Var cyklar man roligast kring Uppsala?

Bladin

Aktiv medlem
Var finns det roligast mtb cykling kring Uppsala? Vi kommer bo nära Östhammar och cykla lite där omkring. Jag skulle uppskatta en kulle eller nått med hyfsat lätt klättring och rolig utförsåkning. Dock behöver det inte vara döds dh utför. Jag har läst lite om Sunnersta åsens område. Är det bra? Vanlig stigcykling uppskattas också så länge det inte jättetekniskt uppför. Nån som har några tips?

weldion

Aktiv medlem
Var finns det roligast mtb cykling kring Uppsala? Vi kommer bo nära Östhammar och cykla lite där omkring. Jag skulle uppskatta en kulle eller nått med hyfsat lätt klättring och rolig utförsåkning. Dock behöver det inte vara döds dh utför. Jag har läst lite om Sunnersta åsens område. Är det bra? Vanlig stigcykling uppskattas också så länge det inte jättetekniskt uppför. Nån som har några tips?
Lite intressant med följande text:
”Turen är knappt 20 km lång och tar ungefär 2,5–3 timmar om man cyklar i lagom tempo.”
Man måste trampa bakåt för att kunna köra 2 mil på 3 timmar.

Fundadores

Aktiv medlem

Finns ingen utförsåkning i Uppsala. På Sunnerstaåsen kan du åka två mycket korta banor men nja inget jag skulle åka från Östhammar för. Det tar ju en timme till Uppsala så då hellre lägga på en timme och åka till Kungsberget. Eller om du vill ha mer XC så Högbobruk.

ooms

Aktiv medlem
Finns det inget ute vid Pottåkerns logdans? Där finns ju iaf uppsalatraktens tuffaste LVG-”stigning” :sneaky:

ooms

Aktiv medlem
Där mellan Funbo och Lagga? Om det är där, så har jag cyklat där. Kollade var det låg och kan inte säga att jag kom ihåg att det gick uppförs.
Jag skrev ju ”stigning”. Ändå var det den tuffaste stigningen under damernas WorldTour-lopp Tour de Uppsala för ett par år sedan, som väl hade två etapper på ca 10 mil vardera. Den är nog 40-50 höjdmeter iaf.

weldion

Aktiv medlem
Jag skrev ju ”stigning”. Ändå var det den tuffaste stigningen under damernas WorldTour-lopp Tour de Uppsala för ett par år sedan, som väl hade två etapper på ca 10 mil vardera. Den är nog 40-50 höjdmeter iaf.
Runt Uppsala känner man sig som Pogacar hela tiden… klättrar med kedjan på stora klingan överallt.

Bladin

Aktiv medlem

WSMC

Aktiv medlem
Själv har ingen kunskap om cykling i Uppsala, men här https://happyride.se/forum/threads/torsdagsoelcykling-och-bullbak-i-uppsala-del-ii.2404781/ hittar du 134 sidor om mtb och lite lite ☺️ annat i Uppsalatrakten.
Perfekt semesterläsning.

glitch

Aktiv medlem
Det är dock angivet som singletrack. Har dock inte prövat spåren själv.
Det är ingen single track. Det är grusväg, delvis rejält uppvuxen natur runt med två däckspår igenom. Har landställe på Gräsö - ingen mtb destination.

I Östhammar finns Börstils XCO bana som är småskoj att köra några varv på. Finns på trailforks. Ska finnas lite stigar kring Österbybruk också.

Annars är väl Nåsten och Lunsen bra för stigcykling.

aribr

Aktiv medlem
En kvart från Uppsala finns Gozzis grustag. Det är rätt roligt och man kan få till en del höjdmeter om man orkar trampa. Ligger i Lövstalöt typ.

weldion

Aktiv medlem
Det är ingen single track. Det är grusväg, delvis rejält uppvuxen natur runt med två däckspår igenom. Har landställe på Gräsö - ingen mtb destination.

I Östhammar finns Börstils XCO bana som är småskoj att köra några varv på. Finns på trailforks. Ska finnas lite stigar kring Österbybruk också.

Annars är väl Nåsten och Lunsen bra för stigcykling.
Jo, jag postade en länk till info om spåren vid Österbybruk också. I den länken finns även en länk till Trailforks där spåren är angivna som singletrack.

s

Aktiv medlem
Nåsten, är det nått att hänga i julgranen?

Det finns i huvudsak en rolig längre sammanhängande stig där som heter Nåsten TT. Om man med roligt menar mer tekniskt än snabbcyklat. Utöver det hittar man en hel del fina sträckor här och var men också stigar med mycket rötter. Lunsen är ett bra kort annars med många fina stigar att välja på.

Loftberg

Aktiv medlem
Det finns i huvudsak en rolig längre sammanhängande stig där som heter Nåsten TT. Om man med roligt menar mer tekniskt än snabbcyklat. Utöver det hittar man en hel del fina sträckor här och var men också stigar med mycket rötter. Lunsen är ett bra kort annars med många fina stigar att välja på.
+1

glitch

Aktiv medlem
Jo, jag postade en länk till info om spåren vid Österbybruk också. I den länken finns även en länk till Trailforks där spåren är angivna som singletrack.

Gick aldrig in på Östhammarlänken - kanon med info om Österbybruk. Har försökt googla mig till info om stigar, var de börjar osv. förra sommaren men hittade inte mycket då. Kommunsidan var perfekt ju.
Tack!

KungJulian

Aktiv medlem
Jag vet inte om banmarkeringen sitter uppe hela året, men Ottarsloppet på Vendelåsen kan kanske vara ett alternativ om man hittar. Gör man det inte kan man säkert ha kul ändå, det är inte ett jätteområde. Flowigt och nice. Inspiration och ett hum om vad det handlar om fås via videon. Vill dock höja en varningens flagga till de som har anlag för åksjuka. För videon alltså, inte för cyklingen, så jävla flowigt är det inte.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer