Var försiktiga därute!!

Var försiktiga därute!!
Usch då, det där var inte så trevligt. Tur det inte finns pumor i svenska vildmarken.

///Björn

Var försiktiga därute!!
Jag läste i en intervju med Gary Klein att han alltid hade en pistol med sig när han cyklade MTB just för att det fanns så mycket puma i hans trakter.
Det djur jag är mest orolig för är nog bävrar. Tänk om dom börjar gnaga på mina ben?

Var försiktiga därute!!
Snacka om att dö för sin sport...

Brukar skrämma upp mig själv när jag är ute och tränar långt från bebodda trakter. Speciellt på våren, om det går rykten och björnar i krokarna :-)

Fort går det iaf!

//__a

Var försiktiga därute!!
De flesta "pumor" vi ser här i trakterna brukar hålla sig i centrala delar av staden , och inte ute i cykelspåret.

Ofta väger de tråkigt nog betydligt mer än 50 kilo.:-)

ha det

Var försiktiga därute!!
I de trakter där jag tränar finns det gott om vildsvin. Dessa krabater är ju inte heller att leka med. Brukar ibland se några familjer med galt, sugga och några kultingar komma smygandes. Man bör nog inte hamna mellan en kulting och dess morsa, då lär det grymtas en hel del. Dock bra motiv till att träna spurter :-)

/Anders

Var försiktiga därute!!
AJ: Sandsjöbacka? Cyklar där rätt ofta, men har inte sett annat är får och kossor. Vi är ofta såpass högljudda så de flesta djur sticker nog långt innan vi kommer. Men det ska ju finnas en flock vildsvin där, som oftast besöker villaträdgårdarna i området.

Älgar däremot, dom gäller det att ta det lugnt med. De är inte små...

/Leo

Var försiktiga därute!!
Leo: Nä. Jag håller till i södra Stockholmsområdet. Såg ett lokal-TV reportage om en modellflygklubb som hade fått hela landningsbanan uppbökad av vildsvin. Det var tydligen flera hundra vildsvin i gäng om 30-40 st. Så det verkar finnas en hel del "odjur" i mina trakter.

/Anders

Var försiktiga därute!!
Jonas: Jag hänger i Södertälje. Brukar cykla runt i områdena runt Rönninge, Salem, Viksberg, för den som är bevandrad i området.

/Anders

Var försiktiga därute!!
Jag mötte en björn en gång när jag var ute med mopeden (jepp, det är några år sen nu)... Jag kom runt en kurva på en skogsbilväg och ut på en lång raka och såg att det var nåt mitt på vägen ca 50 m bort.
"vafan, är det en stor sten" tänkte jag, men helt plötsligt vände den och började springa bortåt efter vägen... Den blev tydligen ganska rädd för puch:ens brutalt vrålande motor... restan av turen var lite nervig. Eftersom björnen inte var så stor misstänkte jag att en mamma kunde vara i närheten, och det var dåligt röjt vid vägkanterna så man kunde inte se mer än två meter åt nån sida... men lite kul var det också!
Är glad att jag inte tog cykeln den dagen...

Var försiktiga därute!!
Jo, två killar cyklade in i en älg som sprang ut på grusvägen framför dem i en snabb nedförsbacke på FMT för nåt år sedan.

Var försiktiga därute!!
Rickard

Det var snarare en cyklist som krockade med en älg på en LL
tävling, kommer inte ihåg vilken dock.

Var försiktiga därute!!
Hur gör ni för att springa in i älgar egentligen? Jag kan nog ha nytta av er när jag jagar så jag blir klar med kvoten någon gång och får cykla i stället.

Vildsvinshoten är nog rätt överdrivna. De anfaller inte i första taget. Det står och trycker i buskarna tills ni cyklat förbi.

De flesta fall i Sverige som björn attackerat människor har det varit beväpnade jägare som tvingats döda björnen i nödvärn. Underligt...

Var försiktiga därute!!
Jag vet ett fall där björn verkligen jagat en människa.

Hände i närheten av Lövnäs strax norr om Sälen. Trots att det bara bor ett hundratal personer i byn så hörde jag det först från mamma som då bodde i grannbyn och därefter av en kollega vars släkt var från Lövnäs och som var släkt med han som blivit jagad :-) Världen är liten som vanligt. Både björn och den jagade överlevde.

Fast väldigt ofta går det nog till precis som du säger.

Den som cyklade in i en älg hängde ju en del på Veloforumet när det begav sig.

Var försiktiga därute!!
Konäs wrote:

> "no, really! she was carving her initials in the moose, with
> the sharpened end of a toohbrush..."

"Mynd you, møøse bites Kan be pretty nasti..."

Hela Crazy Credit (och avslöjandet om vilken film om det mot förmodande är någon som inte vet):
<http://imdb.com/title/tt0071853/crazycredits>

Var försiktiga därute!!
Blev själv "jagad" av en puma i Californien för 2 år sedan i trakten av San Diego. Kom för nära hennes ungar tror jag. Kuslig upplevelse att så här i efterhand se vad konsekvenserna kunde blivit.

Tillbaka
Topp