Var/hur sälja retrobike? (MTB)

Någon som har koll på hur man lämpligast avyttrar en klassisk MTB från mittten av 90-talet? Vet att intresset är stort i USA och jag att folk där betalar mkt pengar för rätt objekt men att sälja och skicka dit verkar krångligt (ebay, tull o.s.v.) Finns det något intresse på närmare håll? Finns det exempelvis tävlingar/events/hemsidor för retro? Cykeln är en Fat Chance "Buck shaver" med fina och tidsenliga komponenter, dyr som guld när det begav sig men rätt anonym/okänd på hemmaplan.

Tacksam för tips.

Bilagor

• 20150315_153211.jpg
    20150315_153211.jpg
    94.6 KB · Besök: 57
Testa retrobike.co.uk? Vill du ha ut mer måste du nog utanför Sveriges gränser, men inom EU är iaf enklare än till USA. Går ju också testa ebay, men säga att du bara skickar inom Europa. Men jag hade gjort en intressekoll på retrobike. De kan säkert komma med tips.

Och just det. Cool hoj! :)

Jag sålde en retrohoj via ebay. Köparen betalade frakten på 700 kr. Tull var inte aktuellt då han bodde i Frankrike.
Funkade över förväntan och intresset var stort.

Tack för tipsen ol_ och rouster!

Det kanske får bli ebay ändå. Har inga ambitioner/förhoppningar om USA-priser men ok betalt gör ju inget. Roligast skulle vara med köpare i Sverige men intresset verkar inte utbrett här hemma. Det kommer säkert så småningom. I nuläget verkar det av någon anledning vara singlespeed och racer/touring som gäller för retro.

On request:

-Vxl+reglage XTR
-Bromsar Crystal Design(mkt coola)
-Vevar Cook Bros
-Styrstam Ringle'
-Sadelstolpe USE(lätt!)
-Sadel Vetta titanium
-Styre original, USE som sadelstolpe (ultrasmalt och tidsenligt... ej på bild men finns kvar, på bild svängt retrostyre.)
-Fälgar Mavic
-Gaffel:både stum(bilder), och dämpare Manitou dock def pga "ruttnade" elastomerkuddar.
Ram i använt men mkt bra skick. Givetvis rostskyddad invändigt från ny. (order från pappa...)

Bilagor

• 20150315_153034.jpg
    20150315_153034.jpg
    96.4 KB · Besök: 40
  • 20150315_153020.jpg
    20150315_153020.jpg
    97.3 KB · Besök: 35
  • 20150315_152711.jpg
    20150315_152711.jpg
    66.5 KB · Besök: 41
Retrobike.co.uk är bra - har köpt och sålt där utan problem. Troligtvis skulle få rätt bra betalt (knte överbetalt) där också - många retro mtb fans i frankrike, holland och tyskland (+ några amerikaner / canadien) på retrobike.
Jag skulle rekommendera att prova där först kanske innan ebay.

Tackar för bra tips. Intressanta sidor. Baksidan av att surfa runt är att man blir besatt och sugen på att köpa på sig mer prylar vilket motverkar det ursprungliga syftet.☺

Idéer om nya projekt väcks,tankar om att hänga upp Fat chance:en på väggen, fixa Fat-jersey och glida runt och retro-hojja, lägga massor av timmar/pengar på att renovera Manitou-dämparen...

Nostalgi

Bilagor

• 2015-03-29 15.21.24.jpg
    2015-03-29 15.21.24.jpg
    94.1 KB · Besök: 50
Oooh. Den hade man gärna lagt vantarna på! Stört snygg. Tycker det är kul att retro-mtb inte slagit i Sverige än. Kan man köpa roliga saker för ett par hundra. Men dåligt för mig, eftersom jag riskerar att köpa på mig en massa cyklar inte har användning för.

Spara i malpåsen. Trenden kommer hit med det tar lite tid. Sverige = U-land på cyklar.

Väldigt fin cykel. Jag skulle nog ha den på någon fin vägg där hemma :-)

Såldes en tidig Titan Merlin på happy-mtb helt ny med massa superfina komponenter för typ 3000 kr. Lyllos han som snöt den........

När objektet är tillräckligt spännande så är det tydligen OK med annonsering i forumet?

Eller är det bara jag som tycker så?

De tre sista raderna i inlägget tillsammans med bild gör det till en solklar fuskannons i mina ögon :-)

Det är de tre sista raderna som säger att det inte är en fuskannons, tycker jag, utan en ärlig fråga efter vart man ska vända sig.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är de tre sista raderna som säger att det
> inte är en fuskannons, tycker jag, utan en ärlig
> fråga efter vart man ska vända sig.

Hur tänker du då undrar en nyfiken?
Tar du bort de sista tre raderna finns hela frågeställningen kvar i sin helhet men inget objekt.

Objektet tillför väll inget i frågan?

Ville skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> > Det är de tre sista raderna som säger att det
> > inte är en fuskannons, tycker jag, utan en ärlig
> > fråga efter vart man ska vända sig.
>
> Hur tänker du då undrar en nyfiken?
> Tar du bort de sista tre raderna finns hela
> frågeställningen kvar i sin helhet men inget
> objekt.
>
> Objektet tillför väll inget i frågan?

Ja, sista raden "Tacksam för tips" är ju verkligen en förklädd säljannons ;)

Men jo, jag förstår vad du menar Ville. Gränsen är ju inte helt tydlig kanske. Jag är nog inte den enda som ställt frågor i forumet och sen fått erbjudanden via PM. Ska då alla frågor ställas som köpesannonser i K&S? Ska alla vad-är-min-cykel-värd-frågor förbjudas? Nej, jag tycker detta var ok, men alla sånna här trådar hamnar ju i någon form av gränszon.

Ville skrev:

> Eller är det bara jag som tycker så?

Jag tyckte något i stil med "Vilket rolig tråd! Inte en jävla grön groda så långt ögat kan nå, inte sida upp och sida ner med meningslösa kedjeoljediskussioner för döva öron, inga recensioner av Åkessons politik, bara precis på pricken en sådan fråga som jag skulle kunna fråga om en i mitt tycke jättecool cykel". Så, just jag tycker inte så.

R skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Eller är det bara jag som tycker så?
>
> Jag tyckte något i stil med "Vilket rolig tråd!
> Inte en jävla grön groda så långt ögat kan
> nå, inte sida upp och sida ner med meningslösa
> kedjeoljediskussioner för döva öron, inga
> recensioner av Åkessons politik, bara precis på
> pricken en sådan fråga som jag skulle kunna
> fråga om en i mitt tycke jättecool cykel". Så,
> just jag tycker inte så.

Med andra ord så håller du med? Att den här annonsen är ok för objektet och tråden var så bra i övrigt ;-)

Då skall jag inte besudla tråden mera.

Hoppas trådstartaten får sin cykel såld. Jag vet att det finns retroköpare på svensk mark. Har själv haft besök hemma o garaget mitt.

Klart ett av mina trevligare besök när det gäller köp av gamla prylar. Faktiskt en rätt kul historia i sig själv. Han kom tillbax efter en vecka och dubblade priset på en 15 år gammal titanbroms som jag sålt på honom!

Var väldigt nyfiken på mina gamla växlar som låg i skrotlådan. De hade tydligen rätt siffror.

Att det hängde en hypermodern cykel bredvid för typ 70-80 tusen såg han inte enns. Den var helt ointressant.

Synd jag inte minns vad han heter. Hänger garanterat här.

Eftersom jag är en av dem som är tvungen att fatta beslut i frågan ibland brukar jag resonera så här:

Står det ingen annan fråga än "vad är den här värd" eller "jag kanske ska sälja min cykel, vad tror ni man får" följt av spec, bedyrande av hur fin den är samt bilder så tycker jag att det är förtäckt annons. Men i det här fallet så var den en utförlig beskrivning av frågeställningen, illustrerat med ganska sparsam info om modellen och sen en bild på det. Det tycker jag är helt okej. Fler bilder kom ju faktiskt efter frågor.

Ville skrev:
>
> Med andra ord så håller du med?

Läs min sista mening igen för att få en fingervisning om jag håller med eller inte. Jag ser detta som en frågeställning och ett resonemang om var man kan sälja retrocyklar.

Jilster skrev:
> Såldes en tidig Titan Merlin på happy-mtb helt
> ny med massa superfina komponenter för typ 3000
> kr. Lyllos han som snöt den........

:)

Vilken underbar cykel! Skulle gärna köpa den men har precis lagt ner för mycket pengar på min fjärde klein.

Ville det var inte vilken titanbroms som helst! Det var en Marinovativ decelerator, ett konstverk! :-) värd varenda krona!

Tror att retrobike är bästa stället, även om jag tycker det vore synd om en sådan pärla lämnade sverige! Finns ganska många svenskar på retrobike.

Tillbaka
Topp