Var ska jag cykla i Falun?

captain

Ny medlem
Jag har ganska nyligen köpt en racer och är nu på jakt efter lite inspiration till framtida cykelturer.
Jag har cyklat mellan Falun och Borlänge några gånger, Det är ju cykelbana hela vägen (gamla Leksandsvägen) vilket är skönt. Har hört att det finns en till "cykelväg" till Borlänge som skall vara mindre kuperad, någon som vet var den går och om den är asfalterad hela vägen?

Jag har även cyklat runt Varpan en del och den slingan gillar jag, nästan ingen trafik och asfalt hela vägen.
En dag tog jag en sväng till Sundborn (via vägen genom skogen som börjar vid lugnet), det var något av det drygaste jag gjort, var ju fin väg och inte så mycket trafik men herregud vad kuperat det var.

Jag är inte helt komfortabel med att cykla på större vägar med mycket trafik utan föredrar lite mindre trafikerade vägar eller cykelbanor. Någon som har några tips på bra sträckor i Falutrakten som lämpar sig för en nybörjare? Jag tar tacksamt emot alla tips.

Till min ytterst begränsade erfarenhet av landsvägscykling hör bl.a. den här turen, som jag tror är rätt så populär och borde uppfylla dina kriterier. Första biten till Grycksbo kan vara rätt så trafikerad ibland, men i övrigt är det lugna fina vägar, sista biten från Smedsbo in till Falun är det cykelväg. (Går förstås att cykla i andra rtiktningen också).

Kartlänk: http://goo.gl/maps/utD2f

happyvalsankarta.jpg

Cykla runt Runn. Sträckan staberg-infarten mot vika är lite läskig men annars brukar det inte vara så mycket trafik. Du kan välja aspeboda-gamla leksandsvägen-Falun eller aspeboda-olsbacka-Falun.

Mitt tips som bor i Sundborn är en tur runt sjön Toftan. Du åker Falun -Sundborn- Toftbyn- Svärdsjö och sedan mot Falun. I Danholn sväng vänster mot Hosjö och åk sedan via ÖB till Strandvägen in till stan. Fina vägar. Vill man förlänga kan man åka mot Enviken i Toftbyn, ta höger i Enviken mot Svärdsjö.
Annars är väl bästa tipset att hänga med på Cykel o Fjälls turer på tisdagar så får du sällskap också!

/Mats

scuda skrev:
-------------------------------------------------------
> Till min ytterst begränsade erfarenhet av
> landsvägscykling hör bl.a. den här turen, som
> jag tror är rätt så populär och borde uppfylla
> dina kriterier. Första biten till Grycksbo kan
> vara rätt så trafikerad ibland, men i övrigt
> är det lugna fina vägar, sista biten från
> Smedsbo in till Falun är det cykelväg

TS ville ha mindre kuperat. Det får han inte i ditt förslag. Dessutom är det grusväg mellan Rexbo och Sågmyra. Skulle tro att racernybörjare vill undvika det. (I övrigt är det en fin tur (:

Min röst ligger oxå på Toftan runt
Riktig bra runda är det.
Du kan även ta dig till Sundborn via Skuggarvsvägen men den är som du säger kuperad.

Cyklade från Leksand till Rättvik via Sågmyra och sedermera 80'an. 80'an var hemskt tråkig mot Rättvik. Tätt med trafik och svagt uppförslut hela vägen till Rättvik.

Backarna mellan Sågmyra och Leksand var dock riktigt nice! :)

Det är ju rätt backigt här i krokarna men en variant om du cyklat till Borlänge tidigare är att köra över Aspeboda till Ornäs. Triangeln Ornäs, Torsång, Nyckelby och tillbaka via Dalsjön är mysiga cykelvägar. Väl i Torsång kan man utöka turen över Tronsjö, Milsbo och Naglarby.

Det blir en lite plattare tur där de backar som finns är kortare än norr om Blge. Inte mycket trafik på nån av vägarna där.

Tillbaka
Topp