Var kan man köpa 26" hjul?

sato

Medlem
Skulle behöva ett nytt bakhjul till grabbens 26" Demo 8 men det verkar inte det lättaste att få tag i!
Har kollat med både sportson och Järvsö men de har inga leverantörer som kan fixa det. Är det någon som vet var det går att få tag i till en human peng.
Har hittat hjul för typ 4-5K och uppåt på nätet men då kan jag ju nästa lika gärna köpa en "ny" begagnad cykel och plocka reservdelar från den gamla.

Ska ju vara 26" med 150x12mm axel
Är det någon som har något bra tips?

Är det hela hjulet som behövs eller bara fälg/nav? I framförallt det senare men egentligen båda fallen borde inte bygga själv vara så märkvärdigt.

Har ett 26" 150x12 som ligger nerplockat och i stort sett oanvänt.. Lite knöligt att skicka hjul men fullt görbart, Skicka pm om du är intresserad.

Som Singular skrev, finns inget bakhjul alls idag? Har man skrotat fälgen är det ju en smal sak att byta till en ny fälg, är navet kasst så är det ju ett utmärkt tillfälle att löra sig bygga hjul genom att köpa ett nytt nav. :)

Är fälgbanan som är skrot, men har fått för mig att det inte är "bara" att få i hop ett hjul. Bytt lite ekrar har jag ju gjort tidigare men om jag köper ny fälgbana måste väll det vara rätt ekerlängd anpassad till fälg? Och verkar ju finnas en uppsjö ekrar/fälgar. Och att grejerna är anpassade för utförsåkning.

Men tack för tipsen! Jag ska kika genom länkarna och jag skickar dig ett PM Sköneman

Jo, det är nästan "bara" att skaffa lämplig fälg med rätt hålantal, köra alla mått/fakta genom en ekerkalkylator (det kan nog jag eller annan snäll happyit vara behjälplig med) och i bästa fall kunna återanvända ekrar och nipplar. Bygga hjul är faktiskt inte skitsvårt (rekommenderar exempelvis
) och det enda du MÅSTE ha är en ekernyckel.

Är fälgbanan som är skrot, men har fått för mig att det inte är "bara" att få i hop ett hjul. Bytt lite ekrar har jag ju gjort tidigare men om jag köper ny fälgbana måste väll det vara rätt ekerlängd anpassad till fälg? Och verkar ju finnas en uppsjö ekrar/fälgar. Och att grejerna är anpassade för utförsåkning.

Men tack för tipsen! Jag ska kika genom länkarna och jag skickar dig ett PM Sköneman

Ja, frågar man "experterna" måste det vara brickor, rätt vinkel på böjar och helst lite hokuspokus när man bygger hjul men ofta är det inte stora variationer bara man köper fälg med rätt antal hål! :)

Är inte speciellt lätt eller smidig men mitt byggda bakhjul höll utan problem i Åre och Gesundas backar. =)

Challenge accepted!
Ok, orginalfälgen är 30mm/32h

Denna fälg på rite är 32mm men bör väll inte vara några problem: https://www.rite.se/mtb/delar-mtb/hjul-mtb/falgar-mtb/spank-spoon-falg-26-3/

Bak navet är ett Specialized Hi Lo disc, 150mm, hollow 12mm Cr-Mo axle w/ RD guard, 32h.

Någon vänlig själ av er då som kan hjälpa mig lista ut vilka ekrar/nipplar jag behöver? Förslagsvis från rite om jag nu beställer från dom? https://www.rite.se/mtb/delar-mtb/hjul-mtb/ekrar/
Kändes som ok pris där iaf och är ju inom Sverige så bör inte bli nå strul med frakt heller.

Challenge accepted!
Ok, orginalfälgen är 30mm/32h

Denna fälg på rite är 32mm men bör väll inte vara några problem: https://www.rite.se/mtb/delar-mtb/hjul-mtb/falgar-mtb/spank-spoon-falg-26-3/

Bak navet är ett Specialized Hi Lo disc, 150mm, hollow 12mm Cr-Mo axle w/ RD guard, 32h.

Någon vänlig själ av er då som kan hjälpa mig lista ut vilka ekrar/nipplar jag behöver? Förslagsvis från rite om jag nu beställer från dom? https://www.rite.se/mtb/delar-mtb/hjul-mtb/ekrar/
Kändes som ok pris där iaf och är ju inom Sverige så bör inte bli nå strul med frakt heller.
ERD-måttet (alltså den effektiva fälgdiameterna där ekernipplarna sitter) för fälgen är 530mm - det är ett nödvändigt mått att ta med sig. Det andra du måste hitta/mäta/ta reda på är hur stora flänsarna på navet är (och det är då alltså diametern mellan ekerhålen som är relevant) samt hur långt ifrån hjulets mittlinje de sitter (men du kan nästan enklare mäta från utsidan av navaxeln). Med de här värdena är det enkelt att räkna fram vilken ekerlängd du behöver (och som sagt, med lite tur kan du återanvända de existerande).

Rites ekerutbud verkar minst sagt skralt, så om du behöver byta ekrar får du nog handla någon annanstans.

Om jag har mätt rätt nu verkar det vara 11,5mm cc ekerhål och 28,95mm cc nav/eker. Navet är för 68mm och hålen sitter då 5,05mm centrum från ytterkanten nav.
Och verkar se identiskt ut på både höger och Vänster sida.

Har vi alla nått som behövs?

Tillbaka
Topp