Våra Hojar, del II.

Våra Hojar, del II.
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det att mainstream sätta Lefty på vanliga
> styrlager numer?

numera? det har man kunnat några år nu. kravet har dock tidigare vrit att man antingen hade en gammal lefty där man kunde flytta klamrorna på gaffelbenet. eller att man hade en ram me inte för stor "stack" höjd, alltså för långt styrrör inkl. lager på ramen. numera finns ju lefty gafflarna i XK, me längre mellan klamrorna, alltså borde man kunna få det på alla ramar,förutsatt att man har en lefty me långt mellan klamrorna om man har en stor ram. dock får man ju komma ihåg att ramen belastas som om man kör en dual crown gaffel, vilket inte alla ramtillverkare godkänner för XC ram (som garantin ska gälla).

tror till o med det snackats om att cannondale själva ska börja sälja vanligt styrrör för vanligt lager.

Kid1000 här på happy har väll tillverkat en del sånna, lätta sånna. project321 gör en med. finns väll en på ebay med, men där ä passformen sådär. tror jag har en ritning på rör nånstans på datorn.

Våra Hojar, del II.
Jensen skrev:
> ... dock får
> man ju komma ihåg att ramen belastas som om man
> kör en dual crown gaffel, vilket inte alla
> ramtillverkare godkänner för XC ram (som
> garantin ska gälla).

På vilket sätt skulle det göra någon skillnad att gaffeln är dual crown? Gaffeln stöder i ramen på samma två punkter och överför samma kraft till ramen. Även om gaffelröret på en singel crown kan flexa lite mer så måste den resulterande kraften i ramen bli densamma.

Våra Hojar, del II.
Grym HT, meningen med livet är ju att få äga en LEFTY....

Nu är det bara att vänta på att snö-helvetet ska smälta bort...

Mvh, Larsa :D

Kung Stalle skrev:
> Jag lyckades pula ihop den här trots
> kväljningarna. Inte för att den är ful utan
> snarare för att jag har galna vinterkräksjukan.
>
> http://hem.bredband.net/hojja/slask/orbea.jpg
>
> Stalle

Våra Hojar, del II.
s skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... dock får
> > man ju komma ihåg att ramen belastas som om
> man
> > kör en dual crown gaffel, vilket inte alla
> > ramtillverkare godkänner för XC ram (som
> > garantin ska gälla).
>
> På vilket sätt skulle det göra någon skillnad
> att gaffeln är dual crown? Gaffeln stöder i
> ramen på samma två punkter och överför samma
> kraft till ramen. Även om gaffelröret på en
> singel crown kan flexa lite mer så måste den
> resulterande kraften i ramen bli densamma.

fråga inte mig :D det är var ramtillverkarna säger i alla fall. giant, de tyckte det var okay på anthem, yeti tyckte inte det var okay på sina ramar. tror inte scott heller gör det. sen vad man själv väljer att göra, ä väll en annan femma. o frågan ä om tilverkaren kan bevisa vad för gaffel man kört.

MEN nån skillnad måste det väll bli, att allt blir styvare (och därmed lite mer påfrestning) i o med att många av de värsta DH gafflarna ju ä dual crown.

Våra Hojar, del II.
Det är billigare att göra omfattande tester för en single crown gaffel enbart och säga nej till övriga konfigurationer.

Ett fåtal kör med dual crown gafflar på annat än freeride o downhillramar faktiskt, en försvinnande liten andel kör resten.

Våra Hojar, del II.
xyz-saft skrev:
> Det borde väl bli ett större vridande moment i
> kronan på en lefty?

Det där har diskuterats förut och man kan väl säga som så att vi inte riktigt nåt imål än.

I den bästa av världar är Leftyn så styv och bra så att gaffeln snyggt och prydligt fjädrar upp å ner i vertikalen och då är belastningen på styrlagret det samma som för vilken fjädrad gaffel som helst. Navet sitter ju trots allt fortfarande i lod i förhållande till styrhuvvet. Det är ju bara mekaniken för rörelsen som är flyttad till ena sidan.

Men har man nu lite flex i konstruktionen så vrider sig denna och då får du andra belastningar på styrlagret än när du använder en gaffel med två ben.

Lite förenklat så...

Stalle

Våra Hojar, del II.
Jag avbryter pratet om gaffelkronor en stund med den här:

file=123480

Så, nu kan ni fortsätta gaffla.

Våra Hojar, del II.
Tack, Peter. Hojen är lika snygg i den här tråden som i torsdagstråden och på fejjan. Nu vill jag se den i verkligheten också.

Jensen skrev:
> ...
> MEN nån skillnad måste det väll bli, att allt
> blir styvare (och därmed lite mer påfrestning) i
> o med att många av de värsta DH gafflarna ju ä
> dual crown.

Att styrröret till en singel crown böjer sig en aning inne i ramen gör inte att belastningen på lagrena minskar. Kraftresultanterna blir desamma.

Jag tror att man gjort det enkelt för sig. Genom att inte tillåta dual crown så undviker man att de längsta gafflarna, som troligtvis också körs hårdast, används.

Kung Stalle skrev:
> ...
> Men har man nu lite flex i konstruktionen så
> vrider sig denna och då får du andra
> belastningar på styrlagret än när du använder
> en gaffel med två ben.

Jo, det har du rätt i. Lite flex måste finnas. Men det flexet är försumbart mot den sidobelastning som uppstår när man står upp och bryter. Tror dessutom att flexet måste vara mycket mindre än det lilla man vinglar vid cykling på platt mark för att cykeln inte skall kännas som en överkokt spaghetti.

Våra Hojar, del II.
Ny för i år - en Ghost AMR Square -09.

Otrolig kvalitetskänsla och hela cykeln känns som en enhet där alla komponenter jobbar tillsammans. Självklart var det sadeln och stolpen, som jag köpte till, som trilskades på premiärrundand i Gbg (se bilden nedan). Var lite orolig för Hammerschmidt, att det skulle kännas tungt och att jag skulle känna av ett visst motstånd, men jävlar vilket driv det är framåt, en otroligt lättcyklad cykel. Hjulen är fantastiska med Tune-nav. Enligt Ghost skall länkaget funka perfekt tillsammans med Hammerschmidt, och jag kan inte klaga hittills. Och ja, ProPedal funkar faktiskt! Hoppas på riktig premiärtur snart!

IMG_1052.JPG ht=544

IMG_1054.JPG ht=544

Våra Hojar, del II.
Årets H30 vapen ;) I grunden en Scott RC 2010 men DT gaffeln fick stryka på foten för en XX. Älskar känslan i lock outen. Sen att det lirar ihop med växel/bromshandtag är smut.
Hjulen är DT 240S revulution ekrar och Stans Olympic fälgar. Kvar att fixa är gegga, fälgtejp och ventiler. Just nu är det slangar.
Vikten med pedaler är nu 8,6.¨
Vad tycks?? ska jag byta styrstam till vitt eller? Även sugen på att lacka sadelstolpen vit?

Bilagor

• IMG_2772.JPG
    IMG_2772.JPG
    56.4 KB · Besök: 55
  • IMG_2767.JPG
    IMG_2767.JPG
    50.3 KB · Besök: 45
  • IMG_2766.JPG
    IMG_2766.JPG
    43.2 KB · Besök: 51
Våra Hojar, del II.
Läcker! Även fast jag gillar Cannondale som märke mer, så har jag stått o dreglat över din läckerbit många gånger på Cykloteket i Västberga... Så vilken viktklass väger den in på? 10 eller kanske t.o.m. 9kg?!
Sen är du väll nästan med i 60tkr klubben också? Både beundransvärt och korkat att kunna/vilja lägga dessa pengar på ett hobbyobjekt.
Men avundsjuk blir man... Lycka till i långlopps skogarna, // Larsa :D

Våra Hojar, del II.
Sommis: Riktigt snygg. Tycker inte du ska lacka stolpen. Kan bli snyggt men risken är att det inte blir det.

I övrigt så känns det som att jag får spotta i nävarna inför H30 säsongen. Magmaan är nyputsad. Må bäste man vinna ;)

Våra Hojar, del II.
larsaw skrev:
> Läcker! Även fast jag gillar Cannondale som
> märke mer, så har jag stått o dreglat över din
> läckerbit många gånger på Cykloteket i
> Västberga... Så vilken viktklass väger den in
> på? 10 eller kanske t.o.m. 9kg?!
> Sen är du väll nästan med i 60tkr klubben
> också? Både beundransvärt och korkat att
> kunna/vilja lägga dessa pengar på ett
> hobbyobjekt.
> Men avundsjuk blir man... Lycka till i långlopps
> skogarna, // Larsa :D

vems hoj äre du syftar på? :D sommis hoj? skulle sätta en slant på under 9 kg på den scotten :D

Våra Hojar, del II.
Jensen skrev:
> larsaw skrev:
> -----
> > Läcker! Även fast jag gillar Cannondale som
> > märke mer, så har jag stått o dreglat över
> din
> > läckerbit många gånger på Cykloteket i
> > Västberga... Så vilken viktklass väger den
> in
> > på? 10 eller kanske t.o.m. 9kg?!
> > Sen är du väll nästan med i 60tkr klubben
> > också? Både beundransvärt och korkat att
> > kunna/vilja lägga dessa pengar på ett
> > hobbyobjekt.
> > Men avundsjuk blir man... Lycka till i
> långlopps
> > skogarna, // Larsa :D
>
> vems hoj äre du syftar på? :D sommis hoj? skulle
> sätta en slant på under 9 kg på den scotten :D

Jag gissar på 8,6 på sommis hoj.
Lagom mycket vitt som det är på den. måla _inte_ stolpen.

Våra Hojar, del II.
MTBiker skrev:
> sommis: Byt till vita handtag. Det är snyggt!

I ungefär 3 sec, tills efter att man använt dom. =)

Våra Hojar, del II.
42Hz skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > sommis: Byt till vita handtag. Det är snyggt!
>
> I ungefär 3 sec, tills efter att man använt dom.
> =)

Jag tycker det funkar riktigt bra. Visst blir de smutsiga om det är regnigt/lerigt men det torkar man smidigt av efter. Gör det direkt så att det inte hinner torka in så blir det bra.

Våra Hojar, del II.
Oj, det var självklart Scott'en.. Och jag såg ju senare att vkten var utskriven i inlägget. Håller verkligen med om att vita handtag o sadel gör vilken cykel som helst en nivå snyggare...

Våra Hojar, del II.
8.6kg är som sagt vikten just nu med slangar. Sadeln ska ev bytas ut till lättare. Vita handtag satt det ju på orginal och de finns kvar men åker inte på. Opraktiskt som sagt. Tror nog det får bli andra däck som funkar bättre i lera nu på vårkanten med. Körde på Racing Ralph förra året o de funka kanon. Har dock hör att det är svårt att få dem täta med stans??
Anlednigen till vit stolpe är detta:
1252166214_scott_scale_nino_schurter.jpg ht=429

Vore ju lite kul med en Scott som är lite mindre orginal ;)
En 140mm skiva ska dit därbak också. Vad ska man tro i viktminsking? drämgränsen är ju 8kg men då krävs mer banting än så här tror jag;) eller så går man bara på toa innan start:))

Våra Hojar, del II.
Rocket Ron var problematiska att få täta, men knappast omöjliga. Racing Ralph har jag inte haft några som helst problem med att få täta med Stans. Man ska inte lyssna för mycket på folk som har problem, inte alltför sällan är det skit bakom styret snarare än fel på materialet :) Stansa på! Snygg cykel förresten.

Våra Hojar, del II.
Sam skrev:
> Kaffemback:en var riktigt fin! Rullar fint antar
> jag. All-roundkrydda?

Jag har inte kunnat prova den ännu pga en skada i låret.

Det är en stålram som funkar till det mesta - 'cross, touring, ss, pendlar, LVG. Det är min första 'roadbike' som jag har köpt för att träna och köra vätternrunt på.

Våra Hojar, del II.
sommis skrev:
> Vad tycks?? ska jag byta styrstam till vitt eller?

Byt ramen när du ändå är på G. Till en ram i rätt storlek (om inte dina ben är 83% av din totala kroppslängd).

Stalle

Våra Hojar, del II.
Efter att jag fått arslet ur vagnen och faktiskt cyklat lite grann kan jag meddela att cykeln är grym! Perfekt fit för mig, mkt bra att jag bytte upp mig en storlek för det hade verkligen inte funkat alls. Föredrar dessa reynolds assaults framför de lättare hjulen. Passar mig bra för clincher e ju mer praktiskt oxå. Edge 45or lr 38or i clincher e nog de hjulen som jag skulle handla idag om jag letade hjul. Toppen nöjd!

Bilagor

• mootsride 002.jpg
    mootsride 002.jpg
    77.6 KB · Besök: 48
Våra Hojar, del II.
Ja, vad skall man säga...Älskar den cykeln. Tidlös men ändå moderna.

Synd att det är för stor för mig annars hade jag nog stått först i kön när den blir till salu...För det blir väl andra projekt framöver?

Så här kan man också göra med en Moots:

moots.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Våra Hojar, del II.
Kanske dags att lägga upp lite bilder på stallet, så här inför säsongen...

Vinterpendlaren - singlifierad GT budgethybrid. Kommer nog att pensioneras efter denna vinter...
gt_liten.jpg ht=483

Sommarpendlaren - Miyata 1000 från 1991. Kommer att få nya, lättare hjul och en allmän upprustning så snart jag hinner...
miyata_liten.jpg ht=482

Mountainbiken - Kona Lavadome
Kona2.jpg ht=483

Singlespeed - Monark av okänd årsmodell
Monark1liten.jpg ht=483

Racern - Vitus 979, mestadels äldre Dura-Ace men Campa Veloce reglage
Vitus979liten.jpg ht=483

Våra Hojar, del II.
båtbensbudet skrev:
> Efter att jag fått arslet ur vagnen och faktiskt
> cyklat lite grann kan jag meddela att cykeln är
> grym! Perfekt fit för mig, mkt bra att jag bytte
> upp mig en storlek för det hade verkligen inte
> funkat alls. Föredrar dessa reynolds assaults
> framför de lättare hjulen. Passar mig bra för
> clincher e ju mer praktiskt oxå. Edge 45or lr
> 38or i clincher e nog de hjulen som jag skulle
> handla idag om jag letade hjul. Toppen nöjd!

grymt fint bygge. titan ä så tidlöst o snyggt

Senast redigerad av en moderator:
Våra Hojar, del II.
pewe skrev:
> Ja, vad skall man säga...Älskar den cykeln.
> Tidlös men ändå moderna.
>
> Synd att det är för stor för mig annars hade
> jag nog stått först i kön när den blir till
> salu...För det blir väl andra projekt
> framöver?

Jaooo vem vet vad som händer i framtiden. Har inget nytt projekt i skallen just nu iaf, fast brukar ju dyka upp ngn ide förhållandevis fort, tyvärr.. :D

Våra Hojar, del II.
cykel1.jpg ht=544

Efter alldeles för mycket jobb,husbygge och annat trams har jag äntligen fått tid och ork att bygga ihop racern. Det är ett hemmabygge på en outlet-ram, ultegragrupp och hemmabyggda hjul. Blev rikigt bra, nu ska bara kroppen sparkas igång oxå...

Tillbaka
Topp