Var finns det bra cykelbudsväskor?

Vad är fördelen med cykelbudsväska gentemot ryggsäck.
Cyklar 3 mil om dagen till/från jobbet, passar ryggsäck eller budväska bäst att förvara klädombyte mm i då?

Dane, jag försökte skicka ett privat meddelande till dig.
Men jag vet inte om det gick fram, skulle vilja att du maila mig kalkylbladet.
Mvh rille

Fördelar med bud väska framför ryggsäck tycker jag är många. Har man relativt kort till jobbet som du har denero så tycker jag att bud väskan vinner över ryggsäcken.
Fördelar
+ Jag tycker att inte man blir lika svettig med en budväska på ryggen
+ saker blir mycket mer lätt åtkomliga. Antar att även du stannar på vägen hem för att handla eller dylikt och då är det mycket lättare att bara låta väskan svänga fram och plocka upp nyklar lås eller plånbok. Varje gång jag tar ryggsäcken istället för budväskan svär jag över att jag måste ta av mig väskan och ställa den på marken (som i Göteborg inte alltid är så ren) så fort jag ska få tag i något.
+ Ska man ut på stan eller krogen efter jobbet tycker i vart fall jag att axelrems väskor är mer klädsamma än ryggsäckar, man känner sig mindre som en frilufts mupp.
+ Vill man ha med sig välstrukna kläder till jobbet är lättare att packa ner dessa in en budväska eftersom man då inte behöver vika dem så många gånger.
Nackdelar
- Själv lider jag inte av det men min flickvän brukar klaga att man blir trött i axeln när man packar tungt (bättre viktfördelning med en ryggsäck), har dock bestämt mig för att beställa min PAC väska med X-strap för säkerhets skull.

Har nyys köpt en variant från Everest, väskan är hel vattentät och hel VIT, med svarta detaljer. Sitter könt syns bra men fläckarna efter första tyren till jobbet i blöt väder gick inte bort helt. Jag tvättade för sent, efter en dag så de hann torka inn... Pris mycket vänlig= 399:- men jag fick en för halva priset på Stadium..men helt klart ingen väska för lercykling, men torra dagar/snöiga dagar helt OK.

MEN JAG ÄR OXÅ INTRESSERAD ATT KÖPA EN RIKTIG VÄSKA!!!

NÄR JAG SER PRISET PÅ PAC VÄSKOR SÅ MÅSTE JAG TYVÄRR INSE ATT JAG EJ HAR RÅD, ALLDELLES FÖR DYRA. MEN HAR NÅGON EN BILLIGARE MÄRKE/FÖRSLAG DÅ KANSKE ÄR JAG MED.

Marcus,

Det är en Excel kalkylblad, men man borde kunna öppna sådant med OpenOffice eller AppleWorks. Jag kan gör om det till PDF om du vill, men då tappar man möjligheten att summera på bladet.

Tänkte beställa en Deluxe, vet inte vilka extraspecialfunktioner som kan tänkas behöva beställas. Tänkte använda den vid kortare resor, jobbpendling och när jag ska åka å handla exempelvis. Finns det någon med erfarenhet som rekommenderar någon särskild extrafunktion?

Nån som har bra tips på vilken storlek man kan behöva?

Tänkta användningsområdet är till jobb och träning. LITE extra utrymme skadar inte, men vill inte ha en onödigt stor (såg att de stoppat i dottern i en bla). Vill få ner skor, flaska, handuk, lite ombyte, caselogic och ett lås iaf. En ca 25l rygga sväljer precis detta....

//jns

jns: använde min nokias converter och fick fram att 1800 cubic inches är ~29.5 liter och 2400 c.i. blir ~39.5 liter.

känner att jag skulle kunna tågluffa i tre veckor med en 40liters budväska. =)

Jag googlade precis reda på att deluxe är nästan 40 liter och att en street small är nästan 30 liter. Frågan är bara hur de har mätt volymen. En 10liter hink tar ju mer grejjer än en 25liter ryggsäck.

Dax att surfa efter lite reviews.

/rikard

Vill bara påpeka att bilden på Carradice väskan från cykelnetto.com inte är bra. I verkligheten är väskan mycket lik Timbuk väskan, tillverkad av Cotton duck Carradice eget naturmaterial, helt vattentät, både axelrem och midjerem. Jag skickar den gärna kostnadsfritt för påseende till någon. Eller om det någon som bor i Uppsala, så kan jag lägga fram en till påseende hos Eriksbergs cykel, Karlsrogatan 82.

Ni som har kört med pac, behöver man x-strap?
Jag kan inte bestäma mig för vilken modell jag ska köpa, på street modellerna kan man väll inte köpa till x-strap?
Jag väljer imellan street large och deluxe.

Tycker generellt sett att de fungerar bättre än ryggsäckar. Gillar möjligheten att kunna slänga fram den på sidan eller magen när man går i trånga butiker med mycket och stöta i eller riva ner. Men som sagt bär man riktigt tungt så vinner en riktig ryggsäck.

-Åke

Jag har en Chrome Metropolis och den tar jag till jobbet när det är MYCKET att bära.
En rygga som skulle ta lika mycket skulle nog inte vara bekväm att cykla med inbillar jag mig.
Om jag bara skall ha med mig smågrejjor väljer jag fortfarande Rygga.

Håkan

Det handlar ju inte om vad som är smidigast att cykla med. Om man bara ser till att transportera saker på ryggen per cykel så vinner ju givetvis en schysst ryggsäck hands down (förutsatt att den är lagom stor). Frågan är bara när jag valde funktion framför form senast...

Anledningen till att budväskor ser ut som de gör att för att man ska kunna lasta och lasta ur dem snabbt. När det handlar om lite större paket (typ ett kylskåp) så är det också lättare att få till det med budväska.

Hur var det nu med detaljerna kring beställningen? Hur går man till väga och vilka priser och villkor är det som gäller?

Daner: Hur fungerar det med färgval på insidan, kan man tex ta välja någon ljusare färg?
Vore gött att inte ha svart på insidan så man slipper leta sig fördärvad efter småprylarna...

Vet inte, men efter att har haft en Trager Courier Laptop väska i 3 år nu vägrar jag att köpa en ny utan att det har ett ljust färg inuti.

trager_courier_inside.jpg

Jag kommer att ringa Pat ikväll så jag ska fråga henne om det.

JoJo har visat mig att många har fått en version av lista som har fel e-post adress för beställningen. Det borde vara naflyer(at)mac(dot)com.

Jag fick betalningen för första väckan idag (Tack, Rille!). 1 down, 14 to go!

Senast redigerad av en moderator:
Äsch jag som trodde att vi inte skulle betala förrän vi visste hur många som ville beställa.
Hur går det till när man kommer överens om priset? Skickade excell filen till din forum adress då jag hade fått fel adress till naflyers i mitt excel blad.
Kan man se den sumerade summa som man får ut i excel bladet som en övernskommwen summa eller hur fungerar det?

-Åke

Kostnad som du kommer till själv på Excel-arbetsbladet duger bra. Jag fyller i beställningar på ett eget blad och kontrollerar mot det som sätts in i kontot under ditt namn. Vid problem kontaktar jag dig. Om vi kommer inte upp till 15 betalda beställningar så skickar jag pengar tillbaka.

Frågar nu eftersom jag ett tag letat efter en modell större av timbuk2 men nu blir man ju sugen på PAC väskorna.
När har ni tänkt att beställa dem?
Och vad ligger dollarn på nu?

Åke Skrev:
-------------------------------------------------------
> > Verkar som om rött foder är default, alla väskor
> på bild har i vart fall det.
>
> -Åke

Åke hade rätt. Man kan få en annan färg till merkostnad, men röd är standard.

Street-väskorna kan beställas med 2 färg på ytterdelen (som visas på hemsidan) utan extra kostnad. Det kostar $15 extra att få 2 eller 3 färger på Pro-väskorna.

Triloc, jag kan skicka dig prislistan om du skickar mig ett pm eller ett mail.

F -
Nej, jag hade skickat dig en ej fullständig sanerad kopia av någon annans beställningssida. Alla standardfärger på hemsidan finns att tillgå.

En sak som inte framgår av PacDesigns hemsida är att det finns 2 olika gula färger - en klargul (Yellow) samt en mörkare gul (Mustard).

Yey, klargul åt folket.

PS, kom ni fram till om det var comparison chart eller specarna som var rätt för deluxeväskan?

/rikard

[edit] lite snabb på postaknappen

Är det jag som ser fel eller är deluxe väskan av ett annat material än ultimate?
det ser ut som den gula Deluxen är sånt tyg man gör regnjackor av..

En sak till.. Finns det någonstans man kan se hur väskorna ser ut i de färger som är valbara?
Om man nu som jag har lite dålig fantasi är det inte så lätt att veta från deras color chart på sidan

jo,

under min tid som cykelbud i stockholm avverkade jag dom flesta fabrikaten på väskor och dömde ut dom.

jag köpte en industri-symaskin och började sy dom själv i stället, av diverse kevlar och kolfiberdukar

sedan dess har jag väl sytt ett femtiotal väskor på efter speciella tekniska specifikationer och estetiska krav och sålt/bytt bort.

jag kan ju inte konkurera i pris med något serietillverkat, men dom blir garanterat bra och unika i sitt slag,

hälsningar...

..men det tog ett jäkla tag innan du bestämde dig för en Lowe-rygga back-in-the-days-when-gay-meant-happy!
God jul Anders!
dp

Tillbaka
Topp