Var tvättar man sin mountainbike?

Döm inte Rattnalle för hårt nu!
1580727043828.png

PS, om man har en utkastare på sin gård så kan man köpa passande nyckel (finns 2-3 olika varianter) på Jula eller liknande.

Testade en sån där kärch spruta förut när cykeln var extremt lerig och trycket är tyvärr inte tillräckligt stark för att all lera ska försvinna , så man måste endå stå och gnida med borste för att den ska bli helt ren.

Jag kör två olika varianter:

Svänger förbi cleanpark och kör med högtryck och vid behov skumborste. Har poletter i en zip tillsammans med verktygen och slang. Ett moment mindre.

Alternativt, före cyklingen, packar jag en ryggsäck med en 50cl petflaska med cykelschampo och vatten, svamp, diskborste och trasa tillsammans med tre 1.5-liters pet med vatten. På gården har jag året runt ett slit- och slänglås fastsatt runt en stolpe. På väg hem sköljer jag av cykeln vid närmsta kyrkogård. När jag kommer hem låser jag fast cykeln och hämtar ryggan för finputs.

Senast ändrad:
Jag har en sådan. Perfekt att ha med i bilen med en lös dunk om man vill spola flera cyklar.
Är det bara en cykel kan man koppla en petflaska direkt på pistolen. 22 bar.
Jag köpte min när Classe sälde ut sina för en billig peng.

Kan även trimmas för högre tryck.

Jag duschar ofta cykeln på jobbet, och hjälper till med handen för att skrapa av lera, grus och jord. Har dock svårt att få den riktigt ren. Kanske får ha med såpa och/eller Muc-Off nästa gång.

Hade ju varit så skönt att bara spola av den snabbt oxå är den tillräckligt ren för jazz.

Nej.

De rörliga delarna får en viss lokal omvårdnad. Efter dusch och mat, som är stadiet jag fortfarande är i nu.

Får se om jag ändrar mina vanor när jag får ny cykel.

Jag gillar formuleringen "får ny cykel". Fick en flashback från när man var en liten palt och var tvungen att gå och önska sig saker och ting i flera år.. :)

Cyklar förbi en clean park på väg hem från skogen, en tvättpolett räcker långt för att få hojen ren och fin. Cyklar sen några hundra m hem och torkar med mikrofiber och snabbvax

Jag kan rekommendera OKQ8s nya gör det själv hallar. Nu kan man använda lägre tryck på högtryckstvätten så det blir ungefär lika tryck som på en vanlig vattenslang.

Vad anser församlingen om babywipes? Jag har kört med såna på pendlaren och stigcykeln i nåt år. Utan att märka av några nackdelar. Dock bara för dämpare, dropper och sist på vevparti och lite löst på drivlinan. Ramen tar jag mer sällan.

Hade riktigt tur, hittade en kran och eluttag 2 meter från mitt källarförråd. Perfekt till den portabla kärchern. Nu i efterhand hade jag nog klarat mig bra med en tryckspruta.

Det hade ju räckt att köpa en vattenslang. :sneaky:

resultatet blir väl detsamma. men jag tror överdriven cykeltvättning av mtb är en vanligare orsak till haveri än brist på tvättning.

Det beror nog helt på var man förvarar cykeln. I ett svalt källarförråd kommer det ta timmar för den att torka med massa lera på, vilket kan bli en fin orsak till rost och elände. Ställer man in den i en varm bostad spelar det nog ingen jätteroll. Frågan är dock varför du tror att smutsigt vatten (det som sitter på cykeln) skulle skada mindre än rent vatten (det man tvättar med). :unsure:

Det här har ju stötts och blötts av mig förr, men det är nog bara du på hela happy som skryter om att inta ta hand om grejerna. ?‍♂️
Så kan det säkert vara. Tycker det behövs en motpol till allt topsande ;-)
Ibland kan det ju låta som om cykeln går av om man inte topsar och så är det ju faktiskt inte.

Mekaniskt sköter jag dock om cykeln rätt bra, gör ytterbenen fem sex gånger om året t ex. Jag sliter ut väldigt lite grejer, de går snarast sönder av yttre våld. Det är bara det kosmetiska jag inte är så noga med.

Senast ändrad:
Jag topsar mina hojar iaf hyffsat innan varje tur, i halvan av mitt kök som är dedikerad till mtb. Som weekend warrior blir det ofta lördag el söndag morgon till frukosten. Ibland i detalj för mer inspektion. Kör med borstar, följt av disktrasa som doppas i en hink varmt vatten.

Är jag på bra humör kanske jag sen gnuggar på lite silikonsprej med en ren trasa för att lorten ska fortsätta ramla av lätt.

Efter tur skakar jag bara av hojen och hänger på väggkroken i köket.

Blir skitarg på alla som inte gör exakt likadant - fyy fan! ;P

makten; jag är inte emot att man tvättar cykeln med vatten, och hellre när smutsen är våt än när den torkat in.

men oskicklig hantering av vattnet kan bära smutsen in i mekanismer där den skadar. med lite tryck och/eller kapillära lösningsmedel betydligt effektivare än när smutsen stänkte ned cykeln från början.

I vissa fall är överdriven omsorg sämre än ingen omsorg alls, "benign neglect" som dom säger på utrikiska.

Jag kan förstå att vissa vill ha en ren cykel ibland, om man tävlar t.ex, och då får ju det gå före.

Varmvatten, såpa och diskborste igår. Mest effektivt var dock det utböjda metallgem jag använde för att pilla bort oljegrus med, inifrån kassetten. Jävla sörja.

Man blir ju sugen på en sån där hydroshot! Googlat som en galning efter butik i Stockholm där de säljer den men hittar inte... (vill köpa i fysisk butik pga garanti, alltid enklare om man kan prata med en människa om nåt går fel)

Finns en kran på gården, har med mig egen slang i ryggan när jag är ute. Gillar att kunna spola av skorna också då de blir rätt tråkiga efter några turer annars.

De säljer laddare och batterier med. Tanken är ju att du ska köpa in dig i deras ekosystem så du delar batterier och laddare med andra verktyg från dem. Precis som många av deras konkurrenter gör.
Kan tycka att det är rätt värdelöst att behöva betala för batteri och laddare om man redan har en uppsättning.

De säljer laddare och batterier med. Tanken är ju att du ska köpa in dig i deras ekosystem så du delar batterier och laddare med andra verktyg från dem. Precis som många av deras konkurrenter gör.
Kan tycka att det är rätt värdelöst att behöva betala för batteri och laddare om man redan har en uppsättning.
Ja absolut är det så OM man redan har deras grejer! Pris på Hornbach med batteri och laddare blir 2040 kr

Tillbaka
Topp