl. Detta var en budget racer som köptes med hjälp av min far.Ram storlek 60 så jag kunde växa med den .Fortfarande för stor!!!Den har Sachs Huret vxl,wellgo? bromsar,orginal brun plaststyrlinda och excisterar fortfarande i mitt cykelstall

1995 Nevada Diammond Peak.Min Första MTB inhandlades för att prova på mtb och jag blev biten av sporten.Genomgående STX RC komponent grupp.däck Panaracer smokeoch Dart Natur färgade!.

1996 Cannondale F1000. Min tro tjänare som har varit mitt redskap i skogen i 10år. När jag sålde den i höstas var den utrustad med Orginal XTbakvxl,Avid arch V-bromsar.Mavic Crossroc UST hjul.Hutchinson Pyton UST däck.När en yngre Kille i min cykel klubb lånade denna under en hel träning blev han grymt impad över dess goda egenskaper.

2000 Columbus pinta.Veloce rakt igenom numera fetto konverterad med trippel vevparti och 13-28kasett.Carbon framgaffel men inget A-headset.

2005 Univega RAM UPCT.Optimal cykel som sväljer alla ojämnheter och gör mig till en bättre mtb Åkare!!!

Vår cykelhistorik
-89 Crescent Action 15 - Crescents första MTB (mja...) med Positron-växel och smiddda Tiogavevar. Sommaren därpå första "långturen", 6 mil till Flen (jag var faktiskt bara 14 då!) Tro det eller ej, jag har faktiskt cyklat i skogen med den.

-99 Cykel-Björk no-name med STX-RC växel och Suntourgaffel, införskaffades för att kunna cykla långt utan att behöva oroa sig för lagrena nu när Crescenten börjat ge upp. (Mopedkopplingen i detta köp finns genom att jag sålde mopeden och betalade för bilen, som i sin tur såldes och blev betalning för cykeln)

-01 Ny ram, vevlagergängorna ger upp i den gamla

-01 Äntligen stjäls eländet och jag skaffar en CyclePro Comp M2 m Deoreprylar och Manitou Mars-gaffel

-03 Kompletterar med beg Nishiki från sent 80-tal (likadan som Jompers)

-03 Köper billigt polisgods m 14" stålram och STX-prylar att ha som lekhoj

Fortsättning sedan förra gången:

-03 I december köper jag en Specialized Enduro -99 lös ram, och beställer sedan två stora kartonger med delar. Cyclepron och stålhojen säljs för att finansiera nybygget.

-04 På hösten köper jag jompers gamla Kona Explosif -93 och renoverar upp för att ha som touring- och xc-hoj.

-05 Nishiki-racern känns överflödig och säljs

-05 Saknaden efter den lilla lätta stålramen från -03 blir för stor. Köper en beggad liten Gary Fisher Tassaraja (troligen 99-00) och bygger busig SS av.

-06 Endurons sving spricker sommaren innan och ersätts av en ny Enduro-ram (04:a).

Vår cykelhistorik
började köra trial med en gt timberline med en hel del delar som bytes året var 1995
Köpte senare en Jamis Exile ram som jag byggde på!
sen sommarjobbade man och köpte en parkpre pro image ram, hade då Magura Blue mountain bromsar, en hel del xtr på den! fick behålla den i 2 månader. köpte då en kona muni mula 1998 som jag inte trivdes med! då åkte jamis ramen på än en gång tills den ramen var aningen böjd :)
tog det lite lugnt ett tag och köpte senare en Gt tour 2 bmx år 2000. sålde den efter 1 år om jag minns rätt. 2 år senare köpte jag en flatland bmx, körde ett tag på den och hade sen uppehåll igen.
Då vart det mellan 05-06 ddg shooter, Giant Acid Team Series, Giant AC2, Brave Machine 999, Identiti Prowler, NS Bitch, Two Four The Moon, Be One trials Edition, Zoo Pitbull, Och nu en Eastern Jane med diverse halv smutta delar från The moon hojen! alltid kul att byta hoj ;) kör nu bara med ZOO:n och Eastern Hojen, det räcker gött

Vår cykelhistorik
A long, long time ago in a land far,far away.....
Först riktig höj var ett Coventry Eagle 531 ram som jag fick från pappa när jag var 12. "Here's a frame...You want to race? You need to build it up yourself!"
Två år senare byte jag till ett Dawes Jaguar med Suntour växlar och Ofmega nav.
Efter lite mer tävling byte jag till ett handbyggd ram, med mest Campag delar. Hade Dawes för träning.
15 år gammal och fick ett prototyp Motobecane tempo höj med Shimano AX gruppo från leverantör.
Byggd eget 753 ram för linjelopp och fick velo höj från lokal butik.
753 blev stulen efter tävling - byte till ett annat från lokal butiken - Pappa till ägare byggd den åt mig ( han också byggd två ramar till min pappa tillbaks i 60talet)
Uppehåll tills '92 köpt ett Cannondale mtb. Blå med gul styrstam, kommer inte ihåg modell.
Efter den var stulen köpt ett Claud Butler 501 mtb.
Byte den till ett Kona Explosif...stulen strax innan jag flyttade till sverige.
I Sverige fick jag ett Richmond med STX grej - bra cykel för pendling!
Sen byggd ett Crescent Ultima med lite grej, och ett Scott för pendling, och ett Moser landsväg, sen....Kommer inte ihåg längre...riktig arbetskadade.
Idag har jag prototype TiArrow SS, ett Olmo SS landsväg ( som måste säljas) och ett gammalt Monark.

Vår cykelhistorik
Ok, här kommer min cykelhistorik, nästan bild på alla cyklar, två vet jag att jag saknar.

hamtricycle1.jpg ht=725

Förmodligen första hojjen, kedjelös fixe. :)

cresent1ss.jpg ht=725

Cykeln jag lärde mig cykla på, tror min föräldrar köpte den begagnad och slänge på stödhjul, cyklade runt kvarteret tills jag märkte att jag inte längre behövde stödhjul, bilden är nog från en av det första turerna utan stödhjul i full frihet! :)

cresent2.jpg ht=604

Några år senare var det lillasyrrans tur att lära sig, hjälper till och fixa cykeln.

Här emellan saknas en DBS minicykel och en Helkama Flying Finn. Min första ATB även den en vit DBS saknar jag bild på.

univega.jpg ht=482

DBS ATM:en blev stulen från källarförrådet bakom två låsta dörrar, köpte min första 'egna' cykel, en Univega Alpina 504. Efter några år lyckades jag böjja växelörat och den blev aldrig riktigt bra i växlingarna trots flera försök att rätta till den. :(

garyfishxc.jpg ht=485

Tröttnade ur på krånglande växlar och köpte en Gary Fisher Paragon på hösten 2001, första aluminiumhojjen, sjukt stum känsla efter Univega stålramen. Här i XC-svetto utförandet.

azet01.jpg ht=525

Efter att ha rastat GF:ern i Åre insåg jag att jag ville ha något mer lämpligt, började leta efter billig FS, fastnade för Azonic Propulsion, köpte lös ram på CC. Här i första setup:en, flyttade över det mesta direkt från Paragon:en.

azdh.jpg ht=480

Åre-kittad. Tyvärr visade det sig att ramen inte pallade för den sorts cykling man pysslade med så efter att den pajjat en tredje gång gav jag upp och la pengarna på en förhoppningsvis 'överbyggd' ram. ;(

reign.jpg ht=479

Nuvarande allt-i-allo-cykeln, Giant Reign, i alla kategorier roligaste cykeln hittills, hade kanske klarat mig med en Trance men jag ville vara på den säkra sidan!

ss10.jpg ht=540

Univegan lever kvar som SS, här i SSWC utstyrseln, funderar på att pensionera den och kitta GF ramen med SS-prylarna.

Glömde Pugsleyn!
pugss_800.jpg ht=725

Giant Reign numer ersatt av två andra cyklar, Lapierre Froggy 318
filename=Froggy.jpg

Och Vitus Escarpe 29 (2014)
ve100.jpg

Senaste racern, Cube HPT litening
cuben1200b.jpg

Andra hojjar:
mono.jpg ht=725

Den här skall väl dammas av snart igen...

motobecane01.jpg ht=410

Nuvarande projektet.

Projekt fortfarande i projektstadie.
motobene01.jpg ht=686

hamtrike.jpg ht=600

Så slutar vi där det började. :)

Senast ändrad:
Vår cykelhistorik
Markus F skrev:
> Usch vilken jobbig tråd. Jag har ingen aning. Om
> någon vet vilka cyklar jag har haft/har/lånat
> osv så skriv det..
>
>
> (OK, jag vet egentligen men är lat. Om någon
> prickar 9 av 12? sedan 2003 så blir det ett fint
> pris)

2003: KHS Softtail pensionerades samt en GT (Timberline?) blev stulen. Under tiden stals sonens Kona Caldera. Delarna från KHS:en låg i en hög och väntade på att överföras till en...

2004: ...babyblå Kona Kula-ram som hämtades ut som ersättning för GT:n. De tunna easton-rören avskräckte så oftast var det Calderan som användes till...

... någon gång under våren då Markus "råkade" vara grillmeister på en tjejcykeldag, där han fick tillfälle att prova en Cove Handjob och beställde en på direkten. Ramen såldes till min svågers tjej.

Pendlarhojen fram till sommaren var en Cannondale T800 som stals utanför Kartbutiken, med packväskorna fulla av kött inför FMT Epic.

Under hösten inköptes också en Surly Long Haul Trucker-ram som skulle bli pendlar- och touringhoj. Kort därefter spontanköptes också en Kona Dawgmatic.

2005: Under vintern dyker en Kona Jake upp. Försäkringsärende för den stulna C-dalen. Dawgen säljs. En De Rosa-ram införskaffas som först kommande år ser dagens ljus lagom till DBP.

2006: En Kaffenback köps. Oklart varför. Lagom till jul köps också en Planet-X crossram.

Epilog: vad hände med Markus cyklar sedan?

KHS:en byttes bort men återgick sedan till Markus som byggde ihop den till sitt ex. Efter att den stulits och strippats på delar höll Markus på att få tillbaka den igen.

Kulan används numera på multisport-tävlingar.

Dawgen köptes av JLarssons tjej, tror att hon har kvar den än.

Jaken köptes av Malina, hon har kvar den.

Calderan blev donator till ett antal cyklar. Ramen hamnar så småningom hos Tobias/Frost. Sonen grät och fick en DMR.

De Rosan tror jag är slaktad, dess öde är oklart.

EDIT: Nu har jag fått ihop 12.

Vår cykelhistorik
Dr.Spoke-Home skrev:
> Exakr samma färgen på mina prototype motobecane
> som på din Harri!

Hmm, dom måste ha köpt mååånga liter samma färg, vet inte vilken årsmodell det är men det är nog pre-90. :)
Har börjat slipa på ramen, färgen blir kvar men med nytt klarlackslager.

Wilier: Skyller på the_Tnt som la in bilder i hans historik. :)

Vår cykelhistorik
42hz, jag vill inte skylla på någon utan jag tycker verkligen det var bra bilder som gav inlägget en högre kvailté än en lång lista, ett tacksamt uttryck.

sen är det klart att man skyller allt annat på tnt

Vår cykelhistorik
Bra Oskar. Du missade dock en CyclePro Altron LVG (men den såldes ungefär samtidigt med att Happy startade) och GT´n var en Talera, inte en Timberline. -99 fick den framdämpning, en Rock Shox Indy.
Och en De Rosa har jag aldrig haft, dock en De Visini.

Happy är jättebra. Jag behöver inte ens hålla reda på vilka cyklar jag har haft.

Vår cykelhistorik
1994: köpte en Marin Muirwoods med alivio komponenter och en stålram som var verkligt, verkligt bra köp för pengarna! Var 16 år då och hade sparat en evighet och lusläst en massa MTBAction och hade totalkoll på ALLT! Synd bara att man inte kunde köpa finare hoj än Marinen.

1996: Sålde Muirwoodsen och köpte en Rocky Ridge som sedan blev specad med bland annat Indy SL gaffel (vilken svamp! vilket flex!) och v-bromsar under 1997)

1999: Hade börjat studera och var fattig som en liten gris, men köpte ändå en Cannondale Super V 500. Teamblå. En fullkomligt lysande cykel. 20 mm mera head shok och lite längre top tube så hade den varit fullständigt fantastisk. Total cykelglädje!

2000: Köpte min första landsvägshoj, en Scott AFD 302. Vägde väl närmare 11 kg, men var tillräckligt bra för att få mig tänd på en...

2001: Cannondale R1000 med Caad7 ram. Studerade fortfarande då och flickvännen var inte så imponerad när jag valde att köpa cykel istället för att hälsa på henne när hon jobbade ett par månader i Venedig...

2003: Köpte en Jekyll 600. Lite mera tanker än Super V:n, men en bra hoj på sitt sätt.

2005: Föll i trappan med Caad/:an i handen och fick ett hack i ramen. Försäkringsbolaget gav mig pengar till en Specialized S-works E5 istället... Jag tackade och tog emot...

2006: Byggde ihop en Giant Anthem från ramen uppåt (och nedåt).

Det mesta har sålts bort efter hand, så nu är det bara Gianten och Specializeden som står i mitt garage. Total evolution = bästa cyklarna jag haft hittills...

Vår cykelhistorik
Från det att jag lärde mig köra på trehjuling har det blivit en del tvåhjulingar och fyrhjuling också. :-) Första tvåhjulingen var nog en liten Crescent med 12" hjul, som farsan byggde ihop av delar till mig när jag var runt 4 år. Sen blev det en trampbil någon gång när jag var 6 år, vägde väl 10kg och hade otroligt korta vevarmar minns jag men det gav mig nog grundstyrkan i låren jag har idag... ;-) Därefter en ihopskruvad BMX kopia, tvåväxlad(trampa bak för att växla), 20" hjul. När jag fyllde åtta fick jag en 5-växlad Lido racer med 24" hjul, första helt nya cykeln! Racer och racer, den vägde säkert 17kg, med stänkskärmar+pakethållare och allt, men häftig var den! Den höll i många år och såldes innan jag fick en 12-växlad Lido racer(touring?) av vuxenstorlek(one-size-fits-all?). :-) Den var nog ännu tyngre och hade en utväxling på säkert 56x12 som tyngsta växel...bra styrketräning för en trettonåring. :-D Första cykeln som liknade en mtb köpte jag när jag var runt 15(1987), en Mistral Climber 18-växlad helstel MTB kopia från Sportex. Ännu en gjutjärnskamin som vägde runt 20kg, plockade av pakethållaren och skärmarna till slut men den var lika tung ändå. Testade den i skogen, en gång, det räckte. Grusvägar funkade bra dock. Var min enda cykel i tio år, innan jag "upptäckte" MTB på riktigt.

1998 köpte jag min första riktiga mtb, en Univega Alpina 500S med RST fjädergaffel, pris på Sportex REA 3895kr:
Univega_new.jpg ht=448

Den uppgraderades totalt under 98-02 och det enda som inte byttes ut var ramen, så här ser den ut idag:
Univega1.jpg ht=412

Efter Univegan så var jag helt såld på mtb, så 1999 inköptes en heldämpad Marin Mount Vision med komplett XT grupp. Den första heldämpade, en helt ny upplevelse. Plötsligt var det bara att öka farten istället för att sakta ner. Väldig racig geometri, trots det funkade den till att köra nerför Kålleredsbranten(a.ka. Larssons Brant) för länge sedan. Har den fortfarande kvar, som tävlingsmtb. BST-04 var senaste tävlingen...kom på plats 114 då. ;-)
Marin_mt_vision.jpg ht=480

År 2000 så var det racersdags, efter ett besök hos CykelCity kom jag hem med en Columbus Pinta med Campagnolo Veloce grupp och kolfibergaffel. Steget in i racervärlden var häftigt, vilken grej, det gav verkligen cykligen en kick i rätt riktning och otroligt bra kompletterande träning. 6st Vätternrundor har den gått:
ColumbusPinta.jpg ht=480

Tiden gick och efter en lång tids planering om vad som skulle ersätta Marinen, då jag ville ha något som skulle hålla för lite hårdare körning, så beställdes en Santa Cruz Bullit ram på hösten 2002. Och hur det gick känner nog rätt många till redan. :-) Här en bild från en långtur i höstas, som den funkar fint till, också:
Bullit.jpg ht=480

Sen var det dags att byta ut Univegan, som gått som vintercykel. Det blev en Cotic Soul, brittisk stålcykel, som gjord för hård cykling i stenig terräng. Bästa hardtailen jag cyklat på, kvick, snabb och följsam cykel som nästan känns som en softtail. Byggd för att hålla:
soul_flight.jpg ht=640

Hoppa var ju kul och även lite trix, så en dirt/streethoj byggdes våren 2005. Det blev en DMR Sidekick, med lite blandade delar:
sidekick.jpg ht=640

Vintern 2006 var det dags att köpa ny racer, denna gången en lätt och snabb sådan. Vi var ett gäng som planerat att köra La Marmotte(174km landsvägstävling i alperna) sommaren 2006 och då var det ju helt klart roligare att köra långa bergspass med en 7.5kg racer istället för en som vägde drygt tio kg. :-) Efter lite research i tidningar, på nätet och så klart happymtb, så bestämde jag mig för en plastcykel, en Canyon F10:a. Den var ett rejält lyft, nu är racercykling riktigt skoj igen:
coldizoard.jpg ht=480

2007: Lite lösa planer finns till hösten, men än så länge är det cyklingen som är i fokus - inte prylarna. :-)

/Leo

Vår cykelhistorik
Markus F skrev:
> Bra Oskar. Du missade dock en CyclePro Altron LVG
> (men den såldes ungefär samtidigt med att Happy
> startade) och GT´n var en Talera, inte en
> Timberline. -99 fick den framdämpning, en Rock
> Shox Indy.
> Och en De Rosa har jag aldrig haft, dock en De
> Visini.

Aha, jag var lite förvirrad var den stela GT-gaffeln kom in i bilden med tanke på att GT:n stulits men nu förstår jag.

Jag är väldigt dålig på antika italienare. Eftersom de flesta begravdes i Pompeji har jag inte brytt mig om att lära mig namnen på de som blev kvar.

Vad blir det fina priset? :)

Vår cykelhistorik
gt richter 8,0 1993 (stulen i härnösand)
gt sts 1997
scott endorphin(carbonplasthoj med ful baktriangel)1996
cyclepro octagon med öhlin 1999
lassbo 2001
cdale dirt 2005
avanti competitor 2006
tomac moah 2006

Tillbaka
Topp