Våra Fixie hojar!

Våra Fixie hojar!
Här kommer en sunkig soffbild med sunkig mobilkamera med de nya hjulen på. Nu ska bara Syntacestyret på samt att framdrevet ska bytas mot en 44:a eller en 46:a.

fix.jpg ht=375

Våra Fixie hojar!
Fulfixien har blivit ännu fulare:-)
Tidigare planer på att finfixiera DBS:en skrinlades av kära sambon som klart förkunnade att hon ville kunna jobbpendla på den.
Sagt och gjort - ramen är nu hammarlackpenslad i svart (kisar man lite på avstånd ser det riktigt bra ut :-) ) och singlespeedbakhjul, bromsar och rakt styre är iordningställt. När det är hennes tur åker dessa på istället för avbildad konfig på 10 röda.

Med 0:- i budget så har gömmorna genomletats och vi låter bilden tala för sig själv i klassisk soffpose:
DBS_fix_72_800_533.jpg ht=482

Lite om härligheten:
DBS Internationale -87, Time ACT 1" stål/kolfibergaffel, Nitto Olympiade styre, Spez pavé stolpe, Strippad Selle Italia Flite, Campa Super Record 170/47x17 fulfix, Cosmic Carbone+Mavic GP4/Record tubhjul, Time Atac pedaler, KMC 1/8" kedja...

Och tänk vad lätta de blir när man inte hänger på en massa onödigt - 7,3kg trots tung stålram/gaffel:-)
Så bilden innan...
dbs_web_innan.jpg ht=480

och i tidigare fixinkarnation
dbs_web_001.jpg ht=419

Våra Fixie hojar!
Klaes skrev:
-------------------------------------------------------
> Min. snabbast i stan ;) (grannens sopor kom visst
> med)

Sjukt, börjar bli sugen på en fixie, din gul-svarta är grymt cool Klaes. Är det en modifierad Langster?
Frugan kommer att slå mig, får inte plats med en cykel till i lgh. Dessutom finns väl en uppenbar risk att man kör ihjäl sig på en fixie?

Våra Fixie hojar!
bruce skrev:
> Dessutom finns väl en uppenbar risk att man kör ihjäl sig på en fixie?

Nåja, jag brukar säga att den risken ligger mellan öronen så man skall inte skylla på fixien...

Våra Fixie hojar!
Micke> Snyggaste 0:- bygget på mycket länge! Har du kvar bromshandtagen från första inkarnationen kan jag köpa dem av dig!

Verkar kanske lite bökigt att behöva skruva fast bromsar när tanten ska ut och cykla. Hon kanske ska få en egen? :)

Våra Fixie hojar!
Wendigo skrev:
> Verkar kanske lite bökigt... Hon kanske
> ska få en egen? :)
Ja, med tanke på att det enda jag saknar för att bygga upp Peggan, som syns i bakgrunden på mittenbilden, är ett vevparti så...:-)
Men det är så knökfullt (6 st vuxen och 3 barn) med cyklar inomhus och i lillstugan redan som det är, så vi får väl se.
Aerohandtagen behåller jag!

Våra Fixie hojar!
plyfan skrev:
> varför är alla cyklar så rena.. använder ni
> dom inte?

Näee, inte på vintern. Det finns andra cyklar som är mer lämpade för vinterföret.

/C

Våra Fixie hojar!
Precis! Det skall vara bra puts på cykeln, det är inget för snorvalpar som ber pappa att smörja kedjan. Nej, här är det vård till högsta pris som gäller.

Materialförståelse till sin yttersta spets...

Våra Fixie hojar!
Det är en Crescent Exa. gammal årsmodell, nästan ankik... nedå... org.lack orange borttagen, slipad och sedan klarlackad. Tack för komplimangen! =)

Våra Fixie hojar!
Eric W skrev:
> Mycket snack och lite bilder nu, trycker in en på min igen,m nu med nytt styre.

Den där Peugeoten blir ju snyggare och snyggare för varje gång du visar upp den, nu fattas bara en kromad :)

Våra Fixie hojar!
vanillago-rilla skrev:
> Den där Peugeoten blir ju snyggare och snyggare
> för varje gång du visar upp den, nu fattas bara
> en kromad :)

Hehe, japp, en sådan ligger i tankarna. Och ett par blå däck.
Pedalerna är franskgängade och åker inte av förän jag bytte vevparti. :)

Våra Fixie hojar!
Nån som vet var man kan hitta ett par pedaler i sverige? Alltså riktigt fina med clips...

Om nån tipsar så postar jag bilder på mitt superåk! :O

Våra Fixie hojar!
En bild från premiärturen i helgen (mobilkamera) på min nya fixie.
Ramen köpte jag begagnad i höstas.

DSC00066.JPG ht=544

Condor pista ram med ambrosio gaffel.
Hjulen flyttade jag över från den förra fixin ett par Mavic open sport med Michenav.
Vevparti, vevlager och kedja Miche, inköpt och monterat hos Dr Spoke.

Våra Fixie hojar!
glitch skrev:
> Fredde den där styrlindan får styret att se ut
> som en dildo, men men det kanske bara är jag :)

Det blor väl inte lättare när man kan föreställa sig hur det kommer se ut och kännas på kullersten heller..

Senast redigerad av en moderator:
Våra Fixie hojar!
glitch skrev:
> Fredde den där styrlindan får styret att se ut
> som en dildo, men men det kanske bara är jag :)

Haha det har du fan rätt i. Tänkte ändå pröva mitt Midge bar på hojen. Så om "dildostyret" åker på igen så blir det lite kapning och ny linda

Våra Fixie hojar!
Fan vad vackert, fan vad sugen jag blir på att bygga. Synd att man bara är så klåpig och behöver hjälp med allt. Får än så länge nöja mig med min Hermes Singlespeed, dock inte moddad så mycket sedan den tillverkades.

Våra Fixie hojar!
Kul att se den där Master-ramen ihopbyggd! Är du nöjd? Varför har den bromshål fram undrar jag? Framgaffeln ser ju ut att vara original och då borde det vara en riktig track-gaffel utan borrade hål.

Våra Fixie hojar!
freddiesan skrev:
> Kul att se den där Master-ramen ihopbyggd! Är du
> nöjd? Varför har den bromshål fram undrar jag?
> Framgaffeln ser ju ut att vara original och då
> borde det vara en riktig track-gaffel utan borrade
> hål.

Jo jag är grymt nöjd med slutresultatet! Dessutom har jag ju lärt mig en hel del nyttigheter under byggets gång. Bromshålet finns väl där för att man ska kunna montera en broms och sticka ut på vägen och träna gissar. Jag har fixat en broms men ännu inget vettigt handtag.

-hugo skrev:
> jäklar .) fin master!
> vad är master för märke?~ aldrig sett tidigare.

Tackar! Ramen är från Argentina, dekalerna är ett plagiat av "F. Moser"-ramarna. Har letat runt rättså bra på Internet men inte hittat något liknande någonstans.

Våra Fixie hojar!
Jonatan S skrev:

> Vore roligt att provköra vid tillfälle.

Det kan ordnas! Är du på Veloform nån dag i veckan så kan jag ju komma förbi en sväng.

/Erik

Våra Fixie hojar!
Indurain skrev:
> Vad är det för vinkel på sadelstolspröret? (master), nav?

På fråga ett vet jag inte, på fråga två svarar jag Formula.

Våra Fixie hojar!
Snygg hojpa Waldner!
Vad är det för klinga som sitter på? Gillar stuket med typ BMX-klinga. Gillar OURYs också! Kanske dags för en sambeställning från Ebay? Känns trist att betala mer för frakten än produkten om man beställer ett par.

Måste fixa lite bilder på min...

Chip!

Våra Fixie hojar!
Tja på er alla goa Fixie-fans!

Måste bara säga att ni har grymt snygga Fixie-hojar...;)
Är själv grymt fixerad utav Fixie's...Har en gammal Crescent-ram som jag vill
bygga om till något snyggt, men den känns lite liten för mig. Så jag tänkte köpa en
annan gammal racer som man kan bygga på.

Iaf så tänkte jag höra om det finns någon/några i Karlskrona här inne på HappyMTB!?
Har sett en Fixed-hoj här i stan o gillar den skarpt, mycket snygg o stilren

Ha de gött

//Panos

Våra Fixie hojar!
Chabo skrev:
> Vad är det för klinga som sitter på? Gillar
> stuket med typ BMX-klinga. Gillar OURYs också!
> Kanske dags för en sambeställning från Ebay?
> Känns trist att betala mer för frakten än
> produkten om man beställer ett par.

Det är en Rocket Ring. Billig och funkar till vevar med antingen 110 eller 130 BCD (Bulletproof i mitt fall). Brukar väl inte vara så farligt dyra frakter på såpass små saker som får plats i ett vanligt brev.

Våra Fixie hojar!
Jag vet att det är ni som slänger upp foten på bakhjulet! Entusiaster!

Ja ja snart är min färdig... men har bromsar så jag antar att den inte riktigt gillas ;-)

Våra Fixie hojar!
Marcu's skrev:
> förresten var har du för utväxling på mastern?

På bilden sitter det 46x18 monterat, vilket jag tycker funkar bra. Med 165mm vevar och 28mm däck på landsvägshjul ger det 68.4 gear inches.

Våra Fixie hojar!
^^ Att döma av bilderna man sett från era events så vore ju det grymt trevligt! Till sommaren har förhoppningsvis nån polare flyttat dit så man har nånstans att sova. Har en del fixed-teknik att slipa på tills dess dock...

Tillbaka
Topp