Var går terränggränsen mellan SPD och plattisar?

s skrev:
-------------------------------------------------------
> De är sura sa räven om rönnbären.
>
> För att kunna cykla effektivt med plattisar i
> skogen så krävs det träning. Mycket träning.
> Bra pedaler och skor. Många invanda SPD-åkare
> som testar plattisar ger upp efter några rundor
> med argument som att man studsar av pedalerna, man
> får inget rundtramp, man får sämre kraft m.m.
> Allt det går att komma tillrätta med men det
> kräver som sagt träning.
>
> Man kan givetvis aldrig dra pedalen uppåt med
> plattisar men man kan aktivt lyfta bakre foten med
> pedalen istället för att den skall utgöra död
> vikt som främre foten tvingas lyfta. Mer än så
> orkar man ändå inte lyfta under en längre tid.
> För branta knixar får man planera lite och se
> till att ha rätt växel i. Gränsen för hur
> branta backar jag klara med plattisar går där
> ekipaget tippar bakåt, inte att kraften inte
> räcker till.
>
> Att sitta fast när man dundrar nerför rotmattor
> och stenkistor kan verka lockande. Men har man
> inte följsamheten så finns alltid en risk för
> att SPD:n släpper och då blir det riktig
> obehagligt.
>
> Jag körde SPD i nästan tio år innan jag
> bestämde mig för att prova något nytt. Nu efter
> fem år med plattisar ser jag inga skäl till att
> gå tillbaka.
>
>
>
> Gränsen går vid asfaltskanten, sedan är det
> plattisar som gäller.

Med samma resonemang så finns det egentligen inga för eller nackdelar med någotdera så länge man har teknik och är inkörd på det man valt.

Jag har provat plattisar i skogen en gång och det funkade väl hyfsat. Första halvtimmen hade jag problem i uppförsbackarna eftersom jag instinktivt drog för hårt i fötterna på vägen upp. Nedför och på plattare teknisk stig funkade det precis lika bra och efter någon timme var klättringarna inte heller något problem. Riktigt samma sprätt uppför fick jag dock inte men det är väl inte oväntat på så kort inkörningstid. Var något segare att få foten rätt på pedalen på grund av ovana. Möjligtvis att jag var liiiite försiktigare eftersom jag såg framför mig hur jag skulle slinta av och riva upp hela vaden. Men inte så att jag körde märkbart långsammare än vanligt.

Sen kan det absolut finnas pedagogiska poänger med att köra plattformspedaler för att finslipa sin teknik så att man exempelvis blir mer följsam och jobbar med hela kroppen istället för att bara rycka i fötterna när man ska över hinder. Det är dock något man har glädje av även på SPDerna.

Senast ändrad:
Många intressanta svar!

Jag har inga problem att förstå fördelarna med SDP i nästan alla situationer. Att jag skriver om "terränggränsen" är för att jag har väldigt svårt att få loss fötterna om det tar tvärstopp och man snabbt som ögat måste sätta ner foten. Först måste foten vridas, vilket förskjuter tyngdpunkten och förvärrar eventuell obalans. Hur man ska lyckas öva på detta i bökig terräng utan att slå sig fördärvad vet jag inte.

För egen del är det alltså läskigast med SPD uppför, inte utför. Med plattformspedaler är det ju bara att trampa tills man stupar, det spelar ingen roll om det tar stopp eftersom man bara kan sätta ner foten precis hur enkelt som helst.

Senast ändrad:
Men med knäskydd så brukar det inte göra så ont at ramla i låg fart i uppförsbackar heller, akta bara nyckelbenen... Se det så, man kommer längre med spd och när man kliver av och börjar bära så kom man troligen längre än utan spd. Jag gör illa mig mindre nu än på 80 och 90 talet då man körde med plattisar iaf (kanske fegare numera....)

Visst dh och dödsstup där är det läskigt att sitt fast, men begränsningar finns alltid...

På vintern litar inte jag alls på spd och dessutom fryser jag fötterna av mig, men det är ot.

Makten: Det finns olika typer av SPD så om du har svårt att få loss fötterna i knepiga situationer så kan du testa en typ som inte kräver så stor vridning för att klicka ur. Man har knappast samma typ av SPD när man kör DH som XC. På min XC har jag minimalistiska spd pedaler som sitter som berget medans på stighojen så har jag trail-SPD som klickar ur snabbt och går att trampa med även om man inte är iklickad. För Freeride föredrar jag plattisar då jag gillar att hoppa mycket och då är det lättare att styra balansen i luften. För DH hade jag valt SPD typ CB mallet eller liknande.

Miro82 skrev:
> Makten: Det finns olika typer av SPD så om du har
> svårt att få loss fötterna i knepiga
> situationer så kan du testa en typ som inte
> kräver så stor vridning för att klicka ur. Man
> har knappast samma typ av SPD när man kör DH som
> XC. På min XC har jag minimalistiska spd pedaler
> som sitter som berget medans på stighojen så har
> jag trail-SPD som klickar ur snabbt och går att
> trampa med även om man inte är iklickad. För
> Freeride föredrar jag plattisar då jag gillar
> att hoppa mycket och då är det lättare att
> styra balansen i luften. För DH hade jag valt SPD
> typ CB mallet eller liknande.

Jag kör med "vanliga" XT-pedaler som verkar rätt allround. Terrängen jag försöker bemästra är som värst blå i Hellas, men det tar sig väl antar jag:-) Jag bytte från enkelsidiga SPD eftersom plattsidan tog i backen onödigt lätt. Dessutom var det lögn i helvete att få rätt sida upp.

Jag har egentligen inga problem att klicka ur. Det är själva rörelsen som gör att trillbenägenheten är stor, så det spelar nog ingen roll vilken typ av SPD jag väljer. Det handlar säkert 99% om teknik.

Vissa SPD system klickar ur enbart vid vridning i en viss axel typ XT. Har för mig att det även finns pedaler som klickar ur vid vridning runt två axlar med så att man även kan "rolla" foten för att komma ur. Sedan har olika tillverkare en gräns för hur många grader man måste vrida för att komma ur. Har hellre ett par pedaler som sitter lite hårdare men klickar ur vid en liten men snabb vridning.

Miro82 skrev:
> Vissa SPD system klickar ur enbart vid vridning i
> en viss axel typ XT. Har för mig att det även
> finns pedaler som klickar ur vid vridning runt
> två axlar med så att man även kan "rolla" foten
> för att komma ur. Sedan har olika tillverkare en
> gräns för hur många grader man måste vrida
> för att komma ur. Har hellre ett par pedaler som
> sitter lite hårdare men klickar ur vid en liten
> men snabb vridning.

Alla SPD-pedaler (SPD är endast Shimano, andra tillverkare har andra namn) fungerar i stort sett likadant. Däremot har Shimano två olika klossar. En som bara går att vrida ur och en "multi release".

Jag har mina SPD väldigt löst ställda så de lossnar väldigt lätt, i princip lika snabbt som med en plattformspedal. Men det är som sagt en övningsfråga också.

Luthman Photography skrev:
> Jag har mina SPD väldigt löst ställda så de
> lossnar väldigt lätt, i princip lika snabbt som
> med en plattformspedal. Men det är som sagt en
> övningsfråga också.

Jag har mina ganska hårt ställda så att det krävs lagom med våld för att komma loss. Känns tryggast så. Det går dock ändå precis lika fort som att ta foten av en plattformspedal och fötterna är alltid loss innan jag vet vad som hänt om det tar tvärstopp eller jag vurpar. Så absolut en övningsfråga :)

Rattnalle skrev:
> Jag har mina ganska hårt ställda så att det
> krävs lagom med våld för att komma loss. Känns
> tryggast så. Det går dock ändå precis lika
> fort som att ta foten av en plattformspedal och
> fötterna är alltid loss innan jag vet vad som
> hänt om det tar tvärstopp eller jag vurpar. Så
> absolut en övningsfråga :)

Förlåt, men nu börjar det likna skryt;-) Hur kan det gå "precis lika lätt" att få loss foten om den sitter fast som om den inte sitter fast? Då kan den ju omöjligen sitta fast. Att det går tillräckligt lätt är jag med på, men lika lätt är ju en mekanisk omöjlighet.

Vad är det förresten som gör en tryggare om man sitter fast? :-S

Makten skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har mina ganska hårt ställda så att det
> > krävs lagom med våld för att komma loss.
> Känns
> > tryggast så. Det går dock ändå precis lika
> > fort som att ta foten av en plattformspedal och
> > fötterna är alltid loss innan jag vet vad som
> > hänt om det tar tvärstopp eller jag vurpar.
> Så
> > absolut en övningsfråga :)
>
>
> Förlåt, men nu börjar det likna skryt;-) Hur
> kan det gå "precis lika lätt" att få loss foten
> om den sitter fast som om den inte sitter fast?
> Då kan den ju omöjligen sitta fast. Att det går
> tillräckligt lätt är jag med på, men lika
> lätt är ju en mekanisk omöjlighet.
>
> Vad är det förresten som gör en tryggare om man
> sitter fast? :-S

Som någon påpekade i en annan tråd så är människor rätt dåliga på att göra objektiva jämförelser ;)

Det går så lätt att jag inte över huvud taget tänker på det. Klart det är tyngre om jag står stilla och känner efter men in action så upplever jag ingen som helst skillnad mot att bara lyfta foten av en platt pedal.

Men min erfarenhet är att det finns de som har lättare och de som har svårare för det. Jag började direkt med SPD i skogen och lärde mig direkt. Sambon tog ett tag på sig och känner sig fortfarande inte tillräckligt säker för att vilja prova i skogen.

Utan att vara dryg - fa-an vad det teoretiseras. Naturligtvis går det inte EXAKT lika lätt att komma loss, men jag tror att Nallen menar att skillnaden är försumbar (vilket jag håller med om).

Vill man ha klickpedaler i halfpipen? Varsågod. Vågar man inte rulla grusväg utan att byta till flatties? Gör det då. Själv trivs jag bra i ATAC- och Delta-systemen och har det på alla cyklar som jag byter om för att använda (dvs enbart fulfixen och attackcykeln har standardpedaler).

gör lite trådkapning.....
ni som kör DH med SPD / mallets, vad har ni för skor och pedaler då? mallets och ett par typ fiveten käns ju som en grym kombo?! är rejält sugen på att testa med mina gamla röda SPD-Dh pedaler från 97 och mina vanliga specialized SPD-pjucks men har ingen lust att vare sig köpa nya pedaler eller skor....

/C

Rattnalle skrev:
> Makten skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Alltid SPD. Plats har inget med saken att
> > göra.
> >
> >
> > Så du hade valt SPD för downhill? Intressant.
> > Hur motiverar du det?
>
> Det är ju då om någonstans jag vill sitta fast
> så att jag inte riskerar att studsa av cykeln.
> Har iofs inte provat något hårigare än spåren
> på Vallåsen med min AM-hoj än men där var det
> grymt bekvämt att sitta fast.
>
> Att inte komma loss i tid är inte en faktor. För
> mig är det ingen som helst skillnad i tiden det
> tar att sätta ner foten med eller utan SPD. Att
> hitta pedalen igen går också precis lika fort.

+1.

När man väl har vant sig med spd är det svårt att inte sitta fast med fötterna.

Jag kör med 510 skor på Mallet-pedaler både i skogen och DH. Har hittills inte haft några problem att komma loss.
Tycker att det ger en bra kompromiss mellan flattis och SPD. Jag har satt klossarna för minsta utlösningsvinkleln och skruvat upp skruvarna ca 3mm. Jag lyckats att få skruvarna att greppa när man trycket foten mot pedalen och skon löser lätt ut uppåt. Vid påstigning i brant nedförsbacke kan jag stå på mitten av skon och klicka i senare, något som inte andra kombinationer klarar lika bra.
En nackdel är att skorna är rätt tunga och att de måste slitas in för att skruvarna inte skall ta för hårt i skon.
Annars är de ett par toppenskor med betydligt högre kvalité jämfört med Shimano.
Överväger de smalare Maltese Falcon nästa gång.

s skrev
------------------------------------------------------
> Gränsen går vid asfaltskanten, sedan är det
> plattisar som gäller.

+1, typ

Jag kör med SPD-SL på racern, plattisar med straps på fixien (i stan alltså) och plattisar på MTB.

Det har dock väldigt lite att göra med vad som går eller inte går att göra eller vad som är effektivast. Det är ett val baserat helt på subjektiv känsla.

På allt som inte liknar en väg kör jag plattisar, där är min "gräns". Jag kan förvisso köra SPD i skogen också och har gjort det, men friheten med plattisar är större. Numer är jag iofs en väldigt mycket bättre cyklist än jag var på SPD-tiden, men jag vill minnas att det var väldigt begränsande att komma igång när man fått stopp på lite stökiga partier eller när man ville starta alldeles på krönet av en stökig utförsbacke. Den där processen att försöka hitta balans och moment framåt samtidigt som foten skulle klickas i, hittade man inte pedalen på momangen blev det fort otäckt.
Det är ytterst sällan jag saknar SPD, egentligen bara på transportsträckor och ibland när det går riktigt brant uppför. Rundtrampstekniken och tekniken överlag har dock utvecklats rejält sen övergången till plattisar och jag har nog aldrig känt mig begränsad av att inte sitta fast.

Makten skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Jag har mina ganska hårt ställda så att det
> > krävs lagom med våld för att komma loss.
> Känns
> > tryggast så. Det går dock ändå precis lika
> > fort som att ta foten av en plattformspedal och
> > fötterna är alltid loss innan jag vet vad som
> > hänt om det tar tvärstopp eller jag vurpar.
> Så
> > absolut en övningsfråga :)
>
>
> Förlåt, men nu börjar det likna skryt;-) Hur
> kan det gå "precis lika lätt" att få loss foten
> om den sitter fast som om den inte sitter fast?
> Då kan den ju omöjligen sitta fast. Att det går
> tillräckligt lätt är jag med på, men lika
> lätt är ju en mekanisk omöjlighet.
>
> Vad är det förresten som gör en tryggare om man
> sitter fast? :-S

Beror nog lite på vad du mäter, om du mäter antal gånger som foten står i marken istället för på pedalen så kan det mycket väl vara lika enkelt. Upplevd enkelhet kan mycket väl vara likadan.

Mätbarhet och mätningar är ett helvete och när man mäter måste man vara fånigt stringent i vad det är man vill mäta och vad man är efter för resultat. Blandar vi in statistik i eländet är det ännu värre :D

Spd till mtbn (kör mest grus och vintervägar), speedplay på racern. Om jag någon gång får för mig att köra mer på stigar med stenar och rötter lär det bli plattisar.

Rattnalle skrev:
>
> Alla SPD-pedaler (SPD är endast Shimano, andra
> tillverkare har andra namn) fungerar i stort sett
> likadant. Däremot har Shimano två olika klossar.
> En som bara går att vrida ur och en "multi
> release".

...och det är rätt stor skillnad mellan dem upplevde jag nu när jag nyss köpte mig ett par av de mer lättutlösta. Fick genast plocka fram insexan och tajta till pedalerna för jag upplevde att de löste ut för lätt.

En tanke som varit uppe tidigare är att man kan skänka sina gamla slitna klossar till spd-nybörjare som då kan få öva upp sig med klossar som sitter löst. Å andra sidan så saknar man ju kanske det distinkta "urklicket".

Har mina gamla klossar sparade, fås gratis mot ett frankerat kuvert... :)

Jag hör till dem som kört med SPD, men sluatat nästa helt. Jag är för feg för att sitta fast när det blir tekniskt svårt och har av det skälet faktiskt roligare utan SPD. Sen får jag lite ont i knäna med SPD vilket sannolikt beror på att min fot låses i ett onaturligt läge.

kalle24_7 skrev:
> Jag är för feg för att sitta fast
> när det blir tekniskt svårt och har av det
> skälet faktiskt roligare utan SPD.

Det här är precis vad jag insett varje gång jag testat SPD. Jag gillar att prova nya saker och pusha mig tekniskt, oavsett lutning, och även om jag i praktiken _oftast_ kommer ur SPD snabbt nog så spelar det ändå spratt med mitt huvud vilket gör att jag inte vågar ta det där sista, riktigt sena tramptaget som krävs för att klara klättringen eller vad det nu kan vara, vilket i sin tur leder till att jag inte har lika roligt. Förhoppningsvis kan jag komma över den spärren (vilket väl mest är en fråga om vana), men för tillfället så försöker jag lära mig göra manuals och liknande så plattisarna stannar nog på tills nästa säsong åtminstone.

Jag körde Fornstigen igår i ösregn och jag hade inte haft några knän kvar med SPD. Halkade runt som en vante på rötter och hällar, och hade förmodligen vänt om och åkt hem om jag inte haft plattisar på cykeln.
Som ovanstående säger så får man oändligt mycket större självförtroende när man inte sitter fast. Det är bara att köra tills det tar stopp, utan risk att braka omkull fastspänd.

Detta var med min nyinförskaffade AM-cykel, så jag behåller nog plattisar på den och kör SPD på den andra för asfalt, grus och lättare stigar. I alla fall om det inte är snustorrt ute:-)

Vid minusgrader och blötsnö så funkar SPD riktig dåligt. Och om det är riktigt kallt så att cykelskor inte räcker

Ubu skrev:
> Vid minusgrader och blötsnö så funkar SPD
> riktig dåligt. Och om det är riktigt kallt så
> att cykelskor inte räcker

Hej, kul att se ett livstecken från dig!

Hade inte du någon speciallösning för pedaler som fryser också?

/David

soderblom skrev:
> Hej, kul att se ett livstecken från dig!
>
> Hade inte du någon speciallösning för pedaler
> som fryser också?
>
> /David

Jo visst, egentligen Moejoe på forumet som började med det med en liten flaska avisnngsspray funkar fint. Ses i Hellas om en vecka kanske?

Mycket funderande här... på med skydd och trampa man dör inte av att vurpa och lite blåmärken är bara danande för karraktären.... sällan jag fått så mycket sår och blåmärken som denna sommar, men har å andra sidan fixat backar jag tott varit omöjliga i 20 år tack vare extra drivet och motivationen som spd ger. Nu är sommaren typ slut och med en arbetsgivare som ogillar sjulfrånvaro så ät det läge för snällare backar eller plattisar vilka är säkrare men tråkigare och sämre.... svårt val...

Makten skrev:
...
> Som ovanstående säger så får man oändligt
> mycket större självförtroende när man inte
> sitter fast. Det är bara att köra tills det tar
> stopp, utan risk att braka omkull fastspänd.
>
...

Det gäller för dig och den du hänvisar till, men du kanske ska skriva det istället för "man". För mig är det tvärtom. Utan spd tycker jag det är skitläskigt när det är blött och halt. Mitt självförtroende sitter i spd-pedalerna. Och lite lite i mitt eget huvud.

Pendlade i vintras på SPD, och håller med om att de kan bli lite svåra att komma i när man packat snö i cleatsen och pedalen, men det brukar gå att sparka bort. Om de är frusna till isblock så fattar jag att man behöver avisning eller liknande, men det har aldrig hänt mig. Utbudet på vinterskor med SPD och terrängsulor tycker jag är helt OK.

Jag har upplevt samma som Bengt-re, mer kraft i brant terräng med SPD. Bara man inte riskerar farliga vurpor, typ benbrytande så har jag inget emot att äta lite lort medans jag lär mig. :)

Vid riktigt farliga platser med fallhöjd så skulle jag fortfarande föredra att inte sitta fast.

Kanske nämnts tidigare, men SPD är superbra i hög hastighet på riktigt ojämnt underlag, när man kastas upp och ner på cykeln. Då känns det tryggt och jag kan behålla kontrollen i högre hastigheter, vilket är extra tydligt på min helstela cykel.

Jag skulle inte kunna tänka mig en tur i skogen UTAN SPD!

I början var jag lite skraj, att sitta fast kändes galet. Så jag körde med clips. SPD är grymt bra!

Att komma loss snabbt är en Vanessa, man lär sig snabbt!

Nu har jag köpt Eggbeater 3, men inte testat än. De sägs vara enklare att komma i och ur, och vara lite rörligare under färd.

Bengt-re skrev:
> Mycket funderande här... på med skydd och trampa
> man dör inte av att vurpa och lite blåmärken
> är bara danande för karraktären....

För min del är det tvärtom; om jag vurpar så blir jag rädd och gör allt för att inte hamna i samma situation igen. Jag blir alltså fegare ju mer jag vurpar eller är nära att vurpa. Jag måste istället sakta öva upp tekniken så att jag slipper vurpa alls:-)

Jag minns inte om jag nämnde det, men jag har tidigare lyckats med ett par SPD-vurpor från stillastående och landat rakt på knäet, med följden att jag inte kunde cykla på veckor. Det behöver alltså inte ens vara nån terräng att tala om för att handikappa sig. Då hade jag i och för sig inga skydd heller.

Är terrängen måttligt klurig och det inte är halt, har jag ingenting emot SPD. Men just i situationer där greppet släpper när man lägger full kraft på pedalen har jag inte en sportmössa att få loss foten. Det blir snarare att den kraften går åt till att rycka cykeln i backen.

Hep skrev:
> Det gäller för dig och den du hänvisar till,
> men du kanske ska skriva det istället för "man".
> För mig är det tvärtom. Utan spd tycker jag det
> är skitläskigt när det är blött och halt.
> Mitt självförtroende sitter i spd-pedalerna. Och
> lite lite i mitt eget huvud.

Naturligtvis gör alla olika, det var därför jag startade tråden;-) Mest intressant att höra resonemang kring teknik samt för- och nackdelar.
Jag är nybörjare på stigcykling och vid 33 års ålder och otränad så är det inte helt lätt att bara kasta all rädsla och ösa på för allt vad tygen håller.

Gillar man inte spd så låt bli!Personligen motiveras jag av drivet och skräcken att ramla, men vi är alla olika och nog därför det finns olika saker på markaden.

För mig fick jag dock en rejäl kick när jag toktrampande i full skräck klarade en backe som jag misslyckats att klara sedan sent 80-tal bara tack vare extra drivet som spd kan ge uppför med idiotkadens trots att det hoppar som fan... sunt ? Nä... kul? Gissa!

Men jag är lite tokig iofs så...

Makten skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Mycket funderande här... på med skydd och
> trampa
> > man dör inte av att vurpa och lite blåmärken
> > är bara danande för karraktären....
>
> För min del är det tvärtom; om jag vurpar så
> blir jag rädd och gör allt för att inte hamna i
> samma situation igen. Jag blir alltså fegare ju
> mer jag vurpar eller är nära att vurpa. Jag
> måste istället sakta öva upp tekniken så att
> jag slipper vurpa alls:-)
>
> Jag minns inte om jag nämnde det, men jag har
> tidigare lyckats med ett par SPD-vurpor från
> stillastående och landat rakt på knäet, med
> följden att jag inte kunde cykla på veckor. Det
> behöver alltså inte ens vara nån terräng att
> tala om för att handikappa sig. Då hade jag i
> och för sig inga skydd heller.
>
> Är terrängen måttligt klurig och det inte är
> halt, har jag ingenting emot SPD. Men just i
> situationer där greppet släpper när man lägger
> full kraft på pedalen har jag inte en sportmössa
> att få loss foten. Det blir snarare att den
> kraften går åt till att rycka cykeln i backen.
>
>
> Hep skrev:
> -----
> > Det gäller för dig och den du hänvisar till,
> > men du kanske ska skriva det istället för
> "man".
> > För mig är det tvärtom. Utan spd tycker jag
> det
> > är skitläskigt när det är blött och halt.
> > Mitt självförtroende sitter i spd-pedalerna.
> Och
> > lite lite i mitt eget huvud.
>
> Naturligtvis gör alla olika, det var därför jag
> startade tråden;-) Mest intressant att höra
> resonemang kring teknik samt för- och nackdelar.
>
> Jag är nybörjare på stigcykling och vid 33 års
> ålder och otränad så är det inte helt lätt
> att bara kasta all rädsla och ösa på för allt
> vad tygen håller.

40+ småfet före detta triathlet och före detta millitär så tallanglös men med tjockt pannben...

Light Head skrev:
> Att komma loss snabbt är en Vanessa, man lär sig
> snabbt!

Under kontrollerade förhållanden, javisst. Det är när man redan är på väg att ramla som jag inte får ur fötterna. Och då förvärrar det kraschen med en faktor 10.

grondahl skrev:
> Skaffa knäskydd och krascha mer. Oavsett
> pedaltyp.

Jag är nog inte ensam om att inte ha någon som helst lust att krascha:-)

grondahl skrev:
> Skaffa knäskydd och krascha mer. Oavsett
> pedaltyp.

+1, ungefär.

Jag tillhör skaran som varit svuren till SPD och ivrigt argumenterat fördelarna. Det funkar väldigt bra i många situationer, men efter en vinter med plattpedaler för några år sedan har jag bara kört enstaka landsvägsturer clipslöst. Min gräns går vid de svårare partierna på terräng av typ Torrekullaleden, ffa brant nedför. Förr brukade jag klicka ur och stå urklickad. Men det var befriande att inte sitta fast.

I början gjorde jag några riktiga praktmissar och repade upp vaderna, men vågar betydligt mer i svår terräng, har dessutom betydligt mindre känningar från knäna. Jag förlorar lite i klättringar men det kompenseras av att jag vågar köra "hela vägen".

Jag saknar SPD mest när jag drar cykelvagn. Då avslöjas avsaknaden av rundtramp.

Knäskydd och armbågsskydd har gjort gott för mig i skogen. Det gör fortfarande ont att vurpa men man slipper långvariga men. Att kunna landa på knän och armbågar någorlunda ostraffat gör också att fallen blir betydligt mer kontrollerade när de inträffar.

Respekt för er som behärskar plattisar. Slängde på för ett par veckor sedan inför en liten vistelse vid Gardasjön och där ev lite "hårigare" cykling än normalt.
Men det var svårt att få kontroll efter att i så många år bara cyklat med spd. Höll på att vurpa varenda gång jag skulle göra ett litet enkelt bunnyjump.

Så det behövs nog lite träning innan det ger kontroll. Och därför skiftade jag häromdagen till SPD då jag skulle köra ner för Monte Baldo. (Nu visade det sej att mycket annat i upplägg och förberedelse borde vart annorlunda för den turen, men det är en annan saga.)

Om nu SPD är så fenomenalt bäst i alla situationer, varför kör inte snubbar som denne med det?

Edit: Att bädda in filmklipp kräver tydligen skillz. När varken HTML eller BB Code funkar, hur gör man?
Edit 2: Men vad fint, nu försvann klickbarheten också:-/
Edit 3: Jag ger upp.

Senast ändrad:
> Makten skrev:
> ----------------------------------------------------
> Edit: Att bädda in filmklipp kräver tydligen
> skillz. När varken HTML eller BB Code funkar, hur
> gör man?
> Edit 2: Men vad fint, nu försvann klickbarheten
> också:-/
> Edit 3: Jag ger upp.

Återigen är det "Läsvärt" som du ska titta under, närmare bestämt Nybörjartips -> Hur man formaterar formuinlägg

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Om nu SPD är så fenomenalt bäst i alla
> situationer, varför kör inte snubbar som denne
> med det?
>
>
>
> Edit: Att bädda in filmklipp kräver tydligen
> skillz. När varken HTML eller BB Code funkar, hur
> gör man?
> Edit 2: Men vad fint, nu försvann klickbarheten
> också:-/
> Edit 3: Jag ger upp.

kanske för att spd är landsvägs/grusrvägsrace - rundtramps-prylnörderi ?

någon terränggräns finns knappast, behärskar man spd eller plattisar så kan man använda det överallt.

Senast ändrad:
Jag anser att det inte finns någon terränggräns. Allt beror på hur säker/duktig du är med respektive pedallösning. Jag körde i ungdomen med korgar på min gamla MTB. Märkte snart en hel del problem med dem där man vred fast foten i korgen vid vurpor, samt att det inte riktigt gick att lita på att man satt fast. Detta ledde till en del oväntade och obehagliga situationer. Efter ett par år var jag duktigt less på korgarna och bytte någon gång 1993-94 till Shimano PD-737:or och har inte kört med något annat sen dess. Kan fan inte köra med normala pedaler längre.

SPD:s fördelar känns uppenbara så länge allt går bra. Man har bättre kontroll och mer styrka, vilket leder till att man klarar situationer i terrängen som man annars inte hade klarat. Nackdelen är vad som händer om man ändå inte fixar biffen och vurpar. Rädslan för detta kan också resultera i att man börjar fegar ur situationer som man egentligen hade klarat, och då blir man i praktiken _sämre_ i terrängen med SPD.

Enda tipset jag kan ge är väl egentligen övning, övning och övning till dess att allt är helt reflexmässigt. Paniksituationer är reflexmässiga och då måste reflexen vara korrekt. Jag tycker det låter svårt att alternera mellan plattisar och SPD. Hur ska man då kunna nöta in korrekt reflex? Det är ju knappast så att hjärnan hinner tänka "idag sitter jag på min XC hoj, bäst att vrida ur istället för att sätta ner foten rakt åt sidan" när van välter.

Men whatever floats your boat. Det går säkert att bli grym i terrängen med plattisar också om man nöter på. Det mesta är ju en övningsfråga.

Joppe_k skrev:
> Jag tycker det låter svårt att
> alternera mellan plattisar och SPD. Hur ska man
> då kunna nöta in korrekt reflex? Det är ju
> knappast så att hjärnan hinner tänka "idag
> sitter jag på min XC hoj, bäst att vrida ur
> istället för att sätta ner foten rakt åt
> sidan" när van välter.

En mycket vettig invändning. Det har jag inte alls tänkt på, men eventuellt kan det bli så att den cykel jag har SPD på aldrig kommer att få se någon stökigare terräng sen jag köpt en "stökcykel":-)

Vad tror ni om plattformspedaler med SPD, där man väljer SPD-skor vid torrt väder (eller gott mod) och vanliga skor när man känner att man inte riktigt vågar (detta måste naturligtvis planeras innan turen)? Funkar det att köra med icke SPD-skor med såna pedaler utan att det känns konstigt?

De Shimano PD-MX30 plattisar som jag har nu är förresten rätt obekväma. De är "skålade" till sådan grad att jag efter ett tag får ont i yttersidan av foten, som tar för mycket av lasten. En planare pedal vore nog att föredra.

Tillbaka
Topp