Var fylla vatten i Stockholm?

sprocket

Medlem
Jag har börjat köra lite längre tränings-/sightseeingpass runt Stockholm i blandad hastighet och med oregelbundna eller inga stopp. Har en flaskhållare för 0.5 liter vatten, men när man är ute flera timmar vore det nice att ha mer vatten. Så hur gör ni erfarna cykelrävar, fyller ni på vatten ute någonstans och var/hur i så fall? Eller släpar ni runt på massa vatten? Tacksam för tips.

På mina vanliga rundor så vet jag var det finns möjlighet att fylla på vatten, annars kan man bara stanna på något café och fylla på när man tar en kaffe.

En extra flaskhållare är ju att föredra. Krisar det brukar man ju ändå förr eller senare stöta på en bensinmack, fik, mat butik etc, är det kris på bristningsgränsen till döden är google Maps bra.

Jag gissar att tiden man tappar på att stanna och fylla vatten är mer än vad det kostar i aero och vikt att köra med stora flaskor. Att det är respektlöst mot sporten kan jag iofs köpa.

Antingen tar man med allt man behöver, eller annars stannar man på en mack el butik och kompletterar med snickers och yoghurt ...

75 cl flaskorna är groteskt fula och o-aero. Det är emot cyklingens grundide att ha så stora flaskor. 1,5 kg vatten till en kolfiberhoj på 8 kg, hör du inte hur tokigt det låter?
Jag har en annan del som ska räknas med om det ska bli någon relevans i beräkningen. Då hamnar den extra vikten med lite större flaskor på felräkningskontot.

Fyller från sån här:
IMG_2081.webp

Stravas karta har diverse tappställen inritade. Vissa syns först vid förstorning. Tex kyrkor på landsbygden har ofta en publik wc som är öppen dygnet runt året runt.

Mycket fina tips som man inte tänker på, man tackar!

Kyrkogårdar och mackarnas luftstationer är ju diskreta och bra, precis sånt jag funderade på om det fanns. Det är inte alltid uppskattat på cafeer att kliva in och hämta gratisvatten om man inte ska fika, men en del är trevliga. Gissar att trevligheten kan vara omvänt proportionell mot antalet cyklister som hämtar gratisvatten så det kanske inte är läge att outa sådana här...

Vattenkiosker är ju trevligt, men var finns dom? Jag har aldrig sett någon på mina turer, men kanske är jag blind. Har inte hoppat på Strava-tåget heller, däremot Komoot och har inte sett dom där heller. 🫨

- Du bör om det går montera en andra flaskhållare på cykeln så att du iaf får med dig två flaskor från start. Speciellt nu på sommaren så går vattnet åt rätt fort (jag gör av med en 0,55-liters flaska på ca en timmes cykling, och det kommer man ju inte långt på).

- Stora vattenflaskor går bort pga respekt för sporten, liksom camelbaks och dylika lösningar (om vi talar om LVG, i skogen så är det OK antar jag).

- Bensinmackar är som nämnts väldigt bra, de brukar ha vatten i luftskåpen, och annars kan man slinka in på toaletten. Dock har inte mindre obemannade bensinstationer så ofta vatten.

- En del caféer med många cyklister har rentav dunkar med kran utanför lokalen specifikt för cyklister, mycket uppskattat! Ösmo plantshop-caféet på Södertörn är ett sådant exempel. Caféer/restauranger generellt har ju givetvis vatten, men jag kan nog tycka att man bör köpa något där och inte bara gå in och tigga vatten... :-)

Det är inte alltid uppskattat på cafeer att kliva in och hämta gratisvatten om man inte ska fika, men en del är trevliga
Det ska inte vara nåt problem om det är vettigt folk. Det är ingen kostnad eller extraarbete för dem, till skillnad från tex att låna toaletten. Om de är trevliga mot dig så kanske du blir en framtida kund.

I nödfall kan man knacka/ringa på varsomhelst eller stanna till där folk vistas ute på tomten, demonstrativt sträcka fram sin tomma flaska och be om vatten. Om man anländer på cykel, är klädd som cyklist, svettigt ansikte med saltränder i pannan och på jerseyn, brukar folk sällan bli rädda. Ensamma kvinnor i sommarstuga kan dock ändå bli det, trots skällande rottweiler vid sin sida, men det är inte mkt att göra åt. Sånt vet man ju inte på förhand.

Vattenkiosker är ju trevligt, men var finns dom? Jag har aldrig sett någon på mina turer, men kanske är jag blind. Har inte hoppat på Strava-tåget heller, däremot Komoot och har inte sett dom där heller. 🫨
Jag har försökt mitt bästa för att lägga dem till OpenStreetMap. Det finns många mer. Flera kommuner som Solna har vattenkiosker utan dricksvatten 😠
https://poi.foreningsteknik.se/ kan man filtrera fram bland annat vatten.
Det har karta är en bra visualisering men det använder OSM data som förlitar sig på användarbidrag. Ingen har läggt till Sigtuna kommuns två kiosker t.ex.

Danderyd har några vattenkiosker och syftet finns beskrivet på kommunsajten.
Se nedre halvan av sidan.

Gästhamnar är ett annat bra tips förresten, och ställplatser för husvagnar med. Här i Nynäshamn finns det dricksvatten vid nästan varenda gästhamnsplats.

Jag har några Elite 75or. De är guld värda på sommarrandos och andra långpannor. Inga problem att dra i sig en liter i timmen när det går fort och är varmt. Brukar även följa med i skogen så både jag och vovve får dricka.

Den som hävdar att större flaskor inte ska vara på cykeln fattar ingenting.

IMG_5962.webp

Tillbaka
Topp