Var finns lvg-kassetterna till Shimano 12-d?

jonja

Aktiv medlem
Var hittar jag lvg kassetter till Shimano 12-d? Hittar endast 11-34, 11-36 och 11-30 från R7100 resp R8100. Är det här vad som kommer att finnas, eller har de inte hunnit få ut hela sortimentet än? Jag skulle vilja ha 12-25, 12-27, 12-28 eller nåt i den stilen. Annars ser jag ingen vits med att byta från 11-d till 12-d. Hela poängen med räser har för mig alltid varit stora möjligheter att skräddarsy utväxlingen till just den typ av körning och topografi som just jag ägnar mig åt. Kransar som inte används gör man sig kvitt. Har Shimano bytt filosofi? Tre olika kassetter ska räcka för alla behov inom lvg och gravel, eller vad har hänt?

Håller med om detta. Fick för mig att jag hade 12-delat när jag hade ett uppehåll från cykeln och grät nästan floder över utbudet. Blev till slut glädjetårar istället när jag insåg att jag hade 11-delat och därmed ett mycket bredare sortiment av utväxlingar att välja mellan. 12-25 finns som 11-delat, men det kanske du redan har sett.

Var hittar jag lvg kassetter till Shimano 12-d? Hittar endast 11-34, 11-36 och 11-30 från R7100 resp R8100. Är det här vad som kommer att finnas, eller har de inte hunnit få ut hela sortimentet än? Jag skulle vilja ha 12-25, 12-27, 12-28 eller nåt i den stilen. Annars ser jag ingen vits med att byta från 11-d till 12-d. Hela poängen med räser har för mig alltid varit stora möjligheter att skräddarsy utväxlingen till just den typ av körning och topografi som just jag ägnar mig åt. Kransar som inte används gör man sig kvitt. Har Shimano bytt filosofi? Tre olika kassetter ska räcka för alla behov inom lvg och gravel, eller vad har hänt?
Bra fråga.... Det är likssom meningslöst att lägga till ett drev och sedan sakna valet av önskade drev.

Håller med om detta. Fick för mig att jag hade 12-delat när jag hade ett uppehåll från cykeln och grät nästan floder över utbudet. Blev till slut glädjetårar istället när jag insåg att jag hade 11-delat och därmed ett mycket bredare sortiment av utväxlingar att välja mellan. 12-25 finns som 11-delat, men det kanske du redan har sett.
12-25 som 11-delad är rätt härlig!

12-25 som 11-delad är rätt härlig!
Den är underbar! Har den på båda mina räsers. Men jag får inte ihop det här, används inte shimano 12-d inom proffscirkusen? dura-ace 12-d, R9200 har lika dåligt utbud som de lägre grupperna. Riktar sig shimano 12-d enbart till motionärer som ska förmås att fimpa sin gamla och köpa en ny hoj med 12-d?

Senast ändrad:
Det är väl ingen större vits med 12-delat om man inte kör singelklinga fram? Därav de glesa kassetterna gissar jag.

Eller är det folk som "måste" byta bara för att det finns nåt nytt, nu igen?

kassetter som börjar med 12 känns väldigt längesen man använde nu. Speciellt när alla cyklar kommer med kompakt eller semikompakt.

Tror inte Shimano släpper tightare kassetter än vad som finns nu om jag får gissa.

Vitsen med de "större" kassetterna är ju också att större drev ger mindre friktion. Proffsen kör ju ofta monsterdrev fram för att bland annat kunna ligga högre upp på kassetten.

Såg att Presta Cycle har 11-25 i 12-speed:

Kolla vikten på den..

Som nästan alla japanska företag är shimano, fega, konservativa och har fokus på att optimera produktionen. Produktutvecklingen består mest av att förfina befintliga produkten utan att egentligen förstå hur den används.

SRAM är tvärtom innovariva och duktiga på marknadsföring och har ju som bekant lyckats skapa stor hajp med sina widerange mtb kassetter trots att 10-drevet på kassetten i princip är oanvändbart. Men 520% låter ju bra på pappret. ?
Känns som öppet mål för shimano att skjuta hål på den bluffen med suprteffektiva 12-x kassetter ihop med bla sin 54-40 vev.
Men det lär inte hända.

Var hittar jag lvg kassetter till Shimano 12-d? Hittar endast 11-34, 11-36 och 11-30 från R7100 resp R8100. Är det här vad som kommer att finnas, eller har de inte hunnit få ut hela sortimentet än? Jag skulle vilja ha 12-25, 12-27, 12-28 eller nåt i den stilen. Annars ser jag ingen vits med att byta från 11-d till 12-d. Hela poängen med räser har för mig alltid varit stora möjligheter att skräddarsy utväxlingen till just den typ av körning och topografi som just jag ägnar mig åt.
Så vitt jag vet börjar alla Shimanos 12-delade (lvg-)kassetter på 11, även hos DA.
Det finns inte längre några som börjar på 12 och, än en gång så vitt jag vet, inte några ungdomskassetter (de som börjar på 14 eller 15)
Dagens tävlingscyklister verkar få nöja sig med glesare kassetter, den nya Canyon Aeroad CFR Di2 säljs med 11-30 och likaså nya Canyon Aeroad CF SLX 7 Di2 säljs med hela 11-34!

Ja lite skumt, min nya gravel med 2×12 har samma range som min förra med campa ekar 1×13 men upplever att den har större steg mellan växlarna..

Det förstod jag, och jag menade Shimanos standardkassetter, de som följer med när man köper Di2, dvs att prisskillnaden mellan dessa och eftermarknadskassetter blir våldsam, alltihop tack vare att Shimano skiter i att själva tillhandahålla det kassettsortiment man har tillgång till på 11-d, och som man borde kunna kräva även på 12-d, med hänsyn till vad Di2-systemen kostar.

Största fördelen med 12-delat är väl just möjligheten att ha en ganska tät kassett men ändå ha en hyfsat enkel lättaste växel.

Nya 11-28 motsvarar ju 11-delad 11-25 men med en extra 28:a på.
Nya 11-30 motsvarar 11-28 och 11-34 motsvarar 11-30 men med en riktigt lätt extraväxel.

Med tanke på att klingorna fram vuxit och proffsen efterfrågar minimalaste möjliga drivlineförlust känns det ju lämpligt med större kassetter och det är ju precis det Shimano levererar.

Det är nog liksom inte svårare än att tätstegade kassetter inte säljer i sådan mängd att de stora tillverkarna anser det värt att hålla på med. Även SRAM lanserade 12-delat med tätaste kassett 10-26T, men den togs bort ur sortimentet eftersom det inte sålde. Så nu är minsta kassett 10-28T och då det enda som skiljer är de två största kuggen spelar det väl ingen större roll kan jag tycka. Även 10-30T känns överflödig då det endast är de två största som skiljer mot 10-33T.

Det är nog liksom inte svårare än att tätstegade kassetter inte säljer i sådan mängd att de stora tillverkarna anser det värt att hålla på med. Även SRAM lanserade 12-delat med tätaste kassett 10-26T, men den togs bort ur sortimentet eftersom det inte sålde. Så nu är minsta kassett 10-28T och då det enda som skiljer är de två största kuggen spelar det väl ingen större roll kan jag tycka. Även 10-30T känns överflödig då det endast är de två största som skiljer mot 10-33T.
De skulle haft 12 som minsta drev. 10t är ett hån.

Största fördelen med 12-delat är väl just möjligheten att ha en ganska tät kassett men ändå ha en hyfsat enkel lättaste växel.
Men den stora nackdelen är ju att det inte finns ngn 12-delad shimanokassett som börjar på 12 (eller 13, 14 eller 15 också förstås)

De skulle haft 12 som minsta drev. 10t är ett hån.
+1
Och det gäller även med 11 som minsta

Jmf med de som tävlar med utväxlingsbegränsning; ungdomsklasserna.
De har då (förstås) ungdomskassetter, de börjar på 14 som med 52 (på stora fram) ger en utväxling som räcker till för en medelhastighet på över 40 km/h, åtminstone hos de som vinner.
Med 12 som minsta bak får man även med så lite som 46 fram en tyngre utväxling.
Varför måste man då ha 11? Varför finns det inga alternativ?

Men den stora nackdelen är ju att det inte finns ngn 12-delad shimanokassett som börjar på 12 (eller 13, 14 eller 15 också förstås)

+1
Och det gäller även med 11 som minsta

Jmf med de som tävlar med utväxlingsbegränsning; ungdomsklasserna.
De har då (förstås) ungdomskassetter, de börjar på 14 som med 52 (på stora fram) ger en utväxling som räcker till för en medelhastighet på över 40 km/h, åtminstone hos de som vinner.
Med 12 som minsta bak får man även med så lite som 46 fram en tyngre utväxling.
Varför måste man då ha 11? Varför finns det inga alternativ?
Som jag frågat mig det genom åren. Det är onekligen underligt. Det går ju få till något användbart med juniorkassett...

SmartSelect_20240904_211441_Chrome.jpg

Problemet med Miche är att de är dyra, inte särskilt lätta att få tag på, och inte särskilt välgjorda. De ger ett ganska billigt intryck.

Jag har köpt flera stycken Miche, det slår mig varenda gång hur billigt och enkelt kugghjulen är gjorda. En helt vanlig R7000 kassett med sin alu spindel för de tre största kransarna är en stadigare modernare och bättre konstruktion.

Tillbaka
Topp