Var kan man cykla i Sundsvall nu?

feffemannen

Aktiv medlem
Försökte ta mig en tur med hojjen idag upp på Södra i Sundsvall. Upp gick det bra att hojja på bilvägen, men sen var det vara att promenera så snällt med hojjen i släp. För mycket snö helt enkelt.

Någon som vet några bra skoterleder eller andra leder som är tillräckligt upptrampade så att det går att hojja på dem? Södra var inge bra alls. Antingen skidspår eller en jävla massa snö.

Jag som äntligen blivit helt frisk och fått nya snöokänsliga äggvispar (tack Jonas, de funkade hur bra som helst!), jag behöver någonstans att hojja!

f

Det är lite svårt att cykla i skogen nu om det inte är riktigt upptrampat. För det värsta av snön så gjorde jag ett försök upp mot kliss, ganska jobbigt uppåt men ruskit kul utför i snön. Nu är det nog för mycket snö man får nog i alla fall vänta tills det har varit tö och frusit på så det blir riktigt hårt.

Mitt tips är att man letar upp någon stig där det går mycket folk då brukar det gå ganska hyffsat särskilt utför och sen försöka köra så mycket väg som möjligt på vägen upp.

Bara ut och reka...

Kör du ensam eller har du grävt fram någon annan som cyklar på vintern i Sundsvall?

Nån gång när det är hårt i backen så måste jag prova ett vansinnes åk utför slalombacken, men det är en annan historia.

kentkreitler skrev:
-------------------------------------------------------
> Stöde tur och retur är ett hett tips såhär om
> vintern, det fostrar och gör män av små
> cykelpojkar....

bilfhunting idag då...

> Mitt tips är att man letar upp någon stig där det
> går mycket folk då brukar det gå ganska hyffsat
> särskilt utför och sen försöka köra så mycket väg
> som möjligt på vägen upp.

Precis, men har du något hett tips?

> Kör du ensam eller har du grävt fram någon annan
> som cyklar på vintern i Sundsvall?

Har inte kört så mycket, men det lilla jag kört har jag varit ensam...

f

Tjena.

Nu har jag äntligen fått min cykel klar med vinterdäck och allt. Idag körde jag för första gången för säsongen med vinterdäck. Det blev en tur på cirka 2 mil innan mina fötter kändes som isbitar ;). Min terori om att cykla i skogen just nu är att det kommit för mycket snö och att det ännu inte varit några väderomslag som gjort skoterspår och stigar tillräckligt hårda. Jag har själv varit ute och rekat lite men konstaterat det ni nämner, det är för löst ännu för hojning.

Mitt stalltips är att invänta att det först blir plusgrader (det räcker med någon dag) och därefter kallt. Efter ett sånt väderomslag blir både stigar och skoterspår helt underbara (stenhårda) att åka på. Själv kör jag mycket på skönviksberget på vintrarna eftersom det är mycket skoterspår där.

Någon som är med på en vinter-tur då underlaget tillåter?

/Rickard

Jo det vore skoj, då jag knappt har testat min hojj än..

men en parentes, vad har ni på fötterna för att inte frysa ihjäl???

Jag brukar använda mina vanliga SPD-skor (Shimano) med dubbla sockar. Innersta lagret kör jag coolmax och det yttersta ull. Att tänka på är att snöra skorna ganska löst (lösare än på sommaren) så att blodet kan flöda fritt i hela foten annars blir det lätt kallt.

Vissa kör med vinterskor, överdrag och värmesulor men det är inget som jag provat ännu.

Händerna är en annan kroppsdel som är rätt svår att hålla varm den här årstiden då man cyklar. Här kör jag oxå med dubbla lager. Det innersta med ett par vanliga fingervantar och sedan fleecehandskar utanpå. Detta ger på rörlighet och värme.

/Rickard

Jag är också gärna med på en sväng...

> men en parentes, vad har ni på fötterna för att
> inte frysa ihjäl???

Vinterskor Exus SM810. Funkar hur bra som helst.

På händer kör jag Salsa Toastadas:
SALSA093-L.jpg
Funkar också riktigt bra.

f

Jisses pojkar, ni måste skaffa vinterdojor, makes all the difference.

Jag kör med, och gör det ofta, med vinterskor plus skoöverdrag, ullfrottestrumpor längst in. Packa inte för tjokt i skorna, det räcker med ett par strumpor. Ett tips är att vifta på tårna och hoppa av ibland och jogga. Ni har inte kört ett riktigt vinterpass förrän minst fyra tår är blåa...

Nån som har kört i Sundsvall nu när det töat??
Borde vara riktigt fint nu..

Jag funderar på att ta nån tur på Lördag eller så.. hoppas det hinner frysa på till dess.

Mathew: Min teori är att detta väderomslag är bra men att det fortfarande är okörbart i skogen pga. för mjuk snö (stigar och skoterspår). Min förhoppning är dock att det ska bli minusgrader (helst -5 eller kallare) så att det blir hårt och fint i skogen. Om det blir så tycker jag att vi kör en tur redan nu till helgen. I annat fall får vi nog snällt vänta på att vädret blir kallare igen.

/Rickard

Ja jag håller med dig Rickard, jag tror också det är för mjukt men om det töar tillräckligt och folk rör sig mycket där så kan det bli lagomt bra ändå för att det packas så pass hårt då. Men visst om det fryser på så vore det ju perfekt!

Vart tycker ni vi ska köra eller vart tycker ni det är bra på vintern??

/Matte

mk04 skrev:
> Jisses, vad hände? Finns bilder?

Trodde David själv skulle kasta in en bild men det verkar som om han glömt att jag nämnde den här tråden. Här kommer iaf en bild på den andra knäckta ramen.

davidsvrak.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Jag kommer att åka en tur på lördag. Väldigt lugnt, det blir en träningstur. Om nån känner sig manad utgår jag ifrån rondellen vid IdrottsParken. Räkna med 2h på div mindre grusvägar.

Jag var ute igår och i förrgår och brännt i skoterspåren..det går hur bra som hellst!! :)
Bara det är skoterspår som är rejält uppkörda annans är det för mjukt
Själv körde jag i Stöde men det har ju varit varmare i s-vall så det är frågan om!! vet inte hur kallt de va i natt i stan men vi hade -3 i stöde

Köpte ett par hottronic(eller hur de stavas) värmesulor för två år sen som jag kan rekomendera..funka kanon!!
Det kanske räcker med vinterdojjer till dom flesta men jag har nog redan förstört mina tår så jag måste värmesulorna..varmt o gött!!
Hade!

För mig blir det ingen hojning på lördag pga. att jag ska bort. Kanske åker ut en sväng på söndag om det blivit kallare.

/Rickard

Rickard: Jo jag får se hur det blir imorgon, jag kör troligtvis då... förresten tror jag jag är upptagen på söndag, men jag får se som sagt...

Jepps jag har kört lite här hemma, mest testat cykeln och kollat läget på skoterspåren, och jag kan säga en sak: WOW vilka skoterspår!!!!! Dem är klockrena nu!!!!
Och cykeln är hur skön som helst men växlarna stökar hemskt där bak och jag ahr ingen framväxel så det förstörde nöjet att cykla...

men skoterspåren är hur grymma som helst nu så passa på nu alla som kan!

Ingen som har en halvfräsch eller fräsch 9-delad kassett över som jag kan få/köpa här i stan?? Jag behöver verkligen en ny nu :(

Jag ska nog ut på en sväng imorgon söndag, jag planerar att köra i skoterspåren på skönviksberget. Start vid 11:00 om någon är intresserad (hör av er isåfall).

/Rickard

Körde en liten pannlamps-tur på kvällen. Riktigt kul! Körde lite stigar vid slalombacken och avslutade med en vända upp (gåendes) och ner (cyklandes)...
inga som helst problem i backen eftersom det var så hårt. Dock så blir det med goggles och på dagen nästa gång.

Bilagor

• vinter1.jpg
    vinter1.jpg
    42.1 KB · Besök: 46
  • vinter2.jpg
    vinter2.jpg
    42.8 KB · Besök: 36
  • vinter3.jpg
    vinter3.jpg
    39.7 KB · Besök: 32
  • vinter4.jpg
    vinter4.jpg
    26.1 KB · Besök: 48
Jag var ute på en tur idag. Det blev ungefär 1,5 mil skoterspår. För er som inte varit ute än kan jag meddela att det är idealiskt före just nu. Skoterpåren är stenhårda, det var ungefär som att cykla på asfalt mitt i skogen ;).

Jag funderar på att dra ihop en tur nästa helg på skönviksberget (bilar kan parkeras hemma på min gård). Finns det några intressenter för detta (lördag eller söndag)?

/Rickard

Jag är grymt intresserad men har fullproppat nästa helg. Hinner inte med någon cykling då...

Hänger gärna på en ride framöver...

Senast redigerad av en moderator:
Finnes intresse och väder helgen 28-29? Tänkte komma upp och titta i brevlådan då, tar eventuellt upp hojen ifall garantier återfinnes.

mk04 skrev:
> Finnes intresse och väder helgen 28-29? Tänkte
> komma upp och titta i brevlådan då, tar eventuellt
> upp hojen ifall garantier återfinnes.

Nämen, då ska ju alla vara ner i götet och dricka bira och ha trevligt!

Kolla in på http://www.smhi.se/weather/natvader/ntv_landvader.html?placeId=10010422081 så får du se om det är väder... :(

f

mk04 skrev:
> Finnes intresse och väder helgen 28-29? Tänkte
> komma upp och titta i brevlådan då, tar eventuellt
> upp hojen ifall garantier återfinnes.

Om det är väder är jag nog med den helgen.

/Rickard

Om vädret har gjort det bra så kan jag eventuellt köra jag med... Jag hämtar en ny framväxel imorrn förresten, en Hone. Undra hur den är jämfört med LX, nån som vet nåt. Är den bra?

På lördag kommer jag att åka till Åre en sväng men på söndag kanske jag kan vara med om nån annan ska ut. Synd bara att vårt fantastiska före som fanns förra helgen har förstörts i och med allt snöfall de senaste dagarna.

/Rickard

Jag kör gärna på Söndag, kan inte på dagen på lördag eftersom jag har tenta i mekanik.

Sön som har kommit känns ganska lätt så det borde gå rätt bra...

feffemannen skrev:
> > Sön som har kommit känns ganska lätt så det
> borde
> > gå rätt bra...
>
> Du skojjar va? Det ska ju för fasen snöa 5dm!
>
> f

J-a göteborgare...

hehe jadu det känns som att om man vill cykla nån annanstans än på vägarna så får vi allt vänta till plusgrader och sen frysgrader igen... tyvärr :(

Tillbaka
Topp