Var köpa Isopropanol?

Var köpa Isopropanol?
Så kan det vara. Spolarvätskan är det absolut så med....

Någon föreslog tidigare alkohol för tryckluftbromsar som med en halt om 99,5% ju till och med verkar drickbar. Och ganska billig. Bör finnas på mackar som servar lastbilar, DKV- märkta gissningsvis. Om man nu vill undvika vanlig rödsprit.

Var köpa Isopropanol?
Köpte 1 liter på amazon.se nyss för 150kr inkl frakt

4E9CB2FD-A6ED-4F7D-B5B4-FF374AA10559.png

Var köpa Isopropanol?
Har sett den här tråden och därmed fått ett oförklarligt ha-begär för isopropanol. När jag ändå var hos min lokala verktygs- och förbrukningsvaruleverantör så frågade jag om han hade den ovärderliga vätskan på lager. Han var lite frågande till bristen och framförallt att det skulle vara dyrt. "Kostar som spolarvätska ungefär" sa han. Blir spännande att få fakturan!?

36A5C306-C430-4EDE-ABB3-89826C2616F0.jpeg

Var köpa Isopropanol?
Tjena!

Swedol har alltid i lager. 150:-/l, har man företag så ser man till att bli kund och då brukar man alltid få rabattpriser. Arbetar man på vissa större företag så är det möjligt att dom redan är kunder och då utnyttjar man deras rabatt.

Var köpa Isopropanol?
Var köpa Isopropanol?
Har sett den här tråden och därmed fått ett oförklarligt ha-begär för isopropanol. När jag ändå var hos min lokala verktygs- och förbrukningsvaruleverantör så frågade jag om han hade den ovärderliga vätskan på lager. Han var lite frågande till bristen och framförallt att det skulle vara dyrt. "Kostar som spolarvätska ungefär" sa han. Blir spännande att få fakturan!?

Visa bilaga 506738
Jag gillar varningstexten på dunken.

”VID HUDKONTAKT. Ta omedelbart av alla kläder”.

Känns ju logiskt.

Och ”förvaras svalt…”
Tre punkter i en varningstext? Antingen en sommarjobbare eller någon men humor som skrev texten.

Var köpa Isopropanol?

^^ biltema har nyhet från i september
Problemet var att Biltemas hade <8% Isopropanol i den där.

Se avsnitt 3 i https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/015ebebb-86e5-452d-ab08-2f742582fc63

Lönken hittas under manualer och dokument på https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/avfettning/panel-wipe-700-ml-2000045861

Var köpa Isopropanol?
Det beror på vad man ska ha det till. Suspension cleaner verkar innehålla nafta precis som brake cleaner och mycket annat på Biltema. Elekronikrengöring är väl mer IPA än biltemas egen brake cleaner som jag har för mig är skojfriska 0-60%.

Var köpa Isopropanol?
vad använder ni all IPA till?
Jag använder Bräkleen till gaffelservice och viss annan rengöring.
En stor sprayburk räcker mer än en säsong till 4 cyklar...

Var köpa Isopropanol?
Det är väl att RS (och Fox) skriver IP eller deras egen brand.
Skitsvårt att hitta data sheet eller för den delen köpa RS suspension cleaner men den jag hittat innehåller nafta precis som Bräkleen.
Andelen nafta vs IPA är nog däremot lite skakig. Någon biltemaprodukt innhåller enligt data sheet 0-60% IPA tex. Jag hade inte andlat på bolaget med de premiserna om man säger så.
Om det spelar roll för dämparen vet jag inte men Btemas eloktronikrengöring ska ha mer IPA.

Föredrar själv Bräkleen eftersom jag gissar att de har mindre variation än 0-60%......

Var köpa Isopropanol?
Mindre risk att det är skadligt för kropp eller material än bromsrengöring. Tillräckligt billigt och lätt att få tag på att man kan köra med bara IPA. Bräkleen innehåller förutom nafta även aceton och parfym.

Var köpa Isopropanol?
Jag har en utspädd och en outspädd sprayflaska stående hemma o de används ofta. Speciellt på bromsskivor, men även massa annat både cykel och icke cykelrelaterat.

Jag spär med vanligt kranvatten till 50% ungefär. Bör man köra destillerat vatten istället eller är det skit samma?

Var köpa Isopropanol?
Mindre risk att det är skadligt för kropp eller material än bromsrengöring. Tillräckligt billigt och lätt att få tag på att man kan köra med bara IPA. Bräkleen innehåller förutom nafta även aceton och parfym.
nafta och parfym!?

Jag hittade ett skyddsdatablad och det sa alkaner, iso-alkaner och cykliska alkaner med 6-7 C. Alltså typ n-, iso- och cyklisk hexan och heptan, samt 2-propanon (aceton) och 2-propanol (IPA)

Var köpa Isopropanol?
Var köpa Isopropanol?
Jag har ju såklart fel, men har servat måånga dämpare och gafflar utan en droppe Isopropp!
Vill man betala mycket är Maximas suspension cleaner ett bra alternativ!

Var köpa Isopropanol?
Det är uppenbarligen blandade alkaliska och cykliska kolväten, lite alkohol och keton... kanske det som är mest lättillgängligt/billigt för tillfället. Det viktiga är väl att smörjan lösenord fett och det gör ju alla såna typer av föreningar.
Men ren IPA är ju mindre äckligt att hantera i alla fall, så det föredrar jag där det räcker.

Var köpa Isopropanol?
Hur är det med IPA som används inom bil rekond, är det för svag koncentration eller? För IPA inom bilvård är ju väldigt lätt att få tag på.

Var köpa Isopropanol?
Det är uppenbarligen blandade alkaliska och cykliska kolväten, lite alkohol och keton... kanske det som är mest lättillgängligt/billigt för tillfället. Det viktiga är väl att smörjan lösenord fett och det gör ju alla såna typer av föreningar.
Men ren IPA är ju mindre äckligt att hantera i alla fall, så det föredrar jag där det räcker.
Anledningen att man vill ha IPA är nog främst att det står så i manualen för dämpare. Lite nervöst att ta random skit. Funkar dock bra för mig med nafta

Tillbaka
Topp