Våra Hojar, del II.

Våra Hojar, del II.
Fin Van Nicholas. Men hade det inte varit bättre att investera i en ny gaffel istället för , iofs. trevliga, dyra lättviktsgrejor från Tyskland?

Våra Hojar, del II.
pewe, ny gaffel kommer till sommaren! fast talar vi lättvikt så ligger nuvarande på ~1,530 gr... men vevpartiet byts först för att nuvarande vevlager har alldeles för mycket friktion och keramiska vevlager för 1.000 kr på en teknik som är fundamentalt bajs (utanpåliggande lager alltså) känns krasst... :-)

Våra Hojar, del II.
Här kommer mitt senaste impuls köp från en inte helt okänd handlare för happyfolket.
En ny Giant Trance 4 -06
Nya hjul, bromsar, styre och styrstam ligger och väntar på att bli monterade.
Ska bara hitta tid för detta småbarns förälder som man är. :)
Ska ta nya bilder när uppdateringarna är klara. Och då på hela stallet.

IMG_0959web.jpg ht=544

Våra Hojar, del II.
croos: Fin hoj men sadelvinkeln? Kör du sådär så lägger du tokigt mycket vikt framåt och dina armar kommer bli rätt trötta. Prova att sätt sadeln helt vertikalt så får du bättre viktfördelning.

Våra Hojar, del II.
Helt rätt Fredrik Larsson, men bilden är lite missvisande om man säger så... visst lutar den lite, dock inte så överdrivet som det ser ut

Våra Hojar, del II.
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> pewe, ny gaffel kommer till sommaren! fast talar
> vi lättvikt så ligger nuvarande på ~1,530 gr...
> men vevpartiet byts först för att nuvarande
> vevlager har alldeles för mycket friktion och
> keramiska vevlager för 1.000 kr på en teknik som
> är fundamentalt bajs (utanpåliggande lager
> alltså) känns krasst... :-)

Du borde satsa på en stel titan gaffel! Även om jag nog är bland de få som uppskattar den gaffeln du har på nu, så vet jag att Indy SL'n var lättare men lite flexigare. Jag tycker dock det är snyggt med indy/ Spydern att dom går rakt ner så att säga, Sunn hade xc gafflar med lite slag som med hade samma design. Har sett nån gaffel i tyskland som ser rätt lik ut med, i carbon och på 1200 gram eller liknande och 80mm's slaglängd. Hade jag valt ny gaffel till din hoj hade jag helt klart satsat på nya R7an från Manitou, lätt, snygg och verkar dessutom bra

Våra Hojar, del II.
captain8track skrev:

> Du borde satsa på en stel titan gaffel!

Tookigt, men jag har en sådan i garaget som jag kanske borde sälja?!

Våra Hojar, del II.
captain8track, tror du tänker på FRM eller German-A gafflarna kanske? ...stel gaffel går däremot bort, blir dels för kort AC-mått på dem gafflar som är något att ha, och sen har jag nog med dyster min konstaterat att mina knän är för trasiga för att kunna stå upp och trampa på hårt på högre växlar utan något som "dämpar" motståndet lite... körde stel Kona P2-gaffel i somras, men det blev för mycket ledbesvär av det...

...i dagsläget ser det nog ut som att jag till början av sommaren försöker göra något kap på en fjolårs SID WC, älskar den blåa färgen :-)

Våra Hojar, del II.
Riktigt lätt blir det med en antik SID från -98. Min väger 1188g med långt styrrör. Tyvärr bara 60 mm slag och inga skivbromsfästen, men kan man leva med det plus den gammalmodiga dämpartekniken så får man en riktigt lätt gaffel för kaffepengar.

Våra Hojar, del II.
Roger A, VN är finfint shit - känns nästan lite underskattade med "kina-stämpeln" :-)
Du ser helt riktigt att det är Avid Ultimate, parade med ExtraLite UltraLevers och Nokon... Tar som en dröm och löjligt lättmekade!

Mashimaro, gammalmodig dämparteknik kan man väl förvisso leva med - frågan är om man kan leva med flexet och det eviga servandet av packboxar? :-)

Våra Hojar, del II.
Niko/Frost skrev:
> captain8track, tror du tänker på FRM eller
> German-A gafflarna kanske? ...stel gaffel går
> däremot bort, blir dels för kort AC-mått på
> dem gafflar som är något att ha, och sen har jag
> nog med dyster min konstaterat att mina knän är
> för trasiga för att kunna stå upp och trampa
> på hårt på högre växlar utan något som
> "dämpar" motståndet lite... körde stel Kona
> P2-gaffel i somras, men det blev för mycket
> ledbesvär av det...
>
> ...i dagsläget ser det nog ut som att jag till
> början av sommaren försöker göra något kap
> på en fjolårs SID WC, älskar den blåa färgen
> :-)

Men är det inte 09orna som är blåa?

jag ska hämta min gaffel idag den ska ha ett ac mått på 425mm, stel. Spydern har väll typ 440mm eller nått sånt? personligen tycker jag den är ganska snygg! Såg en Indy SL som var sid lackerad för ett tag sen på nått forum, det var med tjusigt och lite udda med orginal klistermärken osv.

Hur är avid bromsarna jämfört med xtr? står lite i valet o kvalet mellan dom, har alltid kört shimano XT med parallel push men dom börjar bli gamla...

Våra Hojar, del II.
Jag bifogar väl också senaste lilla installationen av vår-längtan, ny bakbroms tillkom på hojen igårkväll... Cykeln är den första på denna sida i tråden... ;-)

Bild023.jpg ht=700

Senast redigerad av en moderator:
Våra Hojar, del II.
Niko/Frost skrev:
> Jag bifogar väl också senaste lilla
> installationen av vår-längtan, ny bakbroms
> tillkom på hojen igårkväll... Cykeln är den
> första på denna sida i tråden... ;-)
>
>

är den lätt att ställa in den där? jag har funderat en del på cane creek eller XTR, shimano har ju parallel-push vilket är en klar fördel...

Våra Hojar, del II.
MTBiker skrev:
> Riktigt läcket HT Johan. Är det en Ritchey WCS
> sadelstolpe? Dimension 31,6? Hör av dig om du
> vill sälja isf.

Stolpen redan såld, tyvärr. Stammen, sadeln och hjulen finns dock kvar, ligger annonser på köp & sälj.

/Johan

Våra Hojar, del II.
captain8track, oj såg inte ditt svar/din fråga där tidigare, 08 var ju SID blå (10-års jubileumsfärg ju...) i jämförelse med XTR så är Ultimate mindre svampiga... vad gäller ExtraLite'n så är den likvärdig med Avid i svårighet att ställa in, m.a.o barnsligt lättmekad... Enda nackdelen är väl att justerskruven är 1.5mm insex vilket innebär att jag måste köpa ett nytt multiverktyg, men det var väl dags för det ändå...

är parallelogrammet på Shimano-bromsarna verkligen en fördel? ...har en några år gammal LX som jag körde tidigare, ingen uppenbar nackdel - men jag ser inga fördelar i bromsverkan eller modulation när man direktjämför med andra bromsar heller...

Våra Hojar, del II.
MTB_Johan skrev:
> Nya hojen är hemma, ska dock bytas lite grejer,
> hjul, styrstam, sadel, stolpe, klingor o lite
> andra smågrejer.
> /Johan

Riktigt läcker!

Våra Hojar, del II.
MTB_Johan skrev:
> Nya hojen är hemma, ska dock bytas lite grejer,
> hjul, styrstam, sadel, stolpe, klingor o lite
> andra smågrejer.

Fresh!

Våra Hojar, del II.
Niko/Frost skrev:
> captain8track, oj såg inte ditt svar/din fråga
> där tidigare, 08 var ju SID blå (10-års
> jubileumsfärg ju...) i jämförelse med XTR så
> är Ultimate mindre svampiga... vad gäller
> ExtraLite'n så är den likvärdig med Avid i
> svårighet att ställa in, m.a.o barnsligt
> lättmekad... Enda nackdelen är väl att
> justerskruven är 1.5mm insex vilket innebär att
> jag måste köpa ett nytt multiverktyg, men det
> var väl dags för det ändå...
>
> är parallelogrammet på Shimano-bromsarna
> verkligen en fördel? ...har en några år gammal
> LX som jag körde tidigare, ingen uppenbar nackdel
> - men jag ser inga fördelar i bromsverkan eller
> modulation när man direktjämför med andra
> bromsar heller...

har bara provat olika shimano bromsar och några avid, och alltid tyckt xt och xtr är bäst.Sålänge dom inte glappar bara... Kör xt från 97 och dom funkar bra, men börjar bli lite småslappa i fjädrarna så det är väll dags att byta ut dom och donera dom till vinterhojen /retro...

Våra Hojar, del II.
>Niko/Frost

Jäkla grann hoj de där. Två tummar upp! Hur funkar din spyder gaffel? Min e oerhört trög och har nog maximalt 4 cm fjädring. Dags för en service där kanske. Eller en R7a... Förresten om du ska sälja Avid bromsarna nu när du bytt, så kan du väl PM:a.

/Magnus

Våra Hojar, del II.
Mapach skrev:
> >Niko/Frost
>
> Jäkla grann hoj de där. Två tummar upp! Hur
> funkar din spyder gaffel? Min e oerhört trög och
> har nog maximalt 4 cm fjädring. Dags för en
> service där kanske. Eller en R7a... Förresten om
> du ska sälja Avid bromsarna nu när du bytt, så
> kan du väl PM:a.
>
> /Magnus

jag har hört en rövarhistoria om elastomer gafflar, en bekant hävdar bestämt att han plockade ur innehållet ur sin Indy, och la kuddarna i varmt vatten på spisen ett tag. sen nästan fyllde gaffeln med 5-56 och plocka ihop den igen. är ju värt ett försök, han hade 5-56at packboxar o allt möjligt med, allt han hittade i princip.

Våra Hojar, del II.
Mapach, tack - kul att du gillar hojen! ...Avid-bromsarna köptes nya, och jag är inte den som gillar tanken att sälja någonting med förlust så dem stannar i egen ägo ett tag till :-)

Spydern funkar som en klocka sålänge minusgraderna håller sig borta, hade isär den ett par månader efter köp, den var som ny invändigt, så jag har nog lyckats roffa åt mig ett sånt där hyllvärmar-exemplar, hehe... Finkänsligheten är ju dock vad den är med elastomer, men vikten på 1.5kg är värt det ;-)

Våra Hojar, del II.
Platsar inte i tråden för lätta racer-hojar. Men färgmatchningen är jag rätt nöjd med. 7.65 kg ca.
Edge.jpg ht=470

Columbus Donato
Chorus-grupp (compact) och recordbromsar
50 mm kanttrådshjul i kolfiber
Pro PLT styre, stam och stolpe
Ultremo R ska på snart

Våra Hojar, del II.
Principia skrev:
> Platsar inte i tråden för lätta racer-hojar.
> Men färgmatchningen är jag rätt nöjd med. 7.65
> kg ca.
>
> Columbus Donato
> Chorus-grupp (compact) och recordbromsar
> 50 mm kanttrådshjul i kolfiber
> Pro PLT styre, stam och stolpe
> Ultremo R ska på snart

Håller med - bra färgmatchning och ett bra exempel på när det funkar med svart sadel och vit styrlinda!

Våra Hojar, del II.
Bäver:
Trevlig!
Prenumererar du på demoramar eller misstar jag mig om att du hade en svart alladeles nyligen?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp