Våra Hojar, del II.

Våra Hojar, del II.
^^ Hoppas de bygger precis så, så slipper man vara det minsta avis.

EDIT: äh, lite avis e man ju fortfarande men vilken katastrof ändå.

Senast redigerad av en moderator:
Våra Hojar, del II.
Uj uj, bilden blev helkass men jag får väl ta och lägga upp en bättre när jag varit utomhus och fotat. Soffan är sunkig iallafall!

IMG_1438copy.jpg ht=552

Våra Hojar, del II.
Då var den "klar". Hur går det för dig Elmaco?

Har bara rullat lite än så länge. Konstaterat att jag måste ha mycket mer luft i bakdämpen än vad som står i manualen?!

Om ni tycker däken är skitiga så skyll det på bitchriden och om bilden suger så skyll det på mig.

Vågmästarn skulle till IKEA så någon vikt fick ni inte heller.:)

Edit: La dit en bild till.

Bilagor

• Ibis.JPG
    Ibis.JPG
    41.8 KB · Besök: 42
  • Ibis2.JPG
    Ibis2.JPG
    32.9 KB · Besök: 39
Våra Hojar, del II.
Ja kom igen nu, det är ju bara 2 Ibis på denna sida i tråden! Skall vi inte kunna prestera bättre med en av Happys vanligaste hojar, "the Volvo 240"?

Våra Hojar, del II.
Ville: Din förra hoj såg mycket mer normal ut med så låg sadel. Ibisen ser helt skum ut och väldigt mycket för stor med tanke på både sadelhöjd och styrstam. Varför inte en 4Xram eller något egentligen

Våra Hojar, del II.
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville: Din förra hoj såg mycket mer normal ut
> med så låg sadel. Ibisen ser helt skum ut och
> väldigt mycket för stor med tanke på både
> sadelhöjd och styrstam. Varför inte en 4Xram
> eller något egentligen

Hehe...Du sa att min förra hoj såg normal ut?...Det är nog första gången jag hört det av någon;)

Ramen är en 17" och inte en X-small som den gammla så det gör garanterat sitt till att den ser större ut. Men jag håller med om att sadeln ser mongo ut. Behöver nog en sadelstolpe som inte sticker upp något och en sadel som kanske ser ut som en sadel. Det som sitter på är troligen provosoriskt.

Och att jag inte valde en 4X hoj är ju lite intresant när Ibis ända sponsoråkare är Brian Lopes och han kör just 4x på ramarna..;)

Våra Hojar, del II.
Den blev en sjukt cool ratbike. Stilpoäng att köpa en sån ram och sen sunka ner den och posta en skum bild! :)

Ser riktigt funktionsmässigt bra ut tycker jag. Fast jag hade nog satt på handtag och en liiite mer sadlig sadel. I-fly kanske och ett par Lizard skins peaty lock ons med ano-blåa låsringar och vita handtag? Skulle passa fint på din hoj.

Våra Hojar, del II.
Jääävligt clean lösning på på bakbromsslangen ville (-:.

Har jag fattat det rätt att du står upp och trampar hela tiden och skulle kunna skita i sadeln? Gungar det inte brutalt mycket?

Våra Hojar, del II.
Cerro, Har ingen koll på vilken storlek han kör eller hur lång han är. Du kanske kan avgöra?

brianlopes.JPG%20copy-480-90-480-70.jpg

Westman, HAHA ratbike!!..en dyr sådan..;-) Om du kollar på höger handtaget så ser du handtagen jag kör. Väntar nya från mårten här på huppy.

Och ja, jag måste göra något åt sadeln..vet bara inte vad än. Är inte sugen på att betala för extravikt somjag inte kommer att använda mer än estetiskt. Men förslag motages gärna på löjligt lätta sadelkombos som inte kostar skjortan..:)

Fredrik, Jag vet ju inte hur mycket denna ram kommer att gunga, Men det brukar gå bra med förra ramen så det skall nog fungera. Annrs finns ju lösningar med propedal eller lockout och man skall köra extra långt.

Våra Hojar, del II.
Ville, vad snygg den blev, den ser kul ut. Det är 50mm på styrstammen va, ser ut som en sunline all mountain? Jag har samma styre, som jag i dagarna drog sönder med moment bra mkt lägre än vad styrstammen har som max, så se upp med det :(

Våra Hojar, del II.
Grym Ville, jag diggar din stil!
När jag blir stor ska jag också köra med sadeln i botten. Fast den skulle varit snyggare i xs! Och i grönt :)

Våra Hojar, del II.
När ändå en massa Ibis ligger ute här i tråden så får jag skicka iväg en bild jag också.

Här har hon skitat ned sig i Gesunda.
Skitigibisigesunda.JPG ht=544

Våra Hojar, del II.
I'm a loser baby...

Var på fotouppdrag ikväll så jag har precis kommit hem och skruvat på en 160mm skiva fram istället för den som jag hade tidigare. Det skulle ta för lång tid att vänta på en adapter... Så nu skall jag fortsätta med bygget och kanske blir jag klar ikväll. Men jag tror faktiskt inte det :(

Ville: snygg hoj, men behöver du tacx geggamoja till sadelstolpen så att den inte glider ner hela tiden?... ;)

Våra Hojar, del II.
Giant Riegn, nästa år Happyhoj??

Giant Reign 2008, ram m dämpare: vikt 2.767 kg
Pris: Ca 11000 SEK

Ibis Mojo ram m dämpare: vikt 2.676 kg
Pris: 18995 SEK

Våra Hojar, del II.
Robert skrev:
> Ibis Mojo ram m dämpare: vikt 2.676 kg
> Pris: 18995 SEK

Tur att man inte gav så mycket ens för den kompletta cykeln då :) Visserligen fick jag inte senaste ramen, men jag är ganska nöjd ändå!

Våra Hojar, del II.
Nära... Men inte riktigt klar ännu. Återstår att korta ner gaffelröret, sätta upp kedjan, ställa in växlarna och dämpningen och sen är jag klar! En liten bild ikväll dock.

Edit: S*tan! Fel storlek igen, allt USM är pajjat...

Bilagor

• IMG_0740.jpg
    IMG_0740.jpg
    72.8 KB · Besök: 44
Våra Hojar, del II.
SE DÄR ELMACO!!

Nice!. Vad många fina nya delar du har på din. Är inte det fusk=D

Lotta, tack och jo, det är både sunline stam och styre. Fin kombo tycker jag. Får tänka på det du sa.

Marran, självklart skal du köra med låg sadekl när du blir stor..=D

Robert, du missade ibis SL ramen. den väger under 2,3 i large. Men det är klart. det är ju ytterligare några tusentappar upp:\

JoMenSåAtt, gillar din hoj med DH-kitt. Jag måste fan skaffa en riktig sadel. Men vad kör du för lufttryck i din dämp och vad väger du? Den frågan får gärna överiga IBIS -åkare svara åp oxå:)

Våra Hojar, del II.
elmaco skrev:
> Nära... Men inte riktigt klar ännu. Återstår
> att korta ner gaffelröret, sätta upp kedjan,
> ställa in växlarna och dämpningen och sen är
> jag klar! En liten bild ikväll dock.

Najs! Har du blåeloxerade nav på den också?!

hope%20pro%202%20r%20hub%2007.jpg

Våra Hojar, del II.
Jag tycker det är grymt jobbat att få den att se ut som en ratbike och när man kikar närmare så sitter det bara bling och gottis på den, xtr, formula, dtswiss osv, helt klart en bedrift!

Våra Hojar, del II.
Skogling skrev:
> Shit Ville. Du är ju inte klok ! =D

Jag skyller allt på Bjorre.

Våra Hojar, del II.
Shit Ville, kan du inte komma hem till mig med ett par öl och sedan går jag loss med bågfilen och glasfiber-spackel och väv så skall vi nog Villefiera den dära hojpan, Jag kan bygga en integrerad sadel i ramen, jag loooooovar!
;-)

Våra Hojar, del II.
mytomspunnen skrev:
> Shit Ville, kan du inte komma hem till mig med ett
> par öl och sedan går jag loss med bågfilen och
> glasfiber-spackel och väv så skall vi nog
> Villefiera den dära hojpan, Jag kan bygga en
> integrerad sadel i ramen, jag loooooovar!
> ;-)

Kan du itne bara photoshoppa på denhär så jag får se hur det ser ut?

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/21944.jpg

Våra Hojar, del II.
Ja, efter skräckhistorier om den sadelätande liften i Gesunda (förra året, i år har de fuxar den) så vågade jag inte ha på min Fizik sadel, så det fick bli ett snabbt sadelköp från Biltema innan färd. :)

Adam7125 skrev:
> Haha! Velosadel direkt från biltema? ;)
>
>
> /Adam

Våra Hojar, del II.
Ville skrev:

> JoMenSåAtt, gillar din hoj med DH-kitt. Jag
> måste fan skaffa en riktig sadel. Men vad kör du
> för lufttryck i din dämp och vad väger du? Den
> frågan får gärna överiga IBIS -åkare svara
> åp oxå:)

Jag brukar ha i 190 psi om jag inte missminner mig, vilket ger en fin plush åkning. Jag väger ca 98-100kg

Våra Hojar, del II.
Bra där ville!!

De tryck som står i "manualen" är ju för någon jeffla gaffel de slänger med på de kompletta hojjarna..=D..SÅ jag tyckte att 75psi som var för min vikt var väääääldigt mjukt och tyckte jag tog i när jag stoppade i 120....Nu vet jag bättre och har testat med 150..=D

Den känns väldigt trameffektiv!!. Klart bättre än jag trodde. Men jag har bara lekt lite på grusgångarna här. det är för mörkt.

Vikten hamnar på 11kg på pricken. Ganska ok att gå ner i vikt med över halvkilot trotts att det blir en större ram med mer slag och en klart mer bombsäker styrare.

Jag gissar dock att den nya sadel kommer få hojjen upp till 11,1 vilket kanske blir matchvikten för ett tag.

Våra Hojar, del II.
Minns inte om jag lagt upp en bild på cykeln eller inte..
Aja.
Sx trail, rs domain 115-160mm, dhx 5.0, deemax, 2.90-lösviktsgodis, burgtecstyre (ej på bild), saint.

Frågan är bara vad man ska göra med den gamla knäckta ramen. Hmhm!

liiiten.jpg ht=469

Våra Hojar, del II.
rayy skrev:

> Frågan är bara vad man ska göra med den gamla
> knäckta ramen. Hmhm!
>
>

Skänk den till mig så jag får ett vettigt vinterprojekt :)

Tillbaka
Topp