Var semester? Single trail + trevligt + bad

ALK

Medlem
Hej,

Kan någon ge tips på var man hade kunnat vara en vecka i sommar där min fru + 6 månaders kan hänga med.

Det ska ha kombinationen av single trails i fin miljö (brant eller platt funkar), trevligt med bra käk på kvällarna och gärna bad.

Europa är spelplanen. Helst inte längre än till alperna. Någon som kan lösa ekvationen till mig?

Tack!

Boromir

Medlem
Om Europa är spelplanen kan jag tipsa om Garmish Partenkirchen. Nu har jag själv inte cyklat där men varit där och sett att det finns en hel del Mtb-butiker och uthyrare och har en tanke om en liknande tripp. (Google: https://www.google.se/search?q=mtb+...K-InNAhWGZpoKHYK7AzoQ_AUICCgC&biw=667&bih=331 )
Det är lättillgängligt typ motorväg från München relativt stort sammhälle som erbjuder aktivitet för fru och barn när du cyklar. Dessutom är prisläget helt annat än andra alp-orter.

//T

JPL

Aktiv medlem
Stannade ett par dagar i Garmisch ifjol på väg mot Italien så jag kanske missade en del, men trots en del cykelbutiker så vimlade det ju inte direkt av cyklister. Och jag hittade inga kartor över leder vid snabbsökning, vilket jag tycker mej bruka göra om det är en "större cykelort". Så jag undrar om det är så himla kul under en längre period.

garmisch115.jpg

Garmisch, cykling på "förbjudna vandringsstråk".

Jag är nog där fredag-lördag vecka 29 (21-22/7) om nu någon skulle få för sej att ta sej dit.

Det ligger ju bra till, 8-10 timmar i bilen från Kiel om man tar färjan från Gbg. (Vilket jag gör även i år).

Tar man sej ytterligare 3 timmar med bil så är man nere i Riva del Garda, vilket jag skulle rekommendera istället. Sedan vad som är övriga krav mht till familjen i övrigt är säkert individuellt.

Senast ändrad:

DeLiQ

Aktiv medlem
I höstas var jag till Harz i mellersta Tyskland och cyklade landsväg.
Vi passerade då Braunlage ett par gånger och där fullkomligen kryllade det av mountainbikecyklister.
Det är väl ursprungligen en vintersport-ort, men det verkade vara ett riktigt MTB-Mecca att döma av mängden bilar till/från och på plats med mtb-cyklar på krok-/takställ . Det finns många hotell på orten.

Jag blev själv lite sugen på att åka dit igen fast med MTB'n istället för landsvägshojen. Området är väldigt naturskönt.

JPL

Aktiv medlem
DeLiQ sa:
I höstas var jag till Harz i mellersta Tyskland och cyklade landsväg.
Vi passerade då Braunlage ett par gånger och där fullkomligen kryllade det av mountainbikecyklister.
Det är väl ursprungligen en vintersport-ort, men det verkade vara ett riktigt MTB-Mecca att döma av mängden bilar till/från och på plats med mtb-cyklar på krok-/takställ . Det finns många hotell på orten.

Jag blev själv lite sugen på att åka dit igen fast med MTB'n istället för landsvägshojen. Området är väldigt naturskönt.

Det där lät ju spännande! Och enligt google bara 4 timmars biltripp från kiel som är den vanligaste utgångsorten för mej. Det skulle innebära att man kör ombord på färjan kvällstid dag 1, vaknar o äter frukost, rullar ur färjan 09:30 och är framme runt 15-tiden dag 2.

mischief

Ny medlem
Här kommer vårt senaste äventyr i Italienska alperna,

http://alpinisti.se/team-heuschnaps...artilleriforten-vid-brenner-grenzkammstrasse/

Skippa Garmisch, antingen ner till Südtirol/Italien eller Österrike, ska det inte vara så långt så är precis som tidigare Harzregionen helt okej, alternativt Tjeckien/Polen och gränstrakterna runt Jelena Gora / Tratenau

Absolut bäst är nog Gardasjön om du verkligen vill ha mycket sol, bad och MTB

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Vill du ha stigcykling med närhet till bad hade jag nog satsat på Garda-sjön även om det är risk för att det är väldigt varmt att cykla där mitt i sommaren.

AAverdal

Aktiv medlem
jomper sa:
Och massor av andra människor.

Förderlar Garda:
Barnvänligt
Gott om bra vingårdar att besöka
Massor av andra kul aktiviteter, bla Europas bästa canyoning hos Canyon Adventures, se till att få Diego som guide.
Cykelvänligt
Början av Juli är det inte så fullt

Nackdelar:
Iskallt bad, sjön förses med smältvatten via ett kraftverk. Så norra änden av sjön är KALL. Ibland extra kall när kraftverket precis gått.
Från mitten av Juli kryllar det av tyskar. (Unga tyskar med dålig musiksmak och dåligt ölsinne)

pbeijer

Aktiv medlem
Gillar du shuttling (går att cykla också om man är en sån som gillar sånt) och enduroåka så är finale ligure riktigt trevligt. Bra mat och bad finns också.

JMT

Aktiv medlem
Bergen, någon av småorterna intill, eller en kombination. Vacker stad och omgivning, färsk fisk och skaldjur. Kommer jag ihåg rätt finns en del bad runtomkring inklusive i Bergen med både havsbad och pool där ni kan bada bäbisen (har inte testat själv, såg bara när jag gick runt). Stränder är är det nog si och så med.
Vädret är
Hur det är med singletrack just i Bergen vet jag inte men det borde finnas en del att välja på runtomkring, kolla trailguide eller terrengsykkel.no
Däremot är möjligheterna till kortare vandringar bärande på bäbis utgående direkt från Bergen centrum bra om ni vill göra saker tillsammans.
Norska kronan är mer civiliserad för tillfället dessutom även om det fortförande är dyrt.

empo

Medlem
Eftersom att Garmisch dök upp i den här tråden tänker jag att jag ska slänga in mina 5 cent då jag nyligen flyttat till München. Tyskarna (liksom Österrikare) vad det verkar en oerhörd fäbless för att cykla grusväg, uppför och nerför. Så bara för att nånting anges som mtb innebär det inte att det är roligt, över huvud taget. Så för att hitta fina single trails gäller att man gör lite förarbete och skakar fram gpx-filer till de fantastiska trails som finns, men som kan vara lite svåra att finna till skillnad från t ex i Garda där man bara behöver gå fram till en shuttle och ge dom en tia.

Har man inte bestämt sig för var man vill åka skulle jag rekommendera att kolla in http://trails.de som listar ett gång fina områden i Österrike och Italien komplett med beskrivningar (på tyska) och gpx-filer. Personligen ska jag försöka göra en tripp till Vinschgau i Italienska Tyrolen som ska vara trevligt och ha fin cykling av vad jag hört.

Vill man vara säker på att få cykla stig och inte grusväg rekommenderar jag även att se till att de stigar man tittat upp är klassade enligt singletrail-skalan http://www.singletrail-skala.de
S0 och S1 är flowigare stigar utan egentliga svårigheter, från S2 börjar det bli brantare och stökigare. Om man är nyfiken över klassningen och inte förstår tyska kan man titta på bilderna på sajten.

För mestadels S2-S3 trails i regionen söder om München skulle jag rekommendera att kolla in http://freeride.today som har en mängd fina stigar med beskrivning samt gps-filer. Har bara hunnit beta av en av dessa, men efter detta litar jag på upphovsmannens omdöme.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer