Var får jag tag på skyddspluppar till stänkskärmsstag?

Snurvas

Medlem
Gjorde iordning en cykel till dottern och det gick bra efter många om och men. Monterade SKS-stänkor men eftersom hålen i ram/gaffel satt lite för högt blev pinnarna/stagen också ca en halv cm för långa för att de medföljande plupparna skulle passa (dom ska liksom omfamna muttern och sitter inte tillräckligt tight på pinnen för att sitta kvar)

Så nu undrar jag om någon vet var jag kan få tag på någon bra skyddsplupp så som jag har för mig att dom såg ut förritin'? Dvs utan ringen(se bild)

Vill ju inte dottern gör sig illa på sin nya ride :)

Hittar jag inga får jag i värsta fall plocka loss och kapa ner stagen. Men det är ju lite segt nu när allt är klart.

Bilagor

• 3F34741F-25CD-4905-8520-6D33EE2A7C1A.jpeg
    3F34741F-25CD-4905-8520-6D33EE2A7C1A.jpeg
    13.9 KB · Besök: 57
Kapa med en kraftavbitare med skärmarna monterade. Plupparna tappar du ändå. Ja, kanske inte SKSpluppar som på bild men kapar du tillräckligt långt in lär plupparna inte ha nån funktion ändå. Gissar att de finns där av nån amerikansk law-suitanledning.

Gjorde iordning en cykel till dottern och det gick bra efter många om och men. Monterade SKS-stänkor men eftersom hålen i ram/gaffel satt lite för högt blev pinnarna/stagen också ca en halv cm för långa för att de medföljande plupparna skulle passa (dom ska liksom omfamna muttern och sitter inte tillräckligt tight på pinnen för att sitta kvar)

Så nu undrar jag om någon vet var jag kan få tag på någon bra skyddsplupp så som jag har för mig att dom såg ut förritin'? Dvs utan ringen(se bild)

Vill ju inte dottern gör sig illa på sin nya ride :)

Hittar jag inga får jag i värsta fall plocka loss och kapa ner stagen. Men det är ju lite segt nu när allt är klart.
Jag råkade ut för samma problem en gång, men löste det genom att helt enkelt kapa bort ringen på varje skyddsplupp, med en vass kniv tryckande mot ett hårt underlag typ träkloss, och sen lägga en liten droppe lim av bra sort i varje plupp innan dom slutligen sattes fast på stagens ändar. Har inte tappat någon efter över ett år iallafall.

3F34741F-25CD-4905-8520-6D33EE2A7C1B.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
nu behöver man ju kanske inte tokoptimera en barncykel, men utstickande stag tenderar att få kläder och annat att fastna, och ser rätt fula ut.

ploppar förbättrar inte detta nämnvärt. snarare tvärtom.

så även jag stämmer in i kören och tycker kapa till korrekt längd. en bågfil finns i de flesta hem.

Lägg inte pengar på att köpa nya. Måste finnas något lämpligt i plast i någon låda där hemma.

De där stagen har en närmast magisk förmåga att riva upp små hål i jeanstyg. Kapa och slipa ner med dremel eller fil.

Såna här ? @Snurvas

PMa mig din adress så kan du få dem. De har legat länge nog i verktygslådan utan att komma till nytta.

Bilagor

• 33C12935-1E0D-44AD-8B53-9D03131463BA.jpeg
    33C12935-1E0D-44AD-8B53-9D03131463BA.jpeg
    851.6 KB · Besök: 64
nya stag går isf köpa alt att tillverka själv.

men med det låga kostnadsläget på skärmar är det svårt att motivera en flytt. och när skärmarna väl sitter på en cykel har de en funktion att fylla där de sitter.

Bultsax är enklare än bågfil. Man får ha koll på var biten man klipper loss tar vägen bara. Den flyger iväg rätt bra. ?

det gäller ju att montera loss staget så man får till avkapningen sas straxt inne i klämman, inte utanför den.

Jag orkade inte plocka ner skärmar osv och äger varken bultsax eller kraftavbitare. Så jag tog min Clas Ohlson "dremel" och kapade försiktigt med kapskiva och det blev bra.

Tack alla för support och bra inspel!

Tillbaka
Topp