Var har jag cyklat - och inte? Ge mig en karta.

Hep

Aktiv medlem
Jag vimsar runt en hel del på cykel i skogarna här i närheten. Ibland uttryckligen med målet att hitta nya stigar, men det är inte så lätt. Jag vet inte hur många gånger jag trott mig testat något nytt, för att efter en stund känna igen mig. Troligen tänker min trötta hjärna exakt likadant varje gång "här ser ju nytt och kul ut" och så missar jag massor av andra vägar. Ni som kan Vallentuna vet att det finns stigar precis överallt i skogarna och jag har garanterat missat massor med guldkorn.

Till saken. Jag har hundratals rundor lagrade hos Garmin och nu undrar jag om det finns något rimligt enkelt sätt att få ut dem på en karta. Inte en per runda, utan alla turer jag gjort på en och samma bild. Extralyxigt och kul med någon heatmap med färger som visar var jag varit mest, men viktigast är att jag får ut en kartbild som visar var jag varit och vilka vita fläckar som finns kvar och borde utforskas. Min vision är en zoombar kartbild över Vallentuna med ett enormt trassligt garnnystan ovanpå.

Tyvärr är jag född fullständigt utan lokalsinne, så det krävs något digitalt hjälpmedel för att hjälpa mig hitta vita fläckarna.

Osäker på om det går på Garmins tjänst, men Strava ger dig möjligheten att skapa en egen ”heat map” som visar alla ställen du har cyklat på.

På Trailforks kan du göra en sådan totalkarta. Kan välja ett år eller alla år. Bilden är ifrån min cykling 2020 mot det lokala stignätet i Norrtälje / Porshanken och Googles satellitbild i bakgrunden.

Dock kvarstår att få ut dina turer ifrån Garmin. Jag loggar mina turer på en Garmin Edge som är kopplat till Strava som är kopplat till Trailforks. Har du dina turer också på Strava? Du kan koppla ditt Garmin-konto till Strava och det borde rimligen finnas ett sätt att exportera ut allt gammalt till Strava. Du kan sedan koppla ihop Trailforks (du behöver ett konto) med Strava. Man kan sedan göra en bulkimport till TF ifrån Strava tidigare år (de nya kommer att komma över automatiskt i fortsättningen). Kolla hjälpvideo på TF om hur du synkar ihop och importerar rideloggs mellan TF och Strava.

TFMAP.png

Härligt. Nu har jag några olika spår att testa. Jag hittade gpsheatmaps.com där det var enkelt att massuppladda många GPX, så jag håller på att exportera ut allt från Garmin till GPX-filer. Det går att använda den sidan för att skapa en bild som sedan får läggas ovanpå en karta. Det funkar, men jag ska testa era förslag också.

Har du inte Garmin syncad med Strava? Har du det är det superenkelt att få ut sin egen heatmap.

Nope, men det kanske är det första att testa. Åtminstone om det går att få med all historisk data. Först ska jag ha hemmakontor några timmar, men sedan ska det testas.

Ytterligare en metod är att använda QGIS. Det är definitivt inte för alla då det har en mycket brant inlärningskurva.
Fördelen är att du kan använda vilka kartor du vill, tex georefererade orienteringskartor. Programmet har plugins för att generera heatmaps, eller så travar man bara alla spår på varandra. Men som sagt, det är många koncept och egenheter att förstå innan man kommer dit.

Tidigare har jag undvikit Strava, då det verkat vara ondskan själv enligt stigcyklisterna, men nu fick jag försöka bortse från det. Nu har jag exporterat ut allt från Garmin och in i Strava. Det gick enkelt att få en snygg heatmap och därmed se vad jag testat och inte.

Det hade ju varit ännu trevligare om heatmapen legat på en gröna kartan eller liknande så att det hade gått att se både höjdkurvor och lite mer om vad för terräng jag har att utforska. Nu ser jag bara att jag cyklat en hel del på några väglösa grå områden, men lämnat andra lika grå och väglösa områden ifred.

Nästa steg blir nog att titta på trailforks som tipsades om ovan. Får bli nästa jobbvideomöte där det pratas för mycket danska och jag ändå zoomar ut mentalt.

Tidigare har jag undvikit Strava, då det verkat vara ondskan själv enligt stigcyklisterna, men nu fick jag försöka bortse från det. Nu har jag exporterat ut allt från Garmin och in i Strava. Det gick enkelt att få en snygg heatmap och därmed se vad jag testat och inte.

Det hade ju varit ännu trevligare om heatmapen legat på en gröna kartan eller liknande så att det hade gått att se både höjdkurvor och lite mer om vad för terräng jag har att utforska. Nu ser jag bara att jag cyklat en hel del på några väglösa grå områden, men lämnat andra lika grå och väglösa områden ifred.

Nästa steg blir nog att titta på trailforks som tipsades om ovan. Får bli nästa jobbvideomöte där det pratas för mycket danska och jag ändå zoomar ut mentalt.
Fick du ordning på kartorna?

Fick du ordning på kartorna?
Bökigt, men till slut riktigt bra. Om jag minns rätt så tog jag stravas heatmap till Photoshop, frilade själva garnnystandet och klistrade in det på en högupplöst frilutskarta. Lite omständigt, men då kunde jag verkligen se vad de var för områden jag missat. Mycket var åkrar och större fastigheter, men det fanns några oupptäckta skogsområden att utforska. Jag kan absolut rekommendera metoden för den som söker inspiration och nya utmaningar om man tror att man varit överallt.

Problemet var snarare att jag insett att mina klämda och skadade nerver inte verkar gå att fixa. Så efter fem operationer och en massa sjukgymnastik sålde jag utecyklarna förra året. Kvar är en i trainern på vinden, för i Zwift funkar det utan att hålla i styret.

Bökigt, men till slut riktigt bra. Om jag minns rätt så tog jag stravas heatmap till Photoshop, frilade själva garnnystandet och klistrade in det på en högupplöst frilutskarta. Lite omständigt, men då kunde jag verkligen se vad de var för områden jag missat. Mycket var åkrar och större fastigheter, men det fanns några oupptäckta skohttps://preview.redd.it/5bndpfatqie61.png?auto=webp&s=9898239e6b20807e938d4b69a285c6b9e9759becgsområden att utforska. Jag kan absolut rekommendera metoden för den som söker inspiration och nya utmaningar om man tror att man varit överallt
En variant, åtminstone för de som cyklar/går på vägar (eller åtminstone de vägar som finna på kartan) är att koppla sitt stravakonto till
Wandrer.earth
Då får man upp en bild över var man har cyklat/gått (men bara om de vägar/stigar man har cyklat/gått på finns i den karta Wandrer använder)
5bndpfatqie61.png

Problemet var snarare att jag insett att mina klämda och skadade nerver inte verkar gå att fixa. Så efter fem operationer och en massa sjukgymnastik sålde jag utecyklarna förra året. Kvar är en i trainern på vinden, för i Zwift funkar det utan att hålla i styret.
Trist
Hoppas att det blir bättre
Annars kanske ngn variant av recumbent kan funka för dig?
3551ebe8bf1acfddf229cedad2ea3f9b.gif

Trist :( unicycle finns också om du inte sett:

Enhjuling skulle lösa precis allt. Inget styre att inte hålla i och heatmapen skulle bli väldigt lätthanterlig. En enda punkt just utanför min ytterdörr.

Tillbaka
Topp