Var finns Sveriges längsta spång?

Aron

Inventarie
De/n längsta jag cyklat är 500 m, med några meters felmarginal, men det måste väl finnas lägre spänger där ute?

Ovanstående är obrutna spänger, men jag tycker att vi även kan göra plats för längsta spångsystem. Det innebär spänger som bryts av fast mark här och där. Låt oss sätta maxlängden mellan spängerna till ca 30 m, bara för att ha ett utgångsvärde.

Spångest är en grundenhet som inte kan förbises i sammanhanget. De två spängerna nedan är i stort sett exakt lika långa, men den i Slite är fem plankor bred, vilket närmast är att betrakta som ett trädäck, och den i Kolmården är två. Låt oss därför begränsa oss till spänger som är tre plankor eller färre i bred, lite spänning vill man ju ha.

Tilläggas bör kanske att om du kan se bortre änden från starten så kvalar spången sannolikt inte in.

Skickar med några bilder som illustration.

Kolmården, Sörmlandsleden, väster om Lövsjön, söder om Skelnasjön - ca 500 m - två plankor
SkaÌrmavbild2019-11-23kl.23.21.56.png

AG_2019.10.11_13-38_CanonEOS5DMarkIV_00222.jpg

Kallgate på Gotland, i Gotland Bike park, Slite - ca 500 m - 5 plankor
SkaÌrmavbild2019-11-23kl.23.26.56.png

AG_2018.07.02_CanonEOS5DMarkIV_00189.jpg

Senast ändrad:
Mellan Sitasjaure och Hukejaure är det mycket spång. Där är det också en extra spångväg för fyrhjulingar. Som spångsystem är det det mest omfattande jag upplevt, dock är det många långa avsnitt utan spång.

Senast ändrad:
Inte längsta spången jämfört med de ovan, men spängerna i Florarnas naturreservat utanför Film i Uppland är rätt långa. Kungen fick 700 m spång av försvarsmakten i födelsedagspresent. Utöver det finns det några hundra meter rejält uppbyggd spång med räcke som gör det i princip omöjligt att cykla mer än enhjuling eller hipsterhöghjuling (vältepetter som de hette för jättelänge sedan).

Yellowstone svart i närheten utav högfjällshotellet i sälen bestod i stort sett utav spång som var tre plank bred.
Gav inte spångest.
7B629541-0091-4CFB-9046-0089AFF81C8A.png

Rallarvägen från björkis till abisko. Gammal klassisk 2plank med mellanrum ( iaf 2006) Svag nedåtlut o mycket vatten så det var blött o härligt. ?

Om man tar Blanktjärnsrundan vid Vålådalen moturs, så är det en ganska lång bit häftig spångcykling utför myrar tillbaka. Den består av en bred planka. Oklart hur lång.

Har cyklat många km på spång men aldrig mätt hur långa de var. Ingen aning hur man gör, man kan ju inte vid varje spång kolla cykeldator, notera början, slutet och var de finns? Finns förresten några som känner miiiiilslång för då får man pusha och bära cykeln på rygg, så dem får absolut det LängstaSpångPriset!

På Helgö utanför Växjö finns långa spänger. Brett mellanrum mellan plankorna för extra spänning.
Varning för/tips om(beroende på hur man står i frågan) folk som av någon anledning har sex i det fria där ute :D

sparhawk sa:
Inte cyklat av mig.

Uppskattningsvis ca 500 m lång och troligen i bredaste laget men en utmaning ändå med kallt vatten:
https://www.facebook.com/larsa.fors...pfSTE2NDY2MjIyODI6Vks6MjcwNzc2MjUyOTI1MjY5OQ/

Längs Hälsingeleden strax norr om Bollnäs:
Haha, kul video!
Får en känsla av att det kan vara rätt kallt i vattnet. Eller...?
Har fått för mig att en spång har längsgående plankor, men det kanske är helt fel?
Varför stannade han när han var så nära att klara hela sträckan?
Ja, frågorna hopar sig.

Nitrogendykare sa:
Vi körde en på nära högfjällshotellet i Sälen ( tror det va Kungsleden) den va säkert 2km
Vet vilken du menar, sjukt lång. Inte Kungsleden, men strax väster om den. Samma berg, men en led på fjällets västra sida, till skillnad från Kungsleden, som går rakt upp på toppen. 1,5-2 km skulle jag tro. Jag brottades vilt med min spångest för att plocka en kontroll där under årets AIM Challenge. ?

ooms sa:
Nitrogendykare sa:
Vi körde en på nära högfjällshotellet i Sälen ( tror det va Kungsleden) den va säkert 2km
Knappast Kungsleden, såvida den inte förlängts väldigt långt söderut...
https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/omraden/kungsleden/
Mja....något som kallas 'Södra Kungsleden' utgår från Högfjällshotellet i Sälen. Den är dock till en början asfalterad, och den långa spång han syftar på är en annan led strax västerut på samma fjäll.

Södra Kungsleden är ett påhitt av kommunerna kring Sälen och en bit norröver. Det är naturligtvis varumärkessnyltning så det stänker om det och det saknas nästan hundra mil däremellan för att knyta ihop med riktiga Kungsleden.

Många bilder på låg spång nu, för att spångesten riktigt ska kicka in ska det vara både höjd, smalt och långt. Hua!

Tillbaka
Topp