Var kan köpa ram löst?

Oggaaaa

Medlem
Var kan köpa ram löst?
Hej, går i tankar att bygga en XC cykel. Har kvar en Dirthoj sen ungdomen med Hayes 9 skivbromsar, fälgar och en Rock Shox Pilot gaffel som jag tänkt återanvända till bygget. Nu till frågan var ska man köpa sig en ram löst? När man kollar runt lite verkar det vara ett väldigt svagt utbud på de olika cykelsidorna. Bygger inte folk cyklar från grunden alls nuförtiden?

Senast ändrad:
Var kan köpa ram löst?
Var kan köpa ram löst?
Hmm, mja alltså det fungerar ju så länge du har skivbromsar men om du ska köpa en ny ram så borde du köpa rätt ram. Vevlager kommer hamna närmare marken om du kör 29"-ram med 26"-hjul t.ex. Egentligen en inte helt dum fråga faktiskt, det verkar som att man kan få ganska kul resultat. Men mitt tips är att börja med att köpa en ram avsedd för 26"-hjul om du har det. Se till så att gaffeln passar i ramen också.

Var kan köpa ram löst?
Och se till att det är rätt axelstandrard- antar att du kör QR vilket numera är rätt ovanligt.
Fast å andra sidan kanske vanligt på 26"are fortfarande.

/T

Var kan köpa ram löst?
För att spinna vidare på det tmalm skrev så får du ha koll på att allt passar. Sadelstolpe, vevlager, axelavstånd, QR, etc etc. Ska du köpa nya styrlager eller knacka ur nuvarande etc.

Var kan köpa ram löst?
Var kan köpa ram löst?
Den ramen är säkert ok, men att lägga 15-20tusen på en 26tummare känns helt fel för mig (åtmknstone om du är över ca 155cm). För de pengarna får du ändå en funktionell cykel med modern hjulstorlek. Om du inte gjort det så tycker jag åtminstone du ska pröva en 29a eller 27,5a innan du beställer ny 26-ram.

Var kan köpa ram löst?
Hade jag haft en budget på 15-20k så hade jag inte slösat en tanke på att återanvända delarna du har.

Som dom andra säger så får du en bra beggad hoj för dom pengarna....

Senast redigerad av en moderator:
Var kan köpa ram löst?
Ramen du länkade har 150 mm slaglängd bak, taper styrrör så den är inte att rekommendera.

Pensionera de gamla delarna och köp en komplett ny eller lätt beg cykel med modern XC geo.

För ca 17600 kan du få en Canyon Neuron AL 6.9 som är ett bra XC val. https://www.canyon.com/en-se/mtb/neuron/neuron-al-6-9.html

Merida One-twenty XT är ett bra alternativ om du kan hitta en på rea.

Fix my bike har reat Kona Hei Hei Trail ett tag nu, 19000 är ju inom budget. http://www.fixmybike.se

Tillbaka
Topp