Var hitta små ramar?

Lundgren

Ny medlem
Var hitta små ramar?
Hej och hå...

Sambon har kommit på att hon vill ha en racer istället för hennes gamla treväxlade
med korg på styret och hela det där...

Bekymret är ju att hon är rätt kort (158 cm) och borde väl ha en 48 eller däromkring...
har följt begagnatmarknaden ett tag likväl som nya cyklar och det dräller inte direkt
av så små... nån som har idéer, tips eller så? både kompletta cyklar och tomma ramar
är av intresse...

Senast redigerad av en moderator:
Var hitta små ramar?
Jag har samma problem, tjejen är ungefär likalång. Jag tog en 16" MTB ram och tänkte smälla på en shorty styrstamm. Då risken är att det blir en cykelrunda och sen blir förrådsryttare känns det dumt att lägga för mycket pengar på det. få in stora hjul var inga problem, räserbromsen passa fint med, slängde på rosa styrlinda med!

Var hitta små ramar?
1 2 3...

Vad vill damerna i fråga ha för cykel? Gå till en cykelaffär och köp en ordentlig cykel till dem istället för att slänga ihop nått skabbigt fulåk som ser för jävligt ut och är bajstråkigt att cykla på. Chansen är större att de fortsätter cykla om de köper en cykel de trivs med och inte en cykel ni tycker de ska ha alternativt förtjänar...

Var hitta små ramar?
e. skrev:
-------------------------------------------------------
> 1 2 3...
>
> Vad vill damerna i fråga ha för cykel? Gå till
> en cykelaffär och köp en ordentlig cykel till
> dem istället för att slänga ihop nått skabbigt
> fulåk som ser för jävligt ut och är
> bajstråkigt att cykla på. Chansen är större
> att de fortsätter cykla om de köper en cykel de
> trivs med och inte en cykel ni tycker de ska ha
> alternativt förtjänar...

Men du store Fixie Jesus, Du tycker inte att det är smart att låta någon prova på, innan man tittar på när någon nära gör ett stort hål i plånboken? Små räsrar är svårt att hitta, dessutom att hitta någon som är okej är kanske inte det lättaste. 11´000 är t ex ganska mycket stålar för att prova på något!

Var hitta små ramar?
en sak att ta i beräkning är att tjejer oftast har lite längre ben än killar i förhållande i längd.
men en så en liten ram innebär ju begränsingar om man ska använda 700c hjul.

ett alternativ kan ju vara att kolla upp ramar för 650c

Var hitta små ramar?
captain8track skrev:
> e. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1 2 3...
> >
> > Vad vill damerna i fråga ha för cykel? Gå
> till
> > en cykelaffär och köp en ordentlig cykel till
> > dem istället för att slänga ihop nått
> skabbigt
> > fulåk som ser för jävligt ut och är
> > bajstråkigt att cykla på. Chansen är större
> > att de fortsätter cykla om de köper en cykel
> de
> > trivs med och inte en cykel ni tycker de ska ha
> > alternativt förtjänar...
>
>
> Men du store Fixie Jesus, Du tycker inte att det
> är smart att låta någon prova på, innan man
> tittar på när någon nära gör ett stort hål i
> plånboken? Små räsrar är svårt att hitta,
> dessutom att hitta någon som är okej är kanske
> inte det lättaste. 11´000 är t ex ganska mycket
> stålar för att prova på något!

Större chans eller risk att de tycker det är roligt om det får köra på bra grejer än nått jävla skit. Sen är konsumtion bra mot finanskrisen, så bara att punga upp!

Var hitta små ramar?
Kommer fram en del bra både tips och åsikter...

självklart ska hon ha en vettig cykel, annars hade jag ju redan löst bekymret...
svårt är att få ihop vettig, liten och billig i samma cykel...

tanken att gå ner i hjulstorlek har slagit mig, men jag har ändå inte hittat
några såna ramar heller... nån som har tips om vart man ska börja leta?

Var hitta små ramar?
Jag snickrar på en hoj åt min svägerska. Fick fatt i en liiten (48cm?) ungdomsräcer
som jag pimpade med ny färg, sadel, styrlinda + annan kasett och andra vevar.

Var hitta små ramar?
SebbeK skrev:
> Jag snickrar på en hoj åt min svägerska. Fick
> fatt i en liiten (48cm?) ungdomsräcer
> som jag pimpade med ny färg, sadel, styrlinda +
> annan kasett och andra vevar.

nått sånt kunde jag tänka mig också... måste väl finnas nån finnig tonåring som har
växt ur sin gamla och behöver ett litet bidrag till en ny tycker man...

Var hitta små ramar?
Små hjul rullar sämre! Köp hellre liten ram men fullstora hjul. Så ser inte din fru ut som om hon cyklar på dotterns hoj, eller leksaksdito.

Håller med de andra, köp inget skräp. Det är mycket roligare att cykla på riktiga grejor, eller hur?
Så om du vill ha sällskap över tiden så är det bättre att lägga till lite på presentkontot och stötta med ett par tusen.

/Magnus

Var hitta små ramar?
Hej,
Jag har en ram inklusive vevarm till salu i liten storlek, är själv 1,60 lång.
Det är en kolfiberram Specialzed Tarmac (röd/svart), kört på denna i två säsonger.

Hälsn,
Maria

Var hitta små ramar?
Ville skrev:
> Är "fixie jesus" ett happygodkänt utryck?!

T609T26_lg.jpg

http://www.twinsix.com/gear/gear_t609t26.htm

Senast redigerad av en moderator:
Var hitta små ramar?
davidi skrev:
> Varför ska man envisas med 28"-hjul även för de
> där pytteramarna? Är det bara ungar som har 26"
> på sina racers?

ja, blir det inte väldigt lätt tåöverlapp

Var hitta små ramar?
Vad taskigt att köpa en cykel som väger 10,1kg till sin lilla fru. Bäckstedt behövde en hoj som vägde max 6,8kg för att kunna prestera. Korta människor är lättare och bör inte köpa tyngre cyklar.

Tåöverlapp är inget problem eftersom man ändå bara kör i diket om man svänger så mycket på styret. :-)

Var hitta små ramar?
Veloce: Betalar du en annan racehybrid så är jag öppen för förslag :) Specifikationen stämde inte särskilt mycket mot verkligheten. Bromshantagen var "ultegraklass", resten var tiagra förutom bakväxeln som var 105. Inte 105/Ultegra, så jag bråkade och fick tillbaka pengar. Så cykeln gick på 6900 istället.

Var hitta små ramar?
Nej, fast det förutsatte jag att det inte skulle vara. De kostar väl typ 2000?
Jag hittade cykelns spec. på lite andra sidor, där stämde allt förutom pedalerna med CRC spec. Sen visade det sig att även det visade fel prylar. För sambon så spelade inte komponenterna någon roll i huvudtaget, utan hon var mest glad över att det var blommor på den. Det var väl mest jag som ville ha lite finare delar. Tänkte kasta på lite finare pedaler, sadelstolpe och kanske en fast styrstam när sambon känt sig för. Satte på ett par PRO barends idag... Det blir nog bra till Tjejtrampet, efter det hoppas jag att cykeln kommer användas ibland iaf.

Var hitta små ramar?
Liten ram och stora hjul är det som gäller. Syrran är 155 och körde förra året på en 44 med 26" hjul. Funkade bra storleksmässigt men speciellt nedför rullade det dåligt. Stora hjul skall det vara.

En av fördelarna med att köpa liten ram är det alltid finns en efterfrågan från såväl små tjejer som ungdomscyklister. Min erfarenhet är att de stannar i värde på ca 50 % av nypriset väldigt väldigt länge.

Var hitta små ramar?
Håller med dig Popeye. Träffar ofta på kortare cyklister som säger sig ha svårt att hitta cyklar. De är beredda att betala ok pengar för något som passar.

Baggy: Tittade runt lite i forumet och det verkar som du har en Nishiki Team Carbon vilken jag antar väger ca 7kg. Antar att du är en normalstor kille på så där 180cm och kanske 75-80kg. Cykeln är då knappt 10% av din vikt. För din fru blir det nog närmare 20%. Alltså ungefär som att du skulle ha en cykel som vägde ungefär 15kg. Hur kul vore det att ge sig ut med polarna på en träningsrunda med en sådan?

Jag kan ha helt fel om vilken cykel du har, din vikt mm, och ber då om ursäkt, men poängen är att det inte blir kul om man tvingas börja med handikapp.

Var hitta små ramar?
har jagat cross till tjejen ett tag var stört omöjligt fick bli nytt och beställa rätt storlek från leverantör som hade 1:st inne

Var hitta små ramar?
Med tanke på att en ganska liten del av vikten ligger i ramen så är det ju mer eller mindre omöjligt att få en pytte-cykel att va proportionellt lika lätt som en större, i vart fall om man inte vill lägga ner väldigt mycket pengar på övriga komponenter. Det försvarar ju ifs inte att cyklarna ofta är tyngre...
Men är den tänkta cyklisten van vid en 20 kilos skeppshult lär ju det mesta uppfattas som lätt (i början i vart fall) .

Tillbaka
Topp