Var cyklar du med din eMTB

Mountain Man

Aktiv medlem
Detta är en tråd i första hand för glada elcyklister på mountainbike, visst får även analoga cyklister som hittat till elcykelforumet vara med, såvida du inte är den bittra typen som får en kick av att framföra att elcyklar är mopeder och inte får köras i terrängen, här ska vi försöka vara trevliga, typ Happy.

Jag tänkte inte överhuvudtaget diskutera Allemansrätten och Terrängkörningslagen utan bara kort beskriva hur jag ser på det och var jag cyklar. Så jag är glad om ni gör detsamma. Kortfattat är min syn att en elcykel är en cykel och ska framföras som en cykel.

Jag har cyklat eMTB sedan i våras och har terrängcyklat sedan 1986
då jag köpte min första MTB. Jag fortsätter att cykla samma vägar, stigar, leder, MTB-banor som jag cyklat i alla år. Hitintills är det enda motstånd mot terrängcykling på eMTB som jag stött på här på Happy ... inget i skogen eller på berget.

Jag är övertygade om att av de människor jag träffar på är det faktiskt ytterst få (om ens någon) som inser att jag har en elcykel. Jag fortsätter att göra precis som jag alltid gjort, visar stor hänsyn, plingar (på min analoga ringklocka) i god tid innan jag passerar någon för att göra dem uppmärksamma på att jag kommer, saktar in, hejar och tackar för att de kliver åt sidan. Aldrig några problem.

Men hur ser du på detta, var cyklar du med din eMTB, var cyklar du inte och hur blir du bemött?

/MM

Senast ändrad:
Lycka till! 😉

Jag cyklar både analogt och eMTB överallt där jag brukar cykla helt enkelt. Har heller aldrig stött på ngt motstånd, tvärtom faktiskt. Folk är mest nyfikna och vill prata. Det är bara här på happy som det finns personer med avogt beteende. Min tolkning är att dessa personer är väldigt få till antalet.

Intressant tråd. Jag kör en helstel eMTB/flat bar gravel. Så mest grus och bättre stig. Men håller med, respekt löser biffen. Plinga och sakta ner så brukar det bli bra. Jag tror inte ens att de fattar att jag "fuskar" med el. Inget som skiljer sig från icke-el mao. Som jag också använder.

Jag cyklade mest till affären och till diverse olika möten innan min blev snodd.
Nu tjuvlånar jag ibland fruns och förutom att använda hennes på samma vis som jag använde min så har jag kommit på hur alldeles fantastiskt roligt det är att cykla på lederna runt här i Härnösand där vi bor.
Så nu ska det inhandlas ett monster att plöja led med! 😎

Jag cyklade mest till affären och till diverse olika möten innan min blev snodd.
Nu tjuvlånar jag ibland fruns och förutom att använda hennes på samma vis som jag använde min så har jag kommit på hur alldeles fantastiskt roligt det är att cykla på lederna runt här i Härnösand där vi bor.
Så nu ska det inhandlas ett monster att plöja led med! 😎
Ordning i klassen!

- Vilka är det som ”plöjer i skogen”, är det vi cyklister?
- Nej, vi cyklister rör oss i naturen med stort omdöme och hänsyn. Vi stör inte, förstör inte och lämnar så få spår efter oss som möjligt.

😉👌/MM

Ordning i klassen!

- Vilka är det som ”plöjer i skogen”, är det vi cyklister?
- Nej, vi cyklister rör oss i naturen med stort omdöme och hänsyn. Vi stör inte, förstör inte och lämnar så få spår efter oss som möjligt.

😉👌/MM
När jag skrev ”plöjer” så menade jag det i samma kontext som när man t.ex. ”plöjer” igenom en bok, bara för att den är så bra/rolig.
Naturligtvis utan att ha sönder eller lämna spår i boken. -Eller leden. 😃

Jag cyklar ofta med ganska lite assistans, långa stunder cyklar jag utan assistans. Försöker att inte förstöra leden och brukar undvika riktigt blöta dagar för att inte skada stigarna. Försöker också undvika att använda elassistansen för att ta sig igenom lerstigar som vanliga cyklar inte hade tagit sig fram på, då går jag hellre runt hindret med cykeln. Överlag försöker jag leva efter allemansrättens "inte störa, inte förstöra" och det har funkat rätt bra.
Har inte stött på någon som varit negativ ute i skogen men attityden man ser här på happy och andra forum gör att jag undviker att söka kontakt med andra cyklister och mest cyklar ensam. Tror att många kanske håller sina åsikter för sig själv ute på leden.

Jag hade gärna velat cykla i fjällen men där känns det som att man går över en gräns så jag tittar istället på att åka till Norge och cykla där då deras regler är mycket tydligare.

Cyklar med elcykeln på dom ställen jag tidigare, och fortfarande, behöver cykla "upp" med min enduro MTB. Stora skillnaden nu är att jag oftast väljer att cykla TILL skogen istället för att ta bilen dit, och att jag kan cykla fast jag är rätt slut från annan träning, då jag vanligtvis valt att återhämta mig i soffan. Och även när jag är begränsad i tid pga familj och annat så är det lättare att få in ett par timmars cykling än tidigare.

Kör enbart i en så kallad bikepark/flowtrails inga jättedödshopp med tillräckligt för att segla lite ( oftast frozen sailor) på stigar och mtb leder kör jag till 98% analog bike och det har ingenting med allemansrätten att göra utan att jag är en sjuk jävel som gillar å bli svett 😝. Problemen med emtb existerar nog uteslutande på det här forumet och speciellt av dom som bara kör asfalt 🙂

Kör på samma leder som jag alltid gjort. Med skillnaden att jag cyklar till och från lederna med. Jag har stött på några surgubbar som undrade varför jag körde motorcykel i skogen - lite på skoj, mest på allvar. De var inga personer jag skulle hängt med oavsett, så jag klarar mig utan deras sällskap och kommentarer. Generellt är det dock ingen som reagerar, om man visar hänsyn och hälsar. Har hunnit med 350mil i skogen så gnället är stark minoritet, men märker att det finns större motstånd här på Happy. Förstår verkligen inte kritikerna varför folk cyklar eMTB? Hjärtproblem, övervikt, dåliga knän och astma är ju bara några av anledningarna till varför man cyklar eMTB. Själv tycker jag det är fantastiskt att folk med dessa problem/hinder kommer ut på leder och i skogen. Hänger man på Facebook i gruppen eMTB Sweden, så får man lysande exempel på att elcyklarna har förändrat livet till det bättre för många människor. Själv så förgyllde min eMTB tiden under pandemin när jag fick diverse hälsoproblem. Ska tilläggas att jag gärna kör vanlig cykel med när hälsan tillåter det.

Jag hade gärna velat cykla i fjällen men där känns det som att man går över en gräns så jag tittar istället på att åka till Norge och cykla där då deras regler är mycket tydligare.
IMG_2978.jpeg

🚵‍♂️😀💪

/MM

Precis köpt min första elcykel och det är fan magiskt! 👍 Åker typ samma leder som tidigare. Men med undantaget att jag nu kan välja uppförsbackar på väg tillbaka till bilen. Utför tycker jag dock har blivit lite tråkigare än på vanlig mtb. Men det är fortfarande kul. Största skillnaden för mig är att nu kan jag ha roligt uppför 👍👍
Jag har inte hunnit möta så många på stigen ännu. Men rätt säker på att jag kommer bemötas på lika sätt som med vanlig mtb.

Precis köpt min första elcykel och det är fan magiskt! 👍 Åker typ samma leder som tidigare. Men med undantaget att jag nu kan välja uppförsbackar på väg tillbaka till bilen. Utför tycker jag dock har blivit lite tråkigare än på vanlig mtb. Men det är fortfarande kul. Största skillnaden för mig är att nu kan jag ha roligt uppför 👍👍
Jag har inte hunnit möta så många på stigen ännu. Men rätt säker på att jag kommer bemötas på lika sätt som med vanlig mtb.
Yeahh … släppa på uppför är en häftig upplevelse! ✌️

/MM

Jag cyklar på mina vanliga ställen i skogen. Ibland liftburet också.
Men tycker inte det är någon större skillnad mot vanlig mtb, i alla fall inte där det har någon betydelse. Ingen aha upplevelse och inte roligare än analog hoj.
Utför använder jag inte assistans då jag helt enkelt inte trampar, eller att det går för fort.
Uppför är lika tråkigt som alltid men man sparar mycket av krafterna som man sedan använder till utförs. Och man hinner få in några vändor till utför = win.
Måste jag putta/bära upp cykeln, vilket jag ofta måste, är det jättejobbigt.
Men den går sjukt fint i stök, det är lite som en dh rigg.

I stort så cyklar jag där jag cyklade på vanliga MTB förr, med tilläget att jag cyklar mer tekniskt uppför nu, något jag alltid avskytt🙂. Så stigarna där jag bor.
Det som egentligen skiljer är att jag och tjejen har åkte till fler ställen för att cykla både i Sverige och Norge. Idre har blivit en favorit för Weekends, sälen går bort lite då de har e-förbud i de roligaste backarna. Vi cyklade "1000-meteren" i Norge för nått år sedan, jag på el och tjejen på vanlig...hon köpte en emtb så fort vi kom hem🙂
Cyklade Hallingsprangets 17km flow och spenderade en weekend i Hallingsdal.
Så vi reser och upptäcker mer, jag på emtb och tjejen tar med både emtb'n och manuell enduro-hoj.
Cyklat skog sedan 80-talet men aldrig cyklat så mycket som nu faktiskt.

Cyklar överallt. Har kör mycket enduro och trial på mc och med elcyklen kan jag i princip cykla på samma ställen. Kalhyggen med för mycket löst ris eller ställen som är allt för blöta och mjuka undviks men i övrigt så funkar det mesta. Ofta cyklar jag bara rakt in i skogen och följer någon lite djurstig och sen får jag se var jag hamnar, alltid hittar man något litet berg som man kan hålla på och latja vid ett tag eller någon ny stig som man inte visste om. Cykla uppför ett endurosegment på Strava blir lika kul och utmanande som nerför.
Har haft mtb i många år men aldrig riktigt blivit "biten". Sen jag köpte emtb så cyklar jag nästan varje dag. Kan vara så att jag är nykär och att det lägger sig men det känns inte så just nu.

Jag cyklar på mina vanliga ställen i skogen. Ibland liftburet också.
Men tycker inte det är någon större skillnad mot vanlig mtb, i alla fall inte där det har någon betydelse. Ingen aha upplevelse och inte roligare än analog hoj.
Men vad har du för cykel?

Det finns uppenbara nackdelar med emtb oftast direkt relaterade till storlek och vikt, en eMTB med full effekt och stort batteri, väger oftast 7-10 kg mer än motsvarande analoga hoj. Men jag har inte träffat på någon som säger som du ”tycker inte det är någon större skillnad mot vanlig mtb”. Personligen tycker jag det är stor skillnad och mestadels positiv. Men iofs, definitivt inte när det ska bäras cykel …

Har du lust att utveckla det där?

/MM

Men vad har du för cykel?

Det finns uppenbara nackdelar med emtb oftast direkt relaterade till storlek och vikt, en eMTB med full effekt och stort batteri, väger oftast 7-10 kg mer än motsvarande analoga hoj. Men jag har inte träffat på någon som säger som du ”tycker inte det är någon större skillnad mot vanlig mtb”. Personligen tycker jag det är stor skillnad och mestadels positiv. Men iofs, definitivt inte när det ska bäras cykel …

Har du lust att utveckla det där?

/MM
Jag har en Vitus E-sommet, dvs en långslagig endurohoj. Eller kanske man kan se det som en kortslagig downhillhoj, för den känns lite som en och går lite som en. Har shimano steps E7000 motor och den funkar helt ok. Min cykling består nästan bara av att putta upp hojen på någon brant kulle och sedan bomba ner. Kan jag cykla upp gör jag det, både på analog och elhoj, men ofta går det inte utan man måste putta.

Jag tyckte väl att det var lite av ett antiklimax med elhoj för min del. Om man ska ta det positiva så det bästa med elhoj är väl om man ska mata uppför en lång grusväg - då är det superbt. Där har jag inget att klaga på alls. Men jag kör sällan uppför långa grusvägar och då får jag inte lika fantastisk hjälp över lag. Ska jag uppför något knixigt i skogen där jag behvöer vara explosiv och trampa till fort och hårt så är elhojen relativt kass då den slutar assistera vid väldigt hög kadens och man blir istället rent av hindrad av motorn. Och då är hojen dessutom svintung och jobbig att putta upp.
Och nedför använder jag inte assistans för då trampar jag inte.
Platten är för mig oftast bara ren transport, och även om elmotorn förstås hjälper till i många fall så stjälper den i viss mån som sagt när man behöver vara explosiv om man ska uppför någonting. Vilket man förstås behöver rätt ofta om man kör i skogen. Det tycker jag är det enda lilla roliga med klättringar, och det kan inte elhojen leverera, utan den levererar när det är mer av ett "malande" och då är det ändå inte sådär fantastiskt kul. Upp kommer man utan större ansträngning om det handlar om rent malande som sagt, men farten uteblir. Kanske E7000 inte är något vidare jämfört med vad alla andra tycks ha på sina elhojar? Min går uppför långsamt och med stor kraft på låg växel, eller platt men bra fart och hyfsad kraft. Men som en del uttrycker sig verkar det som att de kan köra uppför så fort att det drar upp smilbanden - icke för min del.

Äh nu låter jag kanske rätt negativ. Jag gillar min elhoj. Men det var ingen "uppenbarelse" för mig att skaffa en. Mer "just another tool in the shed"-känsla, typ.

Jag har en Vitus E-sommet, dvs en långslagig endurohoj. Eller kanske man kan se det som en kortslagig downhillhoj, för den känns lite som en och går lite som en. Har shimano steps E7000 motor och den funkar helt ok. Min cykling består nästan bara av att putta upp hojen på någon brant kulle och sedan bomba ner. Kan jag cykla upp gör jag det, både på analog och elhoj, men ofta går det inte utan man måste putta. ...
Aha ... jag förstår. Jag kör en Trek Rail 9.8 AXS med Bosch CX Gen 4 och känner inte igen mig i i hur du beskriver assistansen från Shimano E7000. Bosch CX levererar upp till 25 km/h i stort sett i alla lägen förutom om jag kör på en allt för hög växel (hög siffra) med låg kadens, men växlar jag ner och höjer kadensen får jag den assistans jag behöver. Vid klättring har jag aldrig blivit begränsad av motorassistansen utan bara av min egen bristande teknik och fysik ... Men ja, det är drygt att leda upp cykeln om det är riktigt brant, löst och/eller tekniskt. Finns en "walk-assistans" funktion men jag har aldrig riktigt hittat rätt där ...

Men till saken, det skiljer uppenbart i karaktären mellan olika motorer. Jag tillbringar ohälsosamt mycket tid med att se eMTB på Youtube, där har jag bland annat hittat nedanstående.

Cadence Curve.webp

I den här nyligen genomförda testen är det visserligen Shimano EP 801 som är med, men det är intressant hur effektkurvan i förhållande till kadensen skiljer sig från övriga. Medan Bosch CX levererar en jämn och stadig effekt från ungefär 50 rpm och uppåt. Minskar effekten för EP 801 vid omkring 85 rpm för att sedan gå brant nedåt från 110 rpm. verkar som E7000 har en liknande effektkurva eller tom. sämre baserat på din upplevelse.

/MM

Senast ändrad:
Har också Bosch gen4 och den funkar ypperligt till klättring. För mig handlar det inte om att det ska gå fort uppför. För mig är tjusningen att försöka cykla upp för en så brant och knölig stig som möjligt utan stopp. Alltså precis så som jag kör när jag kör extremenduro eller trial på mc.

Aha ... jag förstår. Jag kör en Trek Rail 9.8 AXS med Bosch CX Gen 4 och känner inte igen mig i i hur du beskriver assistansen från Shimano E7000. Bosch CX levererar upp till 25 km/h i stort sett i alla lägen förutom om jag kör på en allt för hög växel (hög siffra) med låg kadens, men växlar jag ner och höjer kadensen får jag den assistans jag behöver. Vid klättring har jag aldrig blivit begränsad av motorassistansen utan bara av min egen bristande teknik och fysik ... Men ja, det är drygt att leda upp cykeln om det är riktigt brant, löst och/eller tekniskt. Finns en "walk-assistans" funktion men jag har aldrig riktigt hittat rätt där ...

Men till saken, det skiljer uppenbart i karaktären mellan olika motorer. Jag tillbringar ohälsosamt mycket tid med att se eMTB på Youtube, där har jag bland annat hittat nedanstående.

Visa bilaga 769156

I den här nyligen genomförda testen är det visserligen Shimano EP 801 som är med, men det är intressant hur effektkurvan i förhållande till kadensen skiljer sig från övriga. Medan Bosch CX levererar en jämn och stadig effekt från ungefär 50 rpm och uppåt. Minskar effekten för EP 801 vid omkring 85 rpm för att sedan gå brant nedåt från 110 rpm. verkar som E7000 har en liknande effektkurva eller tom. sämre baserat på din upplevelse.

/MM
Så där känns det i benen när jag trampar fort, som kurvan ser ut för EP801. Vid en viss kadens och upp så tvär-dör den i princip.

Jaha, så då är det kanske en shimano-feature helt enkelt. Kanske är roligare med andra motorer då kan man tro. :-)

Jag tycker det går tillräckligt fort med Shimanomotor uppför. Största skillnaden mellan vanlig cykel och el för mig är nog att jag upptäckt hur dålig teknik jag har uppför. På vanlig gav jag upp och gick om det var för brant och tekniskt uppför. Jag har ramlat mer med elcykel sen i höstas än jag gjort på vanlig sen 2021. Alla ggr pga att det går för fort uppför 😁
Det och att elcykeln sitter så fast i kurvor utför att det nästan blir tråkigt. Tror jag skulle behöva dubbla farten för att få den att bli orolig. Och det kommer jag inte våga 😁

Så där känns det i benen när jag trampar fort, som kurvan ser ut för EP801. Vid en viss kadens och upp så tvär-dör den i princip.

Jaha, så då är det kanske en shimano-feature helt enkelt. Kanske är roligare med andra motorer då kan man tro. :-)

Tekniken har gått frammåt och din e7000 motor var ju 1 av dom första motorerna som komm och har några år på nacken nu så ja dom nya motorerna är mycket roligare😎

Jag har verkligen fastnat för eco+ läget som bosch släppte förra året. Som standard har man ingen assistans och endast när man trampar över ett visst watt-tal så kickar den in och hjälper till. Blir riktigt kul cykling och mer träning på det sättet

Jag har verkligen fastnat för eco+ läget som bosch släppte förra året. Som standard har man ingen assistans och endast när man trampar över ett visst watt-tal så kickar den in och hjälper till. Blir riktigt kul cykling och mer träning på det sättet
Fattar ingenting av eco+ läget, en kompis ☝️ kör på det å den cykeln verkar dra som min specialized i turbo läge 😝

Tillbaka
Topp