Var köper jag Sapim-ekrar?

Njae, Cyclecomponents var lagom hjälpsamma. Så här löd svaret:

"Hej Oskar

Vi kan dessvärre ej hjälpa dig med dessa ekrar.

M.v.h

Pär Welinder"

Så därför lyfter jag upp den här "tråden" igen...

Haha!

Tjena Kneecap!

Så här står det på <http://www.awcycles.co.uk>:

"Sapim spokes are professional build only spokes and are listed here as a price guide only"

Hmm... det var nära ögat, men ingen av de där butikerna verkar ha några ekrar i de korta längder jag letar efter... och den tyska säljer dessutom bara i 50-pack! Den engelska säljer bara om de får bygga hjul samtidigt.

Hu! Det här börjar lukta CX-Ray - å jag som skulle bygga ett par BILLIGA lätta hjul. Nu verkar det som jag kommer betala mer för ekrarna än för naven.

Men tack ändå!

DT gör ju bra ekrar. Supercomp är rätt lätta och gjorda för dischjul - om det är sådana du är ute efter - men finns bara i svart. DT Revolution är också väldigt lätta och relativt billiga. Sapim CX-Ray är, vad jag läst, svåra att bygga med. Sägs att en del butiker i USA tar ganska mycket mer betalt för själva hjulbygget om man väljer sådana ekrar.

Senast redigerad av en moderator:
TommyE:

Jag hade kört med DT Revolution om de funnits i de längder jag behöver. Det gör de inte; kortaste längden är 247 mm och jag vill ner till 238 - 239 mm för att kunna radialekra icke-drivsidan (bak). Jag skulle kunna strunta i att radialekra icke-drivsidan bak för att då kunna använda DT Supercomp - radialekring fram kräver 243 mm, vilket är den kortaste längd DT Supercomp finns i.

Kanske skall säga vad det är för underliga prylar jag har. Ett par American Classics-nav av '05:ans modell med höga flänsar. Fälgarna jag utgår ifrån är ett par Mavic XC717. Och där har vi ytterligare ett krux: Om jag vill köra på t.ex. DT XR 4.1 eller Sun UFO, måste jag ha kortare ekrar än ovan...

Tjena!

Har du provat och maila den engelska butiken? Förklara situationen och skrapa lite med foten.. Dom är ju dumma om dom har ekrarna och inte vill sälja..

Oskar kolla med den nordiska dist:

DENMARK, SWEDEN, NORWAY

VERNER AADAL
fax: +45 65-911 783
tel: +45.65-911 784
aadal.aps@get2net.dk

Lycka till!!

Peruken:
Jag mailade dem i tisdags. Nedan följer svaret:

"Hej,

Du kan henvende dig til Seffle, de køber Sapim eger hos os.

Seffle Mountainbike AB
Via Storgatan 22
661 30 Säffle

Håber, dette hjælper dig.

Med venlig hilsen

Jette"

"Seffle", det är väl Cyclecomponents gissar jag.

Kneecap Frost:
Du har rätt, jag e lite mesig. Jag mailar dem å frågar!

Bara så ni vet, 64 CX-Ray ekrar och nipplar skulle kostar mig över en tusenlapp (genom Verner Aadal) för ett hjulpar. Sapim säljer till distributörer bara i lådor, så det blir minst 50 ekrar av varje storlek och minst 1000 nipplar.

Sapim gör bättre ekrar än DT.

Sapim Laser och DT Revolution är typ likvärdiga ekrar, d.v.s. 2,0 - 1,5 - 2,0 reducering. Sapim Laser är specad till något lägre vikt, men det är marginellt. Nej, grejen med Sapim är att de tillverkar ekrar i ngt alldeles otroligt många fler längder än DT. Dock är det som privatperson tydligen typ omöjligt att köpa andra Sapim-ekrar än den fantastiska CX-Ray. Om jag valde att bygga med den skulle jag inte ha några problem att få tag på rätt längder. Men den är litet dyr, tycker jag.

Ni har säkert undrat hur det gick för mig och mina Sapim-ekrar? Jo, jag fick ett mail från Anders på Veloform i Göteborg som sa att han gärna kunde ta hem Sapim Laser till mig, även om det var en något udda längd jag var ute efter:

"Du behöver bara köpa det antal du önskar - de som blir över per kartong lägger jag gärna på lager (jag drömmer om den dag jag kan ta vilken udda ekerlängd som helst och slänga upp på disken för eventuellt intresserade...)".

Jag beställde av Anders på en måndagkväll. Eftersom han inte hade ekrarna själv var han tvungen att beställa från distributören i Danmark under tisdagen. Ändå kom ekrarna hem i brevlådan på tisdagen nästa vecka.

Mycket hög servicenivå, helt enkelt.

Exemplariskt! Fasen vad roligt med folk med mycket engagemang och servicekänsla!

Veloform i gbg, varför känner jag inte till det? Är det en affär som man borde spana in?

En butik som har Schmidt Dynamonav, Rohloff Speedhub, Brooks sadlar, Pedersen cyklar och som erbjudar exemplarisk service ska vårdas med omsorg. Köp saker där, skriv bra recensioner och gör allt du kan för att se till att Anders får sin lager av Sapim ekrar. Någon i Sverige borde har dem.

Nu var det visserligen 5 år sen jag köpte mina CX-ray från verner aadal men då var det då inget problem att köpa 4 st påsar med 20 st i varje och då var där 20 ekernipplar i påsarna.

Så lyckas du inte med att få nån lokal handlare att tain dem åt dig så ska danskarna kunna lösa det.
-först så fick jag jusst samma svar som du men efter att ha kollat med sapim så fick jag veta att ialf jusst CX-ray inte ligger i 50-lådor utan i 20-påsar.

Kan fö medela att jag fortfarande har samma hjul och har aldirg behövt rikta om på 5 år varav de senaste 2 DH i åre.

Egil:
Jag var i kontakt med Verner Aadal men de hänvisade vidare till Cyclecomponents som inte hade någon lust att hjälpa mig. Annars verkar Sapim ointresserat av att deras produkter säljs till privatpersoner - undantaget är CX-Ray, som man hittar i många webbutiker. Men det är just bara CX-Ray som säljs i 20-pack - andra Sapim säljs i 50-pack, och om man är ute efter en udda längd - jag var ute efter 242 mm - så kan det bli krångligt. Kom ihåg att Revolution, DT:s motsvarighet till Sapims Laser, inte tillverkas i kortare längder än 247 mm.

Min idé var att bygga lätta hjul med en liten budget. Därför gick CX-Ray bort, även om jag hittat en webbutik som säljer dem för 17 kr/st.

Frdrik Larsson:
Korrekt! Högflänsade American Classics-nav kombinerat med radialekring kräver så korta ekrar. Vi får se hur länge navet håller... Det slutar väl med att man kommer ner till cykeln i källaren en vacker söndag och upptäcker att det inte blir bågot av den där 7-timmarsturen man så länge sett fram emot...

Tillbaka
Topp