Var hittar jag en cykelramp till utomhustrappa?

Johan T

Aktiv medlem
En kortare tur på internet ger inga så fantastiska uppslag som en skulle kunna tro. Finns det någon som vet var en kan tänkas hitta en bra ramp för att leda cyklarna ner respektive upp för källartrappan som är utomhus? Det är någon som släpar en elcykel dagligen... Tänk ena spåret på en barnvagnsramp ungefär. Idag har jag en något modifierat planka, men den slår sig och är inte så snygg och jag önskar något proffsigare.

Kravspecen är inte helt frisläppt, men utkastet är:
1. 296 cm lång
2. Uppvik på båda längssidorna. ("Infälld trappa" och jag vill inte riskera mer fukt mellan mur och trapp mer än vad som behövs. Bra om snö och regn rinner i längsled.).
3. 15-20 cm bred
4. Halkskydd?
5. Aluminium?
6. Grodorna och paddorna skall kunna krypa upp för den när de hoppat ner och inte kommer uppför trappen...
1761594464988.webp

Tips mottages med tacksamhet.

Går det att hitta nån ramp för släp i rätt längd eller som kan skarvas?
Är väl vad du söker men lite kort.

Edit: två sådana här ihopkopplade på något smart sätt?

du har väl svarat på din egen fråga? en plåtfirma kan hjälpa dig.

skulle nog undvika uppvikta kanter i en trappa, eller se till att de åtminstone är avrundade så de inte ställer till onödig skada när någon halkar och ramlar.

De brukar tillverkas i aludurk (som på din bild), och görs av lokala plåtfirman! Kan aldrig tänka mig att de finns i "standardlängder" då trappor kan vara en massa olika längder.

Måttar du själv är det garanterat billigare än om du ska ha ut någon för måttning och montering. Jag hade mätt från översta trappnosen ner till där en rak linje från denna till golvet slutar, plus att jag önskat en liten "läpp" i båda ändar med försänkta hål i där man skruvar fast den. Vinkeln på läpparna får du enklast genom att ange steglängd x stegdjup varpå plåtfirman kan bocka till dessa.

Tack alla! Fick en offert från stegmannen på en bra. Priset var ändå så att jag skall kolla med smidesverkstaden i grannbyn före order… Min nätplåtis svarar inte just nu.

Därmed sagt att om någon vet någon bra verkstad i Stockholm eller närheten så tar jag gärna emot tips.

Tillbaka
Topp