Var köpa mekhandskar (Nitril)

Nitril verkar mer hållbart än latex och ett alternativ om man är allergisk mot latex.
( var tvungen att googla lite )
Köpte själv jag ett 100 pack engångs handskar i latex för 49:- på ÖB igår.
Tveksam till att dom har engångshandskar i Nitril.

Vinyl funkar finfint. Nitril är väl mer för kemiarbete, eftersom de är mindre känsliga för många vanligare ämnen man jobbar med.

Jag kör med ett paket köpt på apoteket. Ftalatfria och opudrade. Tror de var dyra, men det var inte jag som köpte dem.

vinyl har större porer och släpper igenom ämnen nitril inte släpper igenom...vi har både och där jag jobbar...tror inte det spelar så stor roll vilket man har när man mekar :)

Shadowcat skrev:
-------------------------------------------------------
> vinyl har större porer och släpper igenom ämnen
> nitril inte släpper igenom...vi har både och
> där jag jobbar...tror inte det spelar så stor
> roll vilket man har när man mekar :)

Nä. Det går att meka utan handskar också, men då bör man inte göra det dagarna innan man ska ut bland folk. Inte ens med grovtvål blir jag ren runt naglarna efter en mekafton. Jag kör handskar för det mesta.

Latexhandskar går gärna sönder så fort de fått lite olja/556/bensin eller ANNAT på sig. Gett upp att ha dem när jag mekar eftersom jag ändå blir skitig om jag inte kommer ihåg att byta hela tiden. Nitril/vinyl funkar säkert bättre så länge man är lite försiktig med vassa kanter.

Biltemas handrengöring med slipmedel så blir händerna helt rena oavsett om jag grävt under bilen eller pillat på en cykel. Naglarna får man peta rent med spetsen på en nagelfil, kniv eller annat lämpligt föremål. Tricket är att inte ha torr och sprucken hud till att börja med för då sätter sig smutsen bättre i huden.

krillek skrev:
> Granngården. Funkar skitbra.
> http://www.granngarden.se/product/nitrilhandske-s-
> 100st

Fullträff, tack! Som många har varit inne på så är Nitril mer resistent mot diverse lösningsmedel och det är precis vad jag vill ha när det vankas hydrauloljejobb. För övrigt kan jag intyga att Biltemas handrengöring är grym när man väl skitat ned sig.

Rattnalle skrev:
> Tricket är att inte ha
> torr och sprucken hud till att börja med för då
> sätter sig smutsen bättre i huden.

Helt rätt. Min hud är alltid torr och sprucken, tyvärr. Ett släktdrag jag gärna hade sluppit.

Om man smörjer in händerna med handkräm innan man mekar så "sätter" sig skiten inte lika hårt va jag har upplevt, annars är ju som redan nämt biltemas handrengöring super.

kaffesump och flytande diskmedel är inte heller helt fel. Har alltid ett gäng puckar i sumplådan jämte espressomaskinen och tillsammans med diskmedel får man bort det värsta.

Annars räcker ju en 100-pack Park Tools nitrilhandskar väldigt länge - köpes lämpligast på nätet

Har ni några rekommendationer på lämpliga handskar för att renovera cyklar? De vinylhandskar jag testat går sönder alldeles för fort. Behöver skydd mot smuts, olja och kemikalier. Ska samtidigt kunna pilla med fina detaljer utan att bli fumlig.

Ursäkta bump på ett årtionde...

Har ni några rekommendationer på lämpliga handskar för att renovera cyklar? De vinylhandskar jag testat går sönder alldeles för fort. Behöver skydd mot smuts, olja och kemikalier. Ska samtidigt kunna pilla med fina detaljer utan att bli fumlig.

Ursäkta bump på ett årtionde...
Tingstad 220256M kör jag med. Covid har dock boostst priset, 89 sek/fp kostade de pre covid...

SmartSelect_20210513-074227_Gmail.jpg

Innan pandemin drog igång så hade vi en handske på jobbet från Ansell som heter TouchNTuff, funkade kanon att meka med men verkar vara svår att få tag då vi haft ett helt gäng olika märken när vårt lager med dessa tog slut. De flesta dessvärre betydligt sämre.

Bilagor

• Ansell-TouchNTuff-92-600-Disposable-Glove-100-pack.jpg
    Ansell-TouchNTuff-92-600-Disposable-Glove-100-pack.jpg
    67.5 KB · Besök: 60
Tillbaka
Topp