Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm. Det saknas något på vipern.
>
> Kring vevpartiet närmare bestämt. Attans något
> är fel men jag kommer inte på vad.

Jag tror att vi alla vid det här laget har fattat att Vipern endast är ett utställningsex och inte cyklas på. Och då behöver man ju inte framväxel, den gör sig inte så bra på bild trots allt =P

Våra hojar!!!
Ni älskar mig <3

Nej men allvarligt talat, det ända som inte är bytt på den till säsongen 08 är typ hjul,ram, stam, stolpe.. allt annat är nytt.. Klart jag är stolt o vill visa upp det då, är de ett sånt problem? vänta till nästa hojj dyker upp här då för helvete... + att jag älskar känslan av en hybrid, framväxel har jag kört med men använde den aldrig.. så varför ska den vara där o väga.. eventuellt ska en ny spindel fräsas eller så ska ja såga lite i mellandrevet..

Är ni så gaggiga att ni inte klarar av att se en hybrid bara för att den är annorlunda, eller är ni bara avundsjuka?

// Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
för att avbryta viperirritationen (även om den är ruggigt snygg förrutom gaffeln) så kommer här en bild på fixien från ikväll, mtb:n får ni se en annan dag..

Bilagor

• vägg.JPG
    vägg.JPG
    43.6 KB · Besök: 56
Våra hojar!!!
Ser ut som en SP med hög pivotpunkt? om det inte döljer sig en länk någon stans, gt är ju experter på luriga ledpunkter.

Fässberg skrev:
> Intressant hoj Vince! Vad är det för länkage,
> singelpivött??

Våra hojar!!!
rouster skrev:
> Ser ut som en SP med hög pivotpunkt? om det inte
> döljer sig en länk någon stans, gt är ju
> experter på luriga ledpunkter.
>
> Fässberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Intressant hoj Vince! Vad är det för
> länkage,
> > singelpivött??

Det måste väl dölja sig en länk till nere vid vevpartiet för att dämparen öht ska jobba? Annars får den väl bara dragkrafter, som den ser ut att vara monterad.. Iofs rena spekulationer från min sida, men jag tycker det ser ut som att dämparen fäster för långt fram på svingen för att ge tillräcklig kraft för att dämpa där? Ser bara ut som att de skulle vilja rotera i så fall..

Våra hojar!!!
Ja den länken som driver dämparn syns faktiskt om man tittar noga på bilderna. Jag spekulerar om den övre länkarmen. Om det inte finns någon gömd länk där så är borde det ju klassas som en sp med hög infästning.

> Det måste väl dölja sig en länk till nere vid
> vevpartiet för att dämparen öht ska jobba?
> Annars får den väl bara dragkrafter, som den ser
> ut att vara monterad.. Iofs rena spekulationer
> från min sida, men jag tycker det ser ut som att
> dämparen fäster för långt fram på svingen
> för att ge tillräcklig kraft för att dämpa
> där? Ser bara ut som att de skulle vilja rotera i
> så fall..

Våra hojar!!!
rouster skrev:
> Ja den länken som driver dämparn syns faktiskt
> om man tittar moga på bilderna. Jag spekulerar om
> den övre länkarmen. Om det inte finns någon
> gömd länk där så är borde det ju klassas som
> en sp med hög infästning.

aha, du menar så. Jag vet inte, jag tycker nästan att det snarare liknar nån slags uppochnervänd horst-länk?

Våra hojar!!!
Hmm. Om hjulet rör sig runt den övre infästningspunkten borde den nog kallas sp. Som en balfa fast annan drivning av dämparn. Men jag vet inte =D

Våra hojar!!!
Riktigt cool Vince! 8-växlat Nexus/Alfine nav i den om jag kommer ihåg rätt? Vad väger ramen, vad väger cykeln? Hur mycket får man punga ut för en dylik hoj?

sideburn: Långa kedjestag är fult. Dämpgaffel med slicks är fult. Två klingor fram utan framväxel är fult. Precis som mytomspunnen säger så är hojen riktigt läcker i övrigt, men det är 231 gången du visar den i "pose" position, lite lera, naturbilder, actionbilder eller liknande att blanda upp med hade gjort gott. Om du nu bara kör asfalt, varför slänger du inte på en läcker kolfibergaffel a'la cross,
WIN012.jpg

http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...&Ref=&artgrp=44&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

800g lättare, mycket snyggare.

Våra hojar!!!
rouster skrev:
> Ja den länken som driver dämparn syns faktiskt
> om man tittar noga på bilderna. Jag spekulerar om
> den övre länkarmen. Om det inte finns någon
> gömd länk där så är borde det ju klassas som
> en sp med hög infästning.
>
> > Det måste väl dölja sig en länk till nere
> vid
> > vevpartiet för att dämparen öht ska jobba?
> > Annars får den väl bara dragkrafter, som den
> ser
> > ut att vara monterad.. Iofs rena spekulationer
> > från min sida, men jag tycker det ser ut som
> att
> > dämparen fäster för långt fram på svingen
> > för att ge tillräcklig kraft för att dämpa
> > där? Ser bara ut som att de skulle vilja rotera
> i
> > så fall..

Varför inte bara ägna google 5 sek så slipper ni spekulera? ;-)

gt5.jpg

GT iT1 heter hojjen.

Våra hojar!!!
breezer skrev:

> Varför inte bara ägna google 5 sek så slipper
> ni spekulera? ;-)
>
> http://www.sterba-kola.cz/media/clanky/GT/gt240706
> /big/gt5.jpg
>
> GT iT1 heter hojjen.

har redan kollat vince's pixbox-bilder ett par gånger, men det hjälper inte mycket om vad länkaget kan tänkas kallas :) dessutom är det ju ROLIGARE att spekulera!

Våra hojar!!!
Det där är myt =) jag har aldrig hört en bild säga något?

breezer skrev:
> En bild säger mer än 1000 ord :)

Våra hojar!!!
Fredrik Larsson, detdär är ju dina åsikter, jävligt tur att det är min hojj vi snackar om då...

Det har suttit en stel kolfibergaffel på, men komforten höjdes avsevärt mycket med dämpgaffel just därför blev det så.. Den går ju somsagt mycket i stan och pendlas med till jobbet varje dag..

Vad fan är det ni inte förstår?

Jag är tamejfan inte fyllda 20 och skäms fan för era dagisfasoner.. Folk här klagar på swebikers, men här får man ju för helvete inte ha hojjen som man vill heller...

// Patrik

Våra hojar!!!
rouster skrev:
> Det där är myt =) jag har aldrig hört en bild
> säga något?
>
> breezer skrev:
> -----
> > En bild säger mer än 1000 ord :)

Äh, du har inte träffat rätt bilder bara ;-)

Våra hojar!!!
mytomspunnen skrev:
> Alltså, de första 5 gångerna jag såg den där
> vipern tyckte jag att den var hur grum som helst.
> De 20 eller så nästföljande gångerna blev jag
> mer och mer likgiltig inför upplevelsen. De sista
> sjuttioelva gångerna däremot så har jag
> tröttnatt

kan faktiskt hålla med, den är fin ja, men blir inte finare för att man visar den den över allt och sjuttioelva gånger. ja vet vet att den är fin, lite trött på att den flashas över allt. snacka om att söka bekräftelse :D

Våra hojar!!!
sideburn skrev:
> Fredrik Larsson, detdär är ju dina åsikter,
> jävligt tur att det är min hojj vi snackar om
> då...
>
> Det har suttit en stel kolfibergaffel på, men
> komforten höjdes avsevärt mycket med dämpgaffel
> just därför blev det så.. Den går ju somsagt
> mycket i stan och pendlas med till jobbet varje
> dag..
>
> Vad fan är det ni inte förstår?
>
> Jag är tamejfan inte fyllda 20 och skäms fan
> för era dagisfasoner.. Folk här klagar på
> swebikers, men här får man ju för helvete inte
> ha hojjen som man vill heller...
>
> // Patrik

Kom igen. Du har fått positiva omdömen på många av dina tidigare varianter på Vipern så varför är det så svårt att ta att vissa kanske inte gillar din nuvarande set up? Är väl inget att hänga läpp för?? Om du gillar den så fine, men du måste ju acceptera att smaken är som baken.

Våra hojar!!!
sideburn: Det vi inte förstår är varför du måste posta enormt många bilder på samma hoj här. Tråden är till för att visa upp sina cyklar, allas. Din cykel är riktigt snygg men räcker med en bild/cykel. Eller göra som Vince och länka till pixbox.

Vince: Grym hoj.

Våra hojar!!!
sideburn skrev:
>
> // Patrik

Först och främst, ta ett djupt andetag och tagga ned lite. Ingen här har varit upprörd utan jag/vi ville bara delge våra åsikter. Och självklart får du ha hojen precis som du vill, men varför inte starta en egen tråd om hojen istället för att överösa alla möjliga trådar med bilder på samma hoj?

Såhär va: Happymtb modereras mkt sparsamt av moderatorerna utan forumet är iställlet så kallat självmodererande. Det betyder att medlemmarna själva får klaga på varandra när de tycker att någon är jobbig eller missköter sig. Nu har du den senaste tiden postat din viper ett väldigt stort antal ggr i den här och andra trådar vilket vissa utav oss, däribland jag, tycker är lite jobbigt eftersom det stjäl glansen från andras hojar. Dessutom postar du den där den inte ens hör hemma (visa din lätta räser-tråden). Eftersom denna typ av "förseelser" inte modereras på happy måste vi medlemmar säga till för att få en förändring.

Jag har försökt hålla mig länge vad gäller din viper men nu tyckte jag att det var dags att berätta att du postat den lite väl mycket för min smak. Jag gav dessutom tipps på förändringar som, enligt mitt tycke, skulle göra att den var värd att posta nya bilder på. Det visade sig att det var flera personer som höll med mig i frågan. Nu är det säkert somliga som tycker tvärtemot, och det är väl bara bra det i sånt fall, men jag tycker ändå att det var dags att få sagt vad jag tycker i frågan.

Hur du hanterar den här informationen är sedan självklart upp till dig.

I all välmening
/
Erik

Våra hojar!!!
Det låter mycket vettigt, förlåt om jag är stolt över hojjen..

Det verkade bara som att när en vågar då hänger alla på... typ dagis?

Grejen är den att folk verkar ju inte inse grejen med att bygga en hojj för personligt tycke..

Byt det och det så blir den snygg osv.. Inte mycke bakom pannbenet på personer som kläcker såna kommentarer enligt mig.. "har du funderat på att göra så och så osv, de skulle kanske bli snyggare?" vore ju ett trevligare förslag på förbättringar..

Att den har visats mycket och folk har tröttnat är en sak.. de e helt okej och ni ska inte behöva se den mer, Men att folk sågar den för att den inte ser ut precis som DOM vill.........

+ att den har haft flera skepnader än dom flesta hojjar här har haft tillsammans, endel kanske har missat det..

Over and out..

// Patrik

Våra hojar!!!
Yes du har rätt fredrik, 8 växlat nexus/alfine nav mitt i centrum på hojen så man kan säga att den är rätt stabil hehe. Förutom det så är det ju ändå en rätt smart konstruktion av dämpare moch rör. Första blicken på den så liknar man den som en pansarvagn hehe fast oerhört lättare ;). Dämparen liknar mest en cross hojs position och det kan nog inte vara så dåligt eftersom hjulet ändå rör sig i den riktningen som dämparen sitter i.

Har ej vägt ramen eller komplett cykel heller för den delen men kan konstatera att den är lättare än vad min kompletta da bomb projectile var. Och att den är sjukt trampeffektiv, känns som om man sitter och trampar på en HT så nu kan man inte skylla på att dämpningen tar upp trampet längre haha...

Priset ja... Fick 19500:- för min gamla hoj och fick lägga till 500:- till denna så det var ju äckligt lågt ialla fall. Ny priset ligger väl på runt 4-5000 pund har jag för mig beroende på var man kollar.

Kan ju tilläga att det bara finns 2 stycken i sverige och att båda finns i göteborg ;)...

Fredrik Larsson skrev:
> Riktigt cool Vince! 8-växlat Nexus/Alfine nav i
> den om jag kommer ihåg rätt? Vad väger ramen,
> vad väger cykeln? Hur mycket får man punga ut
> för en dylik hoj?
>
>
> sideburn: Långa kedjestag är fult. Dämpgaffel
> med slicks är fult. Två klingor fram utan
> framväxel är fult. Precis som mytomspunnen
> säger så är hojen riktigt läcker i övrigt,
> men det är 231 gången du visar den i "pose"
> position, lite lera, naturbilder, actionbilder
> eller liknande att blanda upp med hade gjort gott.
> Om du nu bara kör asfalt, varför slänger du
> inte på en läcker kolfibergaffel a'la cross,
> http://www.cyclecomponents.se/images/artiklar/WIN0
> 12.jpg
> http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.f
> cgi?funk=visa_artikel&artnr=WIN012&avd=1&Ref=&artg
> rp=44&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
>
> 800g lättare, mycket snyggare.

Våra hojar!!!
sideburn skrev:
> Fredrik Larsson, detdär är ju dina åsikter,
> jävligt tur att det är min hojj vi snackar om
> då...
>
> Det har suttit en stel kolfibergaffel på, men
> komforten höjdes avsevärt mycket med dämpgaffel
> just därför blev det så.. Den går ju somsagt
> mycket i stan och pendlas med till jobbet varje
> dag..
>
> Vad fan är det ni inte förstår?
>
>
> // Patrik

hehe, jag tycker att folk klagar mer på cyklarna på swebikers än vad dessa lirare på happy gör :) Smakfråga helt enkelt... Dock kan jag känna mig lite så smått halvpissed på swebikers för att medelåldern är ca 14 år. Lite jobbigt med alla omogna kommentarer. Fortsätt med cykeln och visa gärna fler bilder på själva turerna så kan det säkert bli uppskattat av fler på happy

Våra hojar!!!
Min cykel. 7.4 kg utan pedaler och flaskställ :(

cykeln2.jpg

cykeln3.jpg

styre.jpg

hac5.jpg

Canyon F10 Ultimate CF
DT Swiss RR 1850
Campagnolo Record
Ritchey Carbon WCS Revolution
FSA FR200
Easton EA50
San Marco Regal Racing
Schwalbe Ultremo
Ciclosport HAC 5

(ni får klaga hur mycket ni vill)

Våra hojar!!!
morango: Borde fylla i dekalerna på ramen så de blir svarta och matchar bättre. :)

Mycket snygg annars, men vit styrlinda är på sin plats och hade varit riktigt fint på den.

Våra hojar!!!
Morango: jäklar vad snygg! Jag är helsåld på vitt och av okänd anledning tycker jag klibbor och loggor är grumt, kanske beror på att jag samlade klistermärken när jag var liten. Mycket klibbor och loggor skall det va!

Våra hojar!!!
klaga på vad morango? schysst hoj och du har lyckats bra med färgmatchning så jag klagar iaf inte...

Våra hojar!!!
sideburn skrev:

>
> + att den har haft flera skepnader än dom flesta
> hojjar här har haft tillsammans, endel kanske har
> missat det..
>
> Over and out..
>
> // Patrik

o då måste man flasha den i varenda tråd? så som i "visa din lätta racer" tråden, fast det inte är en racer.

"kolla kolla, jag har bytt en skruv, visst äre snyggt" börjar bli trött på bombandet av exakt samma hoj, du får gärna vara hur jäkla stolt över din hoj, tyxker jag du ska vara, men bespara oss andra att bomba ut den i alla trådar och när du bytt småsaker. vill du flasha sånt, skapa en egen tråd där du lägger alla bilder, flasha inte ut alla bilder i 100 olika trådar samtidigt. det gör bara att folk ledsnar på dina inlägg o det kommer kommentarer så som nu skett :D

Våra hojar!!!
rouster skrev:
> Det där är myt =) jag har aldrig hört en bild
> säga något?

cat bild.jpg > /dev/audio ?

/s-o

Våra hojar!!!
Min hoj (köpt från happys Köp&Sälj i höstas):

Cannondalen.JPG ht=544

Spec:
Ram: Cannondale CAAD 5
Gaffel: Lefty
Bromsar: Magura Clara
Bakväxel: Shimano XT
Framväxel: Shimano LX
Vevparti: Shimano LX vevarmar med 2-delad spindel (44T och 32T)
Sadelstolpe: Cannondale Expert
Styrstam: Cannondale 130 mm 20 grader
Sadel: Cannondale
Styre: Easton EC 70
Hjul: Mavic Crossmax UST (bak) och Mavic "TRC 3.01" UST-fälg med Lefty-nav (fram)
Däck: Hutchinson Piranha Air Light (bak) Hutchinson Python NG Air Light (fram) + Stans vätska

Vill passa på att tacka JesperC (styrstam) och Dag Bränfeldt (2-delad spindel+drev) för smidiga affärer!

Våra hojar!!!
Hjulius skrev:
> Min hoj (köpt från happys Köp&Sälj i
> höstas):
>

Snygg! Jäklar vilken rejsig sittställning du har, snabb förstår jag :)

Våra hojar!!!
bruce skrev:
> Hjulius skrev:
> -----
> > Min hoj (köpt från happys Köp&Sälj i
> > höstas):
> >
>
> Snygg! Jäklar vilken rejsig sittställning du
> har, snabb förstår jag :)

Mmm, tyckte också det först, med den vända styrstammen och så, fast tittar man på nivån mellan sadel å styre så e de inget drop alls... (jämför t ex med OldSchools Cannondale http://happymtb.org/forum/read.php/1/27432/856688#msg-856688)
Rejält slopad ram i alla fall ser det ut som.

Våra hojar!!!
Sideburn: Jag tycker din hoj är grym! Jag förstår även att du vill visa upp den. Själv sitter alldeles för länge och tittar på min egen hoj (irl, men ändå!).

Om man nu skall bemöta kritiken du fått så skulle jag vilja fråga folk varför de visar upp sina hojar här? Personligen gör jag det eftersom jag vill att andra skall få ta del av den positiva känslan som jag känner varje gång jag tittar på min hoj. Dessutom ger det mig en kick är folk säger något positivt om den.

Sedan tycker jag även att det verkar vara en förnuftig hoj att pendla på. Själv har jag byggt ihop en liknande hoj för pendling. På dålig asfalt är dämpare underbart och det tar bort vibrationerna ifrån de smala däcken. De längre kedjestagen gör den stabil och de mindre hjulen gör den rapp i trafiken. Klockren hoj! Jag blir iaf inte less på att se väl genomtänkta hojar.

/Erik

Våra hojar!!!
sideburn skrev:
> Fyfan, nu tycker jag bara ni är taskiga..
>
> // Patrik

Det är nog ingen som försöker vara elak.

Tänk bara på att posta bilder lite blygsammare, att posta cykeln två gånger är ok om det skett en del förändringar men att trycka ut bilder i trådar där dom inte hör hemma är inte ok.

Att folk påpekar att vissa delar är "felaktiga" kommer nog ifrån att den cykeln är så jäkla fin och har riktigt bra potential och att det då känns lite dumt att sätta på slicks och ha den som pendelhoj.

Jag skulle dock pendlat med den any day. ;)

Våra hojar!!!
sideburn skrev:
> Fyfan, nu tycker jag bara ni är taskiga..
>
> // Patrik

Tycker det är en asfin cykel :) Kör själv med dämpgaffel fram på cykeln jag pendlar med ;) Så himla skönt :) Ta en bild denna morgon då på morgonens pendling och lägg in den på "dagens-bild" tråden :)

Våra hojar!!!
morango skrev:
>
> Canyon F10 Ultimate CF

Grymt snygg cykel! Jag gillar de vita fälgarna, kul oxå att se att nån mer här på forumet har vuxenstorlek på sin cykel :)

(är egentligen bara avundsjuk på alla små ramar...)

Jag kan avslöja att det är ett h-vete att hålla bakfälgen riktigt ren om du inte redan märkt det, det kommer förvånansvärt mycket små oljestänk från kedjan som man aldrig ser på en svart fälg, men det är inget som en dunk avfettning inte fixar...

Våra hojar!!!
Sideburn: Det är ingen som tvingar läsarna på det här forumet att analysera bilderna av din cykel och skriva negativa kommentarer. Men dom gör det ändå, eftersom dom är avundsjuka. Jag tycker det är en riktigt snygg cykel, ser snabb ut!

Våra hojar!!!
cjmax skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Hjulius skrev:
> >
>
> > -----
> > > Min hoj (köpt från happys Köp&Sälj i
> > > höstas):
> > >
> >
> > Snygg! Jäklar vilken rejsig sittställning du
> > har, snabb förstår jag :)
>
>
> Mmm, tyckte också det först, med den vända
> styrstammen och så, fast tittar man på nivån
> mellan sadel å styre så e de inget drop alls...
> (jämför t ex med OldSchools Cannondale
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/27432/856688#
> msg-856688)
> Rejält slopad ram i alla fall ser det ut som.

Ja, vad gör man inte för att se snabb ut:)
Nej, cjmax har rätt, i verkligheten är sittställningen inte jätte-rejsig. Hade gärna haft styret lite lägre faktiskt. När jag köpte cykeln satt en 80 mm stam med stor vinkel uppåt monterad, då kändes det som att jag satt lika upprätt som på min gamla damcykel.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp