Var går terränggränsen mellan SPD och plattisar?

Schreddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Du vet väl vad problemet är men fortsätter älta
> detta.

Det brukar kallas "att diskutera" och att belysa olika sidor av saker och ting. Det vore tråkigt om övriga inte så duktiga tror att SPD är helt oproblematiskt för vem som helst (och att de därmed känner sig dåliga för att det inte stämmer i praktiken), bara för att duktigare cyklister påstår det. Det är det inte och det är ytterst få pro-SPD-inlägg här som varit ärligt uppmuntrande eller instruerande. Snarare i många fall rätt hånfulla och nedvärderande.

Jag kör SPD så mycket det bara går och tekniken förbättras successivt. Är det torrt så vågar jag cykla det mesta fastklickat som jag vågar med plattisar. Samtidigt är det en stor bromskloss i utvecklingen på grund av vetskapen om att man kommer att slå sig om man inte får loss fötterna.

Är lite småintresserad av ämnet. När SPD diskuteras här vs. plattisar så verkar det inte som att SPD som man även kan klicka ur uppåt nämns, de borde ju vara bättre vid vurpor? Är det för att de har andra nackdelar som det inte nämns?

me.I.am skrev:
> Är lite småintresserad av ämnet. När SPD
> diskuteras här vs. plattisar så verkar det inte
> som att SPD som man även kan klicka ur uppåt
> nämns, de borde ju vara bättre vid vurpor? Är
> det för att de har andra nackdelar som det inte
> nämns?

Kan man klicka ur uppåt kan man också lossna oavsiktligt när man bara är ute efter att dra uppåt för extra kraft framåt. Tror det är därför de inte är så populära. Men visst de är ju en mellanväg.

Jag har alltid cyklat XC med SPD , men nu har jag faktiskt beställt ett par plattisar och ett par Fiveten-skor med förhoppningen om att de ska uppmuntra lite lekfullare cykling. Skorna borde komma på posten idag så det blir utvärdering i veckan. Tanken är väl inte att köra långlopp med dem men till lite vardaglig rekreationscykling så tycker jag det varkar skoj med plattisar, borde ge mig lite mer mod till att ta mig över lite större stockar å hinder man stöter på.

Makten: Du pratar om att SPD hämmar din utveckling och vill visa för osäkra att det finns fler osäkra. För egen del hämmar aldrig pedalerna mig i utvecklingen och har aldrig gjort.

Jo, när jag ska cykla på bakhjulet. Då är jag inte bekväm med att sitta fast. Hittills har jag dock aldrig varit i behov av den kunskapen i skogen.

me.I.am skrev:
> Är lite småintresserad av ämnet. När SPD
> diskuteras här vs. plattisar så verkar det inte
> som att SPD som man även kan klicka ur uppåt
> nämns, de borde ju vara bättre vid vurpor? Är
> det för att de har andra nackdelar som det inte
> nämns?

Personligen tycker jag att det känns otäckt att inte kunna lita på att man sitter fast om man rycker, nej - vanliga single release känns säkrare och pålitligare.

Tillbaka
Topp